عادتی که پیش از ازدواج باید کنار گذاشت!

برخی افراد با مسائل درونی حادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که باید قبل از ورود به ازدواج به آنها رسیدگی شود...
14 خرداد 1402
عادتی که پیش از ازدواج باید کنار گذاشت! نوشته‌ی
مائده سادات ثابت قلم
| 1 اظهار نظر
/web/image/17552-1b4763bd/1.png
مائده سادات ثابت قلم

 

مقدمه

بسیاری از افراد برای داشتن یک ازدواج موفق و یک رابطه‌ی زناشویی رضایت‌بخش به دنبال فراهم‌شدن شرایط بیرونی هستند، مثلاً قصد دارند پیش از ازدواج تحصیلات خود را تا مدارج بالا ادامه دهند، شغل پردرآمدی پیدا کنند، یا بتوانند مسکن دائمی تهیه کنند. 

گرچه دستیابی به موقعیت باثبات تحصیلی و شغلی پیش از ازدواج می‌تواند از مؤلفه‌های یک زندگی آرام و بی‌دردسر باشد، اما همه‌ی داستان به اینجا ختم نمی‌شود؛ داشتن یک زندگی زناشویی باکیفیت و موفق، مستلزم فراهم‌شدن شرایطی در دنیای درونی هر یک از زوجین است که این شرایط می‌توانند زمینه‌ای برای افزایش ثبات ازدواج باشند. 

درحالی‌که بسیاری از افراد ممکن است دارای تمام شرایط بیرونی مناسب برای ازدواج باشند، برخی افراد با مسائل درونی حادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که باید قبل از ورود به ازدواج به آنها رسیدگی شود.

اعتیاد به پورنوگرافی

یکی از مهم‌ترین مسائل فردی که ممکن است افراد به آن دچار باشند، اعتیاد به پورنوگرافی یا هرزه‌نگاری است. طبق برخی آمارها ۹۳ درصد از پسران و ۶۲ درصد از دختران قبل از ۱۸ سالگی در معرض پورن اینترنتی قرار می‌گیرند و میانگین سن اولین مواجهه با پورنوگرافی حدود ۱۳ سال است! بیش از حد ساده‌لوحانه است که تصور کنیم جامعه‌ی مسلمانان به‌نوعی از این موضوع آسیب‌زا مصون است. بسیاری از افراد جامعه در چرخه‌ی چنین اعتیادی گرفتارند و سال‌هاست با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. 

بخشی از این افراد ممکن است در زمره‌ی مجردان باشند که البته باید از خداوند ممنون باشند که پیش از ترک این اعتیاد مخرب وارد ازدواج نشده‌اند. خوشبختانه افرادی نیز هستند که دچار این معضل نیستند؛ اما همچنان ممکن است در معرض تأثیرات مخرب آن قرار بگیرند. متأسفانه، با فراگیرشدن این بحران، این احتمال وجود دارد که آنها با یک یا چند همسر بالقوه که با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند تعامل داشته باشند.

استفاده‌ی افراد از پورنوگرافی یا تصاویر جنسی دلایل مختلفی دارد، اغلب افراد برای پرهیز از کسالت و سررفتن حوصله و یا فرار از غم و غصه‌هایشان سراغ این‌گونه تصاویر می‌روند، برخی هم به‌اشتباه فکر می‌کنند با دیدن این تصاویر دانش جنسی بیشتری پیدا خواهند کرد، درحالی‌که تصاویر مرتبط با هرزه‌نگاری ارتباط بسیار کمی به فضای روابط زناشویی در دنیای واقعی دارد و تنها انتظارات تماشاگر را از یک رابطه‌ی واقعی و لذت‌بخش، بالا برده و مختل می‌کند.

اعتیاد به پورنوگرافی

ما هنوز  به طور کامل عواقب هرزه‌نگاری اینترنتی و آسیب‌های ناشی از آن را درک و تجربه نکرده‌ایم. بااین‌حال پژوهش‌های زیادی درباره‌ی اثرات این اعتیاد خطرناک انجام شده است. ثابت شده است که پورنوگرافی به سطح کارکرد مغز آسیب می‌رساند؛ اعتیاد به پورنوگرافی می‌تواند مانند سایر مواد مخدر اعتیادآور، تمایلات عصبی و سطح انتقال‌دهنده‌های عصبی را تغییر دهد. 

با دیدن تصاویر و فیلم‌های جنسی، مغز محرک‌های فوق‌العاده شدیدی را دریافت می‌کند. واکنش هسته‌های مغز، به‌ویژه آمیگدال به این تحریک شدید، تولید دوپامین بیشتر است. دوپامین ماده‌ی پاداش و لذت است.

شاید بپرسید افزایش دوپامین با یک لذت آسان و در دسترس چه اشکالی دارد؟ مشکل اصلی پورنوگرافی این است که دوپامین اضافی که در سطح مغز تولید می‌کند، فیزیولوژی طبیعی بدن را فریب می‌دهد. پس از مدتی، محرک‌های لذت‌بخش معمول بی‌اثر می‌شوند و محرک‌های قوی‌تر و قوی‌تر برای ایجاد نتایج یکسان موردنیاز است. 

این همان چیزی است که در مورد مواد مخدر یا اعتیاد به الکل نیز اتفاق می‌افتد. کم‌کم، اما به‌زودی، با پورنوگرافی همه چیز مختل می‌شود: بدن فقط به‌عنوان یک شیء برای کسب لذت دیده می‌شود، ذائقه‌ی فرد برای درک لذت‌های واقعی از بین می‌رود و فرد همیشه تحریک و لذت بیشتر می‌خواهد. همان اتفاقی که با خوردن غذاهای ناسالم، یا زیاده‌روی در الکل یا فلفل تند اتفاق می‌افتد: طعم و مزه‌های اصیل دیگر لذت‌بخش نخواهند بود!

مردان دچار اعتیاد پورنوگرافی رضایت جنسی را از راهی غیر از ارتباط زناشویی با همسرشان دریافت می‌کنند، بنابراین تمایلشان برای تعامل با همسر بسیار کمتر خواهد بود. البته، این می‌تواند هم درباره‌ی مردان و هم درباره‌ی زنان صادق باشد، اما یک مرد به طور معمول میل جنسی بالاتری دارد و بیشتر برای برقراری رابطه‌ی زناشویی پیش‌قدم می‌شود. ناامیدی ناشی از این احساس با ادامه‌ی رابطه، عوارض خود را نشان خواهد داد. برخی مطالعات نشان می‌دهد که بین استفاده از پورنوگرافی و اختلال نعوظ در مردان ارتباط وجود دارد. 

این معضل سپس مشکل اعتیاد را تشدید می‌کند و یک دور باطل شکل می‌گیرد، زیرا اکنون یکی از همسران نمی‌تواند جز از طریق پورنوگرافی به رضایت جنسی دست پیدا کند، پس جای تعجب نیست که استفاده از پورنوگرافی می‌تواند نرخ خیانت زناشویی را بیش از ۳۰۰ درصد افزایش دهد، چراکه هر یک از همسران به دلیل نداشتن رابطه‌ی جنسی رضایت‌بخش با یکدیگر به دنبال رضایت جنسی خارج از چارچوب ازدواج خواهند رفت.

اعتیاد به پورنوگرافی

هرچه ترک این اعتیاد مخرب به تعویق انداخته شود، آسیب‌های ناشی از آن مدت‌زمان بیشتری زندگی فرد را مختل خواهد کرد. هرزه‌نگ​اری نه‌تنها مغز و فیزیولوژی جنسی افراد را تغییر داده و تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، بلکه بر قلب که استعاره از کل دنیای عاطفی فرد است نیز تأثیرات عمیقی می‌گذارد؛ قلب جایی است که به ما امکان می‌دهد در مورد نفع و ضرر خود تصمیم بگیریم و به‌واسطه‌ی آن برای شخص دیگری که در زندگی‌مان است نه به‌عنوان یک شیء مصرف‌شدنی و دورانداختنی، بلکه به‌عنوان یک انسانِ دارای احساس و عاطفه ارزش قائل شویم.

دنیای عاطفی کسانی که به خود اجازه می‌دهند به رذیله‌ی پورنوگرافی کشیده شوند به‌شدت دگرگون می‌شود. چنین افرادی راه را برای ابتلا به انواع آسیب‌های روان‌شناختی و عاطفی بلندمدت در زندگی باز می‌کنند. اگر این مطلب برایتان مفید بود حتما دریافت پاسخ این سوال سبک دلبستگی چه تأثیری بر رضایت از رابطه‌‌ی جنسی دارد؟ هم کمک کننده خواهد بود.


برگرفته از:

madurezpsicologica.com

themuslimvibe.com

اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟