سبک دلبستگی چه تأثیری بر رضایت از رابطه‌‌ی جنسی دارد؟

آن افکاری که در سر شما می‌گذرد بر زندگی جنسی شما تأثیر می‌گذارد ...
20 خرداد 1402 | هنوز نظری وجود ندارد
/web/image/17525-8a3214c5/1.png
مریم کرمپور

 

مقدمه

آن افکاری که در سر شما می‌گذرد بر زندگی جنسی شما تأثیر می‌گذارد. در این مقاله به توضیحاتی در مورد تأثیر سبک دلبستگی بر رضایت جنسی می‌پردازیم.

  • تقریباً ۳۰ درصد از بزرگسالان از زندگی جنسی خود ناراضی هستند.
  • افرادی که دارای سبک‌های دلبستگی ناایمن هستند، تمایل به داشتن رابطه‌ی جنسی رضایت‌بخش کمتری دارند.
  • دلیل نارضایتی جنسی: سبک‌های دلبستگی ناایمن می‌تواند از ذهن‌آگاهی جنسی جلوگیری کند.

رضایت جنسی نقش مهمی در کیفیت زندگی و روابط بیشتر افراد دارد. اگرچه رابطه‌ی جنسی نمی‌تواند یک رابطه‌ی شکست‌خورده را نجات دهد، اما تحقیقات نشان می‌دهد که شرکای خود را قادر می‌سازد کمتر از نقص‌های جزئی یکدیگر احساس ناراحتی کنند. رابطه‌ی جنسی همچنین صمیمیت و ارتباط را تشویق می‌کند که هر دوی آنها برای روابط سالم و رضایت‌بخش ضروری هستند.


سبک دلبستگی و رضایت جنسی

متأسفانه، مطالعات نشان می‌دهد که تقریباً ۳۰ درصد از بزرگسالان گزارش می‌دهند که از زندگی جنسی خود ناراضی هستند. باتوجه‌به اهمیت رابطه‌ی جنسی برای شادی بسیاری از افراد، منطقی است که دلیل این امر را مشخص کنیم. دقیقاً چه چیزی مانع از داشتن رابطه‌ی جنسی بهتر و رضایت‌بخش‌تر در افراد می‌شود؟
یک مطالعه‌ی تحقیقاتی جدید با بررسی تأثیر سبک دلبستگی بر رضایت جنسی، پاسخ‌هایی را ارائه می‌دهد. به طور خاص، این مطالعه بررسی می‌کند که چگونه الگوی خاص افکار منفی که سبک‌های دلبستگی ناایمن را مشخص می‌کند، توانایی فرد برای لذت بردن واقعی از رابطه‌ی جنسی را تضعیف می‌کند.

چرا دعوا؟ بيا درموردش صحبت کنیم!

چرا دو نفر که تصمیم گرفته بودند یک‌عمر با هم بمانند، بعد از مدتی به این نتیجه می‌رسند اگر از هم جدا شوند بهتر است؟ برای یافتن این دلایل حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان کلیک کنید!!


سبک دلبستگی

تئوری سبک دلبستگی معتقد است که سبک دلبستگی عاشقانه‌ی بزرگسالان ما در اوایل دوران کودکی تنظیم شده و بر اساس روابط ما با مراقبانمان الگوبرداری شده است. برای مثال، بزرگسالانی که به طور ایمن وابسته شده بودند، از محبت سالم و مداوم مراقبین اولیه‌ی خود (والدین) لذت می‌بردند و در بزرگسالی تمایل دارند به سمت روابط سالم و ایمن جذب شوند. زمانی که امنیت، صمیمیت و اعتماد در ناخودآگاه حک شده باشد، در عمل بروز می‌کند.

انواع سبک دلبستگی

افراد دلبسته‌ی ناایمن که دو نوع مضطرب و اجتنابی دارند، چندان خوش‌شانس نیستند. افراد دلبسته‌ی مضطرب با فرزندپروری ناسازگار بزرگ شده‌اند. گاهی پدر و مادرشان صمیمی و مهربان بودند اما گاهی بی‌توجه و نا‌مهربان می‌شدند. در نتیجه، افراد دلبسته‌ی مضطرب، از رها شدن می‌ترسند. همسر‌های آنها اغلب احساس می‌کنند که اطمینان داشتن به آنها غیرممکن است. فرد دلبسته‌ی مضطرب می‌خواهد به طور کامل به شریک خود نزدیک شود که از قضا باعث می‌شود آن شریک هوس فاصله‌گرفتن کند.

افراد وابسته‌ی اجتنابی معمولاً با مراقبان اجتنابی یا غایب عاطفی بزرگ شده‌اند و بنابراین خودشان هم از نظر عاطفی اجتنابی هستند و از طردشدن می‌ترسند. اجتناب عاطفی آنها همچنین باعث می‌شود تا حد زیادی از وضعیت عاطفی درونی خود بی‌خبر باشند. آنها در بیان احساسات خود مشکل دارند که این باعث می‌شود احساس شکست خوردن کنند، گویی دیگران از آنها می‌خواهند به زبانی صحبت کنند که آن‌ها با آن زبان آشنایی ندارند.

سبک دلبستگی و رضایت جنسی

سبک دلبستگی و ذهن‌آگاهی جنسی

تحقیقات به طور مداوم نشان می‌دهد که افراد دارای سبک‌های دلبستگی ناایمن (در مقابل ایمن) تمایل به داشتن رابطه‌ی جنسی رضایت‌بخش کمتری دارند. اما درک اینکه این موضوع دقیقاً چیست مفید است. پژوهشگران این مطالعه دریافتند که پاسخ، به ذهن‌آگاهی جنسی بستگی دارد، یعنی احساس در لحظه بودن و خارج از ذهن خود در طول رابطه‌ی جنسی. آنها پیشنهاد کردند که نوع عدم بازداری که برای ارضای رابطه‌ی جنسی لازم است برای افرادی که سبک‌های دلبستگی ناایمن دارند کمتر اتفاق می‌افتد، زیرا انواع خاصی از ناامنی‌ها در سرشان وجود دارد.

از طریق یک سری پرسش‌نامه، پزوهشگران دریافتند که افراد دارای سبک دلبستگی مضطرب ترس از طردشدن را در طول رابطه‌ی جنسی تجربه می‌کنند. آنها همچنین انتظارات زیادی از صمیمیت با همسر خود در طول رابطه‌ی جنسی دارند که پس از آن احساس می‌کنند برآورده نشده است. همه‌ی اینها مانع از آن می‌شود که خود رابطه‌ی جنسی را به‌طورکلی تجربه کنند. افکار مزاحم آنها توجه را از محرک‌های شهوانی و همچنین از احساسات بدنی خود منحرف می‌کند.

افراد وابسته‌ی اجتنابی با نوع دیگری از موضوع دست‌وپنجه نرم می‌کنند. برای آنها، رابطه‌ی جنسی می‌تواند احساس بیگانگی را فعال کند. آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند و می‌ترسند که رابطه‌ی جنسی باعث شود به شریک زندگی‌شان وابسته باشند. رابطه‌ی جنسی مانند یک تجربه‌ی بی‌ارتباط و تقریباً سرد به نظر می‌رسد و این موضوع خوشایند نیست.

سبک دلبستگی و رضایت جنسی

حقیقت‌هایی در مورد رضایت جنسی

پزوهشگران این تحقیق بر موارد زیر تأکید دارند:

  • سبک‌های دلبستگی ناایمن، رابطه‌ی جنسی را کاهش می‌دهد، زیرا از ذهن‌آگاهی جنسی جلوگیری می‌کند.
  • افکار منفی و ناامن، افراد را از زندگی در اینجا و اکنون باز می‌دارد که پیش‌نیاز حیاتی برای لذت بردن از لذت جنسی است.
  • نگرانی‌ها و شک‌های آن‌ها نیز حواسشان را از احساسات فیزیکی بدنشان و همچنین نشانه‌های جنسی ناشی از شریک زندگی‌شان منحرف می‌کند.

از این مطالعه درس‌هایی می‌توان گرفت، حتی برای ایمن‌ترین افراد وابسته. رابطه‌ی جنسی عالی مستلزم نوعی تسلیم فکر است که در تضاد با ناامنی و نگرانی است. این شامل ذهن‌آگاهی جنسی است، به این معنی که هر دو طرف باید کاملاً حضور داشته باشند و با بدن خود هماهنگ باشند. هرکسی گاهی اوقات ممکن است ترس از رها شدن یا طردشدن را تجربه کند و بسیاری از افراد با احساس آسیب‌پذیری عاطفی مشکل دارند. این موضوع مهم است که روی درمان آن اضطراب‌ها و ناامنی‌ها کار کنید. آنها نه‌تنها به توانایی شما در برقراری ارتباط با یک شریک ارتباطی بلکه به توانایی شما برای لذت بردن از رابطه‌ی جنسی واقعاً رضایت‌بخش نیز آسیب می‌رسانند. اگر این مطلب برایتان مفید بود حتما این مطلب چگونه به پذیرش همسرمان برسیم و چگونه پذیرفته شویم؟ هم کمک کننده خواهد بود.

کتاب مریخ و ونوس در اتاق خواب

با مطالعه‌ی این کتاب درخواهید یافت که به رغم تفاوت های بسیار میان مردان و زنان از نظر نیازهای زیست شناختی، عاطفی و شناختی چگونه همسران می توانند با تعدیل های جزئی در نگرش ها، برنامه ها، فنون و مهارت های ارتباطی، رابطه‌ی جنسی سالم تری داشته باشند.

همین الان کلیک کنید!!


برگرفته از: 

psychologytoday.com

دسته بندی: سبک‌های دلبستگی
اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟