راهکار هایی برای ارتباط برقرار کردن با فرزند نوجوانتان

چالش ارتباط با نوجوان ... بیایید با آن روبرو شویم! گاهی اوقات به نظر می‌رسد که نوجوانان از سیاره‌ی دیگری آمده‌اند!
13 اردیبهشت 1403 | هنوز نظری وجود ندارد
/web/image/19825-7165e786/hamidshahan__.teenagermotherfathersit_around_tablehappyfreindly_58754075-cc2c-4b59-b6c4-93737af3d4f0.jpg
سیامک تیموری

 


مقدمه

چالش ارتباط با نوجوان... بیایید با آن روبرو شویم! گاهی اوقات به نظر می‌رسد که نوجوانان از سیاره‌ی دیگری آمده‌اند! درست است که فرزند نوجوان شما هنوز به‌عنوان کوچک‌تر به رهنمودهای شما نیاز دارد، اما گاهی اوقات نصیحت‌کردن آن‌ها از فتح قله اورست نیز سخت‌تر می‌شود. درصورتی‌که هنگام صحبت‌کردن با فرزندان خود با چالش‌های جدی روبرو می‌شوید، این راهنما را مطالعه کنید، زیرا چند نکته‌ی کارآمد برای تسهیل در ارتباط شما با آن‌ها بیان شده است.

دوران نوجوان

  • به علایق او احترام بگذارید

آیا نوجوان شما به امور ورزشی علاقه دارد؟ در بسیاری از مواقع خانواده‌ها فرزندان خود را از شرکت در رشته‌های ورزشی منع می‌کنند و دلیل آن را اهمیت درس می‌دانند! متأسفانه، بسیاری از خانواده‌های ایرانی چیزی جز درس‌خواندن را مهم نمی‌دانند. اگر می‌بینید، نوجوان شما علاقه‌ی زیادی به شطرنج یا بوکس دارد، مانع او نشوید. گاهی اوقات با او هم‌بازی شوید و در یک میز کوچک با هم شطرنج‌بازی کنید.
سعی کنید به علایق او احترام بگذارید و در برخی مواقع با او به تماشای ورزش موردنظر بپردازید. این کار باعث می‌شود تا این حس در نوجوان شما القا شود که والدینش به انتخاب او احترام گذاشته‌اند. این که نوجوانان متوجه شوند شما به‌عنوان یک پشتیبان قوی آن‌ها را در انجام کارهای مورد علاقه‌شان حمایت می‌کنید بسیار خوشحال می‌شوند.

  • با هم به انجام یک کار خاص بپردازید

گذراندن وقت با نوجوان خود صرفاً مستلزم به ساعت‌ها حضور در مرکز خرید با او و دوستانش نیست. به نوجوان خود بیاموزید که چگونه ماکارونی یا غذای مورد علاقه‌شان را درست کنند. اگر می‌بینید فرزند نوجوان شما به خیاطی علاقه دارد، هر دو کنار هم به دوختن لباس موردعلاقه‌ی او مشغول شوید. این کار اعتمادبه‌نفس را در فرزند شما بالا می‌برد.

ارتباط با نوجوان

  • با آن‌ها ساده رفتار کنید

برای برقراری ارتباط با نوجوان نیازی به گفتگوی عمیق و فلسفی نیست. سعی کنید از سؤالاتی که او را می‌رنجاند استفاده نکنید. به طور مثال، اغلب نوجوانان نسبت به نمرات خود حساس هستند؛ لذا از پرسش این سؤال جدا خودداری فرمایید. صحبت با نوجوان باید در فضایی کاملاً دوستانه انجام شود. در غیر این صورت ممکن است او احساس بدی نسبت به محیط اطراف خود داشته باشد و دست به پرخاشگری بزند.

  • به او اعتماد داشته باشید

حتی اگر رفتارهای اخیر نوجوانتان حس اعتماد شما را پایین آورده، بهتر است وانمود کنید که به او اعتماد دارید. به طور مثال، اگر کمی با تأخیر به خانه بازگشت او را سؤال‌پیچ نکنید و اجازه دهید در سرفرصت این موضوع را مطرح نمایید. البته، قرار نیست چنین رفتاری از سوی شما باعث سوءاستفاده آن‌ها شود؛ لذا تعادل را در رفتار خود حفظ کنید و زمانی که احساس کردید باید با رفتار بد او برخورد قاطعانه داشته باشید، درنگ نکنید.

ارتباط با پسر نوجوان

  • دسته‌جمعی پای میز شام بنشینید

صمیمی شدن با نوجوان یکی از تکنیک‌های مؤثر در رفتار با آن‌ها است. سعی کنید غذای موردعلاقه او را درست کنید و تمامی اعضای خانواده را برای صرف شام به میز دعوت کنید. این کار باعث می‌شود تا لبخند به لبان او بیاید. سعی کنید مدام در میز شام از غذای موردعلاقه او صحبت کنید. همچنین، از نوجوان خود بخواهید تلفنش را خاموش کند یا آن را در اتاقش بگذارد تا با پیامک‌های دریافتی حواسش در میز شام پرت نشود.

  • هنگام کار با هم چت کنید

تماس چشمی زورکی و گفتگوهای رودررو می‌تواند هرکسی، به‌ویژه نوجوانان را ناراحت کند. درحالی‌که هر دوی شما در محل کار خود هستید، زمانی را صرف چت کردن با هم کنید. به طور مثال، می‌توانید کلیپ‌های جالب را در شبکه‌های اجتماعی به یکدیگر ارسال کنید. اگر فرزند شما پسر است باید این رویه را جدی‌تر پیش ببرید. ارتباط مؤثر با پسر نوجوان شاید کمی نسبت به دختران نوجوان سخت‌تر باشد. چراکه آن‌ها در این سن احساس استقلال می‌کنند.

ارتباط با دختر نوجوان

  • با هم تماس تصویری برقرار کنید

ارتباط با نوجوان مستلزم این است که روحیات خود را به‌روز کنید. مهم است که عقاید سنتی خود را کنار بگذارید. دیگر زمان ملاقات‌های صرف حضوری به پایان رسیده و بسیاری از افراد به‌زعم مشغله‌های فکری زیاد تمایل به ملاقات‌های مجازی و آنلاین دارند. ازآنجایی‌که تکنولوژی و فضای مجازی با زندگی کنونی افراد خو گرفته، توصیه می‌شود با نوجوان خود مکالمات آنلاین انجام دهید.
در برخی مواقع مطرح‌کردن سؤالات خصوصی کمی سخت به نظر می‌رسد، چراکه نوجوانان هیچ تمایلی به پاسخ ندارند؛ لذا، در گفتگوهای آنلاین سر شوخی را باز کنید و در لابه‌لای آن سؤالات خود را مطرح کنید.

  • روزشمار تعیین کنید

ارتباط مؤثر با دختر نوجوان به‌سختی ارتباط با پسران است. دختران علاقه‌ی زیادی به خریدکردن و گشت‌وگذار دارند. به همین منظور سعی کنید روزهایی را در تقویم مثلاً (پازندهم هر ماه) را برای خریدکردن تعیین کنید. این کار هیجان را در فرزندان شما چندبرابر می‌کند، به‌طوری‌که برای فرارسیدن روز خرید لحظه‌شماری خواهند کرد.
البته، این بدان معنا نیست که پسران از خریدکردن یا رفتن به سینما متنفر باشند. برای آن‌ها نیز روزشمارهای جذاب مانند رفتن به استادیوم و ... تعیین کنید.

ارتباط مادر و پسری

  • از خاطرات جوانی خود صحبت کنید

یادآوری دوران جوانی به نوجوان کمک می‌کند شما را بیشتر به‌عنوان یک دوست و کمتر شبیه والدین ببیند. درحالی‌که صحبت‌کردن در مورد هر چیزی هوشمندانه نیست، اما گاهی اوقات مطرح‌کردن برخی رازها می‌تواند آن‌ها را در بازگو کردن رازهایشان مستعد کند. به طور مثال، کمی از خواستگارهای قبلی خود بگویید تا شاید آن‌ها پرده از رابطه‌های عاشقانه برداشتند. این یکی از هوشمندانه‌ترین ترفندها در ارتباط با نوجوان است. شما باید حدوحدود را حفظ کنید. درست است که مطرح‌کردن خاطرات جوانی شما می‌تواند برای آن‌ها جذاب باشد، اما ممکن است در برخی مواقع نتیجه‌ی عکس دهد!


برگرفته از:

familyeducation.com



اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟