پذیرش، چه تأثیری بر نحوه ی رفتار کردن با همسر دارد؟

پذیرش، اغلب با تسلیم‌شدن، ازخودراضی بودن، ازدست‌دادن قدرت، غیرمعتبر بودن، و انبوهی از تصورات نادرست دیگر اشتباه گرفته می‌شود در حالی‌که ارتباطی با آنها ندارد ...
17 مرداد 1403 | هنوز نظری وجود ندارد
/web/image/23109-81d4aa16/0_2%20%287%29.jpg
مریم کرمپور

 


مقدمه

پذیرش درست به‌گونه‌ای است که یکپارچگی شما را حفظ می‌کند. به این معنی که باعث نمی‌شود تا عزت نفس و صداقت و خط قرمزهای شما زیر سؤال برود.

داشتن یا نداشتن پذیرش، موضوعی رایج در روابط است. این موضوع می‌تواند در حالت عصبانیت ظاهر شود، مثل وقتی که این جمله شنیده می‌شود:«باید من را همین‌طور که هستم، بپذیری!» یا می‌تواند التماس‌آمیز به نظر برسد:«چرا مرا همین‌طور که هستم نمی‌پذیری؟» و همچنین موارد دیگری وجود دارد مانند این «فکر می‌کنم باید بپذیرم که تمام کارهای رابطه را فقط من انجام می‌دهم!»
مفهوم پذیرش مورد استفاده و سوءاستفاده‌ی افراد قرار می‌گیرد، اما واقعاً مفهوم پذیرش چیست؟ چگونه آن را به دست آوریم، و چگونه دیگری را به پذیرش برسانیم؟

اگر متوجه شدید که شریک زندگی‌تان یک حرف را برای شما تکرار می‌کند، نشانه‌ی این است که او احساس می‌کند شنیده نشده و مورد پذیرش شما قرار نگرفته است. اگر چنین است، این مقاله برای شماست. برای داشتن رفتار صحیح با همسرتان این مقاله را مطالعه کنید.

پذیرش همسر

پذیرش به چه معنی است؟ و به معنی چه چیزی نیست؟

پذیرش، اغلب با تسلیم‌شدن، ازخودراضی بودن، ازدست‌دادن قدرت، غیرمعتبر بودن، و انبوهی از تصورات نادرست دیگر اشتباه گرفته می‌شود در حالی‌که ارتباطی با آنها ندارد. پذیرش درست همیشه به‌گونه‌ای انجام می‌شود که یکپارچگی و ثبات شخصیت شما را حفظ کند.

به این مثال توجه کنید:

مشت خود را برای چند ثانیه گره کنید و فشار دهید، سپس آن را باز کنید. توجه کنید که برای باز کردن مشتتان چه کاری باید انجام می‌دادید؟ باید رها می‌کردید! حسی که از گشایش و رهاکردن دریافت کردید، همان پذیرش است!

چگونه به پذیرش همسرمان برسیم؟

در اینجا چند راه مهم برای انتقال‌پذیرش به شریک زندگی شما و رفتار صحیح با همسرتان وجود دارد:

1- به نیازهای شریک زندگی خود توجه کنید

ساده‌ترین راه برای انجام این کار این است که تشخیص دهید چه زمانی توجه شما به خودتان معطوف می‌شود. این کار به معنی این نیست که شما هرگز نباید نیازهای خود را در نظر بگیرید یا داشتن احساسات شخصی خوب نیست. اما در حال حاضر، با شریک زندگی خود هماهنگ شوید و ببینید چه چیزی سر راه شما قرار داردئتا به همسرتان توجه بیشتری داشته باشید. آنچه که راه شما را مسدود می‌کند نشانه‌گذاری کنید تا بتوانید زمانی را برای تأمل شخصی روی آن، در نظر بگیرید.

2- خود را با آنچه که هست وفق دهید و او را همان‌گونه درک کنید

برای آنچه در زندگی برایتان اتفاق می‌افتد حاضر باشید؛ یعنی وقتی شریک زندگی شما درد دارد، طبیعی است که برای او احساس بدی داشته باشید و ناراحت شوید. اما وقتی روی این مسئله تمرکز می‌کنید که ای‌کاش احساس بدی نداشته باشد، به طور نامحسوس از چیزی که برای آن وجود دارد دور می‌شوید. اگر می‌گویید: «نباید چنین احساسی داشته باشی» یا «کاش این احساس را نداشتی»، همسرتان شما را در جایی غیر از احساساتی که می‌خواهد شما بپذیرید می‌بیند و این موضوع به او این پیام را می‌دهد که شما او را درک نمی‌کنید!

پذیرفتن همسر همانگونه که هست

نشانه‌ی دیگری که نشان می‌دهد شما به احساسات شریک زندگی خود توجه ندارید و جزء رفتار صحیح با همسرنیست، زمانی است که پاسخ همدلانه‌ی شما بلافاصله با یک "اما" ادامه می‌یابد. ممکن است چیزی شبیه این به نظر برسد: «می‌دانم که احساس می‌کنی به تو توهین شده، اما اگر طور دیگری به این موضوع نگاه کنی، احساس دیگری پیدا می‌کنی». در این صورت شریک زندگی شما احساس می‌کند که شما از نظر احساسی از او دور می‌شوید و توجهی به او ندارید. او در این لحظه نیازی به دیدگاه اصلاحی شما ندارد و به حضور پاک شما در جایی که الان هست نیازمند است. به همسرتان اجازه بدهید تا بفهمد که چه احساسی دارد، چه احساسی باید داشته باشد، و متوجه شود که شما در کنارش هستید و برایتان مهم است.

3- راهکار خود را به او ارائه دهید، ولی پذیرش او در اولویت است!

یکی از راه‌های تشخیص اینکه آیا به سمت پذیرش حرکت می‌کنید یا نه، این است که ببینید تلاش می‌کنید برای شریک زندگی‌تان احساس بهتر ایجاد کنید یا با قضاوت واکنش‌هایش از احساساتش بیرون بکشید. این بدان معنا نیست که برخی مواقع تلاش‌های شما برای اصلاح اشتباه یا بهبود شرایط، قابل قبول یا درست نیست، اما پذیرش مقدمه‌ی یک رفتار درست است. اگر وقتی وارد حالت اصلاح و قضاوت می‌شوید همسرتان ناامید شود، به‌احتمال زیاد ممکن است پذیرش واقعی را دور زده باشید!
اگر این‌طور است، کمی وقت بگذارید تا به این فکر کنید که چگونه پذیرش شما را به چالش می‌کشد. وقتی نمی‌توانید احساسات شریک زندگی خود را تغییر دهید چه احساسی در بدن خود دارید؟ خودتان را چگونه می‌بینید؟ فکر می‌کنید در مورد شما چه می‌گوید؟ اگر بتوانید روی آنچه مانع شما می‌شود کار کنید، می‌بینید که توجه به احساسات شریک زندگی خود یکی از صمیمی‌ترین و مهم‌ترین هدایایی است که می‌توانید به او بدهید که این کار در رفتار صحیح با همسر جز مهم‌ترین کارها است. او این را به‌عنوان ارتباط عمیق، درک و شفقت تجربه خواهد کرد و هیچ تلاشی برای رفع و حل مشکل برای او قابل‌مقایسه نیست.

زندگی شاد

رهاکردن در واقعیت موقعیت همسرتان، مانند باز کردن یک‌مشت گره‌کرده است. وقتی آنچه که هست را باز می‌کنید، مسیری را برای توجه بیشتر، آگاهی از خود و دیگران و ارتباط موثرتر هموار می‌کنید.
درخواست‌های ارتباط، تأیید و تفاهم در روابط صمیمانه و رفتار با همسر اغلب به‌عنوان شکایت ظاهر می‌شوند. گرمی و شفقت به زوج‌ها کمک می‌کند تا منبع چالش‌های خود را کشف کنند و راه‌های ماهرانه‌تری برای برقراری ارتباط و رفتار صحیح ایجاد کنند. بحران می‌تواند ازدواج را تحت‌تأثیر قرار دهد و توانایی زوجین را برای مقابله با آن آزمایش کند. اما اگر با ‌آگاهی با آن برخورد شود، بحران می‌تواند دروازه‌ای برای صمیمیت عمیق‌تر  باشد و منجر به رفتار صحیح با همسر شود.

اگر این مقاله برای شما مفید بود، حتما مقاله‌ی 8 قانون مهم از قوانین برقراری ارتباط مؤثر را هم مطالعه کنید!


 چگونه همسرمان را بپذیریم و پذیرفته شویم؟

پذیرش همسر اولین عنصر از عناصر سازنده‌ی یک زندگی است؛ یعنی اگر شما نسبت به یکدیگر جاذبه‌ای نداشته باشید یا از رفتار و اخلاق یکدیگر ناراضی باشید و در هدف تغییر آن دست به ازدواج بزنید، بدون شک موفقیت در زندگی از آن شما نخواهد بود!

پذیرش همسر





برگرفته از:

thecouplescenter.org


اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟