گام‌هایی ساده برای ایجاد شادی و مهربانی

در این مقاله به راه‌کارهایی اشاره می‌کنیم که می‌تواند در جهت حفظ یک زندگی شاد بسیار موثر باشد.
01 اردیبهشت 1403 | هنوز نظری وجود ندارد

 

مقدمه

ایجاد شادی و ایجاد مهربانی در برخی از شرایط روحی و روانی غیر ممکن به نظر می‌رسد اما راه‌هایی وجود دارد که حتی در شرایط سخت و نامنتظره هم می‌توانید روحیه‌ی خود را عوض کنید و شادی و مهربانی را جایگزین غم و خشم کنید.

در بیشتر مواقع بیشترین آسیبی که بر اعصاب و روان ما ایجاد می‌شود در همین موقعیت‌های پیش بینی نشده است که گاهی در اثر بحث و گفتگو، خشم و خشونت‌های اجتماعی، مشکلات مالی و خانودگی موجب بر هم ریختن تعادل روحی می‌شوند و فرد ممکن است درگیر بیماری افسردگی، اضطراب و استرس‌های مضر شود که گاهی درمان آن‌ها سخت می‌شود.

بنابراین بهتر است در جهت ایجاد شادی و ایجاد مهربانی همیشگی، پیشگیری را پیشه‌ی راه کنیم و یاد بگیریم چگونه در شرایط نامنتظره روان خود را کنترل کنیم تا مسبب آسیب بیشتر و غیر قابل درمان نشویم.

در این مقاله به راهکارهایی اشاره می‌کنیم که می‌تواند در جهت حفظ یک زندگی شاد بسیار مؤثر باشد.

شادی غیر منتظره

نحوه‌ی برخورد با شرایط غیرمنتظره

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که برای خود یک آخر هفته‌ی شاد و هیجان‌انگیز را پیش‌بینی کرده‌اید و تصمیم دارید که کارهای جالبی انجام دهید، دورهمی بروید یا یک فیلم خوب تماشا کنید و یا هر کاری که از ابتدای هفته نقشه‌ی آن را کشیده‌اید.

اما به ناگاه وارد خانه می‌شوید و متوجه بویی نامطبوع از ساختمان می‌شوید، با کمی بررسی و کنجکاوی می‌فهمید که زباله‌های همسایه‌‌ی کناری شما در حیاط خلوت باقی مانده است و شما با عصبانیت هر چه تمام مجبور می‌شوید با او بحث کنید اما او حتی در خانه نیست که بخواهید به او تذکر دهید!

بنابراین دو راه وجود دارد یا اینکه عصبانی شوید و کلی بد و بیراه به خودتان و همسایه بگویید، آن قدر که انرژی برای شما و برنامه‌های آخر هفته باقی نماند، دومین راه این است که آشغال‌های موجود در حیاط خلوت را به عنوان یکی از شرایط غیرمنتظره در نظر بگیرید و برای آن راه چاره‌ای بیندیشید. قبل از آنکه اقدام به پرخاشگری یا عصبانیت کنید، با خود سوال کنید که با این اقدام چه اتفاقی خواهد افتاد؟

پس به جای بحث و خشونت سعی کنید آشغال‌های حیاط خلوت را بردارید و آن‌ها را در کیسه‌ای جداگانه در محل زباله‌ها قرار دهید. اینگونه ابتدا برای سلامتی خود قدم برداشته‌اید. سپس در دفترچه یادداشت روزانه‌ی خود قید کنید که موقع برگشت همسایه موضوع را محترمانه مطرح کنید و بعد از آن ذهن خود را سریعا به سمت برنامه‌های آخر هفته بازگردانید.

اینگونه هم جلوی اتفاقات دیگر را گرفته‌اید و هم اینکه برای ایجاد شادی و ایجاد مهربانی خود و اطرافیانتان تلاش موثر کرده‌اید.

شادی

راه‌های ایجاد شادی درونی

به احتمال خیلی زیاد وقتی در شبکه‌های اجتماعی و یا در دور‌همی‌های آخر هفته هستید و از مسافرت‌ها و تفریحات دیگران مطلع می‌شوید، آه حسرت می‌کشید که چرا برای شما اتفاق نمی‌افتد. اما  واقعا چرا؟ مشکل اصلی در کجاست؟ آیا فقط در موضوعات مالی و اقتصادی است؟

به راستی که این مشکلات می‌تواند تا حدودی در وقوع شادی و مهربانی اثرگذار باشد اما نکاتی مهم‌تر هستند که باید ابتدا به آن‌ها توجه کنید، به آن‌ها پر و بال دهید و رشد دهید. آنگاه می‌بینید که چقدر ساده و راحت می‌توانید شادی را به زندگی خود وارد کنید، حتی اگر صاحب پول و مقام زیاد و بالا نباشید.

برای همین بهتر است که شما ابتدا در پی شادی درونی باشید، یعنی خودتان و ذهن‌تان را شاد نگه دارید تا کم‌کم مهربانی، ثروت، شادی، دوستی، محبت و خلاصه زندگی شاد شامل حال شما شود.

بهتر است برای شادی درونی خود اقداماتی را انجام دهید.

انجام ورزش یوگا

ورزش یوگا یک ورزش باستانی و قدیمی است که سر منشا آن به کشورهای آسیای میانه باز می‌گردد که همچنان در بین مردم سراسر جهان طرفداران روز افزونی را جذب خود می‌کند و همچنان نتایج علمی زیادی راجع به آن به دست می‌آید.

یوگا و شادی درونی

یوگا جزء ورزش‌هایی است که هم جسم و هم روح شما را تلطیف می‌کند، یعنی هم بدنی پرقدرت و در عین حال آرام خواهید داشت و هم اینکه ذهنی پرقدرت و فرح بخش خواهید داشت که به راحتی در بدترین شرایط هم برای شما راه حل مسئله‌ی مناسبی ارائه می‌دهد و می‌توانید در موقعیت‌های غیر قابل پیش‌بینی تمرکز کنید، مشکلات را به درستی حل کنید، استرس و اضطراب را دور کنید و در مجموع شاد باشید و مثل بقیه به تفریح و دورهمی هم بپردازید.

راه‌های ایجاد شادی در زندگی

راه‌های ایجاد شادی در زندگی شامل چند بخش می‌شود، یک شادی در کار ، شادی در روابط شخصی، شادی در روابط عاطفی و شادی در درون.

شادی درون را در بخش قبلی توضیح دادیم که عامل اصلی همه شادی هاست و بهتر است که به آن بیشتر بپردازید.

یکی دیگر از شادی‌های موجود شادی در روابط شخصی و عاطفی است. بسیاری از ما نه تنها شناختی نسبت به اطرافیانمان نداریم بلکه تصور می‌کنیم که حداقل خودمان را به درستی می‌شناسیم و همین عدم شناخت موجب می‌شود در بیشتر مواقع خودمان را مورد عذاب قرار دهیم و اطرافیانمان را هم آزار دهیم . برای همین نیاز است که نسبت به شناخت خود و خودآگاهی بها دهیم. علایق و سلایق خود را بررسی کنیم، به آن‌ها بیش از هر چیزی اهمیت دهیم. در مجموع خودمان را فراموش نکنیم چون اگر خودتان را مورد احترام قرار ندهید پس هیچ کس به شما اهمیت نخواهد داد.

یوگا و شادی درونی

بعد از شناخت خود در جهت ایجاد شادی و ایجاد مهربانی در زندگی باید بدانیم که در برخورد با اطرافیانمان چگونه رفتار کنیم. اگر با یکدیگر مشکل و بحث داریم آن را با یک گفتگوی سازنده برطرف کنیم. از خودخوری‌های عصبی تا حد ممکن پیشگیری کنیم، گاهی نیاز است حتی از یک مشاور خانواده بهره‌مند شویم. مخصوصا در روابط زناشویی و خانوادگی که در بخش بعدی بیشتر راجع به آن صحبت می‌کنیم.

ایجاد شادی در خانوده

خانواده رکن اساسی جامعه است که تأثیر آن به حدی است که می‌تواند مانع بسیاری از خشونت‌ها و اتفاقات نابه هنجار در سطح جامعه باشد. همه‌ی این عوامل به میزان شادی در خانواده باز می‌گردد.

به راستی ما چقدر در خانواده خود شاد هستیم؟ چقدر برای هم وقت می‌گذاریم؟ چقدر به همسر خود اهمیت می‌دهیم؟ آیا مسائل جنسی به مانند روزهای اول پر هیجان و اثر بخش هستند؟ چقدر با یکدیگر به تفریح می‌پردازیم؟ و چقدر با فرزندان خود رابطه‌ی صمیمی داریم؟

این سؤالات بسیار مهم و حیاتی هستند، اگر جواب آن‌ها منفی است و شما وقتی برای هم ندارید مشکلات بچه‌ها در خانواده افزایش یافته است اگر به عنوان زن و شوهر دیگر رابطه جنسی موفقیت آمیزی ندارید،پس چگونه در جهت ایجاد شادی در خانواده می‌خواهید قدم بردارید؟


این مسائل در بیشتر مواقع با یک گفتگو ساده و صمیمی قابل حل هستند اما اگر ریشه در گذشته‌های دور دارد و شما قادر به برطرف کردن آن ندارید پس بهتر است حتما از مشاور خانواده استفا ه کنید..

راه‌های ایجاد شادی

ایجاد شادی و ایجاد مهربانی در گرو همین مواردی است که در طول مقاله گفته شد. اگر شما دوست دارید فردی شاد باشید باید از درونیات خود آغاز کنید. به ورزش روحی و جسمی خود اهمیت دهید.

برای دیگران مخصوصا نزدیکان خود و مخصوصا شریک عاطفی خود اهمیت قائل شوید، با یکدیگر صحبت کنید. کناره‌گیری نکنید. حرف بزنید. بگذارید خودتان حلال مشکلات باشید.

به کارهای اجتماعی و خیرخواهانه اقدام کنید. این کمک‌ها در ایجاد مهربانی و ایجاد شاید آنقدر اثر گذار هستند که تاثیر آن تا مدت‌ها بر روح و جسم شما باقی خواهد ماند.


اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟