وقتی والدین بر سر الگوهای تربیتی توافق ندارند چه باید کرد؟

زوج‌ها معمولا از خانواده‌هایی با فرهنگ‌های متفاوت وارد زندگی زناشویی می‌شوند که این موضوع واکنش‌ آن‌ها در قبال رفتار فرزندانشان را متمایز می‌سازد. به طوری‌که ممکن است یکی در برابر شیطنت‌های فرزند خود صبور باشد و دیگری سخت‌گیر و تندخو! در حالی‌که این تفاوت‌ها گاهی اوقات مکمل یکدیگر هستند، می‌توانند به درگیری نیز منجر شوند...
16 تیر 1403 | هنوز نظری وجود ندارد
/web/image/21453-e5250a9f/0_1%20%285%29.jpg
سیامک تیموری

 

مقدمه

اگر شما و شریک زندگیتان دارای اختلاف در تربیت فرزند خود هستید، بهتر است کمی آرام باشید و یک نفس عمیق بکشید، شما در این مسیر تنها نیستید و اغلب زوج‌ها چنین مشکلی را باهم دارند. زوج‌ها معمولا از خانواده‌هایی با فرهنگ‌های متفاوت وارد زندگی زناشویی می‌شوند که این موضوع واکنش‌ آن‌ها در قبال رفتار فرزندانشان را متمایز می‌سازد. به طوری‌که ممکن است یکی در برابر شیطنت‌های فرزند خود صبور باشد و دیگری سخت‌گیر و تندخو! در حالی‌که این تفاوت‌ها گاهی اوقات مکمل یکدیگر هستند، می‌توانند به درگیری نیز منجر شوند. اگر والدین بر سر تربیت فرزندانشان دچار اختلاف نظر شوند، باید چه کار کرد؟ 

تفاهم تربیتی والدین

دلایل اختلاف در تربیت فرزند 

اغلب زوج‌ها در مواقعی که پای نظم و انضباط به میان می‌آید با هم اختلاف نظر دارند. به عنوان مثال، یکی از والدین ممکن است بر این باور باشد که اگر کودک کارهایش را به موقع انجام ندهد، نباید به او یادآوری کرد. در صورتی‌که، دیگری ممکن است به شما پیشنهاد کند که پول تو جیبی او را قطع کنید!

با این حال، والدین دیگر ممکن است معتقد باشند که باید به کودکان فرصت‌های بیشتری داده شود. آنچه اغلب اتفاق می‌افتد این است که مشکل اصلی (اشتباهی که کودک مرتکب شده) فراموش می‌شود و یک مشکل جدید ایجاد می‌شود: اختلاف بین زن و شوهر!

بنابراین، زمانی‌که به خاطر چنین اختلاف سلیقه‌هایی با هم بحث کردید، بهتر است منطقی رفتار کنید تا از بروز مشکلات بزرگ‌تر در آینده جلوگیری کنید. درک اختلافات والدین بر سر تربیت فرزند به شما و شریک زندگیتان کمک می‌کند تا به یک زوج متحد تبدیل شوید.

پیامدهای اختلاف در تربیت فرزند

اختلاف والدین در تربیت فررند به راحتی می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی در روابط زناشویی شود. گاهی اوقات یکی از والدین تمایل به جانب‌داری از فرزندان دارد، که می‌تواند فرزندان را از والد دیگر دور کند. در این شرایط والدین به جای کار گروهی، شروع به کار علیه یکدیگر می‌کنند!

همچنین زمانی‌که والدین بر سر نظم و انضباط اختلاف نظر دارند، کودکان آسیب زیادی می‌بینند. اگر تمایل دارید رفتار سختگیرانه‌تری نسبت به فرزندان خود داشته باشید، احتمالاً با واکنش آن‌ها روبرو خواهید شد. به طوری‌که رفتار شما را با والدین دوستان یا آشنایان خود مقایسه می‌کنند و آنگاه از شما کینه به دل می‌گیرند! این می‌تواند منجر به مشکلات ارتباطی بین والدین و بین یکی از والدین و فرزندان شود. اما ماجرا عمیق‌تر از این است؛ پیامدهای متناقض می‌تواند کودکان را با احساس اضطراب همراه سازد، زیرا آن‌ها مطمئن نیستند که چه چیزی در انتظارشان است.

هنگام صحبت با شریک زندگی خود، به خاطر داشته باشید که مشکل فقط به اختلاف بر سر تربیت فرزند ختم نمی‌شود. در پشت پرده‌ی این موضوع عشق والدین به فرزندان نیز نهفته است. به این معنی که اگر یکی از شرکای زندگی با نحوه‌ی تربیت همسر خود مشکل دارد، باید آن را به فال نیک بگیرد، چراکه او از سر دوست داشتن چنین کاری را می‌کند.

برای دریافت نتیجه‌ی بهتر از تربیت فرزندانتان، پیشنهاد می‌شود که مقاله‌ی شرکت در دوره های آموزش فرزندپروری، چگونه می تواند به پیشگیری از کودک آزاری کمک کند؟ را مطالعه کنید!

اختلاف والدین بر سر تربیت کودک

راهکار های رفع اختلاف در تربیت فرزند کدامند؟

بدیهی است که اختلاف پدر و مادر در تربیت فرزند اصلا خوشایند نیست. اما اگر با شریک زندگی خود اختلاف نظر دارید چه کار باید کرد؟ 

اختلاف سلیقه‌های خود را بپذیرید

مهم است که بپذیرید شما و شریک زندگیتان در برخی اوقات پیرامون مسائل مربوط به فرزندپروری با هم اختلاف نظر خواهید داشت(مگر اینکه یکی از والدین نظر خود را بیان نکند، که شما باید جویای نظر او شوید). بدانید که روش‌های مختلفی برای تربیت کودک وجود دارد. پروسه‌ی تربیت یک فرآیند مادام‌العمر برای والدین و فرزندان است. نیازهای کودک با سن، تغییر می‌کند. به همین ترتیب، نوع فرزندپروری شما و شریک زندگیتان نیز، به مرور باید تغییر کند.

نظرات مختلف را محترم بشمارید

وقتی شما و شریک زندگیتان در مورد تربیت فرزندان خود ایده‌های متفاوتی دارید، باید به نظر شریک زندگی خود احترام بگذارید. این به این معنی نیست که شما باید با تمام اختلاف سلیقه‌ها موافقت کنید. با این حال، ممکن است گاهی اوقات با این کار آتش اختلافات را خاموش کنید. اگر با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنید، به یاد داشته باشید که تفاوت در تکنیک‌های فرزندپروری نشان‌دهنده‌ی تمایل هر دوی شما به یافتن بهترین روش تربیتی است. این یک نقطه‌ی شروع عالی است!

سخنی از verywellfamily :

Set aside time each week to talk with your partner about parenting strategies. Don’t be afraid to try new things and make changes to the plan as needed. Just make sure to present the changes to your children ahead of time.

quote-icon
quote-icon

ترجمه‌ی متن بالا:

فرزندپروری آسان نیست، و با توجه به تفاوت‌های موجود در افراد، تعجب آور خواهد بود که والدین در انتخاب بهترین راه‌ برای تربیت فرزندان خود دچار تعارض نشوند. با این حال، ما می دانیم که این اختلاف نظرها می‌تواند هم اختلاف رابطه ایجاد کند و هم بر کودکان تأثیر منفی بگذارد.

 سبک‌های مختلف فرزندپروری

با توجه به این که سبک‌های فرزندپروری به چهار دسته کلی تقسیم می‌شوند، بهتر است یکی را به عنوان نمونه آغاز کنید. سپس، رویکرد تربیتی همسر خود را با شیوه‌ای که اتخاذ کرده‌اید مقایسه کنید. این کار می‌تواند میزان اختلاف در تربیت فرزند را به طور چشم‌گیری کاهش دهد. درک اینکه چگونه هر یک از شما با یک مشکل مشابه با دیدگاهی متفاوت مقابله می‌کنید بسیار مفید و کارساز است.

اختلافات والدین

خلق و خوی مختلف

همچنین این احتمال وجود دارد که خلق و خوی متفاوتی داشته باشید. به عنوان مثال، ممکن است شما تحمل بیشتری نسبت به برخی رفتارها از سوی فرزند خود داشته باشید، در حالی‌که شریک زندگیتان نسبت به سایر رفتارها تحمل بیشتری داشته باشد. با کمی درایت و زمان، خلق و خوی یکدیگر را کشف خواهید کرد. این یکی از پنج عاملی است که بر اثربخشی استراتژی فرزندپروری تأثیر می‌گذارد.

زمینه‌ی مشابه را پیدا کنید

هنگامی‌که تفاوت‌های خود را شناسایی کردید، به دنبال زمینه‌های مشابه یا نقاط مشترک باشید. شما و همسرتان احتمالاً اهداف مشابهی برای آینده‌ی فرزندان خود دارید. احتمالاً هر دوی شما برای موفقیت فرزند خود در آینده سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌اید. 

با هم بنشینید و برنامه‌های مشترک خود را یادداشت کنید. لزوماً نیازی به توافق در همه‌ی جنبه‌ها نیست، اما باید بر روی یک‌سری استراتژی‌های تربیتی توافق نظر کنید. بنابراین این احتمال وجود دارد که هر دوی شما نیاز به سازش داشته باشید. برای مثال، شاید هر دوی شما موافق این باشید که کودک ۱۰ ساله‌ی شما روزهای تعطیل را تا پاسی از شب بیدار بماند. اما، اگر در روزهای عادی این کار را انجام دهد با جریمه‌های سخت مواجه خواهد شد. این کار باعث می‌شود تا آن‌ها عقده‌ای بار نیایند.

 فرزندپروری یک کار تیمی است!

بزرگ کردن فرزندان به‌صورت تیمی به معنای همکاری با یکدیگر، توافق بر روی یک رویکرد مشترک به‌عنوان والدین، تصمیم‌گیری با یکدیگر و حمایت از یکدیگر است. 

 فرزندپروری تیمی


قوانین خانواده را وضع کنید

شما و شریک زندگیتان باید یک قانون کلی برای خانه وضع کنید. این کار باعث می‌شود تا میزان اختلاف در تربیت فرزند کاهش یابد؛ چراکه هر دوی شما از یک رویکرد از پیش تعیین شده پیروی خواهید کرد. فهرستی ساده از قوانینی که برای هر دوی شما مهم است تهیه کنید. حدود ۱۰ قانون کافی است. سعی کنید قوانین سختی اعمال نکنید، زیرا کودکان با مشکلات روحی مواجه خواهند شد. سپس، فهرستی از مجازات‌ احتمالی را مشخص کنید که در صورت سرپیچی از قوانین، می‌توانید آن‌ها را اعمال کنید. همچنین برای رعایت قوانین نیز پاداش‌هایی را در نظر بگیرید. این‌گونه کودک می‌داند که در صورت پیروی از قوانین، پاداش دریافت خواهد کرد.

تشویق و تنبیه کودک

یک جبهه متحد ارائه کنید

با ارائه یک جبهه‌ی متحد، اجازه ندهید فضای خانه تبدیل به دو دستگی شود. قوانین را با بچه‌ها در میان بگذارید و هشدار دهید که عواقب آن را به همان اندازه دنبال خواهید کرد. اگر از همین حالا همه چیز را مشخص کنید، دیگر دچار اختلاف در تربیت فرزند خود نخواهید شد.

مهم است که در مقابل فرزندان خود الگوی رفتاری مناسب داشته باشید. به عنوان مثال، اگر فرزندانتان ببینند که شما در حال دعوا کردن با کسی هستید، خیلی زود نسبت به این موضوع موضع می‌گیرند. به طوری‌که اگر روزی آن‌ها با دوستانشان دعوا کنند، دیگر به حرف شما اعتنایی نکرده و خودتان را نیز به خاطر دعواهای اخیر سرزنش می‌کنند. بنابراین، سعی کنید اختلافات خود با همسرتان را جایی دور از چشمان آن‌ها بروز دهید. 

هنگامی‌که فرزندتان از شما چیزی خواست، پیش از آن‌که با شریک زندگی خود مشورت کنید، پاسخشان را ندهید. اگر پسرتان تمایل داشت فردا شب را به خانه دوست خود برود، به او بگویید که ابتدا باید با مادر/پدرش صحبت کنید. این کار باعث می‌شود که فرزند شما نسبت به موضع‌هایتان مشابه فکر کند.

از یکدیگر کمک بگیرید

اختلاف نظر والدین در تربیت فرزند می‌تواند در هر شرایطی رخ دهد. بنابراین، حتی اگر بهترین نیت‌ها را در پروسه‌ی فرزندپروری خود داشته باشید، پیاده‌ کردن آن‌ها می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. اگر فکر می‌کنید که چنین است، در اینجا چند راهکار وجود دارد:

شیوه های فرزندپروری

  • هم‌فکری گروهی: برخی از کودکان فقط حرف یکی از والدین را گوش می‌دهند، لذا برای جلوگیری از این موضوع بهتر است هر دوی شما یک نظر واحد داشته باشید.
  • شرکت در کلاس‌ها و مطالعه کتاب‌های فرزندپروری: زمانی‌که رابطه‌‌ی شما چه با فرزند و چه با همسر خود در تربیت کودکانتان شکرآب شد، بهتر است با شرکت در یک کلاس مشاوره یا مطالعه کتاب‌های فرزندپروری راهکارهای مفیدی پیدا کنید. 

رویکردهایی این چنینی نه تنها شما را به هم نزدیک می‌کنند، بلکه برخی از تنش‌ها را نیز از بین می‌برند تا بتوانید در سطح عمیق‌تری صحبت کنید.

برنامه‌ی خود را به صورت هفتگی بازبینی کنید

هر هفته زمانی را برای صحبت با شریک زندگی خود در مورد استراتژی‌های فرزندپروری اختصاص دهید. این موضوع به طور چشم‌گیری میزان اختلاف در تربیت فرزند را کاهش می‌دهد. از امتحان کردن چیزهای جدید و ایجاد تغییرات در برنامه در صورت لزوم نترسید. 

همانطور که فرزندان شما بزرگتر می‌شوند، نیازهای آن‌ها نیز تغییر می‌کند، لذا شیوه‌های فرزندپروی شما باید با آن‌ها تغییر کند. اگر یکی از شیوه‌های تربیتی شما جوابگو نیست، با همسر خود مشورت کنید و به دنبال راهکارهای تازه باشید. راه‌های مختلفی برای مقابله با مشکلات رفتاری وجود دارد، و مهم است که در رویکرد خود انعطاف‌پذیر باشید.

موضوع فرزندپروری آسان نیست، و با توجه به وجود اختلاف سلیقه در افراد، تعجب‌آور خواهد بود که والدین در انتخاب بهترین راه‌ها برای تنبیه فرزندان خود دچار تعارض نشوند. با این حال، ما می‌دانیم که این اختلاف نظرها می‌تواند هم در رابطه‌ی زناشویی اختلاف ایجاد کند و هم بر کودکان تأثیر منفی بگذارد. برای اینکه این موضوع روی فرزندتان تاثیر نگذارد بهتر است هشت راز ذهن آگاهی در کودکان را بیاموزید.

دعوای والدین جلوی فرزندان

چند لحظه به برخی از استراتژی‌های بالا نگاه کنید و به دیدگاه‌های یکدیگر احترام بگذارید. به یاد داشته باشید که می‌توانید بدون کوچکترین بی احترامی از رفتار شریک زندگی خود انتقاد کنید. با دانستن اینکه اتحاد در بنیان خانواده یکی از بهترین هدایایی است که می‌توانید به فرزندان خود بدهید، به دنبال راه‌هایی برای سازش باشید. هر دوی شما هدف یکسانی دارید و آن عشق ورزیدن و راهنمایی فرزندانتان به بهترین شکل ممکن است!


برگرفته از: .verywellfamily

اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟