8 قانون مهم از قوانین برقراری ارتباط مؤثر

قوانین برقراری ارتباط مؤثر در زندگی مدرن امروزی برای هر فردی لازم است...
13 مرداد 1403 | هنوز نظری وجود ندارد
/web/image/22836-4266c99d/hamidshahan__2_men_talkingthey_are_freindlylisten_carfullydayli_e18ad8e6-0c6d-4bf0-9e00-a5487b4dae45.jpg
مینا رییسی

 

مقدمه

قوانین برقراری ارتباط مؤثر در زندگی مدرن امروزی برای هر فردی لازم است. یعنی اگر شما یک زن خانه‌دار هم هستید، نیاز دارید که جهت برقراری ارتباط بهتر با همسر و فرزندان خود این قوانین را بدانید. در واقع برای پیشبرد اهداف و مقاصد خود در خانواده و در اجتماع نیاز است که از راه‌هایی برقراری ارتباط مؤثر آگاهی داشته باشیم.
در این مقاله قصد داریم که ۷ تا از قوانین برقراری ارتباط مؤثر را توضیح دهیم تا با این دستورالعمل‌ها بتوانید بهتر با دیگران ارتباط برقرار کنید و در نهایت به مقصود نهایی خود دست پیدا کنید.

دلایل یادگیری قوانین برقراری ارتباط مؤثر

شاید برای شما سؤال باشد، چه لزومی دارد که ما راه‌های برقراری ارتباط را بدانیم، همین که بتوانیم بخشی از نیازهای خود را برآورده کنیم، کافی است. اما متأسفانه در بیشتر موارد وقتی نمی‌توانیم به خواسته‌های خود در ارتباط با همسر، خانواده، اجتماع و محیط کار برسیم، به این دلیل است که قوانین برقراری ارتباط مؤثر را نمی‌دانیم.
گاهی لازم است به‌جای صحبت‌کردن سکوت کنیم و برعکس گاهی به‌جای سکوت حتماً باید از قدرت کلام خود استفاده کنیم. حتی در برخی از مواقع این زبان بدن است که بهتر از هر ابزار دیگری می‌تواند خواسته‌ی شما را ابراز کند.
همه‌ی این موارد دلایلی هستند که باید قوانین برقراری ارتباط مؤثر را فرا بگیرید تا بتوانید به خواسته‌های اصلی و فرعی خود دست یابید.

تکنیک‌های ارتباط مؤثر

تکنیک ارتباط مؤثر از یک سری روابط و روش‌های ساده نشأت می‌گیرد که ما به‌راحتی از هر یک ساده می‌گذریم و یا از آن‌ها بی‌خبر هستیم. این تکنیک‌ها هرکدام دارای بهترین دارو و درمان برای نجات دادن روابط رو به انحطاط هستند. این تکنیک‌ها برای شما به‌عنوان یک کارمند، یک کارگر، یک پرستار و یک پزشک و غیره، در جهت ارتباط مؤثربسیار مفید هستند.
اما این تکنیک‌ها چه هستند که باید آن‌ها را فرابگیریم؟

1- هنر خوب گوش‌کردن

متأسفانه، هنر خوب گوش‌کردن را بسیاری از افراد به‌درستی بلد نیستند. وقتی شخصی حرف می‌زند چه آن شخص همسر شما، فرزند شما و یا رئیس شما باشد، شما باید خوب گوش کنید.
شما باید به‌درستی گوش کنید، ببینید که طرف مقابل چه می‌گوید، شاید جواب سؤال یا خواسته‌ی شما در همان صحبت‌های فرد مقابل باشد. این‌گونه هم خودتان دچار سوء تفاهم نمی‌شوید و هم اینکه سایر افراد حاضر در جمع هم به‌درستی صحبت‌ها را می‌شنوند و ابهامی باقی نمی‌ماند. مثلاً اگر همسر شما خواسته‌ای دارد و یا از رفتار او سوء برداشتی کرده‌اید، بگذارید توضیحات و حرف‌های خود را کاملاً ادا کند و شما فقط گوش دهید. بیشتر سوءتفاهمات بین زوجین، بین رئیس و کارفرما و بین والدین و فرزندان و دیگر موارد به‌خاطر عدم درست گوش‌دادن است.

2- همدل خوبی باشید

از قوانین برقراری ارتباط مؤثر همدلی است. بیشتر افراد در خانواده‌ی خود قانون همدلی را ندارند. بله همدلی هم قوانین مخصوص به خود را دارد. شما باید بدانید یک سری مواقع در زندگی نیاز است که با اعضای خانواده‌ی خود همدلی کنید و مهربانی داشته باشید تاارتباط مؤثربین اعضای خانواده صورت بگیرد. بنشینید و با یکدیگر صحبت کنید، زن و شوهر باید بتوانند به‌راحتی در مورد هر مسئله‌ای از نوع جنسی تا مشکلات مالی با یکدیگر همدلی داشته باشند. یک رئیس شرکت باید بداند که کارمندانش نیاز به‌نوعی همدلی و درک متقابل دارند. این روش برای برقراری ارتباط مؤثر بسیار موردنیاز است.

3- مسئولیت‌پذیر بودن

شما اولین فرد مسئول نسبت به احساسات و رفتارهای خود هستید. اگر دوست دارید که قوانین برقراری ارتباط مؤثر را در مورد هرکسی بدانید و رعایت کنید، باید مسئولیت‌پذیر باشید. مثلاً اگر نسبت به کار و شغل خود مسئولیت‌پذیر نیستید، توقع احترام از سمت رئیس و یا همکار خود را نداشته باشید. اگر نسبت به احساسات خود مسئولیت‌پذیر نیستید، از شریک عاطفی خود توقع وفاداری و همدلی نداشته باشید. یعنی اینکه سعی کنید احساسات خود را در صورت ناراحتی، دلخوری، عصبانیت با همسر خود تا جای ممکن در میان بگذارید تا او بتواند به شما کمک کند.

4- زبان بدن را فرا بگیرید

از مهم‌ترین قوانین برقراری ارتباط مؤثر زبان بدن است. زبان بدن در واقع همان صحبت‌کردن در سکوت است و این بار به‌جای زبان گفتار از دست، فرم ایستادن و میمیک صورت خود استفاده می‌کنید. در بیشتر مواقع این زبان بدن است که می‌تواند بهتر از زبان گفتاری خواسته و هدف شما را برآورده کند. اما چگونه؟
یادگیری زبان بدن کار سختی نیست، کافی است آن را یاد بگیرید تا بتوانید ارتباط مؤثرتری برقرار کنید.

5- شفاف صحبت‌کردن

اگر قرار است مبلغی را از کسی مطالبه کنید و یا قصد دارید همسر خود را از موضوعی مطلع کنید، بهتر است شفاف و روان صحبت کنید. بیشتر سوءتفاهمات به دلیل کنایه‌گویی و به قولی متلک گفتن است. فرد مقابل نمی‌داند دقیقاً شما چه قصد و منظوری دارید. این موضوع، یعنی ناواضح صحبت‌کردن، در زندگی زناشویی به‌خصوص در ارتباط با مردان بیشتر اتفاق می‌افتد.
اگر از مرد خود تقاضایی دارید یا از دست او دلخور هستید، شفاف صحبت کنید، مردان به دلیل مغز کلی‌نگر خود متوجه جزئیات و طعنه‌های زبانی شما نمی‌شوند.

6- نیت و قصد خود را مشخص کنید

نیت شما چیست؟
اگر برای برقراری ارتباط مؤثربا دیگران مشکل دارید، این سؤال را از خود بپرسید که هدف و نیت شما از این ارتباط چیست؟ چه چیزی می‌خواهید، به چه چیزی می‌خواهید برسید، چه موضوعی باید برطرف شود و...

7- همیشه حق با شما نیست

از قوانین برقراری ارتباط مؤثر این است که بدانید همیشه و همه‌جا حق با شما نیست و بهتر است حق‌به‌جانب نباشید. اگر این موضوع را برای خودتان حل کنید، در جهت برقراری ارتباط با دیگران مشکل نخواهید داشت و به درک بالایی خواهید رسید. چرا که با رسیدن به این حقیقت که همیشه حق با شما نیست، به درجه‌یبالاتری از منطق می‌رسید، بهتر گوش می‌کنید، بهتر همدلی می‌کنید و مؤثرتر ارتباط می‌گیرید.

8- حقیقت را بپذیرید

پذیرفتن حقیقت در تمامی مواضع زندگی یک امر بسیار مطلوب است که اگر به آن دست پیدا کنیم، اولین فردی که به آرامش روحی و جسمی می‌رسد، خود ما هستیم. در بیشتر مواقع ما نمی‌توانیم این حقیقت را بپذیریم، نمی‌توانیم با جواب نه مواجه شویم و سریعاً جبهه می‌گیریم، عصبانی می‌شویم، بدوبیراه می‌گوییم و صحنه را ترک می‌کنیم.
اینجاست که قوانین برقراری ارتباط مؤثربا دیگران را زیر پا گذاشته‌ایم، به خود آسیب می‌زنیم؛ چون آرامش خود را مختل کرده‌ایم.

سخن پایانی

یادگیری قوانین برقراری ارتباط مؤثر با دیگران، با همسر و فرزندان بسیار حیاتی است. بخشی از نیازها، خواسته‌ها و روابط موجود در زندگی ما با همین ارتباطات شکل می‌گیرد.
برای اینکه این ارتباطات مطلوب و مؤثر واقع شوند و ما بتوانیم یک زندگی آرام و ایده‌آلی داشته باشیم، نیاز است که قوانین ارتباط را بدانیم. موارد بالا از قوانین تقریباً مهمی هستند که بهتر است آن‌ها را تمرین کنید تا در ناخودآگاه شما جایی همیشگی پیدا کنند.


برگرفته از:

insightsminneapolis.com


اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟