چگونه یک رهبر مؤثر باشیم؟

رهبر مؤثر و واقعی کسی است که خود را بر دیگران مقدم ندارد ...
19 خرداد 1402
چگونه یک رهبر مؤثر باشیم؟ نوشته‌ی
زینب سادات عرب زاده
| هنوز نظری وجود ندارد
/web/image/17356-f8d3005f/1.png
زینب سادات عرب زاده

 

مقدمه

رهبری یک جنبه‌ی مهم مدیریت است. برای اطمینان از موفقیت سازمانی، همکاری زیردستان و همچنین کارایی بیشتر، مهم است که یک مدیر، یک رهبر مؤثر، عالی و واقعی باشد. رهبر مؤثر و واقعی کسی است که خود را بر دیگران مقدم ندارد؛ او بسیار متواضع و نوع‌دوست است!

رهبر مؤثر

جنبه‌های موردنیاز برای رهبری مؤثر به شرح زیر است:

  • انگیزه
  • تعهد
  • ازخودگذشتگی
  • صداقت
  • عزم
  • مدبر بودن
  • شجاعت
  • دانش
  • مهارت‌های ارتباطی خوب
  • شور
  • مسئولیت
  • داوری

رهبر مؤثر

رهبری به معنای پایبندی به اصول زیر است:

  • احترام به دنبال‌کنندگان خود.
  • در صورت موفقیت، تلاش‌های پیروان را به رسمیت بشناسد و آنها را برای هیچ شکستی سرزنش نکند.
  • تشویق همه به مشارکت در تصمیم‌گیری.
  • روشن‌کردن اهداف برای همه.
  • حمایت از پیروان در دستیابی به اهداف و دستیابی به پتانسیلشان.
  • کشف روش‌های کارآمد و مقرون‌به‌صرفه برای انجام کار.
  • اطمینان از ارتباط مناسب و مؤثر با کارکنان. جایی برای سوءتفاهم و تفسیرهای نادرست نباید باشد.
  • مربی باشد نه حریف یا منتقد.

رهبر مؤثر کسی است که الزامات شغلی، الزامات تیمی و همچنین نیازهای فردی را برآورده کند. رهبر در حین تمرکز بر کار، اهداف بخش را با اهداف سازمانی هماهنگ می‌کند. او اطمینان حاصل می‌کند که کارکنان از مهارت‌ها و شایستگی‌های لازم برای انجام کار به طور مؤثر و کارآمد برخوردار هستند. او منابع ضروری برای انجام کار مانند زمان، دانش و تجهیزات را در اختیار کارکنان قرار می‌دهد. 

همچنین اطمینان حاصل می‌کند که کارمندان در انجام وظایف محول شده به آنها مشکلی ندارند و در نهایت، یک رهبر مؤثر میزان پیشرفت را بررسی می‌کند و به کارکنان بازخوردی از عملکردشان می‌دهد.

رهبر باید دلسوز و همدل باشد. او باید با درک به حرف کارمندان گوش دهد. باید به نظرات و عقاید آنها احترام بگذارد، آنها را تربیت و راهنمایی کند و تلاش کند تا موارد غیرضروری را از وظایف کاریشان حذف کند.

در نهایت، زمانی که یک رهبر مؤثر بر تیم تمرکز می‌کند، باید تلاش‌های تیم را هماهنگ کند. او باید موفقیت تیم را جشن بگیرد. همچنین باید محیط دوستانه و اجتماعی را در سازمان ترویج کند و اینکه یک رهبر باید روحیه‌ی تیمی و حس موفقیت را در بین کارمندان به‌عنوان یک تیم توسعه دهد.

رهبر مؤثر

چه کسی یک رهبر قوی است؟

یک رهبر قوی کسی است که از قبل فکر می‌کند و برنامه می‌ریزد. او آماده‌ی دادن راه‌حل است و کارمندانش را درک می‌کند. بااین‌حال، یک رهبر باید چه مهارت‌هایی داشته باشد تا بتواند کار خود را به‌خوبی انجام دهد؟

  • بر زمان خود مسلط باشد

رهبران مؤثر همیشه در موقعیتی که قرار می‌گیرند، زمان خود را به‌خوبی مدیریت می‌کنند. آنها می‌دانند که چگونه لیست فعالیت‌ها و وظایف را اولویت‌بندی کنند. مهم‌تر از همه، آنها تفاوت بین امر فوری و امر مهم را می‌دانند. به یاد داشته باشید، هر چیزی که فوری است مهم نیست. همچنین، هر چیزی که مهم است فوری نیست.

  • سؤال بپرسد

رهبران سؤالاتی می‌پرسند که به آنها کمک می‌کند سهم کارکنان را در سازمان ارزیابی کنند و همچنین به کارکنان کمک می‌کند تا درک کنند که چگونه می‌توانند در اهداف سازمانی مشارکت بهتری داشته باشند. یک رهبر باید از کارمندان خود در مورد وظیفه‌ای که انجام می‌دهند بپرسد که آیا احساس می‌کنند وظیفه‌ی آنها باهدف کلی سازمان مرتبط است و یا چیزی مانع عملکرد آنها می‌شود؟

  • بین کار و زندگی تعادل ایجاد کند

در دنیای امروزی که ساعات کار در حال افزایش است، یک رهبر مؤثر باید اطمینان حاصل کند که کارکنانش قادر به حفظ تعادل بین زندگی شخصی و حرفه‌‎ای خود هستند. رهبران مؤثر همیشه باید با خروج به‌موقع، پرهیز از جلسات در روزهای تعطیل یا پایان روزهای کاری، عدم تماس با کارمندان در روز و ساعات غیرکاری، الگو باشند. 

به یاد داشته باشید، یک رهبر مؤثر تنها در صورتی پیروان مؤثری خواهد داشت که فرسوده نشوند یا احساس نکنند که کارشان زیاد است. در یک‌کلام رضایت شغلی داشته باشند.

رهبر مؤثر

  • رشد حرفه‌ای کارکنان را مدیریت کند

یک رهبر مؤثر همیشه همراه با کارمند خود یک برنامه‌ی توسعه‌ی شخصی ترسیم می‌کند. او آموزش‌هایی را که کارمند باید طی کند، با درنظرگرفتن برنامه‌ی توسعه‌ی شخصی خود مشخص می‌کند. این‌گونه کارکنان احساس تشویق‌شدن و ارزشمندی خواهند کرد.

  • اجازه‌ی صحبت به کارمندان بدهد

یک رهبر مؤثر باید شنونده‌ی خوبی باشد. یک ساعت باز با کارمندان خود داشته باشد و اجازه دهد آنها حرف دلشان را بزنند. احتمالاً او با دانستن تعداد ایده‌های آنها شگفت‌زده خواهد شد. در این صورت کارمندان احساس خواهند کرد که شنیده می‌شوند و همچنین راهی برای بیان افکار خود دارند.

  • تسهیل طوفان فکری، ایجاد ایده

رهبران مؤثر همیشه افراد را تشویق می‌کنند تا در یک اتاق دور هم جمع شوند و ایده‌هایی را برای حل یک مشکل خاص، طوفان فکری کنند. به یاد داشته باشید، بحث‌ها همیشه سالم هستند و تقریباً در همه‌ی مواقع به ایجاد راه‌حل‌هایی نیز کمک می‌کنند که مورد توافق دوجانبه باشد.

  • استخر استعداد ایجاد می‌کند

رهبران باهوش همیشه برای هرگونه کمبود کارکنان آماده خواهند بود. آن‌ها در صورت بروز هر شرایط بحرانی استخر استعداد خود را آماده خواهند کرد تا کارمند در آن شنا کند. آنها اطمینان حاصل می‌کنند که هر کارمند یک پشتیبان آموزش‌دیده یا قابل‌آموزش داشته باشد.

  • شجاعت

به گفته‌ی "پیتر دراکر"، «هروقت یک کسب‌وکار موفق می‌بینید، شخصی قبلاً آنجا تصمیم شجاعانه‌ای گرفته است». یک رهبر مؤثر در صورت لزوم، آماده‌ی اتخاذ تصمیمات دشوار و شجاعانه خواهد بود.

  • صلاح​یت

یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای نشان‌دادن تخصص و در نتیجه اعتبار گرفتن، جشن‌گرفتن و توجه به دستاوردهای تیم است. افراد را به‌خاطر کار خوب خود تحسین کنید، و وقتی این کار را انجام می‌دهید، دقیقاً آن چیزی را که دوست دارید، مشخص کنید. دست‌دادن ژستی است که به آنها نشان می‌دهد که واقعاً از مشارکت و موفقیت آنها خوشحال هستید و بدین ترتیب، شایستگی خود را به‌عنوان یک رهبر ثابت خواهید کرد.

رهبر مؤثر

رهبری و انگیزه

انگیزه یک ویژگی هدف‌مدار است که به فرد کمک می‌کند تا به اهداف خود دست یابد. فرد را وادار می‌کند تا برای رسیدن به اهدافش سخت تلاش کند. یک مدیر اجرایی باید دارای ویژگی‌های رهبری مناسب برای تأثیرگذاری بر انگیزه‌ی افراد باشد. بااین‌حال، طرح خاصی برای انگیزه‌بخشی وجود ندارد.
به‌عنوان یک رهبر مؤثر، باید چشم‌انداز درستی نسبت به ویژگی‌های انسان داشت. دانستن نیازهای مختلف زیردستان قطعاً فرایند تصمیم‌گیری را آسان‌تر می‌کند.
هم کارمند و هم مدیر باید دارای ویژگی‌های رهبری و انگیزشی باشند. یک رهبر مؤثر باید اطلاعات کاملی از عوامل انگیزشی برای دیگران داشته باشد. او باید نیازهای اساسی کارکنان، همسالان و مافوق خود را درک کند. رهبری به‌عنوان وسیله‌ای برای ایجاد انگیزه در دیگران استفاده می‌شود.

در زیر رهنمودهای مهمی وجود دارد که دیدگاه اصلی انگیزه را بیان می‌کند:

  • هماهنگی و تطبیق نیازهای فرعی با نیازهای سازمانی.به‌عنوان یک رهبر مؤثر، باید اطمینان حاصل کند که سازمان دارای همان اخلاقی است که او در کارکنان خود به دنبال آن است. او باید مطمئن شود که زیردستانش به‌گونه‌ای آموزش می‌بینند که نیازهای کسب‌وکار را برآورده می‌کند.
  • قدردانی و پاداش انگیزه‌های کلیدی هستند که بر فرد برای رسیدن به هدف موردنظر تأثیر می‌گذارند. پاداش‌دادن به رفتار خوب یا خاص با یک نشانه‌ی کوچک از قدردانی، گواهی یا نامه می‌تواند انگیزه‌ی بزرگی باشد. اگر گواهی به شخصی اعطا می‌شود، باید به عمل یا رفتاری که برای آن فرد پاداش داده‌ شده اشاره شود.
  • الگو بودن همچنین یک محرک کلیدی است که افراد را در رسیدن به اهدافشان تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.یک رهبر مؤثر باید الگوی خوبی باشد تا اطمینان حاصل کند که افراد خود رشد می‌کنند و به اهداف خود به طور مؤثر دست می‌یابند.
  • تشویق افراد به درگیرشدن در برنامه‌ریزی و فرایند حل مسائل مهم نه‌تنها به آنها انگیزه می‌دهد، بلکه پیچیدگی‌های این کار را نیز به آن‌ها آموزش می‌دهد. علاوه بر این، به همه کمک می‌کند تا درک بهتری از نقش خود در سازمان پیدا کنند؛ ارتباط بدون ابهام خواهد بود و مطمئناً تأیید و قدردانی رهبر را به دنبال خواهدداشت.
  • توسعه‌ی روحیه‌ی اخلاقی و تیمی قطعاً تأثیر کلیدی بر رفاه یک سازمان دارد. حالت منطقی یا عاطفی یک فرد ساختار اخلاقی او را تشکیل می‌دهد. اعمال و تصمیمات یک رهبر بر روحیه‌ی زیردستان او تأثیر می‌گذارد. ازاین‌رو باید همواره از تصمیمات و فعالیت‌های خود آگاه باشد. روحیه‌ی تیمی روح سازمان است. رهبر باید همیشه اطمینان حاصل کند که زیردستان از انجام وظایف خود به‌عنوان یک تیم لذت می‌برند و خود را جزئی از برنامه‌های سازمان می‌دانند.
  • یک رهبر مؤثر باید به‌جای زیردستان قدم بگذارد و مسائل را از زاویه دید آنها ببیند. او باید در مواقع سخت با آنها همدردی کند. همدلی با مشکلات شخصی، آنها را از نظر روحی و روانی قوی‌تر می‌کند.
  • انجام یک کار معنی‌دار و چالش‌برانگیز، حس موفقیت را در بین کارکنان زیاد می‌کند. مدیران اجرایی باید به کارکنان خود این احساس را بدهند که در حال انجام کار مهمی هستند که برای رفاه و موفقیت سازمان ضروری است. این جنبه‌ی انگیزشی آنها را به سمت تحقق اهداف سوق می‌دهد.

رهبر مؤثر

به یاد داشته باشید، برای تبدیل‌شدن به یک رهبر مؤثر و کارآمد، باید خودانگیخته باشید.

شما باید هویت و نیازهای خود را بشناسید و انگیزه‌ی زیادی برای انجام هر کاری برای رسیدن به اهداف خود داشته باشید. تنها در این صورت است که می‌توانید دیگران را برای رسیدن به اهدافشان و هماهنگ‌کردن اهداف شخصی خود با اهداف مشترک سازمان ترغیب کنید. برای درک بهتر این مطلب یافتن پاسخ این سوال رهبری در سازمان چیست، رهبر کیست؟ میتواند کاربردی باشد.

رهبری در سازمان چیست، رهبر کیست؟

رهبر کسی است که می‌تواند با انگیزه‌بخشی و روحیه‌دهی، دیگران را به انجام یک فعالیت تشویق کند. برای پیدا کردن این توانایی به عنوان یک رهبر عالی حتما این مقاله را بخوانید. 

همین الان کلیک کنید!!


برگرفته از:

managementstudyguide.com

اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟