باباها و اواخر بارداری

طبیعی است که قبل از تولد کودک با وجود هیجان زده بودن، احساس نگرانی هم بکنید ...
17 شهریور 1402
باباها و اواخر بارداری نوشته‌ی
فاطمه مقیسه
| 1 اظهار نظر
/web/image/13910-44bd3699/1.jpg
فاطمه مقیسه

 

مقدمه

همسرم وارد سه ماهه‌ی آخر بارداری خود شده و من هم‌چنان باورم نشده که پدر شده‌ام! تناقض دوگانه‌ای دارم و گیجم!

چرا همسرم در طول خواب شبانه دائماً بیدار می‌شود؟ چه کار کنم تا در طول این ماه‌های باقی مانده بتوانم به همسرم کمک کنم؟

اگر شما هم با سؤالاتی از این قبیل روبه‌رو شده‌اید، با ما باشید تا چالش‌های این دوره را بشناسیم.

احساسات مردان در اواخر بارداری

در خلال این ماه‌ها، برخی از پدران هنوز برای پدری کردن آماده نشده‌اند، چرا که همچنان برایشان غیر واقعی به نظر می‌رسد.

گاهی اوقات، برخی افراد آنقدر درگیر کار شده و یا با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند که فرصت فکر کردن به معنای پدر شدن را ندارند. به طور کلی می‌توان گفت هیچ دستورالعمل کاملاً موفقی وجود ندارد تا به شما کمک کند پدر شدن خود را باور کنید!

یکی از راهکارهایی که تاحدودی می‌تواند کمک کننده باشد، صحبت کردن با شخصی است که به تازگی پدر شده است. می‌توانید از او بپرسید که آیا او هم احساساتی نظیر شما داشته یا نه؟ و اینکه چه عواملی سبب شده تا او پدر شدن خود را باور کند؟

باباها و اواخر بارداری

در سه ماهه‌ی سوم چه اتفاقاتی می‌افتد؟

این دوره، زمان آغاز شدن شمارش معکوس است. شمارش معکوسی که نویدبخش تولد است.

مهم‌ترین چالش‌های این دوره عبارتند از:

  • در این دوره به علت رشد و حرکت کودک، همسرتان بیشتر احساس ناراحتی می‌کند و این مسئله می‌تواند بر میزان تمایل جنسی شما و همسرتان تأثیر بگذارد.
  • به علت فشاری که کودکتان بر مثانه‌ی همسر شما وارد می‌کند، همسرتان به دفعات بیشتری به توالت می‌رود و این مسئله گاهی اوقات کیفیت خواب او را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
  • همسرتان به منظور خواب راحت‌تر از بالش‌های بیشتری استفاده می‌کند و به همین علت ممکن است به نظر برسد که سهم شما از تخت روزبه‌روز کمتر می‌شود.
  • همسرتان در طی این دوره ممکن است از خستگی، کمردرد، بی قراری، بی‌خوابی و ... شکایت کند، اما تمامی این موارد او را از تمیز کردن خانه و یا آماده کردن وسایل نوزاد باز نمی‌دارد.
  • در طول سه ماهه‌ی آخر برای اطمینان یافتن از سلامت مادر و کودک، بررسی‌های بیشتری به عمل می‌آید.
  • هنگامی که به زمان تولد نزدیک می‌شوید، پزشک یا ماما وضعیت کودک را مورد بررسی قرار می‌دهد تا بهترین روش زایمان را انتخاب کند.

کارهایی که باباها در اواخر بارداری می‌توانند انجام دهند:

  1. با مردان دیگری که به تازگی پدر شده‌اند یا منتظر هستند صحبت کنید.
  2. بهترین زمان برای فکر کردن درمورد کار و یا هرگونه تغییری که می‌خواهید ایجاد کنید، اواخر بارداری است. مثلا صحبت کردن با کارفرما در مورد مرخصی یا تغییر سمت برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی.
  3. درخواست کمک از خانواده و دوستان. کمک گرفتن از سایرین باعث می‌شود زمان بیشتری برای استراحت کردن و... داشته باشید.
  4. با همسرتان درمورد اینکه چگونه می‌توانید به او کمک کنید تا احساس راحتی بیشتری داشته باشد، صحبت کنید.
  5. با همسرتان درمورد احساساتتان درمورد زایمان صحبت کنید. این طبیعی است که شما و همسرتان احساس عصبی بودن یا نگرانی داشته باشید.
  6. اگر تا به حال با فرزندتان صحبت نکرده‌اید، با او صحبت کنید یا آهنگ مورد علاقه‌ی خود را برای او پخش کنید، چرا که دراین دوره، فرزندتان می‌تواند صدای شما و همسرتان را بشنود.

باباها و اواخر بارداری

طبیعی است که قبل از تولد کودک با وجود هیجان زده بودن، احساس نگرانی نیز کنید و فکر کردن در مورد مسائل پیش رو شما را گاهی عصبانی یا غمگین کند. اما بدانید وقتی آنها به دنیا می آیند شما احساسی را تجربه خواهید کرد که هیچ‌گاه قبل از آن حتی قادر به تصورش نبودید.

برنامه ریزی کردن برای مسائل آینده تان به شما و  همسرتان آرامش خواهد داد. فراموش نکنید که بسیاری از مشکلات شما را سایر پدرو مادرها نیز تجربه کرده اند پس با مشورت با آنها قادر خواهید بود بسیاری از آنها را به راحتی حل کنید.

نکته‌ی بسیار مهم پایانی اینکه به دنیا آمدن یک کودک نه تنها باعث نمی شود که مشکلات فعلی شما با همسرتان از بین برود که حتی گاها باعث افزایش تنش شما نیز می شود،در این صورت شما به یک روانشناس یا مشاور خوب خانواده احتیاج خواهید داشت.

باباها و اوایل بارداری

وقتی همسرتان به شما می‌گوید که دارید پدر می‌شوید، ممکن است احساسات متفاوتی را تجربه کنید برای درک بهتر این حس و چگونگی برخورد با ان حتما این مقاله را مطالعه کنید:

همین الان کلیک کنید!!


برگرفته از:

  1. raisingchildren.net.au
  2. raisingchildren.net.au
اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟