برای داشتن یک رابطه ی خوب چه مهارت هایی لازم است؟

سؤال بسیاری از زوج‌ها این است که مهم‌ترین نکات داشتن یک رابطه‌ی خوب چیست؟ برای ایجاد یک رابطه‌ی مناسب، دو مهارت همسرداری ضروری وجود دارد. این مهارت‌ها پیچیده بوده و شامل تکنیک‌های ارتباطی هستند که برای روابط عاشقانه کاملاً ضروری هستند.
19 مرداد 1403 | هنوز نظری وجود ندارد
/web/image/23166-831afe72/hamidshahan__a_couplehave_good_relationshipfreindlythey_are_tal_1a8659ae-147b-4ac8-aa9c-3eaaa2ca089d.jpg
فرزاد دادخواه

 


مقدمه

سؤال بسیاری از زوج‌ها این است که مهم‌ترین نکات داشتن یک رابطه‌ی خوب چیست؟ برای ایجاد یک رابطه‌ی مناسب، دو مهارت همسرداری ضروری وجود دارد. این مهارت‌ها پیچیده بوده و شامل تکنیک‌های ارتباطی هستند که برای روابط عاشقانه کاملاً ضروری هستند. برای تسلط بر آن‌ها باید پیوسته در حال یادگیری باشید و به رشد شخصی خود ادامه دهید. اگر زوجین در پی یادگیری باشند، می‌توانند از مهارت‌های زناشویی به‌صورت بهتر استفاده کنند. در این مقاله با ما همراه باشید.

مهارت همسرداری

۱- تشخیص احساس خود، چرایی و توانایی بیان آن

اولین و ضروری‌ترین گام برای درک خود، شناسایی احساس است.
بسیاری از مردم سؤال می‌کنند که احساسات چرا این‌قدر مهم هستند؟ آن‌ها نمی‌دانند چگونه احساس خود را تشخیص دهند و گاهی حتی آن را نادیده می‌گیرند.

احساسات بسیار مهم هستند، زیرا احساس، انرژی پشت هر کاری است که ما انجام می‌دهیم و تنها با درک آن‌ها می‌توان دلیل رفتارها را بدانیم.
به‌عنوان‌مثال، اگر کسی موضوعی که برای ما مهم است، نقض کند، قطعاً عصبانی خواهیم شد و این خشم ما را به انجام یک عکس‌العمل سوق خواهد داد. یا اگر چیزی مهمی را از دست دهیم، احساس ناراحتی می‌کنیم. احساسات، منجر به این رفتارهای ما خواهند شد. احساسات چراغ‌های روی تابلوی کنترل زندگی ما هستند، اگر به این نورها توجه نکنیم در تاریکی خواهیم بود. بدون این که دلیل کار خود را بدانیم، واکنش زیادی از خود نشان خواهیم داد، به یکدیگر صدمه می‌زنیم و یا از هم دور می‌شویم.

احساسات خود را شناسایی کنید

از بین همه‌ی احساساتی که هر شخص می‌تواند داشته باشد، چند مورد اساسی وجود دارد که همه‌ی ما از کودکی آن‌ها را همراه با خود داشته‌ایم:

مهارت رابطه خوب

  • غم یا ناراحتی
  • ناامیدی یا عصبانیت
  • ترس یا اضطراب
  • شرم یا گناه
  • شادی یا لذت
  • تعجب یا کنجکاوی

بنابراین، اگر دچار گرفتگی و ناراحتی شدید، از خود بپرسید چه احساسی دارم؟ سپس سعی کنید یکی از این احساسات اساسی ذکر شده در بالا را شناسایی کنید. وقتی فهمیدید چه احساسی دارید، قدم بعدی این است که دلیل آن را درک کنید.
همه‌ی ما باورها و دیدگاه‌های خاص خود را داریم که منجر به واکنش‌های بسیار سریع و ناخودآگاه ما می‌شود. به‌عنوان‌مثال، وقتی فردی را می‌بینیم که قبلاً با او آشنایی داشته‌ایم، اما او بدون توجه به ما، عبور می‌کند، بلافاصله به فکر رفته و می‌گوییم: «اوه، او به من اهمیتی نمی‌دهد!» این قضاوت باعث عصبانیت ما شده و تلاش می‌کنیم از خود واکنشی نشان دهیم. شناختن تصورات و احساساتی که به طور ناخودآگاه در ما ایجاد می‌شود، بسیار مهم است؛ زیرا در این صورت می‌توانیم وضعیت خود را به‌صورت عمیق‌تر بررسی کنیم.

مهارت ارتباط موثر

آیا این همان چیزی است که واقعا اتفاق افتاده یا فقط تصور ذهنی ما است؟

در بیشتر موارد که از شریک زندگی خود ناراحت می‌شویم، به دلیل مسائلی بوده که قبلاً در مورد آن‌ها حساس بودیم. هرچقدر بتوانیم فیلترهایی که از طریق آن خود را تفسیر می‌کنیم، بهتر بشناسیم، درک آنچه اتفاق می‌افتد، بسیار آسان‌تر خواهد بود.
هنگامی که 

1-احساس خود را شناخته

2- و دلیل آن را متوجه شدید

3-مرحله‌ی سوم بیان موضوع است.

گاهی اوقات ما نسبت به واکنش‌ها و رفتارهایی که در رابطه‌ی زناشویی پیش می‌آید آگاه هستیم، اما آن را با طرف مقابل خود به اشتراک نمی‌گذاریم. زمانی که شستن ظرف‌ها نوبت شریک زندگی شما است، اگر او این کار را انجام ندهد، موجب عصبانیت شما می‌شود. به او می‌گویید :«تو چه همسری هستی که هیچ‌وقت در شستن ظرف‌ها کمک نمی‌کنی؟!».
بنابراین، ما فوراً روی طرف مقابل و کارهای اشتباهی که انجام می‌دهد تمرکز می‌کنیم، و آن‌ها را بیش از حد بزرگ می‌کنیم. اما دلیل اصلی احساس و واکنش ما این بوده که با دیدگاه و تصور «او به من اهمیتی نمی‌دهد» به قضیه نگاه می‌کنیم.
داشتن توانایی بیان این که چه احساسی دارید و چگونه می‌توانید از احساس دفاعی و پرخاشگری طرف مقابل در یک موقعیت جلوگیری کنید، گوش‌دادن به درخواستتان را برای هر دو طرف راحت‌تر خواهد کرد. شما می‌توانید درخواست خود را این‌گونه بیان کنید که «وقتی این کار را می‌کنی، احساس می‌کنم که من را به‌عنوان یک شریک برابر در نظر نمی‌گیری و به نظر می‌رسد آن‌قدر به من اهمیت نمی‌دهی که بار این وظایف را با من تقسیم کنی».

همیشه به این نکته توجه داشته باشید که تلاش برای درک احساسات خود و توضیح آن برای شریک زندگی، فرصتی برای صمیمیت و رشد بیشتر بوده و از مهارت‌های همسرداری است.

همسرداری کردن

۲- گوش‌دادن غیرتدافعی

خوب گوش‌دادن یکی از مهارت‌های زندگی زناشویی است. گوش‌دادن به دیدگاه طرف مقابل به‌خصوص در مورد جنبه‌ای از رابطه که در مورد آن ناراضی هستید، کار آسانی نیست و این باعث ایجاد احساسات مختلفی در شما خواهد شد. ممکن است کسی که برای ما مهم بوده حرف مهمی برای گفتن داشته باشد و فکرکردن در مورد آن برای ما آزاردهنده باشد.
زمانی که برای گوش‌دادن آماده نیستیم، ممکن است گفتگو به جروبحث منجر شود. در این‌گونه مواقع، برای این که نسبت به دیدگاه طرف مقابل برخورد بهتری داشته باشید، باید به‌خاطر داشته باشید آنچه طرف مقابل می‌گوید نه‌تنها به دیدگاه ما ربط ندارد، بلکه تنها نظر خود او است. حتی اگر از کاری که انجام داده‌اید شکایت می‌کند، چیزی در مورد تجربه‌ی خود به شما می‌گوید که درک آن برای شما واقعاً مهم است.
متعهد شوید که گوش دهید و سعی کنید دیدگاه طرف مقابل را درک کنید.
احساسات همیشه منطقی هستند به شرط این که دلیل آن را درک کنید. اگر شریک زندگی شما به دلیل روابط گذشته یا تجربیات دوران کودکی به برخی چیزها حساس است، احساس او منطقی‌تر است. اگر شریک زندگی شما احساس خود را در مورد یک موقعیت بیان کرد، آگاهانه تصمیم گرفته و خود را آرام کنید تا بتوانید به حرف‌های او گوش دهید، مکث کنید و منتظر بمانید تا بتوانید در مورد احساسات طرف مقابل سؤال بپرسید و همین کار را ادامه دهید تا به درک متقابل از احساس هم برسید.

اگر این مطلب برای شما مفید بود، قطعا مقاله‌ی گوشم با توست!چه کمکی از دست من برمی‌آید؟ به شما کمک بیشتری خواهد کرد.

رابطه خوب زوجین

خودت را متمرکز کن

از مهم‌ترین مهارت‌های همسرداری می‌تواند تمرکز در رابطه باشد. یکی از راه‌هایی که بتوانید حرف‌های طرف مقابل خود را گوش کنید و بفهمید، داشتن تمرکز است. معمولاً وقتی ناراحت می‌شویم، خشمگین شده و ممکن است دعوا کرده و حتی محل را ترک کنیم. زمانی که احساس عصبانیت می‌کنید، از نظر عاطفی درگیر شده و حتی بدن شما نیز داغ می‌شود. در این حالت بهترین کار ممکن نفس کشیدن عمیق است. نفس عمیقی بکشید، با بازدم آن، احساس می‌کنید که تنش از بدن شما خارج شده است. تکرار کردن این کار، میزان ناراحتی را به حدی کاهش می‌دهد که می‌توانید بار دیگر به یاد بیاورید که شریک زندگی‌تان چیز مهمی برای هر دوی شما بیان می‌کند. پس برای روی اصل رابطه تمرکز کنید و درگیر حواشی نشوید!

 پذیرش، چه تأثیری بر نحوه‌ی رفتار صحیح با همسر دارد؟

مشت خود را برای چند ثانیه گره کنید و فشار دهید، سپس آن را باز کنید. توجه کنید که برای باز کردن مشتتان چه کاری باید انجام می‌دادید؟ باید رها می‌کردید! حسی که از گشایش و رهاکردن دریافت کردید، همان پذیرش است! .

پذیرش ...


از شریک زندگی خود آزادانه سؤال بپرسید

سؤالات آزادانه به شریک ما کمک می‌کند تا عمیق‌تر به تجربه و درک خود از موقعیت‌ها بپردازد، بنابراین او نیز کمتر عصبانی می‌شود. سؤالاتی مانند «واقعاً چه احساسی در تو ایجاد شد؟» یا «من چه کاری انجام دادم که این احساس را در تو ایجاد کرد؟» را از شریک زندگی خود بپرسید. در نهایت با شریک زندگی‌تان همدلی کنید و درک خود را نسبت به او منتقل کنید.

مهارت همسرداری

احساس همدلی و درک متقابل یک مهارت همسرداری موفق است. به شریک زندگی خود اجازه دهید او نیز بداند که احساساتش توسط شما درک شده است. به یاد داشته باشید، این بدین معنا نیست که شما با همه‌ی چیزهایی که او گفته موافق هستید. شما فقط نشان می‌دهید که آنچه او بیان می‌کند را می‌شنوید و درک می‌کنید. شما با تلاش برای درک بهتر طرف مقابل خود اهمیت او را نشان می‌دهید. پیشن​هاد می‌کنیم مطلب «برای حل اختلاف با همسرمان به چه مهارت هایی نیاز داریم؟» را هم بخوانید!





برگرفته از:

thecouplescenter.org



اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟