انگیزه‌ی درونی یا بیرونی، نیرویی قدرتمند برای هدف‌گذاری

هر کاری که انجام می‌دهیم نوعی تلاش است برای تحقق نیازهایی که باید برآورده شوند و این نیاز، انگیزه‌ی پشت هر رفتار انسانی است...
04 اردیبهشت 1403 | هنوز نظری وجود ندارد
/web/image/19677-84836b26/hamidshahan__Intrinsic_motivation_vs_Extrinsic_motivationdaylig_4b43111f-a4e1-47e9-9791-be4acee7a778.jpg
ویدا نگهبان

 

مقدمه

انگیزه‌ی درونی وانگیزه‌ی بیرونی هرکدام چه نقشی در هدف‌گذاری دارند؟ با نگاهی اجمالی به چگونگی شکل‌گیری انگیزه، متوجه خواهیم شد که چرا یک‌سری از کارها را انجام می‌دهیم و رفتار ما بر پایه‌ی چه علت‌هایی شکل می‌گیرد.

با این مقاله همراه باشید تا در مورد تفاوت انگیزه درونی و بیرونی و تأثیر هرکدام در دستیابی به هدف‌ها در زندگی بیشتر بدانید.

تفاوت انگیزه درونی و انگیزه بیرونی چیست؟

هر کاری که انجام می‌دهیم نوعی تلاش است برای رفع نیازهایی که باید برآورده شوند و این نیاز، انگیزه‌ی پشت هر رفتار انسانی است. روانشناسان روش‌های متفاوتی را برای تفکر در مورد انگیزه پیشنهاد می‌کنند، از جمله بررسی این‌که انگیزه از بیرون (بیرونی) فرد یا از درون (درونی) او نشأت می‌گیرد.

هرکدام از این روش‌ها، روانشناسی کنترل بیرونی یا روانشناسی کنترل درونی را شکل می‌دهند.آن‌چه که همه‌ی ما تلاش می‌کنیم‌کنترل آن را به دست آوریم عبارت است از روشی قابل پیش‌بینی برای برقرار کردن تعادل مابین دو دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم. این دو دنیا عبارت‌اند از دنیای درونی، که مجموعه‌ای است از ایده‌ها و تصویرها، به آن صورتی که ما دوست داریم باشند، و در مقابل، دنیای بیرونی، که شامل مجموعه‌ای است از اتفاقات واقعی زندگی و رفتارهای بروز داده شده‌ی افراد دیگر.

نه تنبیه، نه تشویق!

چگونه انگیزه های درونی را پرورش دهیم

 اگر این مقاله را مطالعه میکنید، حتما این کتاب برای شما مفید خواهد بود!

همین الان ببین!


تفاوت انگیزه درونی و بیرونی

روانشناسی کنترل درونی

واقعیت‌درمانی شکلی از مشاوره است که رفتارها را به‌عنوان یک انتخاب در نظر می‌گیرد. در سال ۱۹۶۵ دکتر ویلیام گلاسر این روش را تحت عنوان تئوری انتخاب و بر پایه‌ی روانشناسی کنترل درونی توسعه داد. این نگرش توضیح می‌دهد که رفتارها، به دلیل انتخاب‌های افراد برای برآوردن نیازهای خود رخ می‌دهد.

از نظر روانشناسی کنترل بیرونی، افراد فشارهای خارج از کنترل خویش را در ایجاد استرس مقصر دانسته و برای شادمانی خود احساس مسئولیت نمی‌کنند.این نظریه همچنین بیان می‌کند که ما رفتارهای خود را برای ارضای نیازهای برآورده نشده‌ی خود انتخاب می‌کنیم و برای رفع این نیازها باید رفتار ما توسط انگیزه‌ی درونی مشخص شود. اگر رفتار ما تحت‌تأثیر عوامل بیرونی مانند افراد یا موقعیت‌ها باشد، یعنی تحت‌تأثیر انگیزه‌ی بیرونی، نه‌تنها کارایی لازم برای ایجاد انگیزه و هدف‌گذاری وجود نخواهد داشت، بلکه مسئولیت‌پذیری و اراده برای انجام کار نیز به شکل قابل‌توجهی پایین خواهد آمد.

روانشناسی کنترل بیرونی

بدیهی‌ترین رفتار عملی در روانشناسی کنترل بیرونی که معمولاً همگان از آن استفاده می‌کنند، این است که بر پایه‌ی سیستم تنبیه و پاداش بیرونی، افراد به‌سوی انجام کاری سوق داده می‌شوند.این فرض بر افکار بیشتر مردم روی زمین مسلط است.دلیل شیوع این روانشناسی (کنترل بیرونی ) آن است که افراد قدرتمند، درست یا غلط را تعیین می‌نمایند، کاملاً از آن حمایت می‌کنند و افراد تحت کنترل که بر حیات خویش کنترل زیادی ندارند و در پذیرش کنترل این افراد قدرتمند تا حدودی احساس ایمنی می‌نمایند، بر اساس معیارها و انگیزه‌ی بیرونی گفته شده توسط این افراد، دست به انجام کار می‌زنند.

انگیزه ها

عمومی بودن این نگرش به این دلیل نیست که ما درباره‌ی آن اندیشیده‌ایم و تصمیم گرفته‌ایم که کنترل بیرونی دیگران بهترین راه دستیابی آنان به اهدافشان است؛ بلکه به این خاطر است که وقتی آنچه را که از افراد می‌خواهیم‌، انجام ندهند اولین چیزی که به نظرمان می‌آید اِعمال فشار و کنترل است!

انگیزه ی بیرونی چیست؟

انگیزه‌ی بیرونی به رفتاری اشاره دارد که توسط پاداش‌های بیرونی هدایت می‌شود. انگیزه‌ی بیرونی زمانی شکل می‌گیرد که تنها برای کسب پاداش یا اجتناب از تنبیه، انگیزه‌ی انجام یک رفتار یا شرکت در یک فعالیت را داشته باشیم. به عبارتی دریافت کردن چیزی برای انجام کار و یا اجتناب از چیزی ناخوشایند؛ این پاداش‌ها می‌تواند ملموس باشد، مانند پول یا نمرات، یا نامشهود، مانند تمجید یا شهرت.

برخلاف انگیزه‌ی درونی که از درون فرد نشأت می‌گیرد، انگیزه‌ی بیرونی صرفاً بر پاداش‌های بیرونی متمرکز است.

در همین لحظه به انگیزه‌ی خود برای خواندن این مقاله فکر کنید. آیا سعی می‌کنید مطالب را یاد بگیرید تا بتوانید در درسی برای به‌دست‌آوردن امتیازی از آن استفاده کنید؟ اگر چنین است، این انگیزه ‌ی بیرونی است، زیرا نمره‎‌ی خوب، تقویت خارجی است. از سوی دیگر، اگر علاقه‌مند به یادگیری بیشتر در مورد رفتار انسان هستید، پس انگیزه‌ی درونی دارید، زیرا خود نیروی محرکه‌ی انگیزه‌ی خود هستید.

انگیزه بیرونی

مثال‌هایی برای انگیزه ی بیرونی

  • تنها برای کسب جوایز در یک مسابقه‌ی ورزشی شرکت کنید.
  • انجام تکالیف مدرسه برای کسب نمره‌ی خوب.
  • اتاق خود را تمیز کنید تا از سرزنش والدین خود جلوگیری کنید.
  • سخت کارکردن در یک کار یا پروژه تنها برای دریافت تحسین و قدردانی.
  • خرید با کارت وفاداری فروشگاهی برای کسب امتیاز، تخفیف و جوایز.
  • تشویق کودکان به انجام تکالیف با پاداش مانند یک غذای خاص یا اسباب‌بازی.
  • ذز محل کار، کارهایی که دوست ندارید انجام می‌دهید فقط برای اینکه حقوق ثابتی داشته باشید.

اما گاهی اوقات پاداش بیرونی ممکن است اجتناب از تنبیه یا یک نتیجه‌ی منفی باشد. برای مثال، ممکن است فردی برای جلوگیری از شرمساری یا قضاوت شدن، رفتاری را انجام دهد.

انگیزه ی درونی

انگیزه ی درونی چیست؟

انگیزه‌ی درونی به رفتاری گفته می‌شود که از طریق پاداش‌های درونی هدایت می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، انگیزه‌ی انجام یک رفتار از درون شما نشأت می‌گیرد، زیرا به طور طبیعی انجام آن کار برای شما رضایت‌بخش است.

انگیزه‌ی درونی زمانی ایجاد می‌شود که شما رفتاری را انجام می‌دهید، به این دلیل که خود آن رفتار را پاداش دهنده می‌دانید. یک فعالیت را به‌خاطر خود انجام می‌دهید و رضایت از انجام آن رفتار، پاداشی است نهفته در ماهیت خود آن فعالیت، نه وابسته به پاداش خارجی. به عبارتی خود رفتار، پاداش خودش است.این در تضاد با انگیزه‌ی بیرونی است که شامل درگیرشدن در یک رفتار به‌منظور کسب پاداش‌های بیرونی یا اجتناب از تنبیه است.

مثال‌هایی برای انگیزه ی درونی

  • شرکت در یک ورزش به این دلیل که آن فعالیت برای شما لذت‌بخش است.
  • اتاق خود را تمیز می‌کنید زیرا دوست دارید از خانه‌ی مرتب لذت ببرید.
  • حل یک پازل کلمه؛ زیرا چالش را سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز می‌دانید.
  • مطالعه‌ی کتاب یا خواندن درمورد موضوعی به این دلیل که برای شما جذاب است.

نیروی درونی

انگیزه‌ی درونی در مقابل انگیزه‌ی بیرونی، کدام یک بهتر است؟

انگیزه‌ی بیرونی از جهان بیرون فرد ناشی می‌شود درحالی‌که انگیزه‌ی درونی از دنیای درون می‌آید. تحقیقات نشان داده است که هرکدام تأثیر متفاوتی بر رفتار انسان دارند!


اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟