راهنمای یک زندگی شاد + نحوه‌ی تأثیر روان‌شناسی مثبت نگر بر زندگی

میزان شادی شما می‌تواند همیشه در حال افزایش باشد، به شرطی که خود را با افراد مثبت اندیش احاطه کنید، در کنار به‌دست آوردن پول و تفریحات سالم به ارزش‌های معنوی اهمیت بدهید، همیشه ذهن خود را از اتفاقات و خاطرات شیرین پر کنید و با دوستان پرانرژی رفت و آمد داشته باشید
06 اردیبهشت 1403 | هنوز نظری وجود ندارد
none
مینا رییسی

 

مقدمه

به راستی فرد مثبت نگر کیست؟ چگونه زندگی شاد داشته باشیم؟ آیا همه‌ی افراد می‌توانند مثبت‌نگر باشند و یا برای مثبت‌نگری و مثبت اندیشی باید دارای پول، مقام و زندگی مرفه باشیم تا بتوانیم خوشبختی و شادی را به زندگی خود هدایت کنیم. در این مقاله که در مورد راهنمای یک زندگی شاد است با ما همراه باشید تا راز زندگی شاد و موفق و پرانرژی را به شما آموزش دهیم. 

در چند سال اخیر به لطف فضای مجازی با عباراتی از قبیل مثبت‌اندیشی، مثبت‌نگری و انرژی مثبت، کلمات مثبت و خلاصه بسیاری از این جملات و عبارات برخورد زیادی داشته‌ایم. اما بسیاری از افراد در این مورد سوالات زیادی را در ذهن دارند که آیا واقعا می‌توانند با این عبارات تاکیدی مثبت به هر آنچه که دوست دارند در زندگی دست پیدا کنند و خوشبختی را با دستان خود وارد زندگی کنند؟

برای همه‌ی ما پیش آمده است که روزگاری را در سختی و مشقت فراوان سپری کرده‌ایم و آنقدر درگیر انرژی‌های منفی شده‌ایم که شادی را از یاد برده‌ایم و همین دوران آثار تلخی را بر روح و روان ما گذاشته است.

اما اکنون چه کار کنیم که تصورات غلط و اندوهناک را از ذهن خود خارج کنیم و به کمک یک انرژی مثبت بتوانیم زندگی را با یک دید تازه و پر از انرژی ببینیم و به هر آنچه که در زندگی مقصود ماست دست پیدا کنیم؟

برای رسیدن به مثبت اندیشی و مثبت نگری بد نیست ادامه‌ی مقاله را نگاهی بیندازید.

1- مثبت نگر همیشه رو به بهبود است

در سال ۲۰۰۷ میلادی در بریتانیا بر روی مقوله‌ی مثبت‌نگری مطالعه‌ای علمی انجام گرفت. فرضیه‌ی این مطالعه این بود که چه چیزی ما را خوشحال می‌کند؟ به دست آوردن آنچه که می‌خواهیم یا نگه داشتن آنچه که داریم؟

شاید در ظاهر این فرضیه تفاوتی را احساس نکنید یا متوجه نشوید، اما اگر بخواهیم این فرضیه را به درستی باز کنیم بهتر است به چند مثال توجه کنید تا به عنوان راهنمای یک زندگی شاد، شما را هدایت کند. 

مثلا باردار بودن شادی‌آورتر از پدر و مادر بودن است، چون قرار است یک اتفاق جدید در ماه آینده یا ماه‌های دیگر رخ دهد. یا مثلا گذراندن امتحان یا خرید خانه و شروع یک دوره‌ی جدید برای افراد حاضر در این آزمایش شیرین‌تر بود. بنابراین انتظار برای اتفاقات جدید و تازه برای شادی و تغییر روحیه بهترین کاربرد ممکن را دارند.

اما این بدان معنا نیست که از داشته‌های خود دست بکشیم و تنها برای به دست آوردن نعمت‌های جدید تلاش کنیم، بلکه در کنار سپاسگزاری از داشته‌های قبلی همیشه در حال تکاپو و جنب و جوش برای به دست آوردن اتفاقات جدید همراه با انرژی بالا باشیم.

2- فرد مثبت نگر با افراد شاد معاشرت می‌کند

شاید بهتر باشد این سوال را بپرسیم که آیا واقعا رفت و آمد با افراد شاد بر مقوله‌ی مثبت نگری فردی تأثیر می‌گذارد؟

در جواب این سوال با توجه به تحقیقات علمی گسترده که در ماساچوست بر روی ۴۷۳۹ نفر از سال ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۳ انجام شد، به این نتیجه رسیدند که یکی از بهترین روش‌های ممکن برای جذب شادی و مثبت نگری همین معاشرت با افراد شاد و خوشحال است که در داشتن زندگی شاد و موفق تاثیرات زیادی دارد. این افراد تاثیر بسزایی در خوشبختی و جذب انرژی بالا در آینده دارند.

به این آمارها که در ادامه‌ی مقاله‌ی راهنمای یک زندگی شاد به آن‌ها اشاره می‌کنیم، دقت کنید؛ شاید برای شما جالب باشد که تأثیر این افراد چقدر بر شادی ما مؤثر است :

  • دوست خوشحال: ۲۵ درصد
  • همسر شاد: ۱۶ درصد
  • خواهر و برادر شاد: ۲۸ درصد
  • همسایه‌ی شاد: ۷۰ درصد
  • همکاران: تاثیر چندانی نداشته است

همه‌ی این آمارها نشان می‌دهند که برای مثبت‌اندیش بودن باید افراد شاد را در زندگی خود وارد کنیم و از بودن با آن‌ها لذت ببریم. شاید توجه کردن به همین نکات ریز، راز زندگی شاد باشد پس به آنها اهمیت دهید!

3- ذهن فرد مثبت نگر با خاطرات شیرین مزین می‌شود

اگر شما از افرادی هستید که به شدت دوست دارید مثبت نگر باشید و از افکار منفی و اضطراب‌های پیاپی خسته شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که وقتی دچار یک اتفاق سخت و دشوار که نیاز به حل مسئله دارد و شما را دچار استرس می‌کند، شدید، بهتر است از خاطرات شاد گذشته استفاده کنید. یعنی زمانی که شما توانسته‌اید بر مشکل بزرگی فائق آیید.

اینجاست که تحریک سلول‌های مغزی با نیروی فرح بخش دوپامین همراه خواهد بود و طرح مسئله با راه حل خوب برطرف خواهد شد و به عنوان راهنمای یک زندگی شاد، به شما کمک خواهد کرد.

این مطالعه در سال‌های گذشته بر روی ۳۰۰ نفر در استرالیا انجام شد که اگر افراد در طول روز به وقایع و اتفاقات شیرین گذشته بیشتر تمرکز کنند و آن‌ها را تداعی کنند، بدون شک بیشتر در مسیر مثبت نگری قرار خواهند گرفت.

4- فرد مثبت نگر بیشتر بر اهداف توسعه‌ی فردی و یا اهداف جمعی متمرکز می‌شود

خوب است بدانید که بیشتر افراد مثبت نگر بر روی اهداف معنوی و با ارزش تمرکز می‌کنند. این فرضیه ابتدا توسط آزمایش‌ها و مطالعات گسترده انجام شد و نتیجه‌ی آن دقیقا همین‌گونه بود. افرادی که بر روی معنویات و ارزش‌های والا مثل خانواده، دوستان، همسایگان و فرزندان سرمایه‌گذاری می‌کنند و در کنار آن‌ها وقت و زمان زیادی را می‌گذرانند، قوه‌ی مثبت‌نگر آنها رشد کرده و زندگی شاد و موفقی خواهند داشت. 

در مقابل افرادی که بر روی شغل، تحصیل، پول و اوقات فراغت سرمایه‌گذاری می‌کنند، طبیعتا کمتر از دسته‌ی اول شادی را تجربه می‌کنند.

به عنوان نتیجه از مقاله‌ی راهنمای یک زندگی شاد، باید بدانید در کنار به دست آوردن پول، ثروت، فراغت و غیره باید در فکر به دست آوردن اهداف والا و معنویات پر ارزش مثل تشکیل خانواده و به دست آوردن روابط انرژی‌بخش هم باشیم. 

فرد مثبت نگر کیست و چه کاری می‌کند؟

با توجه به مطالعاتی که در این مقاله بدان اشاره کردیم تا به کمک آن‌ها بتوانیم یک فرد مثبت نگر باشیم، این مقوله تا حد زیادی به نوع محل زندگی افراد در تمامی نقاط دنیا نیز بستگی دارد.

مثلا آمریکایی‌ها با دوستان و افراد خوشحال در اطراف خود به سادگی انرژی مثبت را جذب می‌کنند.

بریتانیایی‌ها با تغییرات مثبت زندگی وضعیت روحی خوبی پیدا می‌کنند.

استرالیایی‌ها با یادآوری خاطرات خوب و پرانرژی شاد می‌شوند

و در کره جنوبی افراد با فعالیت‌های جمعی و معنوی مثل داشتن خانوده و همسایه‌های خوب می‌توانند انرژی مثبت کسب کنند.

تمام این نکات برای هر شخصی می‌تواند راز زندگی موفق باشد. 

با این حال مثبت اندیشی همیشه در حال تغییر است و میزان شادی شما می‌تواند همیشه در حال افزایش باشد، به شرطی که خود را با افراد مثبت اندیش احاطه کنید، در کنار به‌دست آوردن پول و تفریحات سالم به ارزش‌های معنوی اهمیت بدهید، همیشه ذهن خود را از اتفاقات و خاطرات شیرین پر کنید و با دوستان پرانرژی رفت و آمد داشته باشید.

اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟