رابطه ی جنسی و تمایلات در دوران بارداری

در دوران بارداری معمولاً میل جنسی بیشتر یا کمتر از قبل می‌شود...
01 خرداد 1403 | هنوز نظری وجود ندارد
/web/image/20105-b59d57ac/0_0%20%281%29.jpg
فاطمه مقیسه

 

مقدمه

بارداری دوره‌ای است که افراد آن را با حالت تهوع صبحگاهی، نوسانات خلقی، خستگی و... می‌شناسند. در کنار این تغییرات باید به تغییراتی هم که در بارداری در تمایلات جنسی ایجاد می‌شود توجه کرد. البته تغییر در تمایلات جنسی کاملاً طبیعی است و نباید نگران آن بود. علاوه بر تمایلات جنسی، رابطه جنسی هم در این دوره دستخوش تغییراتی می‌شود. در این مقاله بر آن شدیم تا به مجموعه تغییراتی که در دوران بارداری در حوزه‌ی تمایلات جنسی رخ می‌دهد، بپردازیم.

میل جنسی در دوران بارداری:

میل جنسی در دوران بارداری بیشتر یا کمتر از قبل می‌شود. این مسئله کاملاً طبیعی و ناشی از تغییرات بدن، هورمون‌ها، خلق‌وخو و سطح انرژی است. اکثر زوج‌ها در این دوره رابطه‌ی جنسی کمتری دارند. پس اگر شما یا همسرتان تمایلی به رابطه‌ی جنسی ندارید، نگران نباشید.

رابطه در بارداری

میل جنسی در سه‌ماهه‌ی اول:

در طی این دوره ممکن است متوجه شوید که کمتر یا بیشتر به رابطه جنسی علاقه دارید. از جمله دلایلی که سبب کاهش میل جنسی در این دوره می‌شود عبارت‌اند از: حالت تهوع، خستگی، درد سینه و نفخ.

میل جنسی در سه‌ماهه‌ی دوم:

ممکن است در سه ماهه‌ی دوم بارداری تمایل بیشتری به رابطه جنسی داشته باشید. در این دوره احتمالاً علائم اولیه بارداری نظیر تهوع صبحگاهی و... کاهش‌یافته و هورمون‌ها و جریان خون اضافی به اندام تناسلی شما باعث می‌شود که ارگاسم را راحت‌تر تجربه کنید. البته در این دوره هم مانند دوره قبل کاهش میل جنسی در برخی افراد به چشم می‌خورد.

میل جنسی در سه‌ماهه‌ی سوم:

در این دوره ممکن است شما و همسرتان نگران باشید که با داشتن رابطه جنسی، به کودکتان آسیبی وارد شود. اگر مشکلی وجود نداشته باشد و پزشک داشتن رابطه جنسی را منع نکرده باشد، در بارداری با داشتن رابطه جنسی و ارگاسم به کودکتان آسیبی وارد نمی‌شود.

در این دوره به علت بزرگ‌تر شدن شکمتان پیداکردن موقعیت‌های جنسی راحت، سخت‌تر می‌شود و ممکن است نسبت به حالت عادی بیشتر احساس خستگی کنید. این عوامل شاید باعث کاهش تمایل شما به رابطه جنسی در بارداری شود.

میل جنسی در بارداری

آیا رابطه ی جنسی در دوران بارداری بی‌خطر است؟

اگر بارداری شما به‌آرامی پیش می‌رود و مشکل خاصی ندارید داشتن رابطه جنسی در بارداری شما بی‌خطر است. نگران آسیب رسیدن به فرزندتان به‌خاطر داشتن رابطه جنسی نباشید چراکه از فرزند شما به‌وسیله کیسه آمنیوتیک به‌خوبی محافظت می‌شود.
گاهی اوقات به دلیل وجود برخی شرایط، داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری خطرناک است و پزشک داشتن رابطه جنسی در این دوره را منع می‌کند. 

برخی از این شرایط عبارت‌اند از:

  • علائم حاکی از احتمال سقط جنین و یا زایمان زودرس باشد.
  • سابقه‌ی ضعف دهانه‌ی رحم وجود داشته باشد.
  • درد شدید یا گرفتگی شکم را تجربه کرده باشید.
  • جفت پریویا تشخیص‌داده‌شده باشد.
  • خونریزی واژینال دارید یا خونریزی متوقف شده است اما علت آن مشخص نیست.

اگر شما و همسرتان قبل از بارداری به‌دفعات زیادی رابطه‌ی جنسی داشته‌اید و حالا این رابطه کمتر یا به دلایل پزشکی منع شده است؛ به‌جای احساس ناامیدی، رابطه‌ی خود را تقویت کنید.

  • در مورد احساسی که دارید با یکدیگر صحبت کنید تا بفهمید که بر دیگری چه می‌گذرد.
  • این تغییرات ممکن است ناامیدکننده باشد اما همیشگی نیست، پس صبور باشید.
  • به‌عنوان زن و شوهر با یکدیگر وقت بگذرانید. مثلاً به انجام کارهایی بپردازید که با تولد فرزندتان فرصت انجام آن را ندارید. مثل: خوابیدن یا امتحان کردن رستوران‌های جدید.
  • از رابطه جنسی در دوران بارداری چه انتظاری می‌توان داشت؟

ارتباطبا همسر در بارداری

در این دوران تغییرات هورمونی و جریان خون اضافی به اندام تناسلی شما ممکن است رابطه جنسی را لذت‌بخش‌تر کند. همچنین به علت درد سینه، حالت تهوع و بزرگ‌شدن شکم، ناراحت‌کننده شدن رابطه جنسی دور از ذهن نیست.
در دوران بارداری به علت انقباضات رحم در حین ارگاسم، ممکن است دچار گرفتگی یا انقباضات خفیف معده در حین یا بلافاصله پس از رابطه جنسی شوید که البته کاملاً طبیعی است. همچنین ممکن است به علت هورمون‌های موجود در مایع منی همسرتان، کرامپ و اسپاسم‌های عضلانی ایجاد شود. اگر دچار گرفتگی‌های خفیف در حین یا پس از رابطه جنسی می‌شوید، دوش گرفتن با آب گرم می‌تواند کمک‌کننده باشد.

در صورت مشاهده هریک از علائم زیر بعد از رابطه جنسی در دوران بارداری، حتماً با پزشک تماس بگیرید:

1) گرفتگی یا انقباضات شدید معده که قوی‌تر و منظم‌تر می‌شود.

2) خونریزی.

3) درد شدید معده.

4) ترشحات واژن که بو و ظاهر متفاوتی دارد.

5) تب یا لرز.

6)سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ.


برگرفته از :

raisingchildren.net.au



اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟