قدردانی تأثیر دارد: فقط سلام کردن به راننده‌ی اتوبوس مردم را شادتر می‌کند!

شما می توانید انتخاب کنید که چگونه واکنش نشان دهید یا چگونه فکر کنید. اگر شما افکار و نگرش های مثبت را در سر خود بپرورانید، خوشحال تر، سالم تر و راضی تر خواهید بود.
14 مرداد 1403 | هنوز نظری وجود ندارد
/web/image/22976-e29772f0/0_3%20%283%29.jpg
مژگان امیریوسفی

 


مقدمه

آیا قدردانی فایده‌ای برای سلامت روانی دارد؟ آیا از افرادی که در زندگی روزمره به شما در تسهیل امور کمک می‌کنند، قدردانی می‌کنید؟ به‌عنوان‌مثال می‌توان به افرادی اشاره کرد که در سوپر مارکت‌ها مواد غذایی شما را داخل پلاستیک می‌گذارند، قهوه‌ی صبح شما را آماده می‌کنند یا راننده اتوبوسی که شما را به محل کار می‌برد. آیا عادتی به کوچکی گفتن «روز خوبی داشته باشید» می‌تواند یک نوع قدرشناسی به‌حساب آید؟ تأثیر قدردانی به این شکل چیست؟

قدردانی و شادی

تأثیر قدردانی

باتوجه‌به مطالعات جدید به نظر می‌رسد که همین عادات کوچک، واقعا مؤثر هستند. محققان دریافتند که صرفاً احوال‌پرسی کردن یا تشکر از رانندگان اتوبوس منجر به افزایش احساس شادی و رفاه می‌شود. حتی یک سلام کردن ساده می‌تواند در جهت ایجاد فضای شاد از طریق تعاملات اجتماعی مثبت کافی باشد.
این پروژه پژوهشی در مورد تأثیر قدردانی شامل دو مطالعه‌ی مجزا بود. در مورد اول نمونه‌ای از ۸۵۶ مسافر گزارش کردند که معمولاً چقدر به رانندگان اتوبوس خود سلام می‌کنند یا از آنها تشکر می‌کنند. مسافران همچنین گزارش دادند که چقدر با رانندگان مکالمات مختلف و بی‌طرفی دارند، مانند پرسیدن سؤالاتی در مورد مسیر و رفت‌وآمد. علاوه بر این آنها به سؤالاتی در مورد رضایت کلی خود از زندگی پاسخ دادند (از طریق مقیاس رضایت از زندگی که به‌درستی نام‌گذاری شده است) و گزارش دادند که چقدر بیشتر احساساتی مانند شادی، نشاط و آرامش را تجربه می‌کنند. نتایج نشان داد که فقط سلام دادن به طرز شگفت‌انگیزی تأثیر داشته است!
هر چه افراد بیشتر به طور فعال قدردانی یا قدرشناسی را تمرین کنند، برای مثال با شروع یک تعامل اجتماعی مثبت با رانندگان، احساس رفاه و رضایت بیشتری از زندگی خود خواهند داشت؛ و این در مورد مکالمات خنثی‌تر یا بی‌طرف (مانند درخواست از راننده برای راهنمایی مسیر) تأثیرگذار نبود. این نشان‌دهنده‌ی این است که خیرخواهی یا ابراز قدردانی منشأ افزایش حس خوب در افراد می‌شود.

ایجاد حس خوب با قدردانی

قدرشناس بودن می‌تواند شامل ساده‌ترین احوال‌پرسی‌ها باشد

تحقیقات دوم در مورد تأثیر قدردانی مربوط به داشتن حس خوب افراد (حسی سرشار از عاطفه) بلافاصله بعد از تعامل رابطه‌ی اجتماعی با رانندگان اتوبوس بود و بر این موضوع تمرکز داشت.
این تحقیقات شامل ۲۶۵ نفر مسافر با میانگین سنی ۲۲ سال بود که به طور مساوی بین مردان و زنان تقسیم شده بود. درحالی‌که تحقیقات اول شرکت‌کنندگان را از طریق ایمیل جذب می‌کرد، در تحقیقات دومی از مسافران میدانی و رندوم استفاده کردند.
محققان درحالی‌که در صف اتوبوس منتظر بودند به مسافران نزدیک شدند و از آنها دعوت کردند که در این تحقیقات شرکت کنند. در ازای این تحقیقات مسافران یک دوره یا شانس برنده‌شدن بلیت رایگان تماشای فیلم یا غذای رستوران را دریافت می‌کردند.
به نیمی از شرکت‌کنندگان گفته شد که یک گفتگوی تعاملی مثبت با راننده اتوبوس شروع کنند. پیشنهادهای شروع گفتگو شامل گفتن «روز خوبی داشته باشید» یا «سپاس‌گزارم» هنگام خروج از اتوبوس به روشی گرم و صمیمانه بود. تماس چشمی نیز در این تحقیقات مؤثر واقع شد. محققان از نیم دیگری از شرکت‌کنندگان (که گروه کنترل نامیده می‌شوند) خواستند که هیچ گفتگویی با راننده نداشته باشند.
نتایج تحقیقات نشان داد که شرکت‌ کنندگان در گفتگوی تعاملی مثبت با راننده، یعنی کسانی که به طور فعال و مثبت فقط به راننده سلام می‌کردند، بلافاصله بعد از رفت‌ و آمد خود حس خوب و آرامش بیشتری را تجربه می‌کردند. مسافران در گروه کنترل نتیجه‌ی مشابهی را نشان ندادند.

تاثیر قدردانی

سلام کردن فقط یک دقیقه زمان می‌برد

همان‌طور که محققان نتایج را خلاصه کردند، هر دوی این مطالعات نشان می‌دهند که فقط وقت‌گذاشتن برای احوال‌پرسی، داشتن آرزوهای خوب برای دیگران یا قدردانی از غریبه‌ها با شادی بیشتر در زندگی روزمره مرتبط است.
مطالعات قبلی نشان داده بود که تأثیر قدردانی با ایجاد شادی بیشتر ارتباط دارد. اما بیشتر این مطالعات بر روی تعاملات اجتماعی طولانی‌مدت متمرکز بوده است. این تحقیقات جزو یکی از اولین مطالعاتی بود که بررسی کرد آیا این تأثیرات قدردانی برای تعاملات اجتماعی مختصر و کوچک نیز کاربرد دارد یا خیر.

کلام پایانی

فرهنگ تقدیر و تشکر، موجب توسعه ی خیرات و افزایش نیکوکاری و احسان در جامعه می‌شود. هنگامی که کسی از ما با خوشحالی تشکر می کند، احساس خوشبختی می کنیم و مصمم تر از پیش آن کاری را که به خاطرش از ما تشکر کرده اند را باز انجام می دهیم. شما می توانید انتخاب کنید که چگونه واکنش نشان دهید یا چگونه فکر کنید. اگر شما افکار و نگرش های مثبت را در سر خود بپرورانید، خوشحال تر، سالم تر و راضی تر خواهید بود.



برگرفته از:

suchscience.net


اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟