علائمی که نشان می‌دهند شما گریبان‌گیر توقع بی جا از خود هستید!

توقع و انتظار  بر درونی‌ترین احساسات ما تاثیر می‌گذارند. حال تصور کنید توقع و انتظارات بی جا تا چه حد می‌توانند به روح و روان ما آسیب برسانند!
16 اردیبهشت 1403 | هنوز نظری وجود ندارد
/web/image/19868-c2cf2a49/hamidshahan__Signs_that_show_you_are_struggling_with_unreasonab_5f28fc41-8f63-4a7a-945c-125d2eefe699.jpg
سیامک تیموری

 


مقدمه

در این مطلب قصد داریم تا در خصوص انتظارات بیش از حد انسان‌ها از خودصحبت کنیم؛ انتظاراتی که می‌توانند لذت زندگی را از شما سلب کنند.

  • انتظارات غیرواقع‌بینانه زمینه‌ی شکست را فراهم می‌کنند.
  • انتظارات بیش از حد از خود می‌تواند به عزت‌نفس، روابط و دیدگاه شما آسیب برساند؛ بنابراین، با انعطاف‌پذیری بیشتر، و تعیین اهداف بلندپروازانه به شکلی واقع‌بینانه به مسیر درست زندگی بازگردید.

طبیعی است که توقعات زیادی در هر زمینه‌ای از خود داشته باشیم. اما وقتی انتظارات شما بیش از حد باشد چه اتفاقی می‌افتد؟

خود سرزنشگری

1.تخریب عزت‌نفس: بالابردن توقعات بی جا

  • من در عرض سه روز ۱۰ پوند وزن کم خواهم کرد. 
  • من قصد دارم درآمدم را در سه‌ماهه اول سال ۳۰۰ درصد افزایش دهم.
  • من برای این که بتوانم یک رمان پرفروش بنویسم، هر روز صبح زود از خواب پا می‌شوم.

در واقع با این انتظارات غیرمنتظره به عزت‌نفس خود آسیب رسانده و در نتیجه زمینه را برای شکست خود فراهم می‌کنید. نوشتن رمان، کاهش وزن و افزایش درآمد اهداف بسیار ایده‌آلی هستند؛ اما وقتی هدفتان میسر نمی‌شود اعتبار کمتری به خود می‌دهید و عزت‌نفستان را زیر سؤال می‌برید.

۲. روابط عاطفی: بسیاری از افراد به احساسات شما لطمه وارد کرده‌اند.

سه تصور اشتباه که می‌تواند به شما آسیب برساند:

  • شریک زندگی‌ام بدون این که اطلاعی از خواسته‌های من داشته باشد، باید آن‌ها را برآورده کند.
  • انتظار دارم که تمامی دوستانم مرتباً با من تماس بگیرند و جویای حالم شوند.
  • همکارانم باید بدانند که من چقدر برای آن‌ها ارزشمند هستم.

توقع بی جا از خود

چنین انتظارات عجولانه‌ای در واقع روابط را تیره می‌سازند، زیرا شما به‌عنوان یک مزاحم واقعی اطرافیانتان را تحت‌فشار قرار می‌دهید و آن‌ها را از خود ناامید می‌سازید؛ به‌گونه‌ای که مدام از سوی شما مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و در نتیجه از شما دوری می‌کنند. پس انتظار زیادی از خود و دیگران نداشته باشید.

۳. چشم‌انداز: دیدگاهی متظاهر و متکبرانه به زندگی دارید.

  • چرا بی‌کفایتی مدام پیرامون من می‌چرخد و من را احاطه کرده است؟
  • مهم نیست دیگران درباره من چه فکر می‌کنند، مهم این است که همیشه حق با من است.
  • هیچ‌کس بیشتر از من نمی‌داند.

با داشتن کامی تلخ، با رفتاری خشن و ستیزه‌جویانه چگونه انتظار دارید که دنیا انتظارات شما را برآورده سازد؟ به‌جای اینکه خودتان را به‌خاطر انتظار بی جا از خودسرزنش کنید، به دنبال مقصر می‌گردید؟ اگر این‌طور است، پس هیچ‌کس نمی‌تواند میانه‌ی خوبی با شما داشته باشد!

سرزنش خود

درمان انتظار بی جا از خود داشتن

توقع زیاد از خودباعث می‌شود که دائماً روی آینده تمرکز کنید. در نتیجه، کمتر از لحظه‌ی حال لذت می‌برید. اگر از رفتار خود به ستوه آمده‌اید و به دنبال درمان توقع بی‌جا از خودهستید، این سه مرحله را برای بازیابی تعادل در زندگی خود در نظر بگیرید:

  1. انتظارات جاه‌طلبانه اما واقع‌بینانه تعیین کنید:

داشتن رؤیاهای بزرگ بسیار خوب است، اما انتظار نداشته باشید که آن‌ها یک‌شبه محقق شوند. به‌جای این که برای رسیدن به اهداف پله‌ها را به‌صورت چندتایی بردارید، بهتر است گام‌های کوچک و ثابتی بردارید. همان‌طور که دایساکو ایکدا فیلسوف بودایی پیشنهاد کرد:«دستاوردهای واقعی، دستاوردهایی هستند که ما هر روز به دست می‌آوریم نه یک‌شبه.»

  2. قدردانی از خود را بیشتر کنید:

ممکن است فرصت نکنید رمان خود را در یک ماه بنویسید، اما احتمالاً یک یا دو فصل را تمام کرده‌اید؛ بنابراین، به‌خاطر همین هم که شده باید تلاش‌های خود را تحسین کنید و توقع بی جا از خود نداشته باشید.

عذاب وجدان

  ۳. انعطاف‌پذیر باشید:

اگر نتوانسته‌اید کارهای خود را به نحو احسن پیش ببرید، از آن به‌عنوان بهانه‌ای برای بی‌ارزش کردن خود استفاده نکنید. زندگی پر از اتفاقات غیرمنتظره‌ای است که ممکن است برنامه‌های ما را از مسیر خارج کنند؛ بنابراین انعطاف‌پذیر باشید. برای استراحت و تنظیم مجدد اهداف خود وقت بگذارید. انعطاف‌پذیر بودن سطح استرس را کاهش می‌دهد و ذهن شما را برای انجام دوباره‌‌ی کارها آماده می‌کند.

کلام پایانی

توقع از نظر روانشناسی، باورهای شخصی در مورد اتفاقاتی هستند که انتظار داریم در آینده رخ دهند. این توقع و انتظارات بر نحوه‌ی تفکر، احساس و رفتار افراد و فرایندهای فکری که شامل توجه، تفسیر و حافظه است تاثیر می‌گذارند. روانشناسان معتقدند انتظارات، بر احساس افراد از جمله نگرش، اضطراب و افسردگی تاثیر می‌گذارد و می‌تواند بر اتفاقاتی که در آینده‌ی فرد می‌افتد تاثیر منفی بگذارد. همان‌طور که می‌بینید، توقع و انتظار  بر درونی‌ترین احساسات ما تاثیر می‌گذارند. حال تصور کنید توقع و انتظارات بی جا تا چه حد می‌توانند به روح و روان ما آسیب برسانند!



برگرفته از:

psychologytoday.com

دسته بندی: خودشفقتی
اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟