تغییرات دوران بارداری در ۳ ماهه‌ی دوم

3 ماهه‌ی دوم بارداری، به علت فروکش کردن حالت تهوع و احساس خستگی، سالم‌ترین و بهترین دوره در طول دوران بارداری است...
24 بهمن 1402 | هنوز نظری وجود ندارد
/web/image/18558-ca5f98d4/hamidshahan__pregnant_woman5th_month_of_pregnancyultra_realisti_b647c007-ffe5-42f5-a4e4-0e677978c45a.jpg
فاطمه مقیسه

 

مقدمه

به سه‌ماهه‌ی دوم بارداری خود خوش آمدید! در این دوره شما آرام‌آرام با تغییرات دوران بارداری سازگار می‌شوید. در ادامه نکاتی را از حیث تغییرات جسمانی و عاطفی‌ای که بیان می‌شود مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تغییرات جسمانی

سه ماهه‌ی دوم بارداری از کی شروع می‌شود؟ این دوره هفته‌ی ۱۳ تا ۲۶ بارداری را شامل می‌شود و زمانی است که حالت تهوع و خستگی کاهش می‌یابد. به‌طورکلی می‌توان گفت عمده علائم گوارشی نظیر سوزش سر‌ دل، بیشتر مربوط به نوع مواد غذایی‌ای است که فرد می‌خورد. برای کاهش دادن این علائم نسبت به مواد غذایی که می‌خورید حساس باشید و به‌دقت آن را انتخاب کنید.

در طی این دوره به علت تغییراتی که در بانوان، چه از حیث ظاهری و چه از حیث شروع حرکات جنین ایجاد می‌شود، بانوان از بارداری خود مطمئن می‌شوند. به‌طور‌کلی می‌توان گفت این دوره به علت فروکش کردن حالت تهوع و احساس خستگی سالم‌ترین و بهترین دوره در طول دوران بارداری است.
گزارش برخی مادران، حاکی از این است که برخی در طی این دوره مو و ناخن‌هایشان سریع‌تر رشد می‌کند، که این مسئله به علت تغییرات هورمونی‌ای است که در دوران بارداری اتفاق می‌افتد، برخی تا حدودی حرکات کودک را احساس می‌کنند و برخی دیگر به علت باز شدن برخی اندام‌های درونی نظیر دنده‌ها، احساس درد می‌کنند.


تغییرات در بارداری

از نظر پروفسور دالن، ماما و پژوهشگر دانشگاه سیدنی، تمام درد‌های عمومی که در دوران بارداری به فرد دست می‌دهد معمولاً کاملاً طبیعی است، اما درصورتی‌که علائم زیر را داشتید حتماً به پزشک مراجعه کنید:

  • سردرد شدید 
  • ظهور لکه‌هایی در جلوی چشم‌ها
  • هرگونه خونریزی
  • تورم ناگهانی و زیاد؛ چرا که ممکن است ناشی از افزایش فشارخون باشد

اگر در طی ۳ ماهه‌ی اول بارداری به طور منظم ورزش کرده‌اید و از جانب پزشک هم ممانعتی برای ورزش‌کردن ندارید، آن را ادامه دهید چرا‌که ورزش‌کردن سبب می‌شود هم از نظر جسمی و هم از نظر احساسی و عاطفی، احساس بهتری داشته باشید و به شما در کنترل کردن برخی علائم نظیر مشکلات گوارشی و... کمک می‌کند. یکی دیگر از مزایای ورزش‌کردن در طی بارداری، کاهش دادن درد و استرس زایمان است.

تغییرات دوران بارداری در 3 ماهه‌ی اول

 مهم است که والدین ضمن آگاهی از این تغییرات، خود را برای روبه‌رو شدن با آن آماده ساخته و در طی ۳ ماهه‌ی اول بارداری از خود مراقبت کنند. در ادامه به پاره‌ای از این تغییرات که در طی ۳ ماهه‌ی اول بارداری اتفاق می‌افتد اشاره می‌کنیم.

همین الان کلیک کنید!!


احساسات مختلف در بارداری

تغییرات حوزه عاطفی و تفکر

تغییرات در ۳ ماهه‌ی دوم بارداری جوری است که کاملاً باورتان می‌شود که باردار شده‌اید! کم‌تر احساس بیماری و خستگی کرده و معمولاً با آن کنار آمده‌اید. معمولاً در این دوره برای اطمینان خاطر از اینکه همه ‌چیز خوب پیش می‌رود و جنین سالم است سونوگرافی انجام می‌شود.
در ۳ ماهه‌ی دوم بارداری مادران بیشتر به مسائلی نظیر اینکه کدام اتاق را به کودک اختصاص دهند؟ و اینکه چگونه مادری خواهند شد؟ فکر می‌کنند.

در این دوره مادران سعی می‌کنند از طریق شرکت در کلاس‌های قبل از زایمان و گفت‌وگو با مادر، خواهر و دوستان خود، دامنه‌ی اطلاعات خود را بالا ببرند. این دوره‌، دوره‌ای است که برخلاف ۱۲ هفته قبل، مادران تمایل دارند در‌مورد بارداری خود با سایرین صحبت کنند.
وجود حامی و شبکه‌های عاطفی و حمایتی در این دوره لازم و ضروری است، اما باید بدانیم که در دوران بارداری صرفاً زنان به حامی نیاز ندارند بلکه مردان هم نیازمند وجود حامی هستند.

خلق و خو در بارداری

ممکن است مردان در محیطی باشند که هیچ‌کدام از دوستان و یا خواهر و برادرهایشان فرزند نداشته باشند، بنابراین مهم است که مردان هم از وجود حامی بهره‌مند گردند تا بتوانند در‌مورد احساسات، تجارب و نگرانی‌هایشان با او حرف بزنند و کمک‌های لازم را دریافت کنند.


برگرفته از : 

familyeducation.com 

raisingchildren.net.au





دسته بندی: سه‌ماه دوم
اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟