تغییرات دوران بارداری در 3 ماهه‌ی اول

بارداری دوره‌ای است که در آن مادر دستخوش تغییرات چشمگیری می‌شود ...
19 بهمن 1402 | هنوز نظری وجود ندارد
/web/image/18051-a1d108ba/hamidshahan__Body_changes_in_the_first_3_months_of_pregnancyult_bbb04087-7623-4edb-ad70-1a7d5a30ee1f.jpg
فاطمه مقیسه

 

مقدمه

بارداری دوره‌ای است که در آن مادر دستخوش تغییرات چشمگیری می‌شود. این تغییرات در حیطه‌های گوناگونی اعم از: جسمانی، هیجانی، تفکر و... اتفاق می‌افتد. مهم است که والدین ضمن آگاهی از این تغییرات، خود را برای روبه‌رو شدن با آن آماده ساخته و در طی ۳ ماهه‌ی اول بارداری از خود مراقبت کنند. در ادامه به پاره‌ای از این تغییرات که در طی ۳ ماهه‌ی اول بارداری اتفاق می‌افتد اشاره می‌کنیم.

تغییرات جسمانی

بنا بر نظر پروفسور داهلن، ماما و پژوهشگر دانشگاه سیدنی، اوایل بارداری زمان بسیار مهمی برای بسیاری از بانوان است. تغییرات بدنی و جسمانی در دوران بارداری بسیار زیاد و قابل‌توجه است. برخی از این تغییرات عبارت‌اند از: حالت تهوع، احساس خستگی بسیار زیاد، تغییر در پستان‌ها و تغییر در حالات هیجانی.

  • حالت تهوع: بسیاری از زنان به علت داشتن حالت تهوع، احساس می‌کنند که بیمار شده‌اند. اگرچه متخصصان به حالت تهوع دوران بارداری، تهوع صبحگاهی می‌گویند، اما این تهوع مختص صبح نیست و در هر زمانی ممکن است رخ دهد. همچنین برخی ممکن است در طول روز دائماً حالت تهوع داشته باشند.
  • احساس خستگی: احساس خستگی در طی ۳ ماهه‌ی اول بارداری بسیار ناگهانی ظاهر می‌شود و برخی از بانوان ممکن است آن را تجربه کنند.
  • تغییر در پستان‌ها: در این دوران سینه‌ها حساس‌تر و بزرگ‌تر می‌شوند.
  • از دیگر مواردی که می‌توانیم انتظار رخ‌دادن آن را داشته باشیم، تغییر در حس چشایی در بارداری است؛ به‌گونه‌ای که برخی بانوان معتقدند که دهانشان تلخ مزه است و طعم فلز مانندی را احساس می‌کنند.

نوسان هیجانات در بارداری

مهم‌ترین کاری که والدین در طول این دوره می‌توانند انجام دهند، پیداکردن یک حامی قابل‌اعتماد و در دسترس است. مهم نیست که این حامی ماما، پزشک عمومی و یا حتی متخصص زنان و زایمان باشد، تنها چیزی که مهم است داشتن یک حامی است که بتوان به او تکیه کرد.

هم پدر و هم مادر در طی این دوران باید سالم باشند. آنچه در طی ۳ ماهه‌ی اول بارداری بدیهی و مهم است عبارت‌اند از:

  • نکشیدن سیگار
  • ننوشیدن مشروبات الکلی
  • استفاده از مواد غذایی سالم
  • داشتن رژیم غذایی خوب و متعادل
  • ورزش منظم: البته منظور این نیست که مانند یک ورزشکار حرفه‌ای ورزش کنید، بلکه ۲ تا ۳ بار در هفته به‌صورت متعادل ورزش کنید.افزایش وزن در دوران بارداری عوارضی دارد و کاهش وزن پس از بارداری سخت است.

تغییرات خلقی در دوران بارداری:

در این دوران برخی مادران دچار نوسانات خلقی می‌شوند و ممکن است چیزهای طبیعی مانند خونریزی‌های اندک در ۳ ماهه‌ی اول به نظرشان ترسناک بیاید. از نظر پروفسور داهلن این طبیعی است که والدین دوره‌هایی از احساسات مثبت و منفی را تجربه کنند اما اگر بیشتر از یک هفته افکار منفی داشتید، یا احساس کردید که شرایط بدتر می‌شود حتماً از متخصص کمک بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله "چگونه استرس خود را در بارداری مدیریت کنیم؟" را بخوانید.

اوایل بارداری

افراد در طی ۳ ماهه‌ی اول بارداری، دستخوش تغییراتی در اضطراب و هیجانات خود می‌شوند. برخی از زنان ممکن است آمادگی لازم را برای باردار شدن نداشته باشند و اکنون با این واقعیت روبه‌رو شوند که زندگی‌شان برای همیشه تغییر خواهد کرد.

تغییرات دوران بارداری در ۳ ماهه‌ی دوم

به سه‌ماهه‌ی دوم بارداری خود خوش آمدید! در این دوره شما آرام‌آرام با تغییرات دوران بارداری سازگار می‌شوید. در ادامه نکاتی را از حیث تغییرات جسمانی و عاطفی‌ای که بیان می‌شود مورد بررسی قرار می‌دهیم.

همین الان کلیک کنید!!


۳ ماهه‌ی اول بارداری، انواع احساسات متناقض را با خود به همراه می‌آورد. در این دوران والدین سؤالاتی مانند سؤالات زیر را از خود می‌پرسند:

  • آیا نوزاد من زنده می‌ماند؟
  • آیا نوزادم را سقط می‌کنم؟

سؤالاتی از قبیل سؤالات بالا اغلب تا حدود ۱۲ هفتگی وجود دارد.

  • آیا پدر یا مادر خوبی خواهم شد؟
  • آیا می‌توانم از نظر مالی، عاطفی و جسمی کودکم را تأمین کنم.

اگر این نوزاد، اولین نوزاد شما باشد ممکن است فکر کنید که با عضو جدید، زندگی شما چه معنایی پیدا می‌کند؟ و اگر این نوزاد، اولین نوزاد شما نباشد ممکن است فکر کنید که تولد نوزاد جدید چه تأثیری بر فرزند قبلی شما خواهد گذاشت.

در این سه ماه که کودک به آرامی شکل می‌گیرد، ممکن است مادران آرام و قرار نداشته باشند. صحبت و مشاوره با متخصص زنان می تواند مقداری از این نگرانی‌ها را کاهش دهد. بانوان در این دوره به حمایت عاطفی احتیاج دارند.



برگرفته از:

raisingchildren.net.au

دسته بندی: سه‌ماه اول
اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟