گوشم با توست!چه کمکی از دست من برمی‌آید؟

مهارت گوش دادن یعنی انتخاب کنیم به قصد حل مسئله و یا همدلی، با او همراه شویم...
14 خرداد 1402 | 1 اظهار نظر
/web/image/24360-6347caf9/1.png
علی اصغر قشقایی

 

مقدمه

برای ارتقاء مهارت گوش‌ دادن، خوب است درباره ی تفاوت دو سبک گوش دادن بیشتر بدانیم؛ این دو سبک را می‌توان به‌صورت ذیل دسته‌بندی کرد:

  • گوش‌ دادن به‌منظور حل مسئله
  • گوش ‌دادن به‌منظور همدلی

یکی از علل رایج تعارض میان زوجین این است که هرکدام از آن‌ها در قبال دیگری نوع مناسب گوش‌ دادن را متناسب با موقعیت پیش‌آمده انتخاب نمی‌کنند. این مسئله موجب ایجاد کشمکش و احیاناً جروبحث و در نهایت لطمه دیدن احساسات هر دو نفر خواهد شد. درصورتی‌که هر یک از زوجین یاد بگیرند چه زمانی از چه نوع گوش ‌دادنی استفاده کنند و دلیل آن را نیز بدانند، قادر خواهند بود همسر خود را بهتر درک کرده و بهتر از قبل از یکدیگر حمایت کنند.

  • افزایش مهارت گوش دادن

سارا و داگلاس زوجی بودند که تقریباً در اواخر سن ۳۰ سالگی خود به جلسه‌ی مشاوره آمدند. سارا بعد از شروع مشاوره بیان می‌کند که قادر نیست داگلاس را وادار کند تا به سخنان او گوش کند. اغلب در خصوص اتفاقات روزمره با یکدیگر صحبت می‌کنند. سارا بر این باور بود که داگلاس ظرفیت شنیدن سخنان او را ندارد. از حل این مسئله ناتوان است و از این حالت بسیار ناراحت است.

از سوی دیگر داگلاس از شنیدن سخنان سارا بسیار تعجب کرده بود و بیان می‌کرد که دلیل این صحبت‌های سارا را نمی‌فهمد. او گمان می‌کرده است که همیشه با یکدیگر مصاحبت و گفتگوی خوبی داشته‌اند. داگلاس می‌گوید که سارا در خصوص کار با من صحبت می‌کرد. من به سخنان او گوش می‌دادم، به او راهنمایی لازم را ارائه می‌کردم و بیشتر صحبت‌های ما به نتیجه می‌رسید. 


سارا در محل کار خود با یکی از همکاران خود کشمکش داشت و در خصوص اینکه این حالت ممکن بود تأثیرات نامطلوبی بر پروژه‌ی آن‌ها بگذارد، نگران بود. زمانی‌که سارا دراین‌خصوص با داگلاس صحبت می‌کرد، داگلاس بعد از شنیدن سخنان سارا فکر خود را به او می‌گفت و اینکه بهتر است سارا ابتدا با مدیر خود صحبت کند تا مدیر برای بهترشدن وضعیت، استراتژی مناسبی اتخاذ کند و حتماً بعد از اتخاذ این رویکرد با همکار خود صحبت کند و قبل از آن بهتر است با همکاری که تعارض دارد صحبت نکند. 

داگلاس تلاش می‌کرد تا به همسر خود، در خصوص مواجهه با مشکلات، کمک کرده و از او حمایت کند. اما سارا احساس ناراحتی می‌کرد و تصور می‌کرد که داگلاس به موضوع مطرح شده‌ی وی توجهی نکرده و او را درک نمی‌کند.

گوش دادن به منظور حل مسئله

مهارت گوش دادن به دیگران، به قصد حل مسئله از سمت شنونده، باهدف پی‌بردن به کار نادرست و توصیه‌هایی به گوینده، جهت سوق دادن وی به انجام کار درست است. در این حالت، شنونده باهدف فوق و به‌منظور ارزیابی موقعیت، به اندازه‌ی کافی و طولانی گوش خواهد داد. در نهایت شروع به ارائه‌ی راه‌حل خواهد کرد.

تصور شنونده در این نوع مهارت گوش‌ دادن به این صورت است که زمانی‌که طرف مقابل او مشکلاتی را با وی مطرح می‌کند، برای رفع آن‌ها از شنونده توصیه و راهکار می‌خواهد، لذا شنونده به مدت طولانی و به طور دقیق به سخنان گوش می‌دهد تا بتواند بهترین راهکارها را به گوینده ارائه دهد. این نوع گوش دادن توسط افراد کنش‌گرا انجام می‌شود.

افراد کنش‌گرا افرادی هستند که احساس می‌کنند که مشکلات و مسائل موجود می‌بایست به سرعت حل شوند و در قبال آن‌ها سریع از خود واکنش نشان می‌دهند. به‌خصوص زمانی‌که یکی از زوجین، در رابطه‌ خود را به‌عنوان نگهدارنده‌ی رابطه تصور کند و در این امر خود را بالاتر از همسر خود بداند،در این حالت ممکن است از مشکل ایجاد شده برای همسر خود به‌شدت احساس ناراحتی کرده و برای همین به‌سرعت به دنبال حل مشکل وی خواهدبود. حتی در برخی موارد برای این افراد کنش‌گرا نشستن و گوش‌دادن به همسر همراه با ناراحتی میسر نیست. 

این افراد تمایل دارند تا برای حل مشکل همسر خود به‌جای گوش دادن عمل کنند. لذا در این نوع مهارت گوش دادن، واکنش به مشکل و انجام عمل برای رفع مشکل، سبب رفع ناراحتی برای شنونده و گوینده، هردو، خواهد شد.

چگونه با همسرم وقت گذرانی کنم؟

اگر با همسرتان وقت می‌گذرانید باید بدانید که یکی از وظایف زندگی خود را انجام می‌دهید و برای جلوگیری از موانع انجام این وظیفه این مقاله به شما کمک میکند.

همین الان کلیک کنید!!


گوش دادن به منظور هم‌دلی

هم‌دلی در مهارت گوش دادن در واقع گوش دادن به احساساتی است که گوینده توصیف می‌کند و شنونده تلاش می‌کند تا این احساسات را درک کند. یکی از سؤالاتی که در این نوع مهارت گوش دادن بهتر است مطرح شود این است که شنونده بپرسد:« دراین‌خصوص چه احساسی داری؟». بهتر است سؤال «دراین‌خصوص چه کنیم؟» در این زمان پرسیده نشود.

مهارت گوش دادن به‌منظور هم‌دلی با مخاطب، باعث می‌شود تا طرفین واقعیات و مشکلات را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. از مهم‌ترین مزایایی که این نوع گوش دادن در پی دارد آن است که همسر احساس می‌کند تا از سوی طرف مقابل درک می‌شود و این امر سبب نزدیکی و علاقه‌ی بیشتر میان طرفین خواهد شد.

به‌کاربردن عباراتی نظیر  «وای این قضیه افتضاحه» و یا «اگر من جای تو بودم همین احساس رو می‌کردم» نشان‌دهنده‌ی آن است که شنونده شریک زندگی خود را درک کرده و با او همدردی می‌کند و در زمان پریشانی و ناراحتی با او همراه است. لحن صدا در زمان گوش‌دادن هم‌دلانه بسیار مهم است، زیرا با لحن خود به مخاطب القا می‌کنید که با وی همدرد هستید و به دنبال حل مسئله نیستید.

برای اینکه بتوانید مهارت گوش دادن به‌منظور همدلی یا مهارت گوش دادن به‌منظور حل مسئله داشته باشید بهتر است به دو مهارت ارتباطی ذیل توجه کنید:

مهارت های ارتباطی گوش دادن

  • در زمان گوش دادن حل مسئله‌ای، معمولاً شنونده خیلی سریع به گفتگو پاسخ می‌دهد، زیرا به دنبال حل مسئله است، لذا زمان گوش دادن به مخاطب زمان کوتاه‌تری است. در این حالت عمل بر گفتار برتری دارد و حل مسئله سبب عدم تکرار سخنان قبلی خواهد شد، زیرا مخاطب کنش‌گرا بوده و به دنبال ارائه‌ی راهکار است.
  • در زمان گوش دادن هم‌دلانه، لحن صدا و زبان بدن اهمیت ویژه‌ای دارد. مدت‌زمان گوش دادن به مخاطب، طولانی تر است و در این حالت به شریک زندگی‌مان کمک می‌کنیم تا احساسات خود را بیان کرده و با گوش‌ دادن مناسب به او القا می‌کنیم که او را درک کرده و با او حس مشترکی داریم. 


زمانی که داگلاس و سارا این دو نوع رفتار در مهارت گوش دادن را فهمیدند، ابزارهای بهتری برای درک یکدیگر در اختیار داشتند. داگلاس متوجه شد که سارا در برخی موارد خواستار گوش دادن همدلانه است و از شریک زندگی خود می‌خواهد تا او را درک کرده و با او هم احساسی کند و در قبال این احساسات از وی حمایت کند. همچنین سارا نیز متوجه شد که داگلاس در اغلب موارد کنش‌گرا بوده و تمامی تلاش وی حمایت از او جهت حل مشکل او بوده است.اگر این مطلب برایتان مفیده بوده حتما این مطلب چگونه از ازدواج خود در برابر خیانت عاطفی مراقبت کنیم؟ هم کمک کننده خواهد بود.


برگرفته از: 

thecouplescenter.org

اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟