چگونه از ازدواج خود در برابر خیانت عاطفی مراقبت کنیم؟

دوستی‌های عاطفی عمیق با جنس مخالف برای رابطه‌ی زناشویی زوج مهلک و کشنده است...
14 خرداد 1402 | هنوز نظری وجود ندارد
/web/image/17237-1e839319/0_2.jpg
مائده سادات ثابت قلم

 

مقدمه

همه‌ی ما نیاز شدیدی به ارتباطات انسانی داریم. ما می‌خواهیم احساس کنیم که مهم هستیم و برایمان اهمیت دارد که تأیید شویم و دیگران ما را ارزشمند بدانند؛ بسیاری از ما با همین انتظار وارد ازدواج می‌شویم که همسرمان عمیقاً نیاز ما به عشق و پذیرش را برآورده کند. 

در دنیای ایده‌آلی که همه‌ی ما از خانواده‌های سالم و کارآمد آمده‌ایم، احتمالاً چنین همسر فهیمی داریم و خودمان هم همسری فهیم هستیم، اما دنیای واقعی جوری دیگر است! هرکدام از ما با پیش‌نویس‌های شخصی و انتظارات عاطفی منحصر به خودمان وارد ازدواج می‌شویم. و بهتر است قبل از وارد شدن به ازدواج جواب این سوال در آشنایی پیش از ازدواج، چه اشتباهاتی می‌کنیم؟ را بدانیم.

گاهی اوقات ما دقیقاً آماده نیستیم که نیازهای عاطفی دیگران را برآورده کنیم، به‌خصوص اگر نیازهای عاطفی خود ما به‌درستی برآورده نشده باشد. به‌عبارت‌دیگر، فرزندپروری ناکافی یا بدرفتاری می‌تواند بر توانایی ما در ارتباط با اشخاص دیگر تأثیر بگذارد؛ بنابراین درحالی‌که همسر ما ممکن است نیاز معقولی داشته باشد، ممکن است ما از نظر عاطفی به‌قدر کافی کارآمد نباشیم تا آن نیاز را تشخیص دهیم و برآورده کنیم.

علاوه بر این، انتظارات زناشویی منحصربه‌فرد هر یک از ما، تربیت متفاوت، قوت یا ضعف در مهارت‌های ارتباطی و حتی شیوه‌های ارتباطی متأثر از جنسیت، می‌تواند کیفیت ارتباط عاطفی ما را در رابطه‌ی زناشویی‌ را تحت‌تأثیر قرار دهد.

خیانت عاطفی

این موضوع ممکن است ما را به مسئله‌ی پیمان‌شکنی یا خیانت عاطفی سوق دهد. درصورتی‌که زن یا شوهر چنین ادراک کند که نیازهای عاطفی‌اش در رابطه‌ی زناشویی‌ فعلی برآورده نمی‌شود ممکن است خود را درگیر روابط عاطفی فرا زناشویی کند که نوعی از پیمان‌شکنی به شمار می‌رود؛ همان‌طور که روابط جنسی منحصر در ازدواج تعریف می‌شوند، صمیمیت عاطفی نیز باید منحصر در ازدواج و رابطه‌ی متعهدانه‌ی ما باشد، در غیر این صورت ازدواج معنای خود را از دست خواهد داد.

10 موردی که به اشتباه در مورد پیمان شکنی و خیانت فکر می‌کنیم!

بیش از 50 درصد ازدواج‌ها می‌توانند از خیانت جان سالم به در ببرند برای نجات ازدواج خود این مقاله را بخوانید. 

همین الان کلیک کنید!!


آیا این بدان معناست که ما نباید خارج از ازدواج خود، روابط معناداری داشته باشیم؟ لزوماً چنین نیست، اما وقتی چنین ارتباطاتی با جنس مخالف باشد (مثل ارتباط با همکاران، هم‌کلاسی‌ها، استادان، اقوام و ...) باید کنترل‌های واضحی را بر روابط خود اعمال کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که چنین روابطی از مرزهای عاطفی که می‌تواند به ازدواج ما آسیب برساند، نمی‌گذرد؛ بنابراین باید روشن کنیم یک وابستگی عاطفی نامناسب دقیقاً چگونه به نظر می‌رسد و آیا همیشه خطرناک است؟

پژوهش‌ها در حوزه‌ی پیمان‌شکنی نشان داده دوستی‌های عاطفی عمیق با جنس مخالف برای رابطه‌ی زناشویی زوج مهلک و کشنده است.

اگر رابطه‌، جایگزین ارتباط عمیق و معناداری شده که باید بین شما و همسرتان برقرار باشد، نشانه ‌های زیر را دارد: 

  • ترجیح می‌دهید وقت خود را با فرد مذکور بگذرانید تا با همسرتان.
  • همسرتان از این دوستی احساس ناراحتی یا تهدید می‌کند و احساس می‌کند صمیمیت ازدواجتان در معرض تهدید است.
  • هر چه بیشتر با کسی که از نظر عاطفی با او ارتباط برقرار کرده‌اید روابط بی حد و مرزی داشته باشید، در برابر درگیری جنسی با آن شخص آسیب‌پذیرتر خواهیم بود. به‌این‌ترتیب خیانت عاطفی پیش درآمدی برای خیانت جنسی می‌شود.
  • رابطه‌ی عاطفی شما و فرد مذکور با معاشقه، لمس‌کردن یا کنایه‌های جنسی همراه است؛ اما از برقراری رابطه‌ی جنسی کامل اجتناب می‌کنید. این سبک می‌تواند شما را گمراه کند و فکر کنید که هیچ کار اشتباهی انجام نمی‌دهید، درحالی‌که رابطه‌ی زناشویی شما حقیقتاً به طور پیوسته در حال فرسایش است.

پیمان شکنی عاطفی

مراقبت از ازدواج در برابر پیمان‌شکنی عاطفی

حفظ قداست و انحصار عاطفی ازدواج برای کسانی که با همسرشان مشکلات ارتباطی دارند، روابط پرتنشی را تجربه می‌کنند یا احساس می‌کنند در رابطه‌ی خود نیازهای برآورده نشده دارند، نیازمند هوشیاری بالاتری است. بااین‌حال، وضعیت رابطه‌ی زناشویی هر چه که باشد، برای حفظ رابطه‌ی متعهدانه، کمی تدبیر و پیروی از اصول لازم است. نکات زیر می‌تواند در این باره مفید باشد:

  • در مورد انتظارات خود دررابطه‌با همسرتان باز و صادق باشید. احساسات خود را در مورد مسئله‌ی نیازهای عاطفی خود به اشتراک بگذارید، لطفاً آنها را با جزئیات کامل بیان کنید (اینکه چگونه درباره‌ی نیازها و احساساتتان صحبت کنید، در میزان شنیده‌شدن شما از سوی همسرتان مهم است؛ یادتان نرود که تحت هر شرایطی تحقیرکردن و زیر سؤال بردن و اتهام زدن ممنوع است و احتمال شنیده‌شدن حرف‌هایتان را به صفر می‌رساند.)
  • از شریک زندگی‌تان انتظار نداشته باشید که همه‌ی نیازهای شما را برآورده کند. ازدواج تنها بخشی از زندگی شماست نه کل زندگی و هویت شما، جست‌وجوی راه‌هایی برای توسعه‌ی خود و لذت‌بردن از مصاحبت با خود، بخشی از مسئولیت را از دوش همسرتان برمی‌دارد و شما را از نظر عاطفی کمتر آسیب‌پذیر می‌کند.
  • برای داشتن اوقات مشترک با همسرتان برنامه‌ریزی کنید. هر چه زمان بیشتری با هم بگذرانید از لحاظ عاطفی به یکدیگر نزدیک‌تر خواهید شد در نتیجه مراقبت شما نفوذ هر منبع خارجی را به رابطه‌تان دشوار خواهد کرد.

سبک دلبستگی چه تأثیری بر رضایت از رابطه‌‌ی جنسی دارد؟

آن افکاری که در سر شما می‌گذرد بر زندگی جنسی شما تأثیر می‌گذارد. برای فهمیدن تأثیر سبک دلبستگی بر رضایت جنسی خود، این مقاله را بخوانید. 

همین الان کلیک کنید!!


  • قوانین و مرزهای مشخصی را برای ارتباط با افرادی از جنس مخالف تنظیم کنید. به یاد داشته باشید این رفتار شماست که نشان می‌دهد شما برای خودتان تا چه حد حریم قائلید، دیگران درباره‌ی قوانین ذهنی شما علم غیب ندارند، دلشان هم برای رابطه‌ی شما با همسرتان نمی‌سوزد! پس دلسوز ازدواجتان باشید.
  • تلاش کنید برای اموری مثل قرارهای کاری و گفتگوهای علمی و ... مکان‌های رسمی را برگزینید و از پذیرش قرار شام و ناهار در کافه و رستوران‌ اجتناب کنید، این اقدام جزو همان رفتارهایی است که غیرمستقیم به‌طرف مقابل می‌گوید شما برای خود حریم قائلید.


برگرفته از:

 bettermarriages.org

دسته بندی: تعارض
اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟