به نوجوانتان گوش فرا دهید!

ارتباط خوب با فرزندتان با خوب گوش‌دادن شروع می‌شود، چنین ارتباطی برای یک رابطه‌ی قوی و سالم با فرزندان نقش اساسی دارد.
06 مرداد 1403
به نوجوانتان گوش فرا دهید! نوشته‌ی
مائده سادات ثابت قلم
| هنوز نظری وجود ندارد
/web/image/24403-8bbb5bbb/001.jpg
مائده سادات ثابت قلم

 

مقدمه

گوش‌دادن فعال مهارتی است که می‌توانید برای بهبود ارتباط خود با فرزندتان از آن استفاده کنید. این مهارت چیزی فراتر از فقط گوش‌دادن به فرزندتان است، به عبارتی باید بتوانید با افکار و احساسات فرزندتان هماهنگ شوید.

با استفاده از گوش‌دادن فعال می‌توانید ارتباط خود را تقویت کرده و رابطه‌ی خود را با فرزندتان بهبود ببخشید، چراکه گوش‌دادن فعال به فرزندتان نشان می‌دهد که به او اهمیت می‌دهید. این مهارت همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد آنچه در زندگی فرزندتان می‌گذرد شناخت کسب کنید. با گوش‌دادن فعال، لازم نیست زیاد صحبت کنید. در واقع، هر چه کمتر صحبت کنید، فرصت بیشتری به خود می‌دهید تا بفهمید فرزندتان چه می‌گوید. چنین نگاهی فشار را برای یافتن پاسخ و حل مشکلات از روی شما بر می‌دارد و همچنین احتمال اینکه فرزندتان از شما بپرسد که چه فکر می‌کنید بیشتر می‌شود.

گفتگو با شما برای پرورش فرایندهای فکری فرزندتان نیز مؤثر است. چنین گفتگویی کمک می‌کند تا واضح‌تر فکر کند؛ زیرا به او فرصت می‌دهد افکار و احساسات خود را بدون احساس قضاوت‌شدن یا تصحیح‌شدن (از طرف دیگران) بیان کند. ارتباط خوب با فرزندتان با خوب گوش‌دادن شروع می‌شود، چنین ارتباطی برای یک رابطه‌ی قوی و سالم با فرزندان نقش اساسی دارد.

رابطه سالم با نوجوان

توجه کامل خود را به فرزندتان معطوف کنید

وقتی تمام توجه خود را به فرزندتان می‌دهید، این پیام را به او ارسال می‌کنید که در حال حاضر فرزندتان مهم‌ترین چیز برای شماست و شما به آنچه که او فکر می‌کند، احساس می‌کند و انجام می‌دهد علاقه‌مند و برای حمایت از او در دسترس هستید.

در اینجا چند توصیه وجود دارد:

  • زمانی که فرزندتان در حال صحبت‌کردن است به او نزدیک شوید.
  • از تماس چشمی و زبان غیرکلامی برای نشان‌دادن اینکه دارید به او گوش می‌دهید استفاده کنید. برای مثال به سمت فرزندتان بچرخید و دستان خود را روی‌هم نگذارید.
  • تلویزیون را خاموش کنید و تلفن همراه و سایر دستگاه‌های خود را کنار بگذارید.
  • اگر افکارتان پراکنده شد، ذهن خود را به آنچه فرزندتان می‌گوید بازگردانید.

اجازه دهید فرزندتان بدون وقفه صحبت کند

این کار را با نگفتن چیزها یا نپرسیدن سؤالاتی که رشته‌ی فکری فرزندتان را پاره می‌کند انجام دهید. با این اقدام به‌جای فکرکردن در مورد آنچه که قرار است بعداً بگویید، روی آنچه فرزندتان می‌گوید متمرکز می‌شوید. وقفه ایجادنکردن بین صحبت‌های او به شما کمک می‌کند بفهمید فرزندتان چه چیزی را به چه دلیل می‌خواهد به شما بگوید.

گوش دادن فعال به نوجوان

به فرزندتان نشان دهید که به او علاقه دارید

راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید این کار را انجام دهید. مثلاً فقط سر خود را تکان می‌دهید و می‌گویید «آهان»، «چه جالب»، «پس ماجرا این بوده»، «او، عجب ماجرایی» و...

هنگامی‌که وقفه‌ای پیش می‌آید و شما می‌توانید چیزی بگویید، بدون قطع صحبت فرزند خود، سؤالاتی را که نشان می‌دهد علاقه‌مند شنیدن ادامه‌ی صحبت‌های او هستید بپرسید. به‌عنوان‌مثال بپرسید «خب بعدش چه اتفاقی افتاد؟»

گوش‌دادن فعال بهترین راه برای نشان‌دادن این است که شما واقعاً به فرزندتان علاقه‌مند هستید و او واقعاً برایتان اهمیت دارد، این مهارت همچنین به جلوگیری از تعارضات ناشی از سوءتفاهم کمک می‌کند.

نفوذ و تأثیر همسالان در نوجوان

تأثیر همسالان زمانی ملموس می‌شود که یک نوجوان تصمیم می‌گیرد کاری را انجام دهد که خودش هم انتظار انجامش را نداشته اگر شما هم در این موقعیت هستید این مقاله برای کمک به شما و فرزندتان هست


حتما بخوانید

صحبت‌ها و احساسات فرزندتان را «جمع‌بندی» کنید

خلاصه‌گویی و جمع‌بندی گفتگوها یک مرحله‌ی کلیدی در گوش‌دادن فعال است، زیرا نشان می‌دهد که شما تا به الان به صحبت‌ها توجه کرده‌اید و سعی می‌کنید بفهمید طرف مقابل می‌خواهد به شما چه بگوید. سعی کنید آنچه را که فرزندتان می‌گوید با کلمات خودتان بازگو کنید. به‌عنوان‌مثال: «بگذار ببینم درست متوجه شدم یا نه. تو از من عصبانی هستی؛ چون من قبل از برنامه‌ریزی برای این موضوع باهات صحبت نکردم.»، «وقتی خواهرت این کارو کرد، تو ناراحت شدی؛ چون انتظارشو نداشتی باهات این‌طوری برخورد کنه».

هنگامی که در حال جمع‌بندی هستید، بهتر است تا حد ممکن از قضاوت‌کردن خودداری کنید. به‌عنوان‌مثال: گفتن «تو می‌خوای تا دیروقت که حتی دیگه گربه‌ها هم رفتن خونه بیرون بمونی» قضاوت است. گفتن «حس می‌کنم علاقه داری تا نیمه‌شب بیرون باشی» قضاوتی نیست. وقتی از گوش‌دادن فعال استفاده می‌کنید و صحبت‌های فرزندتان را بدون قضاوت بازگو می‌کنید، او را به گفتن بیشتر دعوت می‌کنید، زیرا احساس می‌کند شنیده شده، پس تشویق می‌شود که بیشتر توضیح دهد یا درباره‌ی آنچه که فکر می‌کند بیشتر بگوید.


گوش‌دادن به معنای موافقت‌کردن نیست. شما می‌توانید دیدگاه شخص دیگری را بدون موافقت با آن درک کنید و به آن احترام بگذارید.

 

برگرفته از:

raisingchildren.net.au



اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟