نفوذ و تأثیر همسالان در نوجوان

تأثیر همسالان زمانی ملموس می‌شود که یک نوجوان تصمیم می‌گیرد کاری را انجام دهد که خودش هم انتظار انجامش را نداشته ...
10 آذر 1402
نفوذ و تأثیر همسالان در نوجوان نوشته‌ی
مائده سادات ثابت قلم
| هنوز نظری وجود ندارد
/web/image/13528-f0cac68a/dybug_a_group_of_teenagersfreindsultra_realistic_shotdaylight_c992e492-672e-4d19-81a8-e9374378f1c2.png
مائده سادات ثابت قلم

 

مقدمه

اگر فرزندی دارید که در سنین نوجوانی است و دوستان زیادی هم دارد، احتمالاً تابه‌حال نگران اثراتی که از دوستانش می‌پذیرد بوده‌اید. تأثیر همسالان زمانی ملموس می‌شود که یک نوجوان تصمیم می‌گیرد کاری را انجام دهد که خودش هم انتظار انجامش را نداشته، زیرا می‌خواهد احساس کند که توسط دوستانش ارزشمند و مورد قبول است. 

البته فشار همسالان لزوماً منجر به رفتار پرخطر نمی‌شود و همیشه به معنای انجام کاری برخلاف میل نیست. تأثیر همسالان مفهومی برای توصیف چگونگی شکل‌گیری رفتار نوجوانان به دلیل تمایل آنها به احساس تعلق به گروهی از دوستان است. فشار و تأثیر همسالان می‌تواند مثبت باشد. 

برای مثال، فرزند شما ممکن است تحت‌تأثیر قرار گیرد و برای انجام کاری قاطع‌تر شود، فعالیت‌های جدیدی را امتحان کند یا بیشتر درگیر درس و مدرسه شود. اما این تأثیرات می‌تواند منفی نیز باشد. برخی از نوجوانان ممکن است چیزهایی را امتحان کنند که معمولاً به آنها علاقه‌ای ندارند یا برایشان آسیب‌زاست، مانند سیگارکشیدن یا رفتارهای ضداجتماعی.

فشار و نفوذ همسالان ممکن است در نوجوانان منجر به امثال چنین مواردی شود:

  • انتخاب لباس، مدل مو یا جواهرات مشابه دوستانشان.
  • دنبال‌کردن پیج‌های اینترنتی، گوش‌دادن به موسیقی مشابه یا تماشای برنامه‌های تلویزیونی مشابه دوستانشان.
  • تغییر نحوه‌ی صحبت یا کلماتی که استفاده می‌کنند.
  • انجام کارهای خطرناک یا زیر پا گذاشتن قوانین در مدرسه.
  • سخت‌تر کارکردن یا تنبلی‌کردن.
  • قرارهای ملاقات یا شرکت در مهمانی‌های مختلط.
  • سیگارکشیدن یا استفاده از الکل یا مواد مخدر دیگر.

نوجوان

خود بودن: تعادلی برای فشار همسالان و تأثیر همسالان

طبیعی است نگران باشید که مبادا فرزندتان بیش از حد تحت‌تأثیر همسالان خود قرار گیرد یا اینکه ارزش‌های خودش (شما) را به خطر اندازد تا با دوستان خود سازگار شود. 

همچنین طبیعی است که نگران باشید اگر فرزندتان برای امتحان‌کردن کارهای آسیب‌زا مانند به‌هم‌ریختن نظم مدرسه یا سیگارکشیدن، تحت‌فشار دوستانش قرار بگیرد و نتواند نه بگوید. اما گوش‌دادن به یک موسیقی و یا پوشیدن سبک لباس مشابه دوستان لزوماً به این معنی نیست که فرزند شما نیز کارهای ضداجتماعی یا مخاطره‌آمیز انجام می‌دهد. 

اگر فرزندتان از شخصیت و انتخاب‌ها و ارزش‌هایش راضی است، کمتر تحت‌تأثیر دیگران قرار می‌گیرد. فرزند شما ممکن است برخی از کارهایی را که دوستانش انجام می‌دهند انجام دهد، اما برخی دیگر را نه و نفوذ شما در اینجا مهم است - این بزرگ‌ترین عامل شکل‌دادن به ارزش‌ها و انتخاب‌های بلندمدت فرزند شما است. 

باقدرت نفوذ شما و احساس قوتی که فرزندتان نسبت به خودش دارد، به‌احتمال زیاد می‌داند که برای فشار و تأثیر همسالان کجا خطی بکشد و مرزی قرار دهد.و برای کمک بیشتر به خودتان و فرزندتان بهتر است اول از خودتان مراقبت کنید تا فرزندتان بهتر تربیت شود!.

کمک به نوجوانان در مدیریت فشار همسالان

کنارآمدن خوب بانفوذ همسالان به معنای ایجاد تعادل بین خود بودن و هماهنگی با گروه است. در اینجا چند ایده برای کمک به فرزندتان در این زمینه وجود دارد.

نوجوان و گروه هم سالان

ایجاد اعتمادبه‌نفس در نوجوانان

اعتمادبه‌نفس می‌تواند به نوجوانان کمک کند تا در برابر نفوذ منفی همسالان مقاومت کنند. به این دلیل که نوجوانان با اعتمادبه‌نفس می‌توانند تصمیمات ایمن و آگاهانه بگیرند و از افراد و موقعیت‌هایی که برای آنها مناسب نیست، دوری کنند.

می‌توانید با تشویق فرزندتان به امتحان‌کردن چیزهای جدیدی که به او شانس موفقیت می‌دهد، اعتمادبه‌نفس او را تقویت کنید تا حتی زمانی که شرایط سخت شده است به تلاش ادامه دهد. ترغیب فرزندتان به تلاش مداوم برای ایجاد اعتمادبه‌نفس نیز مهم است. شما همچنین می‌توانید الگویی برای اعتمادبه‌نفس باشید و به فرزندتان نشان دهید که چگونه با اعتمادبه‌نفس عمل کند.

تقویت هوش هیجانی کودکان و نوجوانان با چند راهکار ساده

اگر دوست دارید هوش هیجانی کودک خود را افزایش دهید، در این مقاله راهکارهایی برای این موضوع به شما ارائه می‌‌دهیم پس حتما این مقاله را مطالعه کنید.

همین الان بخون

ایجاد شفقت به خود

شفقت به خود یعنی مهربانی با خود و رفتار با خود با همان گرمی، مراقبت و درکی که نسبت به دیگران ابراز می‌کنیم. وقتی نوجوانان به خود شفقت داشته باشند، می‌تواند به آنها کمک کند تا هر گونه استرس و اضطراب مربوط به تأثیر همسالان را کنترل کنند. رابطه‌ی قوی شما با فرزندتان برای خود شفقت‌ورزی او مهم است و به او کمک می‌کند تا احساس دوست‌داشتن، مقبولیت و امنیت را در خود پرورش دهد.

تاثیر منفی هم سالان بر نوجوان

درهای ارتباط را باز نگه دارید

ارتباط باکیفیت خود را با فرزندتان حفظ کنید. این ارتباط به او کمک می‌کند تا اگر برای انجام کاری تحت‌فشار قرار گرفته احساس کند می‌تواند برای صحبت‌کردن نزد شما بیاید.

راه‌هایی برای نه گفتن به او پیشنهاد کنید

اگر فرزند شما برای انجام کاری که دوست ندارد تحت‌فشار قرار گرفته باشد، ممکن است نیاز داشته باشد روش‌هایی برای نه گفتن بیاموزد. برای مثال، ممکن است دوستانش او را به کشیدن سیگار تشویق کنند. به‌جای گفتن «نه، متشکرم»، فرزندتان می‌تواند چیزی مانند «نه، سیگارکشیدن آسم من را بدتر می‌کند» یا «نه، من بویی که به من می‌دهد را دوست ندارم» بگوید.

با فرزند تیزهوش خود چگونه رفتار کنیم؟

در برخی خانواده‌ها کودک یا نوجوان منحصربه‌فردی وجود دارد برای فهمیدن رفتار با این فرزندان تیزهوش این مقاله را از دست ندهید.

حتما بخوانید!

 به نوجوانان راه نجات نشان بدهید

برای مواقعی که ممکن است فرزندتان در موقعیتی خطرناک قرار بگیرد بهتر است برای درخواست کمک بتواند با شما تماسی برقرار کند. شما و فرزندتان می‌توانید در مورد یک پیام رمزگذاری شده برای مواقعی که فرزندتان نمی‌خواهد در مقابل دوستانش احساس خجالت کند توافق کنید. 

هنگامی که فرزندتان با شما تماس می‌گیرد، مهم است که به‌جای سرزنش او درباره‌ی موقعیت پرخطری که در آن گیر افتاده، روی انتخاب مثبتش برای درخواست کمک تمرکز کنید. اگر فرزند شما بداند که بعد از مطرح‌کردن مسئله با شما دچار مشکل نخواهد شد، به‌احتمال بیشتری در موقعیت‌های دردسرزا از شما درخواست کمک خواهد کرد.

گروه همسالان

نوجوانتان را به داشتن یک شبکه‌ی اجتماعی گسترده تشویق کنید

اگر فرزند شما این مهارت را داشته باشد که از منابع مختلفی، از جمله رفت‌وآمدهای خانوادگی یا رفتن به ورزش و باشگاه، روابط دوستانه برقرار کند، در صورت پیش‌آمدن یک رابطه‌ی دوستی اشتباه، گزینه‌ها و منابع حمایتی بیشتری در اختیار خواهد داشت.

وقتی نگران فشار همسالان و نفوذ همسالان هستید...

تشویق فرزندتان به ارتباط با دوستان و دادن فضایی در خانه به آنها می‌تواند به شما در شناخت دوستان فرزندتان کمک کند. همچنین با این کار این فرصت را خواهید داشت که بررسی کنید آیا فشار و تأثیر منفی همسالان برای فرزند شما را تحت‌تأثیر قرار داده است یا خیر؟ ارتباط خوب و رابطه‌ی مثبت با فرزندتان نیز او را تشویق می‌کند که اگر در مسئله‌ای تحت‌تأثیر فشار دوستان خود بود با شما صحبت کند.

اگر نگران هستید که دوستانش تأثیرات منفی داشته باشند، انتقاد تند از آن‌ها ممکن است باعث شود که او شما را در برابر آن‌ها ببیند. اگر فرزند شما احساس کند که دوستانش را تأیید نمی‌کنید، ممکن است حتی بخواهد بیشتر با آن‌ها در ارتباط باشد؛ بنابراین مهم است سعی کنید بدون قضاوت صحبت کنید و به او گوش دهید و با آرامش به فرزندتان کمک کنید تا تأثیری که همسالانش دارند را ببیند.

بهتر است با فرزندتان در مورد «رفتارهایی» که دوست ندارید صحبت کنید تا «افرادی» که دوست ندارید. به‌عنوان‌مثال، بگویید: «وقتی با دوستانت هستی، اغلب دعوا راه می‌افتد»، این می‌تواند بهتر از گفتن «باید دوستان جدیدی پیدا کنی» باشد.

گروه هم سالان

تا حدی اجازه‌ی استقلال دادن به فرزندتان می‌تواند احتمال انتخاب‌های پرخطر بعدی را کاهش دهد. آزاد گذاشتن او برای پوشیدن لباسی خاص یا کوتاه‌کردن موها به شکلی خاص می‌تواند به او کمک کند تا با همسالان خود احساس ارتباط کند.

به‌طورکلی ارتباط با دوستان و پیوند با اعضای یک گروه، به نوجوانان احساس تعلق و ارزشمندبودن می‌دهد، احساساتی که به آنها کمک می‌کند اعتمادبه‌نفس را در خود پرورش دهند. دوستی‌ها همچنین به نوجوانان کمک می‌کند تا مهارت‌های اجتماعی و عاطفی مهمی مانند حساس‌بودن به افکار، احساسات و رفاه دیگران را بیاموزند.

چه زمانی باید نگران تأثیر همسالان و فشار همسالان بود؟

اگر متوجه تغییراتی در خلق‌وخو، رفتار، الگوی غذاخوردن یا خواب فرزندتان شدید که فکر می‌کنید به‌خاطر دوستان اوست، ممکن است وقت آن رسیده باشد که با فرزندتان صحبت کنید. 

برخی تغییرات خلقی و رفتاری در سنین قبل از نوجوانی و نوجوانی طبیعی است. اما اگر به نظر می‌رسد نوجوان شما بیش از ۲ هفته در خلق‌وخوی پایین است و یا خلق‌وخوی پایین او مانع از انجام کارهایی می‌شود که معمولاً از آنها لذت می‌برد، ممکن است برای احیای سلامت روان خود به حمایت نیاز داشته باشد. در این راستا می‌توانید از مشاوران نوجوان سایلایف کمک بگیرید.

نوجوان

علائم هشداردهنده عبارت‌اند از:

  • تغییرات ناگهانی در رفتار، اغلب بدون دلیل واضح.
  • خلق‌وخوی ضعیف، اشک ریختن یا احساس ناامیدی.
  • پرخاشگری یا رفتار ضداجتماعی که برای فرزند شما معمول نیست.
  • مشکل در به خواب‌رفتن، خواب ماندن یا زود بیدارشدن.
  • ازدست‌دادن اشتها یا پرخوری.
  • بی‌میلی برای رفتن به مدرسه.
  • کناره‌گیری از فعالیت‌هایی که قبلاً دوست داشته.
  • جملاتی در مورد تمایل به تسلیم‌شدن، یا اینکه زندگی ارزش زیستن ندارد.

اگر نگران هستید، این نگرانی را با نوجوانتان در میان بگذارید. گام بعدی این است که با یک مشاور یا درمانگر متخصص در حوزه‌ی مسائل نوجوانان مرتبط شوید و راهنمایی تخصصی دریافت کنید. این کار را به ما بسپارید!

 برگرفته از:

raisingchildren.net.au

اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟