دعواهای زن و شوهری را چگونه حل کنیم؟

این مقاله به بررسی تضادها و تعارضات در رابطه‌ی همسران پرداخته و راهکارهای اساسی جهت جلوگیری و یا بازیابی آسیب‌های احتمالی معرفی می‌کند...
06 تیر 1403
دعواهای زن و شوهری را چگونه حل کنیم؟
دعواهای زن و شوهری را چگونه حل کنیم؟
نوشته‌ی
فرزاد دادخواه
| هنوز نظری وجود ندارد
/web/image/21092-fda63131/0_0%20%282%29.jpg
فرزاد دادخواه

 


مقدمه

اهداف، انگیزه‌ها و نیازهای متضاد در هر رابطه‌ای به‌ویژه یک رابطه‌ی عاشقانه، موجب ایجاد استرس می‌شود. این مشکلات اگر به درستی حل نشود می‌تواند به رابطه آسیب بزند. همه‌ی ما باید بپذیریم که زوجین در مواقعی هم با هم اختلاف نظر خواهند داشت، پس یافتن راه‌حل دعوا بین زن و شوهر برای اطمینان از حفظ سلامتی رابطه بسیار مهم است.

این مقاله به بررسی تضادها و حل آن‌ها در رابطه‌ی همسران پرداخته و راهکاری اساسی جهت جلوگیری و بازیابی آسیب‌های احتمالی معرفی می‌کند.

تعارض زوجین

آیا حل تعارضات برای داشتن روابط سالم مهم است؟

دلیلی وجود ندارد ما به طور قطعی بگوییم که درگیری بین همسران همیشه منجر به آسیب می‌شود. چالش و اختلاف در یک رابطه، چه عاشقانه چه غیرعاشقانه، می‌تواند موجب تشویق به رشد، درک عمیق‌تر، بهبود ارتباطات و پیشرفت به سمت یک هدف شود. اما این همیشه صادق نیست.

راه گذر از بحرانی‌ترین جنبه‌ی درگیری و دعوا که بر سلامت یک رابطه تاثیر می‌گذارد، حل آن است. همیشه مغایرت و اختلاف نظر وجود خواهد داشت. برای جلوگیری از دست رفتن اعتماد، آسیب به صمیمیت و یا رفتاری که موجب بدتر شدن رابطه شود، زن و شوهر می‌خواهند این اطمینان را به دست آورند که حل و فصل مشکل در یکی از آن‌ها یا در هر دو کینه طولانی مدت باقی نمی‌گذارد.

روانشناس بالینی، راسل گریگر، پیشنهاد می کند که اختلاف نظر ممکن است چهار پیامد را به همراه داشته باشد:

۱- نتیجه برای نفر اول خوب، اما برای نفر دوم خیر

این حالت وضعیت برد-باخت است. یعنی این که یک نفر به آنچه می‌خواهد می‌رسد، در حالی که نفر دیگر شکست خورده، و یا احتمالاً احساس آسیب، عصبانیت و رنجش می‌کند. چنین احساسی ممکن است منجر به اختلافات بیشتر شده و یا در سایر زمینه‌ها ظاهر شود.

۲- نتیجه به نفع شخص دوم بوده و برای شخص اول مناسب نیست

این گزینه شبیه به مورد اول است، با این تفاوت که این بار نفر اول بوده که در رابطه احساس کوچک شدن می‎کند. در واقع این وضعیت یک سناریوی باخت-برد است.

فریاد همسران

۳- نتیجه برای هر دو بد است

گزینه‌ی سوم برای هر دو نفر بد است. آن‌ها به یک اندازه با ضرر روبرو می‌شوند (سناریوی باخت-باخت). علت این نتیجه را می‌توان در سرسختی هر دو طرف جستجو کرد؛ زیرا هیچکدام دوست ندارند طرف مقابل برنده شود، بنابراین تسلیم نمی‌شوند. این امر برای رابطه مضر بوده و اگر ادامه پیدا کند، در نهایت سمی می‌شود.

۴- نتیجه‌ای که برای هر دو مناسب است

راه‌حل دعوا بین زن و شوهر برای هر دو سودمند خواهد بود و یک نتیجه برد-برد به دست می‌آید. در این حالت هیچ یک از زوجین احساس شکست یا آسیب نمی‌کند، در نتیجه اعتماد به نفس طرفین افزایش یافته و حتی اعتماد در رابطه بیشتر می‌شود.

بدون شک گزینه چهارم ایده‌آل‌ترین گزینه برای یک زندگی مشترک طولانی و سالم است و از سقوط رابطه به پرتگاه جلوگیری می‌کند. هنگامی که در یک اختلاف و درگیری، یک نتیجه‌ی برد-برد حاصل می‌شود، منجر به رشد و حرکت رو به جلوی رابطه خواهد شد.

۴ گام برای نحوه‌ی حل دعوا در رابطه

گریگر از یک فرآیند چهار مرحله‌ای ساده و در عین حال مؤثر استفاده می‌کند تا زوجین با به‌کارگیری آن‌ها اختلافات را از بین ببرند.

مرحله ۱ - اختلافات رابطه را از بین ببرید

در مرحله‌ی اول راه‌های حل دعوای زوجین، حذف یا کاهش احساساتی مانند خشم، کینه و … است که در مقابل حل کردن مشکل قرار خواهند گرفت. اگر این احساسات از بین نروند، تقریبا غیرممکن است، یکی از طرفین با صبر و حوصله به طرف مقابل خود گوش کند.

پیشنهاد می‌شود برای بالا بردن مهارت "خوب گوش دادن" مقاله ی گوشم با توست!چه کمکی از دست من برمی‌آید؟را حتما مطالعه کنید.

اختلافات زوجین

مرحله ۲ - متعهد به یک حالت برد-برد باشید

هر یک از طرفین باید متعهد به یافتن راه حلی باشد که برای هر دو به طور یکسان عمل کند. برد یک طرف، در حالی که طرف دیگر بازنده باشد قابل قبول نیست. زن و شوهر باید برای تغییر آماده باشند.

مرحله ۳ - مصممانه گوش فرا دهید

اگر هر یک از طرفین به صورت مصمم به طرف مقابل خود گوش دهد، احتمال یک راه‌حل برد-برد محتمل‌تر است. همه برد را می‌خواهند، اما باید از قضاوت کردن اجتناب کرده و به خوبی حرف‌های طرف مقابل خود را بشنوند. زمانی که زوجین درک مشترکی داشته باشند، یک راه حل برد-برد امکان‌پذیر است.

مرحله ۴- هم‌فکری را تمرین کنید

زن و مرد می توانند به سمت شناسایی یک راه‌حل قابل اجرا پیش بروند، هر گونه احساسات عاطفی را از بین ببرند، طرز فکر برد-برد را اتخاذ کنند و کاملاً به پیروزی برای هر دو متعهد باشند. تا زمان پیدا کردن راه‌حل دعوا بین زن و مرد، طرفین می‌توانند ایده‌ها، امیدها، نیازها، اهداف و نگرانی‌های خود را با هم به اشتراک بگذارند.

۵ استراتژی موفق برای زوج‌ها و افراد متاهل

درگیری می‌تواند به یک عادت ناسالم تبدیل شود و یکی از طرفین یا هر دو احساس کنند که شکست خورده‌اند. بسیار مهم است که در وهله‌ی اول به این موضوع توجه داشته باشید که چه چیزی این زوج را به هم نزدیک کرده است ومی‌توانند چه کارهایی برای نشان دادن عشق خود و درک بهتر یکدیگر در آینده انجام دهند.

بازگشت به رابطه

زمانی که یکی از طرفین رابطه را به سوی یک دنیای بدون رابطه ترک می‌کند، رفتن به محل کار، مدرسه و یا فروشگاه می‌تواند به عنوان یک شروع توصیف شود، بازگشت به رابطه می‌تواند فرصتی برای دعوا و یا شانس مناسب برای ایجادیک رابطه‌ی سالم ایجاد کند.

از خود یا شریکتان بپرسید:         

  • آیا از در به بیرون فرار می‌کنید؟
  • آیا شما بی درنگ او را می‌بوسید و حتی لحظه‌ای را به یاد ماندنی می‌کنید؟
  • آیا موقع برگشتن، وقتی درب را میزنید و وارد خانه می‌شوید می‌پرسید شام چی هست؟
  • آیا با لبخند و داستانی خنده‌دار وارد می‌شوید؟

Words can be like X-rays, if you use them properly—they’ll go through anything. You read and you’re pierced.

quote-icon
quote-icon
John DOE - مدیرعامل MyCompany

بعضی چیزها ممکن است برای یک زوج مناسب بوده و برای زوج دیگر نامناسب باشد. در نظر گرفتن پیام ارسالی از رفتار شریک خود بسیار ضروری است. یک خداحافظی و بازگشت لذت‌بخش می‌تواند به مرور زمان ارتباطات را بهبود بخشد و خطر دعوا را کاهش دهد.

حل تعارض زوجین

طرحی برای عشق

کادل، اهمیت ایجاد طرحی برای عشق را توصیف می کند. دعوای بین زن و شوهر اغلب از سوء تفاهم یا عدم توجه به نیازها و خواسته‌های دیگری ناشی می‌شود. اگر شما  شکل رابطه دوست داشتنی شریک خود را بدانید، در تشخیص اینکه چه چیزی او را ناراحت یا ناامید می‌کند، کمک می‌کند.

این طرح با درخواست از طرف مقابل آغاز شده و از او خواسته می‌شود به زوجی که در گذشته رابطه دوست داشتنی داشتند، فکر کند. زوج انتخاب شده ممکن است پدر و مادر آنها باشند، یا دو نفر دیگر را انتخاب کنند که عشق، پذیرش و مراقبت از یکدیگر را نشان می‌دادند.

با جارو چیزی زیر فرش پنهان نکنید!

دعوا اغلب اجتناب‌ناپذیر و گاهی خارج از کنترل ما است. با این حال، چگونگی پاسخ ما به اختلاف‌نظرها، حرف‌های خشن و جر و بحث است. تاتکین (۲۰۱۲) پیشنهاد می‌کند که زوج‌ها باید این سیاست را در پیش بگیرند که هیچوقت از هیچ چیزی هر اندازه مهم که مهم باشد، طفره نروند. این کار موجب خواهد شد طرف مقابل نسبت به آنچه شریک زندگی خود به آن حساس است، توجه کند. پس از وقوع یک مشکل در اسرع وقت، در مورد راه‌های حل دعوا بین زن و شوهر بحث و به توافق برسید. اگر این امر امکان‌پذیر نبود، در مورد زمانی که قرار است در مورد آن بحث توافق کنید.

مروری بر گذشته

گاهی زوج‌ها آنچه را که در اولین ملاقات در یکدیگر می‌دیدند، فراموش می کنند. در عوض، در اختلاف‌نظر، مشاجره و دعوا غرق می‌شوند. مرور گذشته می‌تواند خوبی‌های یک زوج و بررسی دلیل با هم بودن آنها را به آن‌ها یادآوری کند. از زوجین بخواهید سوالات زیر را در نظر گرفته و به آن پاسخ دهند:

  • چرا عاشق یکدیگر شدید؟
  • سال‌ اول زندگی مشترک شما چگونه بود؟
  • آن موقع اوضاع چطور بهتر بود؟
  • الان اوضاع چطوره؟
  • در حال حاضر چگونه به شریک زندگی خود نشان می‌دهید که او برای شما اهمیت دارد؟
  • شریک زندگی شما چه کاری انجام می‌دهد که شما احساس دوست داشتن می‌کنید؟
  • چه رفتارهای مراقبتی را می‌توانید بیشتر انجام دهید یا شروع کنید؟

حل دعوای زن و شوهری

بر روی ارتباط خوب تمرکز کنید

گفتگوی شفاف، باز و کامل برای یک رابطه موفق و کاهش دعوا بسیار حائز اهمیت است. گوش دادن موثر نیاز به تمرین دارد. بر روی حرف‌هایی که شریک زندگی‌ شما برای گفتن دارد و نحوه رفتارش تمرکز کنید. توجه خود را با نگاه کردن به تلفن همراه یا افرادی که از آنجا رد می‌شوند، تقسیم نکنید. هر آنچه را می‌گوید بشنوید، نه اینکه به افکار خود توجه کنید. مهمتر از همه، با سکوت راحت باشید و قضاوت نکردن را تمرین کنید.

۵ تمرین، فعالیت، و کاربرگ برای زوج درمانی

اغلب ما سعی می کنیم به هر قیمتی از درگیری و دعوا اجتناب کنیم یا آن را کاهش دهیم. با این حال همین امر باعث می‌شود به دلیل ترس از دعوا یا ناراحتی هر راه‌حلی را ترجیح دهند. برای خارج شدن از الگوی باخت-برد، برد-باخت یا باخت-باخت که اغلب در یک رابطه تجربه می‌شود، راه‌های حل دعوای همسران باید مسیر خود را برای دستیابی به یک نتیجه برد-برد پیدا کند.

شیوه‌های حل دعوا در همسران که در زیر آمده است به رفع موانع در مسیر دستیابی به نتایج مثبت کمک می‌کند تا درک بهتری از چگونگی اطمینان از برنده شدن هر دو شریک زندگی داشته باشیم:

از بین بردن اختلالات رابطه

اختلالات موجود در یک رابطه می‌تواند در پیدا کردن راه حل دعوا بین زن و مرد تأثیر منفی بگذارد. از شریک زندگی خود بخواهید کاربرگ اختلالات رابطه را تکمیل کند. تمرین با شناسایی اختلاف نظرها و درگیری‌های موجود در رابطه توسط زن و مرد و واکنش‌های عاطفی که آن ها را همراهی می کند، آغاز می‌شود.

زوج‌ها به موارد زیر پاسخ می دهند:

  • در مورد چه چیزی اختلاف نظر داریم؟
  • چگونه از نظر احساسی واکنش نشان می دهم؟
  • شریک زندگی من چگونه از نظر عاطفی واکنش نشان می دهد؟

حل دعوای همسران

برای کمک به این تمرین، زوج‌ها می‌توانند به زمان‌هایی فکر کنند که صدمه دیده، ناراحت، خشم، ناامنی و ترس را تجربه کرده‌اند. در مرحله بعد، زوجین در نظر می‌گیرند که چه کاری می‌توانند انجام دهند تا چنین اختلالاتی را حذف کنند. چه اقداماتی می‌تواند مشکل به وجود آمدن این واکنش‌های عاطفی را حل کند؟

با یک طرز تفکر برد-برد موافقت کنید

رسیدن به راه‌های حل دعوای همسران مستلزم در نظر گرفتن یک طرز فکر برد-برد است. گریگر (۲۰۱۵) به جای اینکه از خود بپرسید، “چگونه می‌توانم به آنچه می‌خواهم برسم؟” پیشنهاد می‌کند. بپرسید: “چگونه می‌توانیم به آنچه می‌خواهیم برسیم؟” این تغییر دیدگاه مستلزم تعهد هر دو طرف برای یافتن راه حل‌هایی برای مشکلاتی بوده و باید منجر به رضایت متقابل شود. از زن و مرد درخواست کنید که در مورد طرز فکر برنده-برنده به توافق برسند و موارد زیر را امضا کنند:

من، ، متعهد می‌شوم که یک طرز فکر برد-برد را در نظر گرفته و به برای حل اختلافات فعلی کار کنم تا هر دو به آنچه می‌خواهیم و نیاز داریم برسیم.

به آنها بگویید که برای دستیابی به یک نتیجه برد-برد از درگیری‌ها و تعارض‌ها، باید به این طرز فکر متعهد باشند که تمایل دارند که از همه جنبه‌های رابطه خود به نتایج رضایت بخشی برسند. هنگامی که هر دو به صورت فیزیکی تعهد دادند، برگه را در مکان مشخصی در خانه قرار دهند تا به آنها یادآوری شود که در طول رابطه، چه الان و چه در آینده، به یک طرز تفکر جدید نیاز دارند.

منشا تعارض بین زوجین

تصور ما بر این است که زوج‌ها زمانی از هم جدا می‌شوند که بیش از حد با هم تعارض دارند. اما جلوگیری از تعارض بین زوجین نیز می‌تواند به همان اندازه مضر باشد. اگر شما با شریک زندگی خود دعوا نمی‌کنید، دچار مشکل خواهید شد!

همین الان در موردش بخون!!

با هدف گوش کنید

برای اینکه طرف مقابل در هنگام دعوا یا اختلاف معنای برد را درک کند، بسیار ضروری است که به او خوب گوش کنید و درک عمیقی از نیازها، امیدها، ترس‌ها و درخواست‌هایش داشته باشید. از این کاربرگ استفاده کنید تا قبل از در نظر گرفتن مراحل بعدی، زوجین بتوانند برنده شدن را برای خوب مجسم کنند.

زن و شوهر ترجیحاً در مکانی که هر دو در آن احساس امنیت و راحتی می‌کنند، باید مدتی زمان بگذارند تا در مورد نتیجه‌ای که از اختلاف به وجود آمده می‌خواهند گفتگو کنند. بدون قضاوت زود هنگام هر شخص باید به طرف مقابل خود وقت دهد تا صحبت کند و آن چه را که می‌خواهد بیان کند. باید داشته باشید در این مرحله هیچ پاسخ صحیح یا غلطی وجود ندارد، این فقط بیان نیازها است.


هم‌فکری برای نتیجه

سازش در یک رابطه، بخصوص در زمان دعوا بسیار ضروری است. هر یک از زوجین باید در نظر داشته باشد حتی چیزی با ارزش یکسان را کنار بگذارد تا به به توافق برسند. از این کاربرگ برای تشویق دریافت ایده از یکدیگر استفاده کنید و این کار را تا زمانی که زن و مرد برنده شوند.

موارد زیر را مجسم کنید:

  • اختلاف بر سر چیست؟
  • یک برد برای هر فرد چگونه به نظر می‌رسد؟
  • در مورد ایده‌هایی که می‌تواند به رضایت طرفین منجر شود، همفکری کنید.

اغلب راه‌‌های حل دعوای همسران برای هر دو طرف یک پیروزی است، و این یک حالت برد-برد به حساب می‌آید. هدف زوجین باید رضایت متقابل باشد.

زن و شوهر به طور منظم چک شوند

همه‌ی ما به صورت مرتب برای سلامت جسمانی خود معایناتی را انجام می‌دهیم، پس چرا این کار را برای سلامتی رابطه‌مان این کار را نکنیم؟ اگر ما بر روی رابطه خود نظارت منظمی نداشته باشیم نمی‌توان گفت که کارهایی که انجام می‌دهیم برای رابطه درست یا غلط است.

گریگر پیشنهاد می‌کند که آغاز هر ماه زمان بسیار خوبی برای رسیدگی به سلامت رابطه است. از این کاربرگ برای بررسی صادقانه و روشن رابطه خود استفاده کنید و برای قرار دادن رابطه در یک مسیر درست برنامه‌ریزی کنید و اوضاع آن را کمی تغییر دهید.

از هر شریک خود بخواهید که به سؤالات زیر را با همدیگر یا جدا فکر کنید:

  • چه چیزی در رابطه به خوبی کار می کند و برای ادامه آن چکار باید بکنیم؟
  • چه چیزی در رابطه خوب است که آن را بهبود ببخشیم؟
  • ما چه کارهایی را انجام نمی‌دهیم که آن‌ها را شروع کنیم؟
  • ما چه چیزی را به خوبی انجام نمی‌دهیم و باید بهبود، متوقف و حتی جایگزین کنیم؟

چک‌آپ‌ها رابطه باید با یک ذهنیت باز و برد-برد انجام شوند. باید بدانید این فرصتی برای کسب امتیاز نیست، بلکه برای بررسی سلامت رابطه بوده و یک حرکت مثبت رو به جلو است.

راه حل دعوای همسران

نتیجه‌گیری

دعوا و درگیری بخشی طبیعی از زندگی است. در حالی که همیشه آسیب نخواهد زد، نقش اجتناب‌ناپذیری در هر رابطه ایفاد می‌کند. در واقع همه زوج‌ها اختلاف‌نظر دارند و اجتناب از آن‌ها غیرممکن است. اما آنچه مهم است نحوه برخورد آن‌هاست باعث ایجاد رابطه و یا قطع آن می‌شود.

در حالی که زوج‌ها باید از تکرار درگیری‌ها جلوگیری کنند، اما زمانی هم که دعوا اجتناب‌ناپذیر است، باید به راه‌های حل دعوای همسران باشند تا هیچ یک از طرفی احساس آسیب، ناعدالتی و عصبانیت نکند. اگر برعکس این رخ دهد به سایر بخش‌های رابطه نیز آسیب خواهد زد.

نتیجه برد-برد زمانی بسیار محتمل است که ما منصف باشیم و با ذهن و قلب باز به حرف‌های طرف مقابل خود گوش فرا دهیم. ما باید هر آنچه را می‌شنویم و هر آنچه قبلاً می‌دانستیم برای یافتن راه‌حل دعوا بین زن و مرد استفاده کنیم تا هیچ کس احساس باخت نکند.

این استراتژی‌ها، کاربرگ‌ها و تمرین‌ها، همراه با میل به رشد از طرف زوجین، شیوه حل دعوا در همسران را فراهم می‌کنند.

برگرفته از:
positivepsychology.com
اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟