اهمیت سلامت روان دانش آموزان در انواع آموزش!

چه چیزی برای فرزندانتان می‌خواهید؟ متداول‌ترین پاسخ‌ها عبارت‌اند از سلامتی، شادی، اعتمادبه‌نفس، داشتن دوستان خوب، موفقیت، و ... به‌ندرت افرادی هستند که می‌گویند :«معدل بالا»! البته این ممکن است تا زمانی باشد که نمرات فرزندشان هنوز پایین نیامده است!
15 اسفند 1402 | هنوز نظری وجود ندارد

 

مقدمه

اگر سلامت روانی فرزندتان برایتان اهمیت دارد، به‌جای نمرات او به تلاش‌هایش پاداش دهید و توجه کنید!

این مقاله به اهمیت سلامت روانی دانش‌آموزان می‌پردازد.


چه چیزی برای فرزندتان می‌خواهید؟

سؤال من از والدین‌ همیشه این است: چه چیزی برای فرزندانتان می‌خواهید؟ متداول‌ترین پاسخ‌ها عبارت‌اند از سلامتی، شادی، اعتمادبه‌نفس، داشتن دوستان خوب، موفقیت، و ... به‌ندرت افرادی هستند که می‌گویند :«معدل بالا»! البته این ممکن است تا زمانی باشد که نمرات فرزندشان هنوز پایین نیامده است.
در شرایط عادی، اکثر والدین می‌توانند تشخیص دهند که آیا فرزندشان تلاش خوبی برای تحصیل می‌کند یا که برای درس‌هایش هیچ تلاشی نمی‌کند. در اصل الگوی همه‌ این است که اگر فرزندشان نمره‌ی خوبی بگیرد، یعنی تلاش کرده و خوب درس‌خوانده است، اما اگر تلاش او ضعیف و کم بوده پس همین باعث شده نمراتش اصلاً خوب نباشد.

متأسفانه، تقریبا در طی دو سال گذشته همه چیز تغییر چشمگیری داشته است و مقایسه‌ی تلاش و بهره‌وری در مورد نمرات دانش‌آموزان بسیار دشوارتر شده.

دانش آموز نمونه

آموزش از راه دور

باید بدانید که ما هیچ‌وقت به‌اندازه‌ی کافی برای آموزش فرزندانمان وقت نگذاشته‌ایم. بسیاری از معلمان در مورد آموزش از راه دور تجربه‌ی خاصی ندارند، برخی از معلمان که با فناوری‌های روز آشنا هستند در این مورد اطلاعات خوبی دارند، اما در بسیاری از مدرسه‌ها معلم‌ها فناوری‌های جدید برای تدریس را نمی‌پذیرند. این باعث شده است کلاس‌های حضوری هنوز به قوت خود پابرجا باشند، یادگیری برخی درس‌هایی که با کلاس‌های دیجیتال همراه است به صورتی است که اکثر دانش‌آموزان نمرات بالایی می‌گیرند و اما در موارد دیگر، معلمان سعی کردند برنامه‌ی درسی خود را به‌صورت حضوری بر روی یک پلتفرم دیجیتال انجام دهند، اما گاهی اوقات این مورد به‌درستی کار نمی‌کند.

با یکی از مشاوران مدرسه صحبت کردم او گفت که امسال که مدرسه‌ آنها آموزش از راه دور را برای یادگیری دانش‌آموزان انتخاب کرده است، باتوجه‌به اینکه تجربه‌ی خاصی در این مورد نداشته‌اند، نتایج قابل‌قبول نبود.

او گفت برخی از والدین با دوره‌های آموزش از راه دور خوب کنار آمدند و با استفاده از راهنمایی‌های معلمان توانستند وقت زیادی برای آموزش دانش‌آموز خود در خانه بگذارند، و لی سایر خانواده‌ها نه زمان کافی برای این کار داشتند و نه از نظر مالی می‌توانستند دانش‌آموز را در این نوع آموزش مورد حمایت قرار دهند. پس به نظر می‌رسید که برخی از دانش‌آموزان با آموزش از راه دور، دارای عملکرد بسیار خوبی هستند و برخی دیگر واقعاً از این نوع آموزش رنج می‌برند.

دانش آموزان

نکاتی برای تناسب بین استانداردهای تحصیلی و سلامت روان

استراتژی‌های زیر ممکن است به شما و فرزندانتان کمک کند تا اهداف عالی تحصیلی را با هم هماهنگ کنید و درعین‌حال سلامت روانی و انعطاف‌پذیری آن‌ها را حفظ یا حتی تقویت کنید. این استراتژی‌ها بر روی عوامل سلامت روانی دانش‌آموزان نیز تأثیر زیادی دارد.

1.داشتن انتظارات منطقی

ممکن است هدفی که شما دنبال می‌کنید تا فرزندتان به نتیجه‌ی خوبی برسد با آنچه فرزندتان می‌خواهد و از پس آن برمی‌آید متفاوت باشد، باید ببینید آیا هدفی که دارید واقع‌بینانه است؟ تعداد بسیار کمی از دانش‌آموزان هر ترم معدل کامل دریافت می‌کنند. همه‌‌ی دانش آموزان دارای نقاط قوت و ضعف علمی هستند که در برخی از کلاس‌ها به آن‌ها باید بیشتر کمک شود و برخی کلاس‌ها برایشان چالش‌برانگیزتر است.
وقتی برای فرزندانتان اهداف معقولی تعیین می‌کنید و آن‌ها این اهداف را دنبال می‌کنند، احساس غرور می‌کنید. بااین‌حال، وقتی اهداف بلندمدت و دست‌نیافتنی تعیین می‌کنید، فرزندانتان را برای احساس بد نسبت به خودشان آماده می‌کنید، حتی اگر تلاش زیادی کرده باشد و از همه‌ی توانایی‌هایش استفاده کند. هدف این است که با دستیابی به اهداف معقول، عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس او را بالا ببرید، نه اینکه خود یا فرزندانتان را در معرض اهداف ناامیدکننده قرار دهید.

۲. به نمره توجه نکنید، به تلاش فرزندتان پاداش بدهید

همه‌ی ما در مورد پاداش دادن به نمرات خوب شنیده‌ایم. شاید گرفتن نمره A برای یک کارنامه عالی باشد، اما به‌جای توجه کردن به نمره‌ی فرزند خود، به تلاش او پاداش دهید. با دادن پاداش به‌سختی کار آنها، این عادت کاری را تقویت می‌کنید. آخرین چیزی که می‌خواهیم آموزش دهیم این است که حتماً صرف کردن زمان و تلاش زیاد منجر به دستیابی به اهداف ما نمی‌شود.

3.از خود مراقبت کنید

فرزندپروری درست، کار سختی است. شما باید تمرکز داشته باشید و سعی کنید بهترین کار را انجام دهید، پس ابتدا مراقب خود باشید! نمونه‌های زیر از شیوه‌های خودمراقبتی، تنها تعدادی از راه‌های متعدد برای مراقبت بهتر از خود هستند. بدون خودمراقبتی مناسب، احتمالاً، از نظر عاطفی بی‌ثبات‌ خواهید بود، همین باعث می‌شود مشکلات سلامت روان گریبان‌گیر شما شود.

از خودتان مراقبت کنید تا فرزندتان بهتر تربیت شود!

قطعا این موضوع می‌تواند حال شما را خوب کند. پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید!

همین الان بخون!!


  • خواب

خواب سالم برای سلامت کلی شما حیاتی است. شما را جوان می‌کند و به شما توانایی تمرکز روی کارهای مهم را می‌دهد. سعی کنید از خوردن و مصرف کافئین، درست قبل از رفتن به رختخواب خودداری کنید.

  • تغذیه

شاید مصرف نشاسته‌ی شما زیاد باشد یا سبزی‌های کافی مصرف نکنید. شاید به‌طورکلی به‌اندازه‌ی کافی غذا نمی‌خورید. درهرصورت، یک رژیم غذایی سالم با سطح استرس کمتر و کاهش خطر علائم افسردگی همراه است. خوردن غذاهای طبیعی، از جمله گیاهان، میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات کامل، دانه‌ها، آجیل‌ها و پروتئین‌های بدون چربی نیز می‌تواند بر سلامت روان شما تأثیر مثبت بگذارد.

  • ورزش

حتماً فعال بمانید. اختصاص دادن فضایی در برنامه‌ی خود، مثلاً چند بار در هفته برای ورزش، می‌تواند برای سلامت کلی شما معجزه کند. خوشبختانه، واقعاً مهم نیست که چه نوع ورزش‌هایی را انجام می‌دهید. تقریباً همه‌ی تمرینات مفید است. ورزش انواع تغییرات را در مغز ایجاد می‌کند، از جمله رشد عصبی، کاهش التهاب و الگوهای فعالیت جدید که باعث ایجاد احساس آرامش و رفاه در بدن می‌شود. قبل از شروع هر رژیم ورزشی سختگیرانه، لطفاً با پزشک خود مشورت کنید.

  • مصرف کافئین

مصرف کافئین خود را کاهش دهید. ممکن است فکر کنید برای تمرکز یا بیدار ماندن به کافئین نیاز دارید، اما ثابت شده است که کافئین بر علائم اضطراب تأثیر منفی می‌گذارد. یک فنجان قهوه یا یک نوشیدنی انرژی‌زا نباید مشکلی ایجاد کند، اما زمانی که مقدار زیادی از هر چیزی مصرف کنید، ممکن است، مضر باشد.

دانش آموز شاد

مدرسه همیشه برای بچه‌ها سخت بوده است، اما قطعاً به صورت غیر حضوری سخت‌تر است. تأثیر این بیماری همه‌گیر (کرونا) باعث خرابی سیستم آموزشی ما و سلامت روان برخی از فرزندان ما شده است. باید با رویکرد فرزندپروری و حمایت از آنها، انتظارات تحصیلی را با سلامت روان متناسب کرد.

به یاد داشته باشید که اهداف منطقی برای فرزند خود تعیین کنید، به تلاشی که فرزندانتان انجام می‌دهند به‌جای نمره، پاداش دهید، و مهم‌تر از همه، مراقبت از خود را تمرین کنید تا بهترین والدینی باشید که می‌توانید در این دوران استرس‌زا از فرزند خود حمایت می‌کند.



برگرفته از:

.psychologytoday.com



اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟