از خودتان مراقبت کنید تا فرزندتان بهتر تربیت شود!

خود مراقبت‌گری نشانگر هر فعالیتی است که با انجام آن برای مراقبت از سلامت روح و جسم خود وقت می‌گذارید ...
10 آذر 1402 | هنوز نظری وجود ندارد
/web/image/13522-ff700a5f/2.jpg
مائده سادات ثابت قلم

 

مقدمه

سالیان نوجوانی فرزندان برای خانواده، ممکن است سال‌های پرچالشی باشد. والدین درباره‌ی تغییرات مختلف فرزندشان در این سنین دغدغه دارند و نگرانی‌های مختلفی را تجربه می‌کنند که ممکن است در بلندمدت باعث فرسودگی آن‌ها شود. برای پیشگیری از این فرسودگی، لازم است به‌عنوان والدینی که فرزند نوجوان دارید مواردی را در نظر داشته باشید. ممکن است یکی از دغدغه های شما پاسخ به این سوال با فرزند تیزهوش خود چگونه رفتار کنیم؟ باشد.

اکنون که در حال بزرگ کردن یک نوجوان هستید، نیاز شما به تجدید قوا با زمانی که فرزندتان کوچک‌تر بود متفاوت شده است. در سال‌های اولیه، شما مشغول غذادادن، حمام‌کردن و بازی با فرزندتان بودید. حالا فرزند شما بزرگ‌تر شده و بیش از قبل از پس کارهای خودش بر می‌آید. بااین‌وجود فرزند شما همچنان به کمک‌های عملی و مشارکت فعال شما نیاز دارد. به‌عنوان‌مثال، ممکن است او درگیر طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های فوق‌برنامه باشد، بنابراین شما باید او را از کلاسی به کلاس دیگر ببرید. درعین‌حال، ممکن است ساعت‌های بیشتری هم مشغول کار باشید یا خودتان درگیر فعالیت‌های شخصی دیگری باشید. اغلب اتفاق می‌افتد که والدین رسیدگی به نیازهای فرزندانشان را مقدم بر اهمیت دادن به خود قرار می‌دهند، اما در اصل هر دوی این موارد باید هم‌زمان موردتوجه قرار گیرد.

مشارکت والدین و فرزند نوجوان

شروع بلوغ فرزندتان در کنار سایر اقتضائات عملی زندگی شما، می‌تواند دغدغه‌های جدیدی برای خانواده‌تان ایجاد کند. برای مثال ممکن است در مورد تغییرات اجتماعی، عاطفی و دوستی‌های فرزندتان احساس نگرانی کنید. به‌طورکلی پرورش نوجوانان گاهی اوقات می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. خودمراقبتی در این دوران به همان اندازه مهم است که در دوران نوزادی فرزندتان مهم بود. مراقبت از سلامت جسمی و روانی‌تان می‌تواند به شما کمک کند آرام و ثابت‌قدم بمانید و بهتر بتوانید با مسائل چالش‌برانگیز کنار بیایید.

این رویه هم برای شما و هم برای فرزند نوجوانتان خوب است. در این سال‌های پر تغییر، دوستان و همسالان برای فرزند شما اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند، اما به این معنا نیست که شما اهمیت کمتری دارید. شما هنوز نقش بزرگی در زندگی فرزندتان ایفا می‌کنید و مثل همیشه روابط قوی او با شما به‌عنوان خانواده برای رشد اجتماعی و عاطفی مطلوب او حیاتی است.

خودمراقبت‌گری

خودمراقبت‌گری، هر کاری است که از انجام آن لذت می‌برید، به شادی شما کمک می‌کند و سلامت جسمی، روانی یا عاطفی شما را حفظ و یا تجدید می‌کند. به‌عبارت‌دیگر این مفهوم نشانگر هر فعالیتی است که با انجام آن برای مراقبت از سلامت روح و جسم خود وقت می‌گذارید.

خودمراقبتی به والدینی که فرزند نوجوان دارند کمک می‌کند تا با فشارهای روزمره‌ی زندگی به روشی مثبت‌تر و مفیدتر کنار بیایند. مراقبت از خود از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ به‌عنوان‌مثال، برای برخی از افراد ورزش باعث می‌شود احساس بهتری پیدا کنند، درحالی‌که برخی دیگر با حمام‌کردن و چرت‌زدن تجدید قوا می‌کنند.

گفتگوی خانوادگی

پیداکردن زمانی برای خود

در سنین نوجوانی فرزندتان ممکن است دریابید که رسیدگی به نیازهای فرزندتان در کنار کار و سایر تعهدات، وقت کمی برای خودتان باقی می‌گذارد. در اینجا چند پیشنهاد برای مدیریت زمان در دوران برنامه‌ی شلوغ خانوادگی وجود دارد.

  • مسئولیت‌های خانه

با همسرتان در مورد اینکه چگونه می‌توانید کارهای خانه را به‌عنوان یک خانواده مدیریت کنید، صحبت کنید. ممکن است به فرزند خود مسئولیت بیشتری برای کارهای بیرون از خانه (مثل خرید و...) بدهید. مذاکره با فرزندتان در مورد برخی کارهای خانه نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. می‌توانید به فرزندتان اجازه دهید یک یا دو کار را که برایش فرقی ندارد انتخاب کند، به‌عنوان‌مثال یادگیری پختن غذاهای ساده یا شستن لباس‌ها. در این صورت مشارکت فرزندتان در کارها نیز بیشتر شده و به‌تدریج برای استقلال در بزرگسالی آماده می‌شود.

  • شبکه‌های حمایتی

پدربزرگ و مادربزرگ، خانواده و دوستان ممکن است بتوانند زمانی را با فرزند شما بگذرانند تا زمانی هم برای شما آزاد شود. هم چنین می‌توانید برنامه‌ریزی کنید تا وظیفه‌ی رفت‌وآمد به کلاس‌های فوق‌برنامه را با سایر والدینی که فرزندانشان در فعالیت‌های مشابه فرزند شما شرکت می‌کنند، تقسیم کنید. در این صورت در هفته چند ساعت بیشتر برای پرداختن به امور شخصی خود خواهید داشت.

فرزند پروری یک کار تیمی است

هر دو والد به یک اندازه برای فرزندان مهم هستند و باعث موفقیت انها میشوند.اگر میخواهید فرزندانی موفق در اینده داشته باشد توصیه میکنیم این مقاله را از دست ندهید.

همین الان بخوانید!

رابطه ی خوب والدین

  • حفظ سرزندگی رابطه با همسر

برای شما و همسرتان به‌عنوان والدین یک نوجوان مهم است که رابطه‌ی خوبی با یکدیگر داشته باشید. تقویت رابطه با همسرتان به شما کمک می‌کند تا به‌عنوان یک تیم، والدین بهتری باشید. زمانی را صرف گفتگو با همسرتان کنید، در مورد احساسات و تجربیات خود به‌عنوان والدین یک نوجوان با هم صحبت کنید و مطمئن شوید که واقعاً به حرف‌های یکدیگر گوش می‌دهید.

هر هفته زمانی را پیدا کنید که فقط خودتان دو نفر باشید. این زمان می‌تواند زمانی برای ورزش‌کردن، پیاده‌روی بعد از شام، قرار صرف ناهار یا یک شام معمولی، بازی یا هر چیز دیگری باشد که به‌عنوان یک زوج از آن لذت می‌برید. زمانی را برای تجربیات سرگرم‌کننده به‌عنوان یک زوج اختصاص دهید.

طبیعی است که زندگی خانوادگی با نوجوانان فراز و نشیب‌های خود را داشته باشد. اما اگر شما و همسرتان متوجه شدید که در هر مرحله‌ای دچار مشکل شدید، ایده‌ی بسیار خوبی است که از دوستان خود که تجارب مشابهی با شما داشته‌اند کمک بگیرید یا برای مشورت بیشتر به یک متخصص در حوزه‌ی مسائل نوجوانان مراجعه کنید. در این خصوص مشاوران سایلایف می‌توانند کمک حال شما باشند.

ارتباط خانوادگی

  • حفظ سلامت عاطفی

سلامت عاطفی و روانی به‌خودی‌خود اتفاق نمی‌افتد و شما باید برای مثبت ماندن تلاش کنید. مثبت‌اندیشی و داشتن چشم‌انداز بلندمدت می‌تواند به شما کمک کند برخی از فراز و نشیب‌های تربیت نوجوان را پشت سر بگذارید. اگر روز بدی را سپری کرده‌اید یا با فرزندتان دعوا می‌کنید، می‌توانید از خود بپرسید: «آیا الان باید در این مورد دعوا کنیم؟ آیا می‌توانم این مسئله را رها کنم؟».

وقتی مسائل کوچک را کنار می‌گذارید، انرژی خود را برای مسائل مهم‌تری مانند سلامت، امنیت و رفاه فرزندتان ذخیره می‌کنید.

خودگویی مثبت همچنین می‌تواند به شما کمک کند کمتر استرس داشته باشید و شادتر باشید.

چگونه از دعوا بین فرزندانمان جلوگیری کنیم؟

اگر شما هم دغدغه‌ی رفع دعوای خواهر و برادری بین فرزندانتان را دارید حتما این مقاله را مطالعه کنید.

همین الان بخوانید!

  • حفظ سلامت جسمی

سلامت جسمانی برای توانایی شما در تأمین آنچه فرزند نوجوانتان برای رشد نیاز دارد حیاتی است. فعالیت بدنی برای بسیاری از بخش‌های زندگی شما مهم است و ۳۰ دقیقه ورزش در روز چیزی است که برای سالم ماندن از نظر بدنی به آن نیاز دارید. فعالیت بدنی برای سلامت روان نیز مفید است. فعالیت شما می‌تواند صرفاً نیم ساعت پیاده‌روی باشد، اما اگر با بزرگ‌تر شدن فرزندتان زمان بیشتری دارید، می‌توانید به ورزش‌هایی که قبلاً انجام می‌دادید برگردید. اگر به دنبال چیز جدیدی هستید، می‌توانید فعالیت‌های آرامش‌بخش مانند یوگا، مدیتیشن، تمرکز حواس، آرامش عضلانی یا تمرینات تنفسی را امتحان کنید. تغذیه‌ی سالم نیز انرژی لازم را در طول روز به شما می‌دهد و بدن شما را تأمین می‌کند تا بتوانید به‌صورت بهینه به فعالیت بپردازید.

رابطه ی والدین و فرزندان

در طی سالیان نوجوانی فرزندتان، مهم است که به‌قدر کافی به نیازهای خود و همچنین سایر اعضای خانواده‌تان رسیدگی کنید. والدگری برای نوجوانان یک وظیفه‌ی مهم است و خود مراقبتی به شما کمک می‌کند تا این وظیفه را بهتر انجام دهید.


برگرفته از:  

raisingchildren.net.au

parents.au.reachout.com

دسته بندی: دوران بارداری
اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟