خیالات خامی که درباره‌ی ازدواج داریم!

یکی از دلایل افزایش میزانِ طلاق و نارضایتی‌های زناشویی، داشتن انتظارات فراوان و غیرواقع‌بینانه از ازدواج است ...
24 شهریور 1402
خیالات خامی که درباره‌ی ازدواج داریم! نوشته‌ی
مائده سادات ثابت قلم
| 1 اظهار نظر
/web/image/17443-8d43b70b/1.jpg
مائده سادات ثابت قلم

 

مقدمه

به نظر شما کدام یک از باورهای زیر درست و کدام یک نادرست‌اند؟

  • ازدواج مهم‌ترین نشانه‌ی موفقیت است.
  • ازدواج موفق به شانس بستگی دارد.
  • ازدواج است که باعث خوشحالی و نشاط افراد می‌شود.
  • عشق رمانتیک ضامن ازدواج موفق است.
  • همسران متفاوت برای هم جذاب‌ترند و مکمل یکدیگرند.
  • ازدواج باعث تغییر افراد می‌شود.

یکی از دلایل افزایش میزانِ طلاق و نارضایتی‌های زناشویی، داشتن انتظارات فراوان و غیرواقع‌بینانه از ازدواج است که هر یک از زوجین، آشکار یا پنهان به زندگی مشترکشان وارد می‌کنند. بیشتر اوقات علی‌رغم شکایت‌های خاص که زوج‌ها ممکن است با خود به جلسات مشاوره بیاورند، اصل مشکلشان این است که فکر می‌کنند ازدواجشان امیدها و انتظاراتشان را برآورده نمی‌سازد. 

غافل از اینکه گاهی این انتظارات غیرواقع‌بینانه و نادرست‌اند؛ بنابراین برای دستیابی به ازدواج موفق و تشخیص درستی و نادرستی انتظاراتمان باید باورهایمان را مرور کنیم و باورهای نادرست درمورد ازدواج را اصلاح کنیم.

باورهای پیش‌گفته، باورهایی شایع و نادرست‌اند که تصورات افراد از ازدواج و ملاک‌های انتخاب همسر را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. با این که مستندات علمی از این باورها حمایت نمی‌کنند، بعضی افراد بی‌چون‌وچرا آنها را پذیرفته‌اند. در ادامه، دلایل نادرست بودن هر یک از این باورها را توضیح می‌دهیم.

باورهای نادرست در مورد ازدواج

ازدواج مهم‌ترین نشانه‌ی موفقیت است!

افرادی که این باور نادرست درمورد ازدواج را دارند، معتقدند ازدواج همه چیز است و حتماً باید در زندگی اتفاق بیفتد. فکر می‌کنند ازدواج موقعیتی استثنایی و نشانه‌ی ارزشمندبودن است، زیرا کسی آن‌ها را انتخاب می‌کند! وقتی ازدواج را امری لازم برای زندگی بدانیم، دچار اضطراب‌های دائم می‌شویم. حتی ممکن است به قیمت چشم‌پوشی از برخی معیارهای مهم، تن به ازدواج دهیم یا تبدیل به فردی وابسته شویم که به هر زحمتی درصدد است تا رابطه‌ای یک‌طرفه را به ازدواج منتهی کند.

چقدر افرادی را دیده‌اید که با ازدواج‌های نادرست، افسرده و پریشان شده‌اند؟ چقدر زنانی را دیده‌اید که به سبب ازدواج از اهداف خود دست کشیده‌اند و بعد از ازدواج و بچه‌داری دچار احساس پوچی شده‌اند؟ در واقع هر چیزی که در زندگی به‌خوبی از عهده‌اش برمی‌آیید، موفقیت محسوب می‌شود؛ خواه اشتغال باشد یا تحصیلات، یا ازدواج ؛ بنابراین ازدواج خوب تنها یکی از موارد موفقیت است.

ازدواج موفق به شانس بستگی دارد!

شکل‌های دیگر این باور را می‌توانید در این جملات ببینید: «ازدواج هندوانه‌ی دربسته است» یا «ازدواج قسمت است».

درگذشته که آزادی چندانی برای انتخاب همسر وجود نداشت و فرایند شناخت، سطحی و کلی بود، شاید این جملات پذیرفتنی بود، اما آیا در جامعه‌ی امروزی نیز چنین است؟ آن هم درحالی‌که نتایج صدها پژوهش نشان داده است که بر اساس عواملی در ابتدای رابطه، می‌توان تا حد زیادی احتمال موفقیت و شکست در ازدواج را پیش‌بینی کرد. شاید برای برخی افراد پذیرش این باور نادرست راحت‌تر از قبول مسئولیت انتخاب‌هایشان است.  درحالی‌که می‌توان با کسب مهارت و آمادگی‌های لازم و بهره‌گیری از آموزش‌ها و مشاوره‌های پیش از ازدواج، پایه‌های ازدواجی موفق را بنا نهاد. بپذیریم که ازدواج خوب ساختنی است نه اتفاقی و از روی شانس.

اشتباهاتی در مورد ازدواج!

به راستی ازدواج چیست؟! برای رسیدن به پاسخ این سوال این مقاله را از دست ندهید. 

همین الان کلیک کنید!!

باورهای نادرست در مورد ازدواج

ازدواج است که باعث خوشحالی و نشاط افراد می‌شود!

اگر این باور را دارید، بدانید که در را به روی افسردگی باز کرده اید. فردی که خوشحالی اش را در دستان دیگری می‌بیند، منفعل می‌شود و همواره انتظار می‌کشد که حال خوب مانند تکه ای کیک در بشقاب تقدیمش شود! توانایی خوشحال کردن، بار سنگینی است که بیشتر افراد روی دوش خود و دیگران می‌گذارند و آن را به عنوان معیار تعیین ارزش خود یا دیگری به کار می‌برند. 

نتیجه اش این می‌شود که اگر نتوانم خوشحالش کنم بی ارزشم و اگر نتواند خوشحالم کند بی ارزش است! درحالی‌که در واقع، شاد زیستنِ هر فرد تا حد زیادی بر عهده‌ی خودش و وابسته به اعمال و طرز تفکرش است و نقش همسران کمک کردن به یکدیگر برای رسیدن به این هدف خواهد بود. یادتان باشد فردی که در دوران مجردی خوشحال نیست، در دوران تأهل هم خوشحال نخواهد بود.

عشق رمانتیک ضامن ازدواج موفق است!

در دل این باور، باور نادرست دیگری قرار دارد که عشق رمانتیک قرار است با همان شور و نشاط اولیه تا سالیان سال پس از ازدواج تداوم یابد! به همین سبب است که برخی افراد روی قدرت عشق، بیش از اندازه حساب می‌کنند و عوامل مهمی چون تفاوت‌های ظاهری، ارزشی، خانوادگی، فرهنگی و شخصیتی را نادیده می‌گیرند. 

حال‌آنکه پس از ازدواج به طور طبیعی کم‌کم هیجانات ابتدایی جای خود را به روال عادی زندگی و احساس صمیمیت می‌سپارند و درست در همین نقطه، افرادی که علاقه را با واقع‌بینی، انتخاب درست و کسب مهارت‌های زندگی همراه نکرده‌اند، با تفاوت‌های اساسی یکدیگر، دچار تعارض می‌شوند و میزان عشق یا درستی ازدواجشان را زیر سؤال می‌برند. 

متأسفانه اغلب فیلم‌ها، داستان‌ها و ترانه‌های جذاب عاشقانه، شکل آرمانی عشق و کافی بودن آن را برای خوشبختی زوج‌ها به تصویر می‌کشند. حال‌آنکه باید پذیرفت که ازدواج یک پرده‌ی عاشقانه نیست! عشق محرک خوبی برای ازدواج است، اما برای حفظ و ادامه زندگی کافی نیست.

باورهای نادرست در مورد ازدواج

همسران متفاوت برای هم جذاب‌ترند و مکمل یکدیگرند!

ممکن است فردی درون‌گرا از مشاهده‌ی نحوه‌ی ارتباط برقرارکردن فردی برون‌گرا لذت ببرد و جذب او شود، اما این جذابیت در رابطه چقدر دوام می‌آورد؟ اگرچه این تفاوت‌ها در روابط دوستانه‌ای که افراد زمان کمی را با هم می‌گذرانند، ممکن است جالب‌توجه و سرگرم‌کننده باشد، اما همین تفاوت‌ها در ازدواج، علی‌رغم جذابیت اولیه‌شان، ممکن است موجب بسیاری از کشمکش‌ها، سوءتفاهم‌ها و تنش‌ها شوند. 

در پژوهش‌ها ثابت شده که داشتن شباهت در امور بنیادین، و تفاوت داشتن در امور جزئی می‌تواند از عوامل مهم ازدواج شاد باشد؛ زیرا از یک سو، شباهت‌های اساسی موجب ارتقای کیفیتِ اوقات با هم بودنِ زوج‌ها می‌شود و از سوی دیگر، تفاوت‌های جزئی در زندگی به تنوع و تجربیات جدید منجر می‌شود. پس اگر جذب تفاوت‌های همدیگر شده‌اید، پنج یا ده سال آینده را در کنار آن شخص تصور کنید تا دورنمای عینی‌تری از رابطه‌تان به دست آورید.

ازدواج باعث تغییر افراد می‌شود!

صاحبان این باور معتقدند که بعد از ازدواج همه چیز بهتر می‌شود! گاهی اوقات افراد از سر وابستگی حاضر نیستند از انتخاب نامناسب خود دست بردارند و با این تفکر که بعد از ازدواج همسر خود را تغییر خواهند داد، ازدواج می‌کنند. گاهی هم افراد در توهم نجات دیگری به سر می‌برند و از روی دلسوزی و برای بهتر کردنِ وضع طرف مقابل، تن به ازدواج می‌دهند. 

بیشتر این ازدواج‌ها با شکست مواجه می‌شوند. زیرا در بیشتر اوقات، شرایطی که قبل از ازدواج بد است، بعد از ازدواج بدتر می‌شود! نباید به فردی که کم‌حوصله، خودخواه، یا بی‌علاقه به رابطه‌ی جنسی است و قول می‌دهد که بعد از ازدواج همه چیز بهتر می‌شود، اطمینان کرد. 

باید بر اساس آنچه فرد در حال حاضر هست، تصمیم‌گیری کنید نه بر اساس قول‌ها. درست است که در ازدواج موفق سعی بر افزایش رفتارهای مثبت و اصلاح جنبه‌های منفی است، اما این تغییرات از نوع ملایم و جزئی و در راستای سازگاری زوجین‌اند نه از نوع تغییرات اساسی و بنیادی.اگر این مطلب برایتان مفید بوده حتما این مطلب چگونه با همسرم وقت گذرانی کنم؟ هم کمک کننده خواهد بود.


برگرفته از:

شماره اول ماهنامه خشت اول (با اندکی تغییر)

اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟