اشتباهاتی در مورد ازدواج!

به راستی ازدواج چیست؟!
14 خرداد 1402
اشتباهاتی در مورد ازدواج! نوشته‌ی
مائده سادات ثابت قلم
| هنوز نظری وجود ندارد
/web/image/13707-d800051c/1.png
مائده سادات ثابت قلم

 

مقدمه

لحظه‌ای به تعریف ذهنیتان از ازدواج برگردید، به‌راستی ازدواج خوب چیست و داشتن همسر چه نقشی در ایجاد رضایت و شادمانی در زندگی ما دارد؟ پاسخ صحیح به این سؤال تا حد زیادی می‌تواند دیدگاه ما را تعدیل کند و مسائل مبهم را برای ما حل کند.

پاسخ‌های احتمالی هر یک از ما ممکن است یکی از این موارد باشد: «ازدواج یعنی داشتن همسری که ما را کامل می‌کند»، «ازدواج خوب یعنی اتفاقی که زندگی ما را از شادی و سعادت لبریز خواهد کرد»، «ازدواج خوب یک ازدواج خالی از تعارض است»، «یک ازدواج خوب همه‌ی مسائل و مشکلات ما را حل خواهد کرد»، «تقدیر و سرنوشت است که ازدواج‌های خوب و سالم را رقم می‌زند»، و ده‌ها جمله‌ی دیگر مثل این‌ها که ممکن است هسته‌ی مرکزی دیدگاه ما نسبت به ازدواج را تشکیل دهد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید متخصصان خانواده و ازدواج جملات زیر را افسانه‌های ازدواج می‌نامند، افسانه‌هایی که از واقعیت به دورند!

ازدواج موفق

ازدواج خوب همه‌ی مشکلات شما را حل نخواهد کرد!

حقیقت این است که ازدواج ابزار کمک‌کننده برای پیمودن مسیر رشد است، ازدواج پیداکردن یک همراه و هم‌قدم برای پیمودن مسیر سنگلاخی زندگی به سمت قله است، در این مسیر هر یک از دو نفر باید به‌سلامت خود و دیگری به یک‌میزان اهمیت دهند، اگر یکی خسته شود دیگری برای او صبر می‌کند تا نفسی تازه کند و دوباره به مسیر ادامه دهند، اما هیچگاه او را کول نمی‌کند، چراکه در این صورت هر دو از حرکت باز می‌مانند. 

در زندگی نیز هر یک از زوجین با چالش‌هایی مواجه خواهند بود که می‌توانند برای حل آن‌ها روی کمک دیگری حساب کنند، اما نهایتاً این خودشان هستند که باید با مشکلاتشان مواجه شوند، ازدواج عامل سلب استقلال افراد نیست.

ازدواج یک هندوانه‌ی دربسته است، هیچ‌کس نمی‌داند بعد از ازدواج چه چیز در انتظارش خواهد بود!

ماهیت تمام تجارب زندگی انسان به این گونه است که جنبه‌های ناشناخته‌ی زیادی دارد و بسیاری از این جنبه‌ها بعد از ورود به آن تجربه برای انسان آشکار می‌شوند؛ ازدواج هم از این قاعده مستثنی نیست، اما صرف ناشناخته بودن جوانب یک چیز به معنای خارج از کنترل بودن آن چیز نیست، هر یک از زوجین قبل از ازدواج می‌توانند حداقل مواردی را که رعایت آن‌ها کیفیت ازدواجشان را بالا می‌برد در انتخابشان لحاظ کنند و همچنین روی مهارت‌های فردی خود برای مدیریت رابطه وقت بگذارند. ازدواج‌های موفق معمولاً نتیجه‌ی شانس یا بخت و اقبال نیستند. 

زوج‌هایی که ازدواج‌های پایدار و سالم دارند، معمولاً ارزش‌ها و اهداف زندگی مشابهی دارند. آنها دررابطه‌با یکدیگر تعهد و صمیمیت قوی دارند و حاضرند هر کاری را که برای رشد رابطه‌ی زناشویی‌شان لازم است انجام دهند، خواه این کار مراجعه به مشاور خانواده باشد یا وقت‌گذاشتن در طول هفته برای بهبود و ارتقای رابطه.

ازدواج‌های خوب و سالم به طور طبیعی به وجود می‌آیند!

همه‌ی روابط فرازوفرود دارند. حتی بهترین زوج‌ها نیز باید برای بهبود و حفظ ازدواج خود تلاش کنند. مشکلات و چالش‌های روزمره‌ی زندگی زناشویی اغلب می‌تواند احساسات عاشقانه را تحت‌تأثیر قرار داده و مخفی کنند، این زمانی است که ماندن پای تعهد زناشویی بسیار مهم است. وقتی در چالش هستید، سعی کنید فهرستی از فضایل همسرتان را به ذهن بیاورید تا یادتان نرود چرا او را دوست دارید و در کنار هم به زندگی ادامه داده‌اید.

ازدواج موفق

اگر قبل از ازدواج مدتی با هم زندگی کنیم می‌توانیم موفقیت ازدواجمان را پیش‌بینی کنیم!

هم‌خانگی پیش ازدواج آزمون خوبی برای موفقیت زندگی مشترک آینده نیست. در واقع، اکنون به برکت پژوهش‌های متعدد می‌دانیم که زندگی مشترک قبل از ازدواج در بسیاری از شرایط با پیامدهای منفی برای زندگی زناشویی همراه است. 

علاوه بر این اگر این باور درست باشد پس باید بگوییم زوجینی که سال‌هاست با هم زندگی می‌کنند مشکلی با یکدیگر ندارند، درحالی‌که همه‌ی ما می‌دانیم این‌طور نیست.

ازدواج‌های سالم خالی از هرگونه تعارض هستند!

همه‌ی زوج‌ها تعارض را تجربه می‌کنند، اما زوج‌های توانمند می‌توانند به طور مؤثر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و تعارض را حل کنند. زوج‌های سالم حتی ممکن است با یک مشاور خانواده همکاری کنند تا به آن‌ها کمک کند راه‌های مؤثرتری برای برقراری ارتباط و حل مشکلات خود بیاموزند.

ازدواج انسان را کامل می‌کند.

همسرتان می‌تواند به شما برای کامل‌شدن کمک کند، اما صرف حضور او شما را کامل نمی‌کند، این خود شما هستید که باید برای رشد خودتان به‌عنوان یک انسان همت کنید و عزم راسخ داشته باشید. علاوه بر این شما هم باید یاور خوبی برای مسیر رشد همسرتان باشید.

ازدواج موفق

عشق کافی است

افرادی که این نوع باور را دارند ممکن است این تفکر را داشته باشند کـه عاشق کسی شدن‌، یک دلیل کافی برای ازدواج‌کردن است. باورهای عامیانه‌ عشـق رمانتیک را به‌عنوان شرطی الزامی برای ازدواج، ارزشمند می‌شمارد و درنتیجه ممکن است برخی افـراد حاضـر بـه داشتن ازدواج بدون عشق نباشند. اگر عشق تنها معیار برای ازدواج باشـد منجر می‌شود فرد سایر توانایی‌های فردی و بین‌فردی طرف مقابل را در نظر نگیرد و در نتیجه نتواند نقاط ضعف او را ببیند.

در آشنایی پیش از ازدواج، چه اشتباهاتی می‌کنیم؟

فکر تغییردادن طرف مقابل بعد از ازدواج را از سرتان بیرون کنید و ببینید آیا می‌توانید او را همین‌گونه که هست بپذیرید؟ این مقاله را بخوانید.

همین الان کلیک کنید!!



" آرون تی بک " یک نظریه‌پرداز سرشناس و مبدع رویکرد شناختی رفتاری در روان‌شناسی در کتاب «عشق هرگز کافی نیست» به طور مفصل به این باور عامیانه پرداخته است. اگر این مطلب برایتان مفید بوده حتما این مطلب فضای مجازی چه بلایی بر سر رابطه ی همسری شما می‌آورد؟ هم کمک کننده خواهد بود.

 برگرفته از:

marinaedelman.com

اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟