نکاتی حیاتی برای شما که قصد بارداری دارید!

دوران پیش از بارداری به‌اندازه‌ی دوران بارداری حائز اهمیت است ...
13 خرداد 1402 | 1 اظهار نظر
/web/image/17597-f6a26357/7.png
الهام علی احیایی

 

مقدمه

بی شک اقدام به بارداری یکی از حساس‌ترین تصمیمات و تغییرات طی زندگی هر فرد است و آگاهی از جوانب جسمی و روانی مختلف آن یک ضرورت به‌حساب می‌آید. حفظ سلامتی در این دوران نیازمند اطلاع از برخی بایدها و نبایدها و همچنین داشتن آمادگی‌های لازم خواهد بود. در ادامه‌ی این بحث به ارائه‌ی نکاتی کلیدی و تعیین‌کننده در مورد اقدامات پیش از بارداری می‌پردازیم.

امادگی های پیش از بارداری

مشاوره‌ی پزشک و انجام معاینات لازم

پیش از هر چیز، بهتر است یک آگاهی نسبی در مورد وضعیت جسمی خود کسب کنید و از خطرات احتمالی مطلع شوید. پزشک متخصص شما می‌تواند با استفاده از نتیجه‌ی معاینات و آزمایش‌ها، شما را در مورد نکاتی که باید پیش از اقدام به بارداری در نظر داشته باشید، راهنمایی کند و اطمینان خاطر کافی را برای ادامه‌ی مسیر به شما بدهد.پیش از اقدام به بارداری با پزشک و یا مامای خود حتما ملاقات داشته باشید.

حتی اگر احساس می‌کنید برای بارداری از آمادگی و سلامتی لازم برخوردارید، افراد متخصص می‌توانند با انجام برخی اقدامات، شما را به شکلی دقیق‌تر برای ورود به این مسیر راهنمایی کنند از جمله:

  • بررسی پیشینه‌ی سلامتی خانوادگی و خطرات احتمالی ژنتیکی
  • انجام آزمایش خون و تزریق واکسن‌های لازم در صورت نیاز
  • تعیین میزان مصرف داروها و پرهیزهای غذایی
  • بررسی دقیق ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن مانند آسم یا دیابت
  • ایجاد و بهبود رژیم غذایی در صورت وجود اضافه‌وزن پیش از بارداری جهت کاهش ریسک‌های این دوران
  • برنامه‌ریزی زمانی و توجه به تاریخ‌های تغییرات بدنی

همان‌طور که در سایت paziresh24 گفته شده، نکته‌ی زیر برای قبل از بارداری مهم است:

quote-icon
quote-icon

با پزشک زنان مشورت کنید

قبل از اقدام برای بارداری، ابتدا لازم است چند جلسه‌ای با پزشک زنان مشورت داشته باشید. در این مشاوره باید پیرامون مسائلی از قبیل قد، وزن، فشار خون، چربی خون و بیماری‌های زمینه‌ای صحبت شود.

ارائه اطلاعات دقیق در رابطه با داشتن یا نداشتن نسبت فامیلی با همسر، داروهای مصرفی خاص و مواردی از قبیل می‌تواند کمک بزرگی به فرآیند بارداری کند.


پزشک شما بر اساس اطلاعاتی مانند زمان تخمک‌گذاری و نمودار چرخه‌ی جنسی، می‌تواند نکات مفیدی درباره‌ی زمان مناسب نزدیکی و اقدام به بارداری در اختیارتان بگذارد. مطالعه‌ی کافی نیز به شما کمک خواهد کرد تا پرخطرترین زمان‌ها و فصول مناسب را بشناسید و برنامه‌ریزی زمانی خود را با اطلاعات معتبر پزشکی منطبق کنید. توصیه می‌شود پیش از هرگونه اقدامی، به جزئیات و نظم دوره‌های قاعدگی خود حساس باشید.

درصورتی‌که دختر یا پسر بودن فرزندتان برایتان مهم است، فاکتور زمان پررنگ‌تر می‌شود و در برخی موارد، استفاده از بعضی داده‌های طب سنتی و رعایت یک نوع رژیم غذایی خاص برای مرد و زن اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

آماده شدن برای بارداری

توقف مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر و همچنین محدودیت در مصرف کافئین

مصرف مواد مذکور شانس باردارشدن را کاهش می‌دهد و احتمال سقط را بالا می‌برد. برای مثال، مصرف سیگار بر کمبود وزن نوزاد بسیار اثرگذار بوده و اثراتی بسیار منفی بر دوران پس از زایمان خواهد داشت. الکل احتمال بروز مشکلات رفتاری و روان‌شناختی را در کودک افزایش خواهد داد و همچنین کافئین شانس باردارشدن را کاهش می‌دهد و خطر سقط را به دنبال دارد.

در صورت داشتن چالش برای ترک هرکدام از موارد فوق ذکر، می‌توانید از پزشک متخصص خود کمک بگیرید.

تغذیه و رژیم متعادل

از زمانی که تصمیم به اقدام برای بارداری می‌گیرید، باید توجهی دوچندان به کاهش یا افزایش وزن خود و همچنین علائم برخی بیماری‌ها مانند فشارخون بالا و دیابت نشان دهید. و باید حتما بایدها و نبایدهای تغذیه پیش از بارداری را بدانید.
درصورتی‌که شما و همسرتان قبل از اقدام به بارداری یک رژیم غذایی سالم داشته باشید، بدن خود را در وضعیت قوی‌تر و آماده‌تری قرار داده‌اید و احتمال بارداری مطمئن و سلامت جنین را چندین برابر کرده‌اید. پزشک متخصص و یا یک مشاور تغذیه می‌تواند لیستی دقیق از خوراکی‌های مجاز یا ممنوع برای شما و همسرتان فراهم آورد. 

در این دوران به استفاده‌ی بیشتر از سبزی‌ها، میوه‌ها، غلات و حبوبات و همچنین خوردن مواد سالم پروتئین‌دار توصیه‌ می‌شود. با این‌وجود باید در مصرف برخی غذاها مانند ماهی‌ها و غذاهای دریایی یا برخی خوراکی‌ها و داروهای خاص که بر میزان احتمال بارداری تأثیر می‌گذارد، دقت بیشتری داشته باشید.

فواید و مشکلات شیردهی

اگرچه تولیدکنندگان شیرخشک سعی می‌کنند شیر خشکی مشابه شیر مادر بسازند اما موفق نخواهند شد. برای فهمیدن فواید شیردهی این مقاله را بخوانید:

همین الان کلیک کنید!!



مصرف ویتامین

با استفاده از ویتامین‌ها و فولیک‌اسید، پیش از بارداری، بدن در وضعیت مطمئن‌تری قرار می‌گیرد و همچنین احتمال نقص‌های مادرزادی کاهش خواهد یافت.
لازم به ذکر است که مصرف بیش از حد ویتامین‌ها یا انواعی از آن‌ها با دوز بالا، ریسک مشکلات جسمی نوزاد را بالا می‌برد.

ورزش قبل از بارداری

ورزش و فعالیت بدنی

ورزش و فعالیت بدنی، درست یا اشتباه؟ 
باید بدانید که وجود یک روتین فعالیت روزانه در کنار داشتن سبک زندگی و تغذیه‌ی سالم، تأثیر قابل‌توجهی بر سلامت و آمادگی جسمی و روانی شما، پیش از بارداری خواهد داشت و می‌تواند احتمال بارداری موفق و زایمان راحت را به‌صورت چشمگیری بالا ببرد.

بدن شما با انجام تعداد مشخصی از حرکات در طی روز توانایی بیشتری برای حمل جنین پیدا خواهد کرد و همچنین با ترشح برخی مواد ناشی از فعالیت بدنی، سطح هورمون‌ها و سوخت‌وساز را در حد مناسبی نگه می‌دارد. بااین‌حال بهتر است انتخاب نوع و میزان فعالیت را با مشورت پزشک و یا تحت‌نظر یک مربی انجام دهید، مناسب‌ترین ورزش‌ها را پیش از دوران بارداری بشناسید و از انجام تمرین‌‌های سنگین و فرسوده‌کننده خودداری کنید.

اجتناب از استرس و توجه به استراحت و آرامش کافی

در دورانی که برای بارداری آماده می‌شوید، تاحدامکان از استرس اجتناب و خود را به حفظ آرامش دعوت کنید. از پزشک یا ماما برای یادگیری برخی تکنیک‌های آرام‌سازی کمک بگیرید. به میزان لازم استراحت کنید و ریلکسیشن (تن‌آرامی) انجام دهید. این مورد می‌تواند فرایند باردارشدن را بسیار تسهیل ببخشد.

اهمیت به‌سلامت روانی

درنظرداشتن برخی خطرات و زمینه‌ی مشکلات روانی طرفین، موضوع بسیار مهمی است که می‌تواند در تمام مراحل بارداری، زایمان و بعدها در سلامت کودک اثرگذار باشد. توصیه می‌شود سابقه‌ی ابتلا به برخی اختلالات و مشکلات روانی مانند افسردگی، تروما و ضربه‌ی روحی، اختلالات اضطرابی... در افراد و حتی در نسل‌های پیشین موردتوجه باشد و به کمک متخصص بررسی شود؛ چرا که می‌تواند خطرات جدی جسمی و روانی برای سلامت مادر و نوزاد به دنبال داشته باشد.

پذیرش بارداری و نقش های جدید

آیا آماده‌ی پذیرش نقش‌های جدید در زندگی هستید؟!

همان‌طور که می‌دانید، از لحظه‌ای که تصمیم می‌گیرید موجودی را به این جهان بیاورید، باید آماده‌ی قبول مسئولیت‌های جدید و متعهد ماندن به نقش پدری و مادری خود باشید. عوامل زیادی در آمادگی پیش از بارداری نقش دارند که از میان آن‌ها می‌توان به تأمین آمادگی‌های اقتصادی، اجتماعی و مادی و معنوی اشاره کرد.

هرکدام از زوجین وظیفه دارند تاحدامکان توجه کافی را به‌سلامت خود و دیگری نشان دهند و نهایت همکاری و همدلی را با یکدیگر داشته باشند؛ چرا که هر دو به یک اندازه در ایجاد فضایی مطلوب سهیم هستند.

تقسیم وظایف بین شما و همسرتان بر اساس توانایی‌ها و به شکل متعادل، می‌تواند آرامش خاطر را، چه پیش از اقدام و چه در دوران بارداری و بعد از آن تضمین کند. همسر شما به‌عنوان پدر می‌تواند با رعایت برخی نکات، کیفیت گذر از این دوران را بالا ببرد. همچنین شما با بالابردن سطح آگاهی‌تان، مانند نکات مهم در زمان نزدیکی، نه‌ماهه‌ی بارداری و فرایند رشد جنین و تولد و مراحل بالندگی، آمادگی‌های‌ لازم را جهت‌پذیرش نقش مادری خود به دست آورید.

در بسیاری موارد توصیه می‌شود که برای به‌حداقل‌رساندن عوامل استرس‌زا در طرفین و فراهم‌شدن بستر سالم و مناسب، از یک مشاور یا روان‌شناس باتجربه و قابل‌اعتماد کمک و مشورت بگیرید. چنین اقدامی می‌تواند در شناسایی و پذیرش نقش‌های مختلف از سوی شما و ایجاد آمادگی سریع‌تر، بسیار تأثیرگذار باشد.

برای آمادگی‌های بیشتر، پیشنهاد می‌شود مقاله‌ی آیا در دوران بارداری می‌توانم به شغلم ادامه دهم؟ را مطالعه کنید!

نقش پدر در سلامت بارداری

توجه به‌سلامت مرد و رعایت نکات لازم

تعدادی از داروها و مواد خاص می‌توانند بر باروری آقایان تأثیر مستقیم داشته باشند، بنابراین توجه به این موضوع خصوصاً در این بازه‌ی حساس امر مهمی تلقی می‌شود. علاوه بر این، حضور در محیط‌های آلوده و قرارگرفتن در معرض برخی آلاینده‌های مختلف مانند تشعشعات رادیواکتیوی، کودهای شیمیایی و... تأثیر مستقیم بر کیفیت اسپرم مرد دارد و در نتیجه رعایت بیشتر و اجتناب از چنین محیط‌های پرخطری جز مهم‌ترین اقدامات پیش از بارداری، برای آقایان خواهد بود.

دوران پیش از بارداری به‌اندازه‌ی دوران بارداری حائز اهمیت است. زوجینی که قصد بارداری داشته باشند باید بادقت بیشتری به تغذیه و سبک زندگی خود توجه کنند.
در این مطلب تلاش کردیم تا با ذکر موارد اصلی و تأثیرگذار بر آمادگی‌های قبل از بارداری، زمینه‌ای فراهم شود تا در کمال آرامش و آگاهی، گام‌هایی مطمئن‌تر به‌سوی این مرحله‌ی حساس و اعجاب‌انگیز از زندگی بردارید.



برگرفته از:

medlineplus.gov

paziresh24.com

childdevelopmentinfo.com

اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟