فواید و مشکلات شیردهی

اگرچه تولیدکنندگان شیرخشک سعی می‌کنند شیر خشکی مشابه شیر مادر بسازند اما موفق نخواهند شد...
19 خرداد 1402
فواید و مشکلات شیردهی نوشته‌ی
فاطمه مقیسه
| 1 اظهار نظر
/web/image/17566-330155ce/1.png
فاطمه مقیسه

 

مقدمه

بهترین غذا برای کودک شیر مادر است. شیر مادر یک وعده‌‌ی غذایی کامل برای کودک شما است که در هرزمان و مکانی که شما و کودکتان حضور داشته باشید، آماده است. شیر مادر حاوی مواد مغذی موردنیاز کودک شما برای رشد و نمو است و از کودکتان در برابر عفونت و بیماری‌ها محافظت می‌کند. هیچ‌چیزی مثل شیر مادر نیست و اگرچه تولیدکنندگان شیرخشک سعی می‌کنند شیر خشکی مشابه شیر مادر بسازند، هرگز موفق نخواهند شد. بهتر است نوزادتان تا حدود 6 ماهگی، صرفاً با شیر خودتان تغذیه شود و تا یک‌سالگی به شیردهی خود ادامه دهید.


شیردهی

چرا شیر مادر غذای طبیعی کودک محسوب می‌شود؟

شیر مادر تمامی مواد مغذی لازم برای رشد کودک در شش ماه اول زندگی را دارد. نوزاد شما در ماه‌های اولیه به آب یا مواد غذایی دیگری به جز شیر مادر نیاز ندارد. در طی میلیون‌ها سال شیر مادر به‌گونه‌ای تحول‌یافته که با نیازهای نوزاد درحال‌رشد شما مطابقت داشته باشد. 

با افزایش سن کودک و نیاز کمتر او به غذا، شیر مادر تغییر می‌کند و با نیازهای نوزاد سازگار می‌شود. به‌گونه‌ای که شیر در ابتدا آبکی بوده و بیشتر برای رفع تشنگی مناسب است و کم‌کم غلظت یافته و سرشار از چربی‌های مفید برای رشد کودک، مخصوصاً رشد مغز می‌شود. طعم شیر شما با هر چیزی که می‌خورید عوض می‌شود، به همین علت زمانی که نوزاد شما شروع به خوردن مواد غذایی جامد می‌کند بیشتر احتمال دارد طعم‌های جدید را بپذیرد.

شیر مادر پایه‌ای برای رشد سالم کودک شما است. چراکه هم آغوز (کلاستروم) و هم شیر مادر شامل آنتی‌بادی‌ها و باکتری‌های خوبی هستند که موجب کاهش خطر عفونت‌ها و بیماری‌هایی مانند گاستروانتریت، عفونت‌های دستگاه تنفسی، عفونت گوش، دیابت نوع 1 و 2 و چاقی می‌شود.

تغذیه‌شدن با شیر مادر برای رشد بینایی، گفتار، فک و دهان کودک بسیار مهم است. نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند کمتر در معرض خطر مرگ ناگهانی در دوران نوزادی (SUDI) از جمله سندروم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) و حوادث کشنده‌ی دیگر هستند.
تغذیه‌شدن با شیر مادر علاوه بر مزایایی که برای کودک دارد، فوایدی هم برای مادر خواهد داشت.

بارداری دوقلویی چگونه است؟

بارداری دوقلویی به‌مراتب پیچیده‌تر از زمانی است که تنها یک جنین در فضای رحم وجود دارد..برای درک بیشتر این موقعیت این مقاله را بخوانید.

همین الان کلیک کنید!!

شیردهی

این مزایا عبارت‌اند از:

  • زمانی که فرزندتان با شیر شما تغذیه می‌شود دیگر لازم نیست هنگام بیرون رفتن بطری، شیرخشک، آب استریل و... را با خود حمل کرده و دائماً بطری‌ها و سرشیشه را استریل کنید.
  • تغذیه با شیر مادر منجر به کاهش وزن برخی زنان پس از زایمان می‌شود.
  • چرخه‌ی خواب زنان شیرده، با چرخه‌های خواب نوزادشان هماهنگ‌تر است و راحت‌تر از مادرانی که به فرزندشان شیرخشک می‌دهند، به خواب می‌روند.
  • زنانی که به فرزندشان شیر می‌دهند کمتر به سرطان سینه، پوکی‌استخوان و دیابت نوع 2 مبتلا می‌شوند.

مشکلات شیردهی

  • شیردهی همیشه آسان و سریع نیست. بیشتر نوزادان 8 الی 12 بار در روز شیر می‌خورند و هر بار شیردهی ممکن است بین 10 دقیقه تا یک ساعت زمان ببرد.
  • یادگیری شیردهی زمان‌بر است، همچنین یافتن موقعیت مناسب برای شیردهی مهم است.
  • گاهی اوقات ممکن است شیر مادر کافی نباشد و نوزاد سیر نشود و یا مادر بیش از حد شیر داشته باشد.
  • ممکن است نوزاد از پستان مادر شیر نخورد یا پستان را گاز بگیرد.
  • درد و عفونت نوک پستان، ورم پستان و انسداد مجاری شیر،  دور از ذهن نیست.

درصورتی‌که با مشکلاتی نظیر سه مورد آخر مطرح شده در بالا مواجه شدید، می‌توانید از پزشک کمک بگیرید.

شیردهی

حمایت و مراقبت از مادران شیرده

طبیعی است که همسرتان احساس اضطراب، خستگی، ناراحتی جسمی و هیجان‌زدگی درمورد نوزادتان داشته باشد. با انجام اقدامات زیر می‌توانید به او کمک کنید تا راحت‌تر با چالش‌ها مقابله کند:

  • درصورتی‌که همسرتان نیاز داشت به او بالش اضافه بدهید یا عواملی مانند خواهر و برادر بزرگ‌تر و ملاقات‌کنندگان را به اتاق دیگری ببرید.
  • نوزادتان را برای شیر خوردن به نزد همسرتان ببرید و اگر لازم بود او را مجدداً بخوابانید. این کار حتی اگر برخی شب‌ها انجام شود کمک بزرگی به همسرتان خواهد کرد.
  • در برابر بی‌حوصلگی همسرتان صبور باشید. چراکه ممکن است خسته بوده یا ذهنش درگیر تغذیه و موارد مرتبط با نوزادتان باشد.
  • شیردادن به نوزاد باعث تشنگی و گرسنگی همسرتان می‌شود. او را تشویق کنید که مقدار زیادی آب بنوشد، همچنین مطمئن شوید که مقدار زیادی مواد مغذی برای خوردن در خانه وجود داشته باشد.
  • قدردان تلاش‌های همسرتان برای شیردهی باشید. اگر با وجود تلاش‌های همسرتان، نوزادتان شیر نخورد به او (همسرتان) اطمینان دهید که اشکالی ندارد.

تا چه زمانی باید به نوزادتان شیر بدهید؟

معمولاً در حدود 6 ماهگی کودکان می‌توانند از غذاهای جامد استفاده کنند و این زمانی است که نوزادان برای رشد و نمو به مواد غذایی اضافی نیاز دارند. البته در ابتدا نیاز آنان به مواد غذایی جامد، کم است و منبع اصلی تغذیه‌ی او شیر مادر است. 

پس از آنکه به نوزادتان مواد غذایی جامد دادید بهتر است تا یک‌سالگی همچنان به او شیر دهید. پس از 12 ماهگی دیگر به شما و نوزادتان بستگی دارد که تا چه زمانی بخواهید شیردهی به او را ادامه دهید. هرچه مدت‌زمان بیشتری به او شیر بدهید، در سال‌های بعد در برابر عفونت و بیماری‌ها مقاوم‌تر خواهد بود.

شیردهی

سخن آخر

در نهایت این شما هستید که باید تصمیم بگیرید، می‌خواهید خودتان به فرزندتان شیر بدهید یا از شیرخشک استفاده کنید. اگر می‌خواهید از شیرخشک استفاده کنید اطمینان یابید که شیرخشکی که مصرف می‌کنید مواد مغذی لازم را در اختیار فرزندتان قرار دهد. همچنین به‌منظور تقویت پیوند بین خود و نوزادتان می‌توانید او را در آغوش گرفته و با او تماس پوستی برقرار کنید تا آرام شود، او را ماساژ دهید یا به حمام ببرید. 

همچنین اگر می‌خواهید در کنار شیر خودتان از شیرخشک استفاده کنید، نباید شیردهی را به طور کامل متوقف کنید. اگر این مطلب برایتان مفید بوده حتما این مطلب با بارداری و بیماری کرونا چه کنیم؟ هم کمک کننده خواهد بود.


برگرفته از:

raisingchildren.net.au .1

raisingchildren.net.au .2

raisingchildren.net.au .3

اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟