فضای مجازی چه بلایی بر سر رابطه ی همسری شما می‌آورد؟

گوشی هوشمند و فضای مجازی رقیب‌های عشقی حسودی هستند!
/web/image/24371-0797be93/7.png
مائده سادات ثابت قلم

 

مقدمه

چقدر گوشی هوشمند خود را دوست دارید؟ احتمالاً نه به‌اندازه‌ی آن مرد کالیفرنیایی که در تابستان 2016 با تلفن خود در یکی از کلیساهای لاس‌وگاس ازدواج کرد! درست است که این مراسم خیلی مضحک به نظر می‌رسد، اما حداقل این مرد موضع خود را در مورد ارتباط با موبایلش به‌روشنی بیان کرده. هر چقدر هم که ازدواج با موبایل احمقانه به نظر برسد، نمی‌توان انکار کرد که گوشی‌های هوشمند تا چه حد در زندگی روزمره‌ی ما نفوذ کرده‌اند. برخی از مطالعات نشان می‌دهد آمریکایی‌ها هر شش و نیم دقیقه در ساعات بیداری یا تقریباً 150 بار در روز گوشی خود را چک می‌کنند؛ شاید ما ایرانی‌ها در این مورد چندان هم با آمریکایی‌ها متفاوت نباشیم!

چگونه با همسرم وقت گذرانی کنم؟

صحبت کردن برای بعضی از افراد راحت نیست. یعنی بعضی از افراد حتی وقتی کنار یکدیگر نیز هستند با هم صحبت نمی‌کنند؛ ممکن است اهل گفتگو و صحبت کردن نباشند و یا حتی نمی‌دانند که در مورد چه موضوعی با هم صحبت کنند. این مشکل گاهی میان زن و شوهرها نیز پیش می‌آید.

همین الان کلیک کنید!!


فضای مجازی و رابطه ی همسری

متأسفانه، این گوشی هوشمند و فضای مجازی رقیب عشقی حسودی است؛ تمام روز از طریق تماس‌ها، پیامک‌ها و پیام‌رسان‌ها، اینستاگرام، پینترست، سایت‌ها و کانال‌های خبری، یا از طریق اخبار ورزشی، پخش ویدئو، موسیقی و برنامه‌های بی‌پایان دیگر ما را به خود مشغول کرده است.

با تلفن‌هایمان در تختخواب می‌خوابیم، هنگام راه‌رفتن آن‌ها را در آغوش می‌گیریم، آن‌ها را روی پیشخوان آشپزخانه می‌گذاریم تا به ما در درست‌کردن شام کمک کنند و هنگام غذاخوردن آن‌ها را روی میز می‌گذاریم و با آن‌ها سرگرم خوردن می‌شویم. آنها به همراهان همیشگی ما تبدیل شده‌اند، حتی همراه‌تر از همسرمان!

همه‌ی اینها برای رابطه‌ی زوجی بد نیست. تلفن‌های هوشمند می‌توانند به زوجین کمک کنند تا در طول روز با یکدیگر از طریق پیام‌های عاشقانه، پست‌های شیطنت‌آمیز در رسانه‌های اجتماعی و تماس‌های تصویری غیرمنتظره با هم در ارتباط باشند. پیامک‌های مکرر و تماس‌های تلفنی سریع به زوج‌ها کمک می‌کند تا در جریان رویدادهای روزانه‌ی یکدیگر باشند. 

ارتباط منظم با همسر از طریق تماس و پیامک حتی ممکن است رابطه‌ی زوجی را شادتر و ایمن‌تر کند. اما با وجود تمام مزایایی که گوشی‌های هوشمند ارائه می‌کنند، به نظر می‌رسد که آنها به منبع فزاینده‌ای برای چالش و درگیری در رابطه‌ی زوجی تبدیل شده‌اند. گوشی‌های هوشمند در بسیاری از ازدواج‌ها باعث می‌شود زن و شوهر احساس کنند در حال رقابت با تلفن همسرشان برای قاپیدن زمان و توجه او هستند.

زوجین و فضای مجازی

خطر تهدید مهاجم بیگانه و تأثیر فضای مجازی بر روابط زوجین

شاید برخی بازی‌های رایانه‌ای را دیده باشید که بیگانگان در حال نزدیک‌شدن با شلیک یک توپ لیزری هستند. با پیشرفت بازی، بیگانگان سریع‌تر به شما نزدیک می‌شوند و موسیقی سرعت بیشتری پیدا می‌کند و اضطراب زیادی برای بازیکن ایجاد می‌کند. در نهایت بیگانگان به پایگاه شما می‌رسند و شما را شکست می‌دهند. 

سبک دلبستگی چه تأثیری بر رضایت از رابطه‌‌ی جنسی دارد؟

آن افکاری که در سر شما می‌گذرد بر زندگی جنسی شما تأثیر می‌گذارد برای درک بیشتر این موضوع حتما این مقاله را بخوانید:

همین الان کلیک کنید!!

به نظرتان آیا گوشی هوشمند شبیه موجودات بیگانه در حال نزدیک‌شدن در بازی رایانه‌ای شده است؟ به نظر ما این تهدید بسیار نزدیک است و اکنون بی‌امان به سمت رابطه‌ی زناشویی شما پیش می‌رود و چهار لحظه‌ی مهم و مقدس شما را در طول روز تهدید می‌کند، لحظاتی که معمولاً به حفظ ارتباط زوجی شما کمک شایانی می‌کنند. آن لحظات مقدس عبارت‌اند از:

  • زمان گفتگوی پیش از خواب

بعد از یک روز پرمشغله در محل کار یا در خانه و در حال مراقبت از کودکان، زوجین به‌شدت به گفتگوی معنادار با یکدیگر نیاز دارند تا به آن‌ها کمک کند دوباره به هم وصل شوند. اما برای بسیاری از زوجین، عادت به گفتگو باگذشت زمان از بین می‌رود. آنها از گفتگوهای طولانی و صمیمی متمرکز بر شناخت یکدیگر (بحث در موردعلاقه‌ها، دوست‌نداشتن‌ها، نیازها، عواطف و رؤیاها) تا تعاملات کوتاه متمرکز بر اداره‌ی زندگی (صحبت در مورد بودجه و لیست کارها، یا پرداختن به مشغله‌ها و انجام آخرین کار مهم جاری و...) غافل می‌شوند. 

ارتباطات معنی‌دار اغلب با درگیری‌های روزمره جایگزین می‌شود. متأسفانه، تحقیقات نشان داده است که اکثر زوج‌ها به طور متوسط تنها چهار دقیقه در روز را صرف مکالمه‌ی معنادار می‌کنند.

یکی از بهترین زمان‌ها برای برقراری ارتباط معنادار که به یک رابطه حیات و توان می‌بخشد، پایان روز است، زمانی که قبل از خواب با هم در رختخواب دراز می‌کشید. این زمانی است که زوجین می‌توانند در آرامش درباره‌ی  پستی و بلندی‌های روز خود صحبت کنند. بحث در مورد موضوعات عمیق، بغل‌کردن، بوسیدن یا عشق‌ورزی و با هم دعاکردن؛ اما گوشی‌های هوشمند این لحظه‌ی کلیدی را از بین می‌برند!

به‌جای استفاده از این زمان گران‌بها برای تحکیم پیوند عاطفی‌مان، با تلفن‌هایمان به خواندن اخبار، بازی، گشت‌وگذار در اینستاگرام و پاسخ‌دادن به پیام‌ها مشغول هستیم. ما روتین بدی ایجاد کرده‌ایم، گوشی‌هایمان را هر شب درست قبل از خواب و هر روز به‌محض بیدارشدن چک می‌کنیم. وقتی این اتفاق می‌افتد، توجهمان از همسر به جایی دیگر منحرف می‌شود و ناخواسته به او پیام‌هایی در مورد آنچه که بیشتر برایمان ارزش دارد ارسال می‌کنیم. 

دقیقاً این‌گونه است که زمان مقدس گفتگوی پیش از خواب ربوده می‌شود. زن و شوهر ممکن است در کنار یکدیگر در یک تخت دراز بکشند، اما دنیاهایشان از یکدیگر جدا باشد!

قوانین رابطه مشترک

  • زمان صرف غذا

چه زمان صرف صبحانه، چه ناهار یا شام، زمان صرف غذا به‌طورکلی زمانی مقدس است، چراکه باعث ترویج گفتگوی رودررو و تماس چشم در چشم بین زن و شوهر می‌شود. اکثر زنان، عاشق این نوع ارتباط هستند. همچنین فرصتی برای بحث‌های عمیق و مهم فراهم می‌کند. وقتی با هم آشپزی می‌کنید و به نظافت خانه می‌پردازید مهارت کار تیمی در شما تقویت می‌شود. اما تلفن‌های هوشمند هنگام صرف غذا می‌توانند ارتباط زوجی را قطع کنند. حواس‌پرتی مداوم مانع از ریتم خوب گفتگو می‌شود، همسران را در سطح پایینی از تعامل نگه می‌دارد و امکان برقراری ارتباطات عمیق و صمیمی را به حداقل می‌رساند.

  • اوقات فراغت

این زمانی است که می‌توانید در کنار یکدیگر ورزش‌کردن، تماشای برنامه‌ی تلویزیونی موردعلاقه، استراحت در خانه، پیاده‌روی، دورهمی شبانه، نشستن در ساحل و غیره را تجربه کنید. این اوقات هم جزو لحظات مقدس است؛ زیرا باعث نشاط و سرگرمی، خنده، بازی، فعالیت جدید و گفتگو می‌شود. استفاده از گوشی هوشمند در این لحظات خاص با همسرتان می‌تواند باعث شود او احساس کند که رقیبی برای جلب‌توجه شما دارد. در نهایت، شما این پیام را ارسال می‌کنید که به طور کامل روی آن لحظات سرمایه‌گذاری نکرده‌اید.

نارضایتی زندگی زناشویی

  • کنار هم در ماشین

زمانی که در ماشین کنار هم هستید برای گفتگوی دونفره زمانی مقدس است. اکثر مردان عاشق این نوع ارتباط هستند؛ حالا وقت آن است که با هم آهنگی را زمزمه کنید یا به برنامه‌ی رادیویی موردعلاقه‌تان گوش دهید یا موضوعی را که برایتان مهم است به بحث بگذارید. اگر فردی که رانندگی نمی‌کند دائماً با تلفن هوشمند خود مشغول باشد، این فرصت ارتباطی مهم را از بین می‌برد و باعث می‌شود همسرش احساس بی اولویتی کند.

تلفن‌های هوشمند علاوه بر تهاجم به لحظات مقدس شما می‌توانند تأثیرات منفی دیگری نیز بر روابطتان داشته باشند. طبق تعاریف تخصصی، تکنوفرنس (مداخله‌گر تکنولوژیکی) اصطلاح جدیدی است به معنای «دخالت‌ها یا وقفه‌های روزمره در تعاملات زوج یا زمان صرف شده با هم که به دلیل استفاده از تکنولوژی رخ می‌دهد». 

به‌عنوان‌مثال، در میانه‌ی یک مکالمه، یکی از همسران یک تماس تلفنی را می‌پذیرد یا به پیامی پاسخ می‌دهد. با این کار توجهش از همسر به موبایل تغییر می‌کند. این نه‌تنها بی‌ادبانه است، بلکه پیوند ارتباطی زن و شوهر را نیز قطع می‌کند. با اجازه‌دادن به انواع تکنولوژی برای مداخله یا قطع‌کردن مکالمات، فعالیت‌ها و زمان مشترک عاشقانه با همسر - حتی در موارد ناخواسته یا برای لحظات کوتاه - ممکن است افراد پیام‌های ضمنی در مورد آنچه که بیش از همه برایشان ارزش قائل هستند ارسال کنند که می‌تواند در زندگی شخصی و روابط منجر به درگیری و نتایج منفی شود.

گاهی یکی از زوجین احساس می‌کند دیده نمی‌شود یا طرد می‌شود، زیرا حواس همسرش با گوشی هوشمند پرت شده است و در حال حاضر به طور کامل در کنار او حضور ندارد. نمونه‌هایی از این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که هنگام گفتگو با همسرتان، تلفن خود را بیرون می‌آورید تا نتایج فوتبال را چک کنید، زمانی که سر میز شام هستید و متنی را می‌خوانید یا زمانی که با هم در حال تماشای فیلم هستید و اینستاگرامتان را چک می‌کنید. 

در این صورت همسر شما احساس خواهد کرد که برای جلب‌توجه شما با یک گوشی رقابت می‌کند و اغلب هم می‌بازد! خواسته یا ناخواسته، پیام ارسال شده توسط شما این است:«تو از موبایل من کم‎‌اهمیت‌تری.»

اختلافات زوجین

ایجاد محدودیت برای استفاده از گوشی‌های هوشمند

ضرب‌المثلی می‌گوید: «خداوند را با ثروت خود و با اولین ثمره‌ی تولید خود گرامی بدارید.» اصطلاح "اولین ثمره" به اولین و بهترین محصولاتی که شما تولید می‌کنید اشاره دارد. یکی از راه‌های احترام‌گذاشتن به همسرتان نیز این است که اولین و بهترین فرصت‌ها و زمان‌های خود را به او اختصاص بدهید. به‌جای اینکه به‌محض اینکه سوار ماشین می‌شوید یا با هم روی تخت دراز می‌کشید، گوشی خود را چک کنید، این توجه را به همسرتان معطوف کنید. 

برای ایجاد چنین عادتی ممکن است نیاز باشد برای استفاده از تلفن‌های هوشمند، تلویزیون، رایانه‌ها و تبلت‌ها در لحظات مقدس مشترکتان توافق‌ دوجانبه‌ اعمال کنید، به امید اینکه 100 درصد توجه خود را به یکدیگر معطوف کنید. ایجاد قوانینی مثل قوانین زیر به شما کمک می‌کند برای محافظت از فضاهای ارتباطی خود حد و مرزی تعیین کنید:

  • ما زمان پیش از خواب را مقدس می‌شماریم، قبل از خواب هیچ تلفنی به اتاق‌خواب ما وارد نمی‌شود.
  • ما از زمان صرف غذا بهره می‌بریم: سر میز شام و در رستوران موبایل ممنوع.
  • ما از اوقات فراغت خود محافظت می‌کنیم: چک‌کردن موبایل یا دریافت تماس ممنوع (به جز پرستار بچه).
  • ما با قراردادن تلفن‌های خود دور از دید، در زمان حضور در ماشین به یکدیگر اولویت می‌دهیم.
  • اگر در طول مدتی که با هم هستیم برای عذر موجهی نیاز به بررسی موبایلمان داشته باشیم، ابتدا به یکدیگر توضیحی ارائه خواهیم کرد.


به کارگیری این قانون‌های ساده می‌تواند ازدواج شما را از دستبرد ظالمانه‌ی گوشی‌های هوشمند و فضای مجازی بر روابط همسریتان نجات دهد.

امتحان کنید! ممکن است تعجب کنید که چقدر با همسرتان اوقات مشترک بیشتری دارید!


برگرفته از:

bettermarriages.org

اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟