علم بهتر است یا بخشش؟!

در صورت داشتن حق انتخاب، خانه‌ای توسعه‌یافته انتخاب می‌کردیم یا قلبی توسعه‌یافته؟
15 خرداد 1402
علم بهتر است یا بخشش؟!
علم بهتر است یا بخشش؟!
نوشته‌ی
علی اصغر قشقایی
| 1 اظهار نظر
/web/image/13851-1147f3a8/1.png
علی اصغر قشقایی

 

مقدمه

ریاضیات به پیشرفت‌های مهم تکنولوژی منجر می‌شود؛ اما بخشش نفرت را کم می‌کند.

کدام‌یک برای دنیای امروزی مناسب‌تر است؟

  • انتخاب‌هایمان در زندگی و چگونگی رفتار ما با دیگران و حتی طرز رفتار با خودمان به ما در رسیدن به اهدافمان کمک خواهد کرد.
  • اگرچه علم ریاضی و علوم دیگر به ما در پیشرفت تکنولوژی و درمان بیماری‌ها کمک می‌کند، اما هیچ‌کدام از این علوم حس کشنده‌ی نفرت را درمان نخواهند کرد!
  • تمرکز بر علوم مختلف چون ریاضیات، لذت رسیدن به هدف و شیرینی حس قهرمانی و اول شدن را در ما ایجاد نخواهد کرد!
  • هدف شما در زندگی چیست؟ به دنبال لذت‌ها و دوری از سختی‌ها و دردها هستید و یا به دنبال زندگی جهت‌دار؟

اهمیت بخشش

من به دانشجویان کارشناسی روان‌شناسی بخشش تدریس می‌کنم. هفته‌ی قبل، زمانی که سؤال ریاضی یا بخشش را از دانشجویان به همراه چرایی آن پرسیدم، شاهد بحثی داغ میان آنها بودم.

در کلاس، با این موضوع که در یک جهان فرضی هستیم و در این جهان تنها می‌توانیم ریاضیات (Math) و یا بخشش (Forgiveness) را به کودکان آموزش دهیم، سؤال را با دانشجویان مطرح کردم. در بین بحثی که میان دانشجویان کلاس ایجاد شده بود، نظرات دانشجویانی که حامی علومی مانند ریاضی بودند به این شرح بود: «علوم مختلف مانند ریاضی با فناوری‌های مختلف به درمان بسیاری از بیماری‌ها چون آبله یا فلج اطفال کمک می‌کنند.»

دانشجویان طرف‌دار علوم و ریاضیات تأکید داشتند که تنها ریاضیات و علوم را به کودکان آموزش می‌دادند، زیرا معتقد بودند تنها علوم و دانش و اتحاد آنها است که می‌تواند زندگی انسان را نجات دهد.

دانشجویان مدافع بخشش، اعتقاد داشتند که تنها بیماری‌ها دلیل مرگ انسان نیست. برای مثال اگر مردم در دنیای فرضی به بیماری مبتلا نشوند، اما با خشم و نفرت به مبارزه با یکدیگر پرداخته و همدیگر را از بین ببرند، بهتر نیست که خود را با پادزهری برای مقابله با بیماری نفرت تجهیز کرده باشند؟ افرادی که با نفرت به انسان‌های دیگر حمله می‌کنند توانایی دیدن ذات انسانیت را نداشته و به‌راحتی دیگران را از بین می‌برند.

دانشجویان مدافع ریاضی بیان می‌دارند که اگر بتوانیم از طریق علوم و ریاضیات نیازهایی چون گرسنگی را کاهش دهیم، ممکن است مردم به یکدیگر آسیب نرسانند. دانشجویان مدافع بخشش می‌گویند بررسی جوامع پیشرفته‌ای که در قرن حاضر جنگ‌های زیادی در آن‌ها رخ‌داده و افراد زیادی کشته شده‌اند پاسخ دانشجویان مدافع ریاضیات را زیر سؤال می‌برد. آن‌ها اعتقاد دارند که ریاضیات، علوم و دانش مختلف به این مرگ‌ها کمک می‌کند!

اهمیت بخشش

دانشجویان مدافع علوم و ریاضیات به عدم وجود رنج و درد تمایل دارند؛ اینکه یخچالی پر از مواد غذایی برای گذران زندگی روزمره‌ی خود داشته باشند، و اعتقادی به پشتیبانی از مبارزات بدون پشتوانه‌ی ریاضیات و علوم و فناوری‌های جدید ندارند.

دانشجویان مدافع بخشش اعتقاد دارند که نیروهایی ماورایی فراتر از علوم و درک حواس وجود دارند. افراد مدافع علوم و ریاضیات به دنبال آسایش فیزیکی هستند حال‌آنکه هدف ما رشد انسانیت و رشد دوستی میان انسان‌ها است. بخشش دیگران عملی قهرمانانه است؛ زیرا انسان فردی را که به او آسیب‌زده است خواهد بخشید؛ البته با درنظرگرفتن اینکه این امر به بی‌عدالتی منجر نشود.

مدافعین علوم و ریاضیات اعتقاد دارند که افرادی که مدافع بخشش هستند ایده‌آل گرا بوده و افرادی با نگاه غیرواقع‌بینانه هستند. اینکه انسان‌ها به اذیت و آزار یکدیگر بپردازند بخشی از زندگی است. مدافعین علوم و ریاضیات به بدون درد و رنج بودن خود توجه دارند، حتی زمانی که در گوشه‌ای از دنیا افراد به جنگ با یکدیگر پرداخته‌اند، این افراد عمل‌گرایی را بر آرمان‌گرایی ترجیح می‌دهند.

وقتی عصبی می‌شوم، خوردن آرامم می‌کند!

اختلال پرخوری یکی از مهمترین اختلالاتی است که باید به آن توجه داشته باشید تا دچار مشکل نشوید برای رفع این مشکل حتما این مقاله را بخوانید:

همین الان کلیک کنید!!


مدافعین بخشش اعتقاد دارند که آموزش بخشش به همگان ایده‌آل است؛ اما این آموزش در دنیای مدرن امروزی هیچگاه عملی نشده است، ویرانی‌هایی که در پی عدم بخشش افراد نسبت به یکدیگر مجبور به تحمل آنها بوده‌ایم گواه این ادعا هستند. اگر این آموزش همگانی شود دیگر تنها یک نگاه ایده‌آل‌گرایانه نخواهد بود. 

حتی مطالعات علوم مختلف با استفاده از دانش ریاضیات نشان می‌دهد که آموزش بخشش، خشم و افسردگی در جوامع را کاهش داده و همکاری میان افراد و در پی آن اتحاد میان جوامع را تقویت خواهد کرد.

مدافعین علوم و ریاضیات بر این باورند که بخشش از طریق علوم مختلف و ریاضیات قابل‌آموزش است.

اهمیت بخشش

مدافعین بخشش در پاسخ به مدافعین علوم، آموزش بخشش از طریق علوم و ریاضیات را می‌پذیرند؛ اما حتی بدون استفاده از علوم و ریاضیات بخشش را قابل‌آموزش می‌دانند. زمانی که با دیدن ارزش‌های دیگران می‌توانیم حس عشق‌ورزی عمیق‌تر و گسترده‌تری را آموزش ببینیم دیگر نیازی به ریاضیات و علوم مختلف جهت آموزش نیست.

مدافعین علوم و ریاضیات بر این باورند که مهارت های ریاضی و علوم مختلف را خیلی سریع تر از پیدا کردن کسی که قلب ما را شکسته و ما را ناراحت کرده است می توان فرا گرفت. مدافعین علوم و ریاضیات رویکرد مدافعین بخشش را زمانبر و بسایر سخت می دانند و در نتیجه بر عدم تحقق نظریه‌ی آنها اعتقاد دارند.

مدافعین بخشش اعتقاد دارند که تاثیر بخشش بیشتر از ریاضی و علوم مختلف موردنیاز است. جوامع مختلف به افرادی نیاز دارند که پرچم مبارزه و پرتلاش بودن را به دست بگیرند و به نظر می‌رسد جوامع مدرن امروزی عاری از این افراد هستند. 

مدافعین بخشش اعتقاد دارند که لذت‌جویی و دوری از درد در جوامع مدرن به‌عنوان یک هنجار و قاعده شناخته می‌شود و چنین اعتقادی در جوامع به پوچی می‌رسد و در واقع دردهایی چون افسردگی و بی‌هدفی را افزایش خواهد داد. در واقع درک مزایای بخشش و انجام آن است که به زندگی افراد معنا و مفهوم داده و جهت می‌بخشد.

مدافعین علوم و ریاضیات اعتقاد دارند که افرادی که در علوم مختلفی چون ریاضیات تبحر دارند با ایجاد فناوری‌هایی می‌توانند به کاهش درد و ایجاد زندگی بی‌دردسر کمک کنند. چرا با تمرکز صرف بر آموزش بخشش می‌خواهید که افراد جامعه را از حقوقی چون حق غذا، پوشاک و خانه محروم کنید؟

اهمیت بخشش

حامیان بخشش اعتقاد دارند اگرچه اصول زندگی راحت و مدرن را می‌پذیرند اما بر اولویت‌ها تأکید دارند و تصور می‌کنند درصورتی‌که اولویت اول افراد کاهش درد و ایجاد زندگی بی‌دردسر باشد، مردم از رسیدن به حقایق ویژه‌ای در خصوص انسان باز خواهند ماند. حامیان بخشش بر انسان بهتری شدن تأکید دارند. انسان‌تر شدن را نمی‌توان از خانه، پول یا وسایل دریافت کرد. 

اگر تمامی ما قلبی توسعه‌یافته داشتیم و انسان‌تر بودیم، برای به‌دست‌آوردن خانه‌ی توسعه‌یافته برای یکدیگر تمامی تلاش خود را به خرج می‌دادیم. اعتقاد به علوم و ریاضیات و بخشش در پاسخ به این سؤال خواهد بود که در صورت داشتن حق انتخاب خانه‌ای توسعه‌یافته را انتخاب می‌کردیم یا قلبی توسعه‌یافته را؟

شما خوانندگان نیز بهتر است خود را در این دنیای فرضی قرار دهید و برای آموزش به نسل بعدی پیش از رسیدن به بزرگسالی، ببینید کدام یک را انتخاب خواهید کرد؟ آموزش علوم و ریاضیات ویا آموزش بخشش؟ و دلیل انتخاب شما چه خواهد بود؟

برگرفته از:

psychologytoday.com

اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟