به همان اندازه که به خودت اعتماد داری، به تو اعتماد می‌کنم!

اگر شما با اطمینان خود را معرفی کنید، احتمالاً طرف مقابل شما را باور خواهد کرد و از شما پیروی می‌کند...
/web/image/14111-7c832f1b/1.png
فرزاد دادخواه

 

مقدمه

در دنیایی که اعتمادبه‌نفس از اهمیت زیادی برخوردار است، انجام کارها همراه با اعتمادبه‌نفس بسیار مهم است. برخلاف تصور، لازم نیست شما احساس اعتمادبه‌نفس داشته باشید تا مردم این‌گونه شما را درک کنند؛ زیرا آن‌ها از احساس شما خبری ندارند؛ بلکه بر اساس نحوه‌ی رفتار شما فرضیاتی را در نظر می‌گیرند.

اعتماد به نفس کاذب!

اگرچه عمل‌کردن با اعتمادبه‌نفس چند مزیت مهم مانند اعتبار بیشتر و جایگاه اجتماعی بالاتر به همراه دارد، اما احساس اعتمادبه‌نفس می‌تواند معایبی داشته باشد. تمایل برخی از افراد با توانایی پایین و نشان‌دادن خود با توانایی بالاتر در کارهای سخت و پیچیده را اثر دانینگ - کروگر گویند.

به‌عبارت‌دیگر، احساس اعتمادبه‌نفس می‌تواند این باور را در ما تقویت کند که دارای توانایی بیشتری نسبت به خود هستیم و همین امر مانع از رشد یا تکامل ما در نقش‌های دیگر می‌گردد. افرادی که خود را متخصص می‌دانند، حتی زمانی که با شواهد متناقضی روبرو می‌شوند، کمتر نظر خود را تغییر می‌دهند.
بنابراین، احساس اعتمادبه‌نفس ممکن است همیشه یک هدف آرمانی نباشد؛ زیرا ما را در برابر سوگیری‌های شناختی آسیب‌پذیر می‌کند. علاوه بر این، ممکن است بین شایستگی واقعی و اعتمادبه‌نفس، گسست وجود داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، بسیاری از زنان تمایل دارند که شایستگی‌های خود را دست‌کم بگیرند که این امر باعث می‌شود که خود را با اعتمادبه‌نفس کمتری نشان دهند.

داشتن اعتمادبه‌نفس در انجام کارها بسیار مهم است؛ زیرا می‌تواند جایگاه اجتماعی فرد را ارتقا دهد.

اعتماد به نفس

اعتمادبه‌نفس القاکننده‌ی اعتمادبه‌نفس!

اگر شما با اطمینان خود را معرفی کنید، احتمالاً طرف مقابل شما را باور خواهد کرد و از شما پیروی می‌کند. مردم نسبت به سیاستمداران یا رهبرانی که اعتمادبه‌نفس ندارند بیشتر گمانه و اتهام می‌زنند.
راه‌های مختلفی وجود دارد که افراد می‌توانند حس اعتمادبه‌نفس را به دیگران منتقل کرده و باعث تقویت اعتمادبه‌نفس در آنها شوند. برای افرادی که با سندرم ایمپاستر(یک پدیده‌ی روانی که فرد نمی‌تواند موفقیت‌هایش را بپذیرد) دست‌وپنجه نرم می‌کنند، بسیار مهم است که به‌خاطر داشته باشند که نیازی به حذف یا تغییر این احساسات نیست؛ زیرا اینکه بخواهند خودشان را با اعتمادبه‌نفس نشان دهند ممکن است زمان‌بر باشد. در اینجا دو چیز ساده وجود دارد که می‌توانید روی آنها کار کنید تا منجر به افزایش اعتمادبه‌نفس شما شود:

1- با اعتمادبه‌نفس بایستید

تحقیقات نشان می‌دهد حرکات بدن می‌تواند بر حالات عاطفی مختلف تأثیر بگذارد، اگرچه برخی از بخش‌های از این یافته‌ها زیر سؤال رفته‌اند. در یکی از نمونه‌های معروف، محققی به نام امی کودی و همکارانش موضوعی را که با عنوان ژست قدرت شناخته می‌شود، شناسایی کردند. ژست‌های پرقدرت به ژست‌هایی گفته می‌شود که در آن فرد درحالی‌که اندام خود را باز نگه می‌دارد، فضای فیزیکی بیشتری را اشغال می‌کند. ژست‌های کم قدرت برعکس عمل می‌کنند.
طبق تحقیقات کادی که به طور گسترده منتشر شده است، نوع ژست‌های بدنی که قدرت را منتقل می‌کنند، حالت‌هایی گسترده و باز هستند. اگرچه محققان بعدی نتوانستند این یافته‌ها را تکرار کنند، اما کادی استدلال کرده است که فرض کردن این حالت‌ها می‌تواند به فرد کمک کند تا احساس قدرت بیشتری داشته باشد که به نوبه‌ی خود می‌تواند کمک زیادی به تقویت اعتمادبه‌نفس او کند.

ازآنجایی‌که تحقیقات قبل از ژست قدرت، هنوز موردبحث است، فکرکردن در مورد حفظ حالت بدن به‌گونه‌ای که به طور مداوم احساس اعتمادبه‌نفس را شما برانگیزد، ممکن است مؤثرتر باشد. وضعیت بدنی خوب، حداقل می‌تواند بر احساس شما تأثیر مثبت بگذارد، و یک راه افزایش و تقویت اعتمادبه‌نفس است.

چگونه به خودباوری برسیم؟

وقتی ما به خود باور داریم، رسیدن به اهدافمان آسان‌تر می‌شود برای رسیدن به این باور این مقاله به کمک شما می اید پس این مقاله را بخوانید.

حتما بخوانید!


2- با اطمینان صحبت کنید

گفتار و لحن شما می‌تواند معانی زیادی را به دیگران القا کند. بااین‌حال، این بدین معنی نیست که شما نمی‌توانید الگوها و ویژگی‌های صوتی که می‌تواند منجر به ارائه‌ی مطمئن‌تر شود، تمرین کنید. 

مطالعات نشان داده است که افراد تمایل دارند اقتدار و قاطعیت بیشتر را به افرادی با تن صدای کمتر نسبت دهند. این امر ممکن است یک اثر تکاملی باشد، زیرا تن صدای پایین ممکن است در طول تاریخ با بدن‌های بزرگ‌تر همراه باشد.

همچنین تحقیقات نشان داده است که افرادی که اعتمادبه‌نفس دارند سریع‌تر و بلندتر صحبت می‌کنند. هنگام تلاش برای انتقال اعتمادبه‌نفس، این احتمال وجود دارد که پیش‌بینی صدای خود و صحبت‌کردن کوتاه و سریع از نرم‌گفتاری و مردد بودن سودمندتر باشد. نحوه‌ی صحبت و ارتباط ما عادت ریشه‌دار و عمیقی است که تغییر آن دشوار است. بااین‌وجود، با آگاهی از صدای خود، می‌توانید روی پیش‌بینی و همچنین صحبت قاطعانه کار کنید.

اعتماد به نفس

کلام پایانی

مردم اغلب آرزو دارند که احساس اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته باشند و معتقدند که احساسات باید مقدم بر رفتار باشد. بااین‌حال، اغلب تغییر در رفتار بوده که منجر به تغییر در احساس ما می‌شود.اگر این مطلب برایتان مفید بوده حتما این مطلب چگونه از شر فراموشی راحت شویم؟ راهکارهایی برای تقویت حافظه هم کمک کننده خواهد بود.

برگرفته از: psychologytoday.com

اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟