چگونه از شر فراموشی راحت شویم؟ راهکارهایی برای تقویت حافظه

11 روش ساده و موثر برای تقویت حافظه را در این مقاله بخوانید ...
/web/image/14402-6fd137f6/1.png
عرفان عاشوری

 

مقدمه

حافظه محلی قوه برای ذخیره و نگه‌داری اطلاعات در ذهن است. اطلاعات در مغز توسط‌‌ حافظه طبقه‌بندی و رمزنگاری می‌شوند و در مواقع لزوم به کمک انسان می‌آیند. به نظرتان روش‌های تقویت‌ حافظه چیست؟

هنگامی‌که فراموش کرده‌‌اید دسته‌کلیدتان را کجا گذاشته‌اید یا اینکه بخشی از اطلاعات مهم آزمونی را از خاطر برده باشید، آرزو کرده‌اید که ای کاش حافظه‌ی بهتری داشتم؟!‌ نگران نباشید، خوشبختانه راهکارهای بسیاری برای تقویت‌ حافظه‌ی انسان وجود دارد.

بدیهی است استفاده از انواع هشدار دهنده‌ها و سیستم‌های یادآور می‌توانند برای بهبود حافظه و از یاد نبردن کارها کمک کننده باشند. مثلاً تنظیم یک تقویم آنلاین در تلفن همراه‌تان برای پیگیری زمان جلسات و قرارها، راهکار بسیار موثری است. یا نوشتن یک لیست برای‌ کارهای روزانه می‌تواند به شما در به یاد داشتن کارهای مهم کمک کند. اما درمورد تمام اطلاعات مهمی که حتما باید در حافظه‌‌ی بلند مدت شما باقی بمانند، چه راهکاری دارید؟ خب باید بگوییم که این کار مستلزم تلاش بیشتر و تغییر رویه در سبک زندگی و مطالعه‌ی شما است. اما استراتژی‌هایی وجود دارند که می‌توانید برای بهره‌برداری بیشتر از حافظه‌ی خود از آنها استفاده کنید.

در ادامه درباره‌ی یازده راهکار اثبات شده توسط تحقیقات برای تقویت حافظه‌ی کوتاه‌مدت و حفظ اطلاعات در مغز صحبت می‌کنیم و پیشنهاد می‌دهیم قبل از امتحان مهمی که در پیش‌ دارید برخی از  این تکنیک‌ها را برای بهبود حافظه‌تان، بررسی و استفاده کنید.

اثر تماشاگر چه تأثیری بر اجتماع خواهد داشت؟

اثر تماشاگر در علم روانشناسی اجتماعی چیست؟ برای پاسخ این سوال حتما این مقاله را بخوانید:

همین الان کلیک کنید!!


11 تکنیک برای تقویت حافظه 

1. تمرکز کنید

تمرکز کردن از روش‌های تقویت حافظه است. توجه و تمرکز جزئی از حافظه هستند و برای اینکه مطالب از حافظه‌ی کوتاه‌مدت به بلندمدت شما منتقل شوند، باید به‌طور فعال و دقیق به این اطلاعات توجه کنید. همیشه سعی کنید در مکانی به دور از عواملی مانند تلویزیون و موسیقی با صدای بالا و… که حواس شما را پرت می‌کنند به مطالعه بپردازید. 

خلاص شدن از شر‌ این عوامل ممکن است برای برخی چالش برانگیز باشد به‌خصوص اگر اطراف شما کودکان یا هم‌اتاقی‌های پرسروصدا باشند. در‌ هر صورت سعی کنید زمانی کوتاه را به تنهایی اختصاص داده و از اطرافیان خواهش کنید مدتی محیط را آرام و ساکت نگه‌دارند.

روش های تقویت حافظه

2. از انباشته شدن مطالب بپرهیزید

برای تقویت حافظه‌ی کوتاه‌مدت و به‌طور کلی بهبود حافظه باید به‌طور مرتب و منظم مطالعه کنید. مطالعه‌ی مطالب به صورت مستمر و در چند جلسه به ذهن شما امکان پردازش‌ بهتر اطلاعات را می‌دهد. تحقیقات نشان داده است که دانش‌آموزانی که به‌طور مداوم و منظم مطالعه می‌کنند مطالب را خیلی بیشتر از کسانی‌ که در یک جلسه‌، ماراتن‌وار درس می‌خوانند، به خاطر می‌آورند.

3. سازمان‌دهی اطلاعات 

محققان دریافته‌اند که اطلاعات در حافظه‌، درون خوشه‌های مرتبط سازمان‌دهی می‌شوند. به‌ همین دلیل بهتر است مفاهیم و اطلاعات مشابه را باهم و در یک دسته‌ گروه‌بندی کنید. مثلاً بهتر است برای کمک به این گروه‌بندی یک طرح کلی از یادداشت‌ها و خواندن کتاب‌های درسی ایجاد کنید‌. یکی از روش‌های تقویت حافظه، دسته‌بندی مطالب مربوط به‌هم است.

4. ابزارهای یادآور

استفاده از ابزارهای یادآور جزو تکنیک‌هایی هست که اغلب توسط دانش‌آموزان برای کمک به یادآوری مطالب استفاده می‌شود و یک راه تقویت حافظه است. برای مثال، ممکن است شما عبارت یا مفهومی را که نیاز دارید به خاطر آورید، به یک شی یا موردی که بسیار با آن آشنا هستید مرتبط سازید. بهترین یادآورها، آن‌هایی هستند که از  شوخ‌طبعی‌ و نوآوری‌های مثبت استفاده کنند‌ یا با ریتم نوعی موسیقی و حتی جوک (لطیفه) همراه شوند تا به یادآوری یک دسته‌ی مشخص از اطلاعات کمک کنند. 

5. درست تمرین کردن

برای به خاطر سپردن اطلاعات باید آن‌چه را که مطالعه می‌کنید در حافظه‌ی بلندمدت رمزنگاری کنید. تمرین و تکرار مفصل یکی از رایج‌ترین تکنیک‌های رمزنگاری اطلاعات است. نمونه‌ای از این تکنیک خواندن تعریف یک اصطلاح کلیدی و سپس مطالعه‌‌ی توضیحات دقیق‌تر از معنای آن عبارت است. پس از چند بار تکرار این فرآیند، احتمالاً متوجه خواهید شد که یادآوری اطلاعات بسیار آسان می‌شود. علاوه‌بر این، تمرین مستمر و تکرار مطالب  یکی‌ از راه‌های تقویت حافظه‌ی بزرگسالان است.

6. تجسم مفاهیم

تجسم یکی از روش‌های تقویت حافظه است و بسیاری از مردم از تجسم اطلاعات بهره‌ی زیادی می‌برند. به نمودارها و سایر تصاویر گرافیکی کتاب‌ها توجه کنید و اگر نشانه‌های بصری زیادی در اختیار ندارید سعی کنید خودتان نمودار و تصاویر ساده را در حاشیه‌ی دفتر یادداشت‌ کشیده و از آنها استفاده کنید. از هایلایت کردن مطالب مهم  و استفاده از خودکارهای رنگی برای دسته‌بندی مطالب مرتبط غافل نشوید. گاهی فقط ساختن فلش کارت از اصطلاحاتی که باید به خاطر بسپارید، می‌تواند به تثبیت اطلاعات در ذهن شما کمک کند.

روش های تقویت حافظه

7. ایجاد ارتباط بین اطلاعات جدید و داده‌های قدیمی

هنگامی که در حال مطالعه‌ی مطالب ناآشنا هستید زمانی را به فکر کردن درباره‌ی چگونگی ارتباط این اطلاعات با آنچه قبلاً می‌دانستید اختصاص دهید. با ایجاد ارتباط بین مطالب و ایده‌های جدید و خاطرات قبلی در ذهنتان می‌توانید احتمال یادآوری اطلاعات اخیر را به طور چشمگیری افزایش دهید.

8. بلند خواندن

به دیگران بیاموزید که حافظه‌ی شما را تقویت کنند!

تحقیقات منتشر شده در سال 2017 نشان می‌دهد خواندن مطالب با صدای بلند به طور قابل توجهی حافظه‌ی شما را بهبود می‌بخشد و یکی از راه‌های تقویت حافظه است. هم‌چنین محققان و روانشناسان دریافته‌اند که آموزش دادن مفاهیم جدید به دیگران توسط دانش‌آموزان باعث افزایش حافظه و یادگیری بهتر آنان می‌شود. از این رویکرد در مطالعات خود به همراه آموزش مفاهیم و اطلاعات جدید به یک دوست یا شریک تحصیلی استفاده کنید و قدمی‌ مؤثر برای تقویت حافظه کوتاه‌مدت و بلندمدت خود بردارید.

9. توجه بیشتر به اطلاعات دشوار

یکی از راه‌های تقویت حافظه این است که ابتدا روی اطلاعات دشوار تمرکز کنید.

آیا تا به حال متوجه شده اید که گاهی اوقات به خاطر سپردن اطلاعات در ابتدا یا انتهای یک فصل آسان‌تر است؟ محققان دریافته‌اند که ترتیب اطلاعات می‌تواند در یادآوری آن‌ها نقش داشته باشد که به عنوان اثر موقعیت ترتیبی شناخته می شود. این در حالی است که یادآوری اطلاعات میانی ممکن است دشوار باشد بنابراین می‌توانید با صرف زمان اضافی برای تمرین آن‌ها بر این مشکل غلبه کنید. 

یکی دیگر از روش‌های تقویت حافظه این است که سعی کنید چیزی را که یاد گرفته‌اید تجدید ساختار (تثبیت) کنید تا به خاطر سپردن آن آسان‌تر شود. وقتی با مفهومی دشوار مواجه شدید، زمان بیشتری را به حفظ کردن اطلاعات اختصاص دهید.

10. تغییر رویه در روش مطالعه

یک راه تقویت حافظه برای افزایش یادآوری این است که گهگاهی روال مطالعه‌ی خود را تغییر دهید. اگر به مطالعه در یک مکان خاص عادت دارید، سعی کنید در جلسه‌ی بعدی برای مطالعه به مکان دیگری بروید. اگر عصر مطالعه می کنید، سعی کنید هر روز صبح چند دقیقه را به مرور اطلاعاتی که شب قبل مطالعه کرده‌اید اختصاص دهید. این روش برای تقویت حافظه‌ی انسان بسیار موثر است.

روش های تقویت حافظه

11. کمی بخوابید

خواب خوب برای تقویت حافظه‌ی بزرگسالان و دانش‌آموزان بسیار مؤثر است. مدت‌هاست که محققان می‌دانند خواب برای حافظه و یادگیری مهم است. تحقیقات نشان داده است که چرت زدن بعد از یادگیری چیزهای جدید، می‌تواند به شما کمک کند آنها را سریع‌تر و بهتر به‌خاطر بسپارید. یک مطالعه‌ی منتشر شده در سال 2014 نشان داد که خواب پس از مطالب تازه، منجر به تغییرات فیزیکی مثبت در مغز می شود. 

موش‌های کم‌خواب پس از یادگیری نسبت به موش‌هایی که به خوبی استراحت کرده بودند، رشد دندریتیک کمتری را تجربه کردند. بنابراین اگر برای یادگیری اطلاعات جدید با مشکل مواجه شدید بعد از مطالعه خواب راحت را در نظر بگیرید چرا که خوب خوابیدن بعد از یادگیری مطالب یکی از روش‌های تقویت‌ حافظه است.

اکنون که با یک سری از تکنیک‌های تقویت حافظه و یادگیری سریع‌تر آشنا شدید، وقتش است که از همین حالا دست به کار شوید.  فقط کافی است راهکارهایی را که یاد گرفتید به کار ببندید تا با حضور ذهن بیشتری از قبل زندگی کنید. اگر این مطلب برایتان مفید بوده حتما این مطلب اضطراب جدایی، از علائم تا درمان هم کمک کننده خواهد بود.

 

برگرفته از:

verywellmind.com

اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟