با فرزند تیزهوش خود چگونه رفتار کنیم؟

در برخی خانواده‌ها کودک یا نوجوان منحصربه‌فردی وجود دارد ...
23 مهر 1402
با فرزند تیزهوش خود چگونه رفتار کنیم؟ نوشته‌ی
مائده سادات ثابت قلم
| 1 اظهار نظر
/web/image/14148-807ebd91/0_1.jpg
مائده سادات ثابت قلم

 

مقدمه

آن چه فرزندان بیش از هر چیز برای شادی و سلامتی نیاز دارند، محبت و حمایت خانواده است. خانواده جایی است که فرزند شما یاد می‌گیرد دیگران را همان‌طور که هستند بپذیرد و برای آن‌ها ارزش قائل شود. چنین مهارتی باید در خانواده تمرین شود تا بتواند به سایر روابط اجتماعی نیز منتقل شود.

در برخی خانواده‌ها کودک یا نوجوان منحصربه‌فردی وجود دارد که به‌روشنی با خواهر و برادران و با سایر همسالان خود متفاوت بوده و توانمندی‌های خاصی دارد. شما نیز به‌عنوان والدین ممکن است چنین فرزندی داشته باشید. اگرچه ممکن است بین کارهایی که فرزند تیزهوش شما می‌تواند انجام دهد با سایر اعضای خانواده تفاوت وجود داشته باشد، اما هر یک از شما توانمندی‌ها و نقاط قوت منحصر به خودتان را دارید. 

شما می‌توانید با اشاره به این توانمندی‌های فردی، به فرزندان دیگر خود کمک کنید تا آن‌ها را تشخیص داده و پرورش دهند. به‌عنوان‌مثال، دختر شما ممکن است در هنرهای رزمی خوب باشد و برادرش ممکن است یک باغبان عالی باشد. پذیرش و ارزش قائل‌شدن برای تفاوت‌های فردی به فرزندتان می‌آموزد که با افراد جامعه نیز بهتر کنار بیاید. 

وقتی شما به‌عنوان والدین نقاط قوت همه‌ی اعضای خانواده را تحسین می‌کنید، همگی نسبت به توانمندی‌های خود احساس خوبی پیدا می‌کنند؛ وقتی فرزندانتان احساس کنند که شما آنها را به یک اندازه دوست دارید و برایشان ارزش قائل هستید، احساس نمی‌کنند که مجبورند برای دریافت محبت و توجه شما رقابت کنند؛ دقت به این نکته می‌تواند به جلوگیری از درگیری‌ها و دعواهای خواهر و برادری کمک شایانی کند.

چگونه از دعوا بین فرزندانمان جلوگیری کنیم؟

اگر شما هم دغدغه‌ی رفع دعوای خواهر و برادری بین فرزندانتان را دارید حتما این مقاله را مطالعه کنید.

حتما بخوانید

کودک تیزهوش

ممکن است لازم باشد زمان و توجه زیادی را برای حمایت از نیازهای آموزشی فرزند تیزهوش خود و کمک به رشد استعدادهای او اختصاص دهید؛ اما اگر فرزند تیزهوش شما خواهر و برادر دارد، باید مطمئن شوید که آن‌ها هم وقت و توجه شما را به‌قدر کافی دریافت می‌کنند. در اینجا چند ایده برای اطمینان از اینکه همه فرزندان شما برای توسعه‌ی علایق و نقاط قوت خود موردتوجه قرار دارند، آورده‌ایم:

  • از یک تقویم یا دفتر برنامه‌ریزی استفاده کنید تا بتوانید ببینید آیا همه برای علایق خود وقت و پشتیبانی کافی دریافت می‌کنند یا خیر؟
  • ببینید چه چیزی را می‌توانید تغییر دهید تا مطمئن شوید که نیازهای همه‌ی افراد خانواده برآورده شده است؟ برای مثال، ممکن است کلاس فوق‌العاده‌ی ریاضی دخترتان هم‌زمان با تمرین فوتبال پسرتان باشد. شاید کلاس ریاضی بتواند به زمان دیگری منتقل شود، یا شاید پسرتان بتواند با دوستش به تمرین برود.
  • به‌عنوان یک خانواده، زمانی را بگذارید تا همه احساس کنند از آنها حمایت می‌شود و می‌توانند در فعالیت‌های خانوادگی مشارکت کنند؛ به‌عنوان‌مثال، می‌توانید یک پیک‌نیک خانوادگی یا سفر یک‌روزه به اطراف شهر داشته باشید.

همه‌ی انسان‌ها اگر احساس حمایت و ارزشمندی نداشته باشند ممکن است به شیوه‌های چالش‌برانگیزی رفتار کنند. شما باید با صرف وقت برای گوش‌دادن به احساسات فرزندان دیگرتان، رفتار خوب را در آنان تشویق کنید.

کودک تیزهوش

صحبت با خواهر و برادرها در مورد فرزند تیزهوشتان

مهم است که هنگام صحبت با سایر فرزندانتان در مورد خواهر یا برادر تیزهوشش، کلمات را بادقت انتخاب کنید. گاهی اوقات حتی استفاده از کلمه‌ی «استعداد» یا «هوش» هنگام صحبت در مورد توانایی‌های طبیعی فرزند با استعدادتان، ممکن است باعث شود خواهر و برادرش احساس حسادت، رقابت یا ارزش کمتری داشته باشند.اگر این موضوع برایتان اهمیت دارد باید حتما جواب این سوال چگونه از دعوا بین فرزندانمان جلوگیری کنیم؟ را بدانید تا این احساسات بین خواهر و برادر ها به وجود نیاید.

اگر توانایی فرزند تیزهوش شما به‌تازگی شناسایی شده است، نیازی به اعلام ندارد. سایر فرزندان شما احتمالاً می‌دانند که روش یادگیری برادر یا خواهرشان با آن‌ها متفاوت است. مهم است که از به‌کاربردن تعابیری نظیر "باهوش"، "هنرمند" یا "خاص" درباره‌ی فرزند تیزهوشتان خودداری کنید. توانمندی طبیعی فرزند تیزهوش شما تنها بخشی از اوست. 

استفاده از تعابیری مانند موارد بالا ممکن است باعث شود فرزندان دیگر شما احساس کنند که نسبت به خواهر یا برادر خود برای شما کمتر خاص هستند و همچنین ممکن است باعث شود که فرزند تیزهوشتان تنها به‌خاطر موهبت خدادادی که دارد احساس کند خاص و متمایز است، نه به‌خاطر ویژگی‌های خوبی که باید در خود پرورش دهد.

نفوذ و تأثیر همسالان در نوجوان

تأثیر همسالان زمانی ملموس می‌شود که یک نوجوان تصمیم می‌گیرد کاری را انجام دهد که خودش هم انتظار انجامش را نداشته اگر شما هم در این موقعیت هستید این مقاله برای کمک به شما و فرزندتان هست.

همین الان بخون!!

روتین‌ها و قوانین در خانواده

روتین‌ها و قوانین خانوادگی به همه اعضای خانواده کمک می‌کند تا احساس امنیت، اطمینان، ارزشمندبودن و دوست داشته شدن را تجربه کنند. روتین‌ها به والدین کمک می‌کند تا برای همه اعضای خانواده و علایق آن‌ها وقت بگذارند. قوانین خانواده کمک می‌کند تا مشخص کنید از یکدیگر چه می‌خواهید و چه انتظاراتی دارید؟ ممکن است گاهی اوقات سخت باشد که فرزندتان را به پیروی از قوانین و چارچوب‌ها وادار کنید، و ممکن است سؤالات زیادی در مورد قوانین داشته باشند.

برای مثال اگر فرزندتان تمرکز زیادی روی چیز دیگری دارد، ممکن است سخت باشد که او را متقاعد کنید برای شام سر میز بیاید؛ یا ممکن است فرزند شما دلایل بسیار خوبی بیاورد که چرا خوردن شام در حال حاضر برای او مناسب نیست. فرزند شما ممکن است قوانین خانواده را زیر سؤال ببرد و سعی کند آنها را تغییر دهد.

کودک تیزهوش

به‌عنوان‌مثال، وقتی از او می‌خواهید دندان‌هایش را تمیز کند، ممکن است بگوید: «چرا فلوراید برای ما مفید است؟ از کجا می‌دانید؟» وقتی نوبت به ارزش‌های خانوادگی می‌رسد، ممکن است فرزند تیزهوش شما نسبت به سایر همسالان خود سؤالات و نظرات متضاد بیشتری داشته باشد؛ به‌عنوان‌مثال، «برای چه باید به مهمانی بی‌مزه‌ی امشب برویم؟»، «چرا ما دعا می‌کنیم؟»، «آیا می‌توانید تکامل را برای من ثابت کنید؟» و غیره.

به‌عنوان والدین یک کودک یا نوجوان تیزهوش، ممکن است لازم باشد برای توضیح، گفتگو و مذاکره در مورد روال و قوانین خانواده آماده باشید. برنامه‌ریزی قبلی می‌تواند در رسیدگی به موضوعات سخت دررابطه‌با کودکان و گفتگوهای دشوار با نوجوانان کمک‌کننده باشد.

اگر به طور هم‌زمان در حال مدیریت کار و تحصیل و امورات مربوط به فرزندان و سایر نقش‌های مربوط به زندگی خانوادگی هستید، مهم است که با خواب کافی، رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی و صرف زمان برای انجام کارهایی که از انجامشان لذت می‌برید از خود مراقبت کنید. این رویه برای تجدید قوا و همچنین کمک به رسیدگی و حمایت از همه فرزندانتان لازم است.

برگرفته از: 

raisingchildren.net.au

اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟