دعوای والدین مقابل کودکان چه تاثیراتی خواهد داشت؟

آیا می‌توانیم در برابر بچه‌هایمان با همدیگر بحث و جدل داشته باشیم؟
28 خرداد 1402 | هنوز نظری وجود ندارد
/web/image/17485-530a23e2/1.png
فرشته عموزاده

 

مقدمه

کسانی هستند که می‌گویند: «پدر و مادرم هرگز جلوی ما با هم دعوا نمی‌کردند»، در عین حال، بعضی دیگر هستند که از دعواها و اختلافات بین والدین خود بسیار آسیب دیده‌اند، و با احساسات آسیب دیده زندگی مشترک آنها به پایان رسیده است. 

مشکل دسته‌ی اول این است که بسیاری از این افراد ممکن است اینطور فکر کنند که اگر بحثی پیش بیاید، حتماً مشکلی در رابطه‌شان وجود دارد و طرز درست حل تعارضات و مسائل را نیاموخته‌اند و در مورد افراد دسته‌ی دوم، مشاهده‌ی بحث و جدل‌ها، سبب زخم‌های ماندگاری می‌شود که سال‌های زیادی فرزندان را درگیر این مشکلات و حتی مشکلات جدی‌تر روحی خواهد کرد.

اما شاید گزینه ی دیگری وجود داشته باشد! برای یافتن پاسخ مناسب به این پرسش در این مقاله با ما همراه باشید.

دو مکتب فکری در مورد بحث کردن در مقابل کودکان وجود دارد:

یک گروه می‌گویند که:«انجامش نده!» و دیگری می‌گوید:«چطور می‌توانید جلوی بچه‌ها بحث نکنید؟» هنگام یافتن نظریه‌ی درست، باید چند نکته را در نظر گرفت:

1.تفاوت واضحی بین دعوا و بحث کردن وجود دارد.

دعوا به طور کلی شامل کلمات آزاردهنده، صدا زدن مسخره، صداهای بلند و ... است. در دعوا فرد می‌گوید که من درست می گویم و شما اشتباه می‌کنید، این نوع دعواها بی ثمر هستند و می‌توانند به ازدواج شما آسیب بزنند و همچنین رفتارهای بدی را به فرزندان شما آموزش می‌دهند.

دعوای والدین مقابل فرزندان

از طرف دیگر، بحث کردن تفاوت عقیده است. این می‌تواند شامل یک بحث داغ و در عین حال کنترل‌شده، بیان اختلاف عقیده و یا تمایل اساسی برای یافتن نقطه‌ی توافق باشد.

2. مورد دوم،چیزی است که ما باید با کمال میل در مقابل فرزندانمان انجام دهیم.

کودکان شما بزرگ خواهند شد و درگیر روابط با اعضای خانواده، معلمان، رؤسا و افراد جامعه خواهند شد. به عنوان یک الگو برای فرزندانمان، نشان دادن چگونگی حل تعارضات زناشویی به روشی بالغانه و سالم، تأثیر بسیار زیادی بر روی کودکی افراد دارد و باعث می‌شود در بزرگسالی از سلامت روان بهتری برخوردار باشند. الگوبرداری فرزندانمان در مورد نحوه‌ی مخالفت یا بحث با احترام، یک مهارت زندگی ارزشمند است که به برخی از افراد آموزش داده نشده است. آموزش این مهارت زندگی با هشدارها و نکاتی همراه است که باید مراقب آنها باشید.

برای حل اختلاف به چه مهارت هایی نیاز داریم؟

آیا تاکنون به مهارت‌های حل اختلاف زوجین فکر کرده‌اید؟ آیا می‌دانستید که نحوه‌ی برخورد زوجین هنگام دعوا و مشاجره ریشه در تربیت کودکی آن‌ها دارد؟.برای پاسخ به این سوال این مقاله را بخوانید:

همین الان کلیک کنید!!

در اینجا پنج نکته وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید که چگونه جلوی فرزندان خود بحث را مدیریت کنید.

بایدها و نبایدهای دعوای والدین در مقابل کودکان

1.بچه‌ها را درگیر نکنید، نظر آنها را نپرسید

از آنها نخواهید یک طرف را انتخاب کنند یا به هر طریقی آنها را درگیر انتخاب بین پدر و مادر نکنید. آن‌ها هر دوی شما را دوست دارند و مجبور بودن برای اینکه یکی از والدین را به جای دیگری انتخاب کنند می‌تواند منجر به احساس ناامیدی در والد دیگر شود.

به دنبال آن، افکار خود را مربوط به ترک کردن یا بدگویی کردن درباره‌ی یکی از والدین به آنها نگویید. شما هرگز نباید فقط برای اینکه در یک بحث پیروز شوید، اقتدار شریک زندگی خود را به عنوان پدر یا مادر در مقابل فرزندان خود تضعیف کنید.

2. مقابل کودکان خود دعوا نکنید

در صورتی که در مقابل کودک خود داد و بیداد کنید و دعوای شما بر سر اینگونه موارد باشد که مستقیماً شامل مسائل مربوط به فرزندان شما می‌شود (عملکرد ضعیف در مدرسه، منضبط نبودن، نداشتن دوست و دوستان کودک ..) نباید جلوی خود بچه‌ها دعوا اتفاق بیفتد. مکالمات والدین باید به صورت خصوصی انجام شود زیرا اینگونه مطمئن می‌شوید که فرزندانتان احساس گناه نمی‌کنند و یا حس نمی‌کنند باعث رخ دادن مشکل شده‌اند.

3.اگر اوضاع در حال وخیم شدن است، یک زمان استراحت بگیرید

درست همانطور که ممکن است به کودکی که دچار عصبانیت است، یک فرصت کوتاه بدهید تا آرام شود و خودش را جمع کند، وقت گذاشتن برای نفس کشیدن کمک می‌کند تا مشاجره‌ها تحت کنترل بماند. قبل از اینکه اختلاف به یک دعوای تمام عیار تبدیل شود، بپرسید که آیا اکنون زمان خوبی برای توقف بحث است یا خیر. اما، زمانی را برای گفتگوی مجدد تعیین کنید، در غیر این صورت ممکن است یک یا هر دو طرف احساس بی اهمیتی و نادیده گرفته شدن کنند. زمانی که افراد خیلی عصبانی نیستند، رسیدگی به نگرانی‌ها بسیار آسان‌تر است.

4.با هدف آموزش درک طرف مقابل به فرزند خود، گوش کنید!

در مقابل گوش دادن می‌توانید گاهی نظر خود را نیز بیان کنید. قطعاً در هنگام بحث با فرزندتان این موارد را انجام داده‌اید اما گاهی ما در مقابل جر و بحثی که با شریک زندگیمان انجام می‌دهیم این موارد را رعایت نمی‌کنیم و نه طرف مقابلمان را به خوبی می‌شنویم و نه می‌توانیم او را درک کنیم. به‌جای تلاش برای برنده شدن در مبارزه، گوش دادن فعال و تکنیک‌های ارتباط خوب را تمرین کنید.

گوشم با توست!چه کمکی از دست من برمی‌آید؟

مهارت گوش دادن یعنی انتخاب کنیم به قصد حل مسئله و یا همدلی، با او همراه شویم برای کمک به همسرتان حتما این مقاله را بخوانید:

همین الان کلیک کنید!!

خود را به‌جای همدیگر قرار دهید و این را به عنوان راهی برای تأیید شریک زندگی خود در نظر بگیرید که حرف او را شنیده و درک کرده‌اید. خود را به جای او گذاشتن، یک تکنیک ارتباط غیرکلامی است که شامل پاسخ دادن به زبان بدن و رفتارهای طرف مقابل است. این می‌تواند به افراد کمک کند احساس راحتی و تأیید بیشتری از طرف مقابل داشته باشند و همین باعث آرامش در آنها خواهد شد.

دعوای والدین مقابل فرزندان

5.به دنبال حل و فصل باشید

به یاد داشته باشید، اگر جلوی بچه‌ها بحث می‌کنید، اجازه دهید آن‌ها راه حل پایان دادن به این نوع جر و بحث‌ها را نیز مشاهده کنند. خیلی وقت‌ها بحث می‌کنیم و بعداً آن را حل می‌کنیم. سعی کنید صحنه را ترک نکنید. نشان دادن راه حل سالم تعارض در واقع به فرزندان شما کمک می‌کند تا مهارت‌های اجتماعی و عاطفی خود را رشد دهند که در آینده با آنها همراه خواهند بود.

زندگی بدون مخالفت یا مشاجره غیرممکن خواهد بود. این فقط در بین همسران یا زوج‌ها نیست، بلکه در بین همکاران، مدیران و سایر روابط دیگر نیز وجود دارد. آنگونه که می‌خواهیم غذایی را به خوبی بپزیم و به همه چیز توجه می‌کنیم، بیایید آینده‌ی فرزندان خود را نیز در نظر بگیریم و با آموزش مهارت حل مسئله و یاد دادن روش‌های کنار هم قرار گرفتن، کمک کنیم در آینده با هر کسی که اختلاف نظر داشتند، آن را به خوبی مدیریت کنند.

داشتن یک مکالمه‌ی دشوار با درایت و احترام می‌تواند به معنای تفاوت بین درگیری در زندگی یا زندگی صلح آمیز باشد. چه هدیه‌ی خوبی است که فرزندانمان را با اینگونه مهارت‌ها برای آینده‌‌شان آشنا کنیم. و اگر این مطلب برای شما مفید بود حتما این مطلب 7 دلیل ایجاد احساس گناه در والدین هم میتواند کمک کننده باشد.

برگرفته از:

familyeducation.com

اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟