بارداری دوقلویی چگونه است؟

بارداری دوقلویی به‌مراتب پیچیده‌تر از زمانی است که تنها یک جنین در فضای رحم وجود دارد...
20 خرداد 1402
بارداری دوقلویی چگونه است؟ نوشته‌ی
فاطمه مقیسه
| هنوز نظری وجود ندارد
/web/image/13922-968e0234/1.png
فاطمه مقیسه

 

مقدمه

داشتن فرزندان دو یا چندقلو برای اکثر افراد تجربه‌ای لذت‌بخش است. اما این تجربه با وجود هیجان‌انگیز و لذت‌بخش بودن چالش‌ها و مشکلات خاص خود را به همراه دارد. تغییرات جسمانی در بارداری دوقلویی بیشتر از زمانی است که تنها یک نوزاد داریم و درنتیجه مشکلات و عوارض بارداری هم به‌مراتب بیشتر است. هنگامی که دو یا چندقلو باردار هستیم، مراقبت‌های تخصصی قبل از زایمان، معاینات پزشکی و دستورالعمل‌ها و توصیه‌های غذایی اهمیت بیشتری می‌یابد. در این مقاله در مورد چالش‌های بارداری دوقلویی، روش‌های زایمان و نکاتی که در این دوره باید رعایت شود توضیحاتی آورده شده است.

از کجا بفهمیم که دوقلو بارداریم؟

تنها راه قطعی برای اینکه بفهمید آیا دوقلو باردارید یا نه سونوگرافی است. بهترین زمان برای انجام این سونوگرافی ۱۰-۱۲ هفتگی است. در این بازه زمانی سونوگرافیست یا پزشک شما می‌تواند بگوید چند جنین، جفت و کیسه‌ی آمنیوتیک وجود دارد. با این اطلاعات همچنین می‌توان فهمید که فرزندان شما اگر دوقلو هستند، دوقلوی همسان هستند یا ناهمسان. آزمایش‌های هورمونی نمی‌توانند با قطعیت بگویند که آیا دوقلو باردار هستید یا خیر.


  بارداری دوقلویی چه علائمی دارد؟

این علائم عبارت‌اند از:

  • اگر علائم بارداری را خیلی زود تجربه کرده‌اید و یا علائم قابل‌توجهی مانند خستگی، نوسانات عاطفی، حالت تهوع، استفراغ و یبوست دارید.
  •  اگر از داروهای باروری خاصی برای کمک به باردار شدن استفاده کرده‌اید.
  •  اگر درمان باروری خاصی مانند IVF انجام داده‌اید و بیش از یک جنین به رحم شما منتقل شده باشد.

بارداری دوقلویی

مراقبت‌های دوران بارداری:

بارداری دوقلویی به‌مراتب پیچیده‌تر از زمانی است که تنها یک جنین در فضای رحم وجود دارد. به همین دلیل متخصصان بهداشت پیشنهاد می‌کنند که افرادی که دوقلو باردار هستند قبل از زایمان از مراقبت‌های تخصصی بهره‌مند شوند. این مراقبت‌ها عبارت‌اند از: مراجعه به یک متخصص زنان و زایمان، ماما و بررسی‌های تخصصی مانند آزمایش و...

آزمایش‌ها و بررسی‌های تخصصی امکان تشخیص زودهنگام مشکلات را فراهم می‌کنند و درنتیجه‌ی تشخیص زودهنگام، امکان درمان زودهنگام هم فراهم می‌شود.

عوارض بالقوه‌ی دوقلو باردار بودن:

دوقلو باردار بودن باعث می‌شود مادر بیشتر در معرض مشکلات بارداری و عوارضی مانند دیابت بارداری، پره اکلامپسی، زایمان زودرس و خونریزی قرار گیرد. و بهتر است برای جلوگیری از این عوارض بهتر است جواب این سوال چگونه استرس خود را در بارداری مدیریت کنیم؟ هم بدانید.

دوقلوهایی که جفت مشترک دارند ممکن است دچار مشکلات بیشتری شوند. گاهی اوقات خون‌رسانی آنها به طور نابرابر صورت می‌گیرد که این عامل می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای هر دو نوزاد شود. اگر جفت به طور نابرابر تقسیم شود این می‌تواند به این معنی باشد که یکی از نوزادان به‌اندازه‌ی کافی مواد مغذی دریافت نکرده و در نتیجه به‌خوبی رشد نمی‌کند.
شما می‌توانید با مراجعه‌ی منظم به پزشک و انجام چکاپ‌های لازم از خطر این عوارض بکاهید یا از بدتر شدن آن‌ها جلوگیری کنید. در خلال این مراجعات اگر علائم خاصی دارید یا احساس می‌کنید مشکلی وجود دارد حتماً آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

 باباها و اوایل بارداری

وقتی همسرتان به شما می‌گوید که دارید پدر می‌شوید، ممکن است احساسات متفاوتی را تجربه کنید برای درک بهتر این حس و چگونگی برخورد با ان حتما این مقاله را مطالعه کنید.


باباها و اوایل بارداری


بارداری دوقلویی

آزمایش‌ها، بررسی‌ها و معاینات در دوران بارداری دوقلویی:

اگر دوقلو باردار هستید به مراقبت‌های بیشتری نیاز دارید و به‌دفعات بیشتری برای انجام معاینات باید به پزشک خود مراجعه کنید. البته در این دوران چندان به آزمایش‌های خون اضافی نیاز ندارید و به‌جای آن سونوگرافی‌های بیشتری باید انجام دهید.
اگر دوقلو باردار هستید و نوزادانی با جفت مشترک دارید، شرایط پیچیده‌تر از زمانی است که نوزادانی با جفت جداگانه دارید. در این شرایط به‌طورکلی توصیه می‌شود از ۱۲ هفتگی، هر ۲ هفته یکبار سونوگرافی انجام دهید.
اگر دوقلویی با جفت جداگانه دارید، بهتر است در هفته‌های ۱۲-۱۳، هفته‌ی ۲۰ و پس از آن هر ۴ هفته یکبار تا زمان زایمان سونوگرافی انجام دهید.

آزمایش های دوران بارداری

در دوران بارداری، پزشک برای اطمینان یافتن از سلامت شما و نوزادتان، انجام برخی آزمایش‌ها را پیشنهاد می‌کند برای دانستن این ازمایش ها حتما این مقاله را مطالعه کنید:

همین الان کلیک کنید!!


تغییرات فیزیکی در بارداری دوقلویی:

زمانی که دوقلو باردار هستید تغییرات فیزیکی مشهودتر از زمانی است که تنها یک جنین در رحم شما رشد می‌کند.
اضافه وزن در بارداری دوقلویی ۱۶-۲۰ کیلوگرم است (در مقایسه با ۱۰-۱۵ کیلوگرم در بارداری منفرد). علائمی نظیر کشش، نفخ، واریس و بواسیر در این بارداری بسیار شایع است. این تغییرات ممکن است بر احساس شما بر بدنتان تأثیر بگذارد. پزشک و مامای خود را از تغییرات بدنیتان مطلع کنید.

تغذیه‌ی سالم:

در دوران بارداری داشتن یک رژیم غذایی سالم و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی حائز اهمیت است. زمانی که دوقلو باردار هستید توصیه می‌شود در مورد دریافت پروتئین، کربوهیدرات‌ها، فولات، آهن، کلسیم، ید، چربی‌ها و مواد مغذی کلی در رژیم غذایی خود از متخصص تغذیه راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

آیا نوزادان من زودتر به دنیا می‌آیند؟

بهترین زمان به‌دنیاآمدن دوقلوها ۳۷-۳۸ هفتگی است، اما اگر مشکلاتی به وجود آید یا دلیل خوبی برای به تأخیر انداختن زایمان وجود داشته باشد؛ این زمان تغییر می‌کند.
نوزادان تک قل در حدود ۴۰ هفتگی متولد می‌شوند درحالی‌که حدود ۶۰ درصد دوقلوها قبل از ۳۷ هفتگی به دنیا می‌آیند.

زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟

درمورد بهترین روش و مناسب‌ترین زمان برای تولد فرزندانتان از پزشک خود مشورت بگیرید.

بارداری دوقلویی

کسب آمادگی برای بزرگ کردن دوقلوها

آمادگی داشتن برای بزرگ کردن دوقلوها بسیار مهم است زیرا بزرگ کردن دوقلوها لذت‌بخش و درعین‌حال چالش‌برانگیز است. بارداری زمان بسیار خوبی برای گفت‌وگو و به اشتراک گذاشتن افکار و انتظارات خود برای آینده است. در این دوره روی ارتباط خود با همسرتان کار کنید چراکه ارتباط بخش مهمی از یک رابطه‌ی سالم است. حمایت خانواده و دوستان برای بزرگ کردن دوقلوها می‌تواند کمک‌کننده باشد.


برگرفته از:

raisingchildren.net.au

دسته بندی: بارداری دوقلویی
اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟