اهمیت خوب گوش دادن برای مدیران

مهارت خوب گوش‌دادن برای مدیر یکی از وظایف روزمره‌ی او است...
09 اسفند 1402
اهمیت خوب گوش دادن برای مدیران
اهمیت خوب گوش دادن برای مدیران
نوشته‌ی
فرزاد دادخواه
| هنوز نظری وجود ندارد
/web/image/18695-40f77657/0_2%20%282%29.jpg
فرزاد دادخواه

 

مقدمه

مهارت خوب گوش‌دادن برای مدیر یکی از وظایف روزمره‌ی او است. این مهارت را به تنفس تشبیه می‌کنند؛ یعنی این که شما تمایل دارید به آن فکر نکنید، اما وقتی از مسیر خارج شوید، نتایج نامطلوبی برای شما به همراه خواهد داشت.


اخیراً یک مطالعه‌ی جالب به طور دقیق به بررسی عادت خوب گوش‌دادن مدیران پرداخته است. نتایج این تحقیق نشان داد که از هر چهار مدیر، سه نفر از آن‌ها خوب گوش نخواهند داد. در مکالمه‌های جدی نیز مشاهده شد که مدیران بر روی نظرات خود بدون درنظرگرفتن مشارکت طرف مقابل پافشاری می‌کنند. یافته‌های دیگر این مقاله شامل موارد زیر می‌شوند:

  • در ابتدا تنها ۱۲ درصد از مدیران حاضر شدند حرف‌های طرف مقابل خود را ارزیابی کنند.
  • کمتر از ۲۵ درصد عقاید طرف مقابل را تأیید کردند.
  • فقط ۲۸ درصد برای بهتر درک کردن نظرات طرف مقابل خود سؤال می‌پرسیدند.

خوب گوش دادن برای مدیر

چرا مدیران معمولاً شنونده‌‌ی بدی هستند؟

این مطالعه نشان داد که مدیران در هنگام برخورد کردن با احساسات و نظرات افراد ناراحت می‌شوند! 

مدیران نمی‌دانند که در محیط‌های کاری چطور باید نظرات را بپذیرند و حل کنند، بالاخره باید توجه داشته باشیم که آن‌ها مشاوران آموزش‌دیده‌ نیستند!

همچنین مدیران به طور معمول برای نظرهایی که به یک مسیر غیرقابل‌پیش‌بینی حرکت کند، بسیار سرسخت هستند. مدیران برای رسیدن به یک نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی تمایل دارند اهمیت خوب گوش‌دادن را نادیده بگیرند.
بله واقعاً درست است! مدیران در بیشتر موارد بر روی ویژگی‌هایی مانند قدرت و انتخاب تمرکز دارند، درحالی‌که فاکتورهای بسیار ریزتری مانند مطالعه و بررسی کردن نظرات دیگر نیز وجود دارد که عنصر اصلی آن مهارت خوب شنیدن است.

گوشم با توست! چه کمکی از دست من برمی‌آید؟

پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید!

همین الان بخون!!


ارتباط مؤثر مدیران

نکته‌ی حیاتی برای مدیریت موفق

واقعیت این است که یکی از جنبه‌های مهم کار موفق با انسان‌های دیگر، خوب گوش‌دادن در مدیریت است. شما چه یک مدیر رده‌بالا باشید و چه یک مدیر میانی، باید به کسانی که در ارتباط هستید، گوش فرا دهید و به آن‌ها پاسخ دهید. 
چرا مهارت خوب شنیدن در مدیریت بسیار مهم است؟ بدون این توانایی شما نمی‌توانید نظر و احساس اطرافیان خود را بفهمید. در این‌گونه مواقع وظیفه‌ی شما به طور کامل قابل‌درک نخواهد بود و همچنین بهترین ایده‌های کارمندان شما نادیده گرفته می‌شود.برای همین بازخورد دادن کارمندان به مدیر مهم است.

چرا در مدیریت باید به همدلی اهمیت داد؟

پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید!

همین الان بخون!!


به همین دلیل است که مهارت گوش‌دادن برای مدیر، یک تمرین مفید است. همان‌طور که اشاره شد، اکثر مدیران با داشتن کنترل، احساس راحتی می‌کنند که طبیعتاً می‌تواند برای مدیریت صحیح ضروری باشد.

فرض کنید یک کارمند ساکت یا خجالتی یا متزلزل است. در آن صورت، رویکرد سفت و سخت از سوی یک مدیر می‌تواند به‌راحتی آن کارمند را از مشارکت منصرف کند و او را را برای بیان ایده‌های خود دو دل کند.

گذاشتن وقت برای خوب شنیدن حرف تیم کاری می‌تواند ناامیدی را به یک نتیجه‌ی مثبت تغییر دهد.


برگرفته از:

psychologytoday.com

دسته بندی: مدیریت و رهبری
اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟