پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها برای بزرگ کردن نوه‌هایشان چه کنند؟

بزرگ کردن نوه ها کار آسانی نیست. برای تربیت نوه باید دانش کافی داشته باشید!
20 خرداد 1402 | هنوز نظری وجود ندارد
/web/image/14127-a141440f/1.png
مینا رییسی

 

مقدمه

نحوه‌ی بزرگ کردن نوه بیش‌تر از دوست داشتن آن‌ها مورد اهمیت است. در واقع شما به عنوان یک مادربزرگ یا پدربزرگ می‌توانید برای بار دوم تربیت کردن بچه‌ها را به درستی شروع کنید اما این‌بار نوه‌های شما نقش فرزندان شما را دارند که البته در این مرحله شرایط و موقعیت زمانی تا حدودی فرق کرده است و شما باید با متدهای جدید تربیت فرزندان آشنایی داشته باشید.

این مقوله یعنی نحوه‌ی بزرگ کردن نوه ها کار آسانی نیست و نیاز به دقت، حوصله و یک سری روش‌های کارآمد تربیتی دارد که در این مقاله به صورت مختصر و کوتاه به هر یک می‌پردازیم.

نحوه‌ی بزرگ کردن نوه و چالش‌های پدربزرگ‌ها و نوه‌ها

شاید این سؤال برای شما پیش بیاید چه لزومی دارد که پدربزرگ و مادربزرگ در تربیت بچه‌ها نقش داشته باشند و حتی تصور کنید این نوع تربیت، دخالت در کار والدین است و صحیح نیست.

البته که دقت داشته باشید در حالت ایده‌آل و طبیعی گذراندن وقت بچه‌ها با پدر بزرگ و مادربزرگ در حد تعطیلات آخر هفته یا یک بعد از ظهر آفتابی و یا یک تعطیلات تابستانی است اما در برخی از موارد شرایطی به وجود می‌آید که تربیت همیشگی و اصلی فرزندان بر عهده‌ی پدربرزگ و مادربزرگ خواهد بود و آن زمانی است که والدین یا از هم جدا شده‌اند و یا یکی از آن‌ها و یا هردوی آن‌ها از دست رفته‌اند.

بنابراین شرایطی به وجود می‌آید که نحوه‌ی بزرگ کردن نوه با پدر بزرگ و مادربزرگ همراه خواهد بود و باید هوشمندانه و آگاهانه پیش بروند، به این دلیل که اختلاف سنی بین آن‌ها تقریبا زیاد است و مقوله‌ی درک کردن، بین آن‌ها کمی سخت و دشوار خواهد بود.

نحوه ی بزرگ کردن نوه

برای همین آن‌ها بین تربیت مدرن و تربیت سنتی قرار می‌گیرند و مجددا با مسئولیت‌هایی مواجه می‌شوند که شاید بیست سال یا سی سال از آن‌ها گذشته است و اکنون باید مثل همان سال‌های قبل با آن‌ها به گردش و تفریح بروند، به تکالیف مدرسه آن‌ها رسیدگی کنند، تغذیه و پوشاک و البته تربیت آن‌ها یکی از مسائل جدی و در خور اهمیت است که همین موارد، نگرانی و استرس پدربزرگ و مادربزرگ را بر می‌انگیزاند.

آیا مشاوره‌، قبل از ازدواج ضرورت دارد؟

برای هر زوجی که راه ازدواج را در پیش گرفته بهتر است برای یک انتخاب آگاهانه از خدمات مشاوره‌ی پیش از ازدواج بهره‌مند شود. این مقاله را بخوانید. 

همین الان کلیک کنید!!


حق پدر بزرگ و مادربزرگ

وقتی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، با نگهداری و تربیت فرزندان مواجه می‌شوند، اولین مسئله‌ای که ایجاد نگرانی می‌کند و تا حدی موجب استرس این دو نفر می‌شود، حضانت نوه یا نوه‌هایی است که باید از طریق دادگاه و یک وکیل خانواده با تجربه انجام شود تا سرپرستی آن‌ها به طور صد در صد و حتمی تأیید شود و کسی خللی در این رابطه ایجاد نکند.

این موضوع، بیشتر زمانی مورد اهمیت است که یکی از والدین فوت کرده و هنوز سرپرستی بچه‌ها مشخص نیست. برای همین باید از طریق مراجع قانونی تکلیف خود را مشخص کنند، تا در طول روند تربیت و سرپرستی، مشکلی به وجود نیاید و در کمال آرامش بتوانند به تربیت نوه‌ها بپردازند.

بزرگ کردن نوه ها به لحاظ تفاوت سنی بچه‌ها با پدربزرگ و مادربزرگ، تا حد زیادی پیچیده و گاهی مشکل است، بنابراین نیاز است که چند راهکار ساده را در نظر بگیرید و آن‌ها را انجام دهید تا نحوه‌ی بزرگ کردن نوه، شیرین و لذت بخش پیش برود و بتواند برای خود شما هم دلپذیر‌تر واقع شود.

1- احساسات خود را بپذیرید

شما به عنوان سرپرست نوه‌ها، که تربیت را بر عهده دارید، ممکن است درگیر عواطف و احساساتی شوید که هم خوب هستند و هم تا حدودی نگران کننده!

مثلا از اینکه باید به تربیت نوه مشغول باشید و استرس و اضطراب‌های جدیدی را متحمل شوید، ناراحت باشید و یا نگران به نظر برسید. این موضوع ربطی به عدم دوست داشتن نوه‌ها ندارد، بلکه یک حس کاملا طبیعی است که باید آن را بپذیریم و با احساسات مثبت، آن‌ها را جایگزین کنیم.

در عوض باید از  اینکه نوه‌ها جلوی چشمان شما بزرگ می‌شوند، مهارت و دانش زیادی را یاد می‌گیرند و عامل همه این‌ها شما هستید که می‌توانید بار دیگر گل‌های مفیدی را به جامعه تحویل دهید، لذت ببرید، که همین برای شما می‌تواند حس و حال مثبتی خلق کند و برای ادامه‌ی روند تربیت نوه مؤثر باشد.

نحوه ی بزرگ کردن نوه

2- داشتن روابط مؤثر

شما به عنوان یک مادربزرگ و پدربزرگ آگاه و دانا، باید بدانید که در سنی هستید که نیاز به مراقبت‌های روحی و فیزیکی بسیار زیادی دارید. اگر شما سالم نباشید و بیماری بر شما غلبه کند، قاعدتا حقوق نوه‌های خود را نادیده گرفته‌اید.

این موضوع زمانی مهم‌تر می‌شود که بچه‌ها بزرگ می‌شوند و زمان و هزینه‌ی بیشتری را باید برای آن‌ها صرف کنید. در این میان، سلامتی و روابط فردی و عاطفی خود را فراموش می‌کنید. پس کم‌کم حضور بیماری‌ها و انواع افسردگی‌ها و پرخاشگری‌ها را شاهد خواهیم بود که بر روی خودتان و نحوه‌ی بزرگ کردن نوه ، تأثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت.

بنابراین ارتباط با جامعه‌ی پیرامون خود را فراموش نکنید، با والدین سایر فرزندان ارتباط بگیرید، اگر نیاز به کمک دارید حتما کمک بخواهید و از سازمان‌های حمایتی که در تربیت نوه و گاهی هزینه‌ها کمک می‌کنند، حتما استفاده کنید.

تفریحات دو نفره و رفت و آمد با دوستان صمیمی خود را فراموش نکنید. بگذارید ابتدا روحیات انرژی‌بخش شما افزایش یابد و در کنار آن چکاب فیزیکی خود را از یاد نبرید، همیشه فشار خون خود را چک کنید، معاینات سالانه داشته باشید تا بتوانید به زندگی عادی و شادی‌بخش خود، در کنار نوه‌ها ادامه دهید.

نحوه ی بزرگ کردن نوه

3- بدانید که نوه‌هایتان احساسات متفاوتی دارند.

بدون شک جدایی بچه‌ها از والدین کار بسیار سخت و دشواری است. این موضوع در لابه‌لای رفتار آن‌ها کاملا مشهود خواهد بود. برخی از آن‌ها ممکن است از همان روزهای اول، ناسازگاری کنند و با این‌که شمارا هم دوست دارند، اما چون از جدایی والدین یا از دست دادن والدین غمگین هستند، ممکن است به دلیل حس عدم امنیت، پرخاشگری کنند و یا حتی با رفتارهای توهین آمیز مواجهتان کنند!

برخی از کودکان و نوجوانان هم با گذشت یک ماه اول و ندیدن والدین خود پرخاشگری خود را آغاز می‌کنند. پس همه‌ی این رفتار‌ها به این دلیل نیست که شما پدربزرگ و یا مادربزرگ بدی هستید و یا در انجام وظایف خود کوتاهی‎‌کرده‌اید، بلکه این رفتارها کاملا طبیعی هستند و نیاز است با کمی صبوری منتظر گذشت زمان باشید تا اوضاع عادی شود.

4- بر روی محیط پایدار تمرکز کنید

با توجه به آنچه که گفته شد، طبیعی است که نوه‌ها در روزهای اول زندگی با شما پرخاشگری یا بد رفتاری کنند و بزرگ کردن نوه‌ها برای شما تا حد زیادی سخت و طاقت فرسا باشد. اما ایجاد محیطی امن و پایدار، کودکان را به آرامش می‌رساند و کم‌کم نحوه‌ی رفتار آن‌ها با شما تغییر خواهد کرد. برای این امر نیاز است روش‌های زیر را انجام دهید.

5- یک روال عادی ایجاد کنید

داشتن یک روال عادی برای زندگی روزانه، حس امنیت ایجاد می‌کند. یعنی سعی کنید در یک ساعت مشخص ناهار و شام را صرف کنید؛ در یک ساعت مشخص بخوابید؛ همچنین در آخر هفته یک تفریح سالم مثل پارک رفتن را در برنامه بگذارید تا بتوانید حس انگیزه و طراوت را در کودکان زنده کنید.

از آن‌ها در برنامه‌ریزی روزانه و هفتگی کمک بگیرید. سعی کنید یک تا دو وعده‌ی غذایی در هفته را با نظر و کمک آن‌ها تهیه کنید. حتی برای خرید لوازم ضروری خانه از آن‌ها کمک بگیرید تا در فعالیت‌های روزمره شریک شوند، سرگرم شوند و حس مسئولیت‌پذیری در آن‌ها تقویت شود.

نحوه ی بزرگ کردن نوه

6- با نوه‌ها تعامل داشته باشید

بزرگ کردن نوه فقط به مایحتاج روزانه مثل خوراک و پوشاک خلاصه نمی‌شود. آن‌ها نیاز به محبت دارند، محبتی که باید از سوی والدین انجام می‌گرفت، اما به هر دلیلی انجام نشده است. پس بهتر است یک زمان مشخص از روز را به آن‌ها اختصاص دهید. مثلا زمانی‌که می‌خواهند بخوابند یا از خواب بیدار شوند، با محبت کنار تختخواب آن‌ها حاضر شوید و آن‌ها را نوازش کنید تا حس مهربانی و لطافت در کودکان متبلور شود و شما در تربیت آن‌ها دچار مشکل نشوید.

7- ارتباطی باز و صادقانه داشته باشید.

اگر دوست دارید که فرزندانی سالم و به قول معروف سر به راه، تربیت کنید، باید بتوانید یک ارتباط سازنده و صمیمی را بین خود و آنان ایجاد کنید. بهتر است گاهی با آن‌ها همدردی کنید، به حرف آن‌ها خوب گوش کنید، حین صحبت کردن سعی کنید سایر وسایل ارتباط جمعی مثل گوشی همراه، تلفن و یا تلویزیون را خاموش کنید.

به او دقت داشته باشید تا بداند که برای شما مورد اهمیت است؛ این‌گونه خیالتان راحت خواهد بود که او مشکلات و اتفاقات بیرون را تنها برای شما بازگو خواهد کرد.

البته برای بچه‌های خردسال جهت ایجاد حس صمیمت بهتر است از بازی کردن کمک بگیرید. آن‌ها با بازی و رفتارهای مثل خود، بیشتر صمیمی می‌شوند و شما سنگ صبور آن‌ها خواهید شد.یادتان نرود که شما باید در مورد سؤالات آن‌ها صادق باشید و از دروغ گفتن و طفره رفتن خودداری کنید. اگر از شما سؤال پرسید که پدر یا مادرشان چه موقع بر می‌گردند، حقیقت را  با زبان شیرین به آن‌ها بگویید. 

بزرگ کردن نوه ها کار آسانی نیست و نیاز به دقت، حوصله و یک سری روش‌های کارآمد تربیتی دارد. برای تربیت نوه باید دانش کافی داشته باشید. اگر این مطلب برای شما مفید بوده حتما دریافت پاسخ این سوال اثر تماشاگر چه تأثیری بر اجتماع خواهد داشت؟ هم می تواند برایتان کارآمد باشد.

برگرفته از: 

helpguide.org

اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟