آیا مشاوره‌، قبل از ازدواج ضرورت دارد؟

برای هر زوجی که راه ازدواج را در پیش گرفته بهتر است برای یک انتخاب آگاهانه از خدمات مشاوره‌ی پیش از ازدواج بهره‌مند شود...
14 خرداد 1402
آیا مشاوره‌، قبل از ازدواج ضرورت دارد؟ نوشته‌ی
مائده سادات ثابت قلم
| 1 اظهار نظر
/web/image/13874-9c3fba7f/1.png
مائده سادات ثابت قلم

 

مقدمه

برای بسیاری از افراد، تصمیم‌گیری برای ازدواج تصمیمی نسبتاً آسان و ناشی از احساس پیوند و عشق و تمایل به تشکیل خانواده است. گاهی اوقات تصمیم‌گیری برای ازدواج‌کردن یا ازدواج‌نکردن دشوارتر است: شاید یکی از طرفین رابطه از جهت زمینه‌های فرهنگی یا مذهبی با دیگری بسیار متفاوت باشند یا فرزندانی از ازدواج قبلی خود داشته باشد که باید در نظر گرفته شوند. 

درهرصورت، تصمیم برای ازدواج بسیار مهم است و برای هر زوجی که راه ازدواج را در پیش گرفته بهتر است برای یک انتخاب آگاهانه از خدمات مشاوره‌ی پیش از ازدواج بهره‌مند شوند.

بسیاری از مردم مشاوره را بیشتر به‌عنوان آخرین تلاش برای نجات یک زندگی می‌دانند تا یک اقدام مؤثر برای داشتن یک انتخاب خوب. مشاوره‌ی قبل از ازدواج برای زوجین مانند دادن قایق نجات به زوج قبل از ورود به دریا است. 

راه‌حل این نیست که منتظر بمانیم تا زوجی شروع به غرق‌شدن کنند و سپس یک قایق شناور را در آخرین لحظه به‌سوی آنها بفرستیم. پیشگیری کلید موفقیت و نجات از آسیب‌ها است، مشاوره‌ی پیش از ازدواج به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه می‌تواند نقطه‌ی تمایز زوجین سالم و سازگار با زوجینی باشد که درباره‌ی چالش‌های زندگی بعد از ازدواج بینش و آمادگی کافی ندارند.

مشاوره پیش از ازدواج

آیا برای بهره‌مندی از مشاوره‌ی قبل از ازدواج باید با یکدیگر تعارض داشته باشیم؟

جواب کوتاه نه است. در واقع، بسیاری از زوجین صرفاً برای صحبت در مورد انتظارات خود از ازدواج به روشی قاعده‌مند، در جلسات مشاوره شرکت می‌کنند و یا می‌خواهند بدانند در حال حاضر از چه روش‌هایی برای برقراری ارتباط و مدیریت تعارضات استفاده کنند و چه تغییراتی را باید در خود و یا رابطه‌شان ایجاد کنند. این رویه به طور خاص برای زوج‌هایی مفید است که یک یا هر دو نفر در برقراری ارتباط درباره‌ی برخی مسائل مشکل دارند. البته زوجینی که دارای مسائل یا درگیری خاصی هستند از کمک یک مشاور یا روان‌شناس متبحر که بتواند قبل از ازدواج رسمی به حل این مسائل کمک کند، بیشتر بهره‌مند خواهند شد.

مشاوره‌ی پیش از ازدواج چگونه می‌تواند کمک‌کننده باشد؟

مشاوره‌ی قبل از ازدواج فرصتی برای زوجین است تا:

  • شباهت‌ها و تفاوت‌های خود را کشف کنند.
  • ظرفیت خود را برای برقراری رابطه‌ی مؤثر و تمرین مهارت‌های ارتباطی که به جلوگیری از مشاجره در آینده کمک می‌کند، ارتقا دهند.
  • به مسائل خاصی که ممکن است قبل از تعهد رسمی به یکدیگر، باعث نگرانی طرفین شود، بپردازند.

مشاوره‌ی پیش از ازدواج فرصتی برای یادگیری بیشتر در مورد یکدیگر، زمانی مناسب برای ایجاد مهارت‌های حل مسئله و رسیدگی به تعارض و شناسایی هرگونه انتظاراتی است که ممکن است ناگفته بماند. مشاوره‌ی پیش از ازدواج این مزیت را دارد که قبل از نامزدی و ازدواج رسمی زوج را از کیفیت رابطه‌شان، از منظر شخصی بیرون از رابطه مطلع کنند. 

زمانی که زوج بتوانند افکار و احساسات خود را در محیطی امن و محرمانه به اشتراک بگذارند، مشاور می‌تواند مشاهدات خود را درباره‌ی تعاملاتشان با آن‌ها به اشتراک بگذارد، درباره‌ی کیفیت رابطه‌شان به آنها بازخورد دهد و در مورد زمینه‌هایی که ممکن است نیاز به کاوش بیشتر داشته باشد بینش‌هایی را ارائه دهد. مسائل به‌ظاهر کوچکی که ممکن است زوج در مراحل اولیه‌ی یک رابطه نادیده بگیرند، احتمالاً با پیشرفت رابطه به مشکلات بزرگ‌تری تبدیل می‌شوند. 

اگر زوج قبل از ازدواج در جلسات مشاوره شرکت کنند، کمک می‌کنند این مسائل تا قبل از تبدیل‌شدن به مشکلات پیچیده که ممکن است باعث ایجاد فاصله شود، کشف شده و برطرف گردد یا راه‌حل‌هایی برایشان پیدا شود. پیشگیری از مشکلات در رابطه مؤثرتر از تلاش برای رفع مسائل و عادات ریشه‌دار است، به همین دلیل است که بسیاری از درمانگران و محققان از زوج‌هایی که قبل از ازدواج یا در سال‌های اولیه ازدواج شرکت می‌کنند، حمایت می‌کنند.

مشاوره پیش از ازدواج

مشاوره‌ی پیش از ازدواج می‌تواند راهی مؤثر برای کمک به زوجین، جهت آمادگی برای چالش‌های زندگی زناشویی باشد. در حقیقت زوجینی که از طریق استفاده از خدمات مشاوره‌ی پیش از ازدواج برای رابطه‌ی خود تلاش کرده و زمان و انرژی صرف می‌کنند، سطح تعهد خود را نشان می‌دهند و در سال‌های آینده از ثمرات و نتایج این سرمایه‌گذاری ارزشمند بهره خواهند برد. 

وقتی زوج جرئت می‌کنند رابطه‌ی خود را بررسی کنند و در مورد چالش‌ها و نقاط قوت و ضعف خود صحبت کنند، به یکدیگر نزدیک‌تر می‌شوند و می‌توانند از چالش‌های احتمالی در آینده نیز جلوگیری کنند. زوج‌هایی که از مشاوره‌ی قبل از ازدواج می‌ترسند، ممکن است شک‌های اساسی داشته باشند که تمایلی به بررسی آن ندارند و این می‌تواند یک علامت هشدار برای مسائل آینده باشد. 

برخی از زوجین ممکن است نگران باشند که مشاور طرف دیگری را بگیرد، اما این ترس به‌جا نیست، چراکه درمانگران ماهر و باتجربه آموزش‌دیده‌اند تا به طور عینی و بدون قضاوت خدمات ارائه دهند و به زوجین در ایجاد درک بیشتر از یکدیگر (به‌جای سرزنش یک یا هر دو نفر) کمک کنند. 

مهم است که به یاد داشته باشید که مشاوره یک محیط امن و محرمانه است که می‌تواند به زوج کمک کند تا راه‌های برقراری ارتباط مؤثرتر را بیاموزند و نیازهای یکدیگر را بیشتر درک کنند. مهارت‌های ارتباطی و همچنین مهارت‌های مدیریت تعارض جزو عوامل اصلی پیش‌بینی‌کننده‌ی رضایت از ازدواج هستند، بنابراین هر چه زودتر زوجین این مهارت‌های حیاتی را یاد بگیرند بهتر است.

در طول مشاوره‌ی پیش از ازدواج چه توافقاتی را می‌توان برقرار کرد؟

در هر ازدواج یا رابطه‌ای تقریباً دو نوع توافق وجود دارد: پنهان و آشکار. قراردادهای مخفی توافقاتی هستند که ما بدون بحث و گفتگو آنها ر ا برقرار می‌کنیم. این توافقات به این دلیل اتفاق می‌افتد که ما به‌سادگی زیر بار الگوهای رفتاری خاصی می‌رویم و یا آنها را زیر سؤال نمی‌بریم یا از این می‌ترسیم که اگر به تغییر آنها فکر کنیم اتفاقی برای رابطه بیفتد. 

توافقات مخفی ممکن است کاملاً خوشایند و مورد توافق طرفین باشد، اما مواقعی وجود دارد که ناسالم هستند و از برقراری ارتباط آشکار و واضح بین همسران جلوگیری می‌کنند. نمونه‌ای از قراردادهای مخفی توافقی است که به تقسیم کارهای خانه و وظایف مربوط می‌شود. اغلب زنان به توافقی مخفیانه می‌پردازند که حتی اگر یک کار تمام‌وقت داشته باشند، باز هم به طور خودکار به‌تنهایی باید به همه‌ی امورات خانه بپردازند. 

درحالی‌که این توافق پنهان ممکن است در ظاهر بی‌ضرر به نظر برسد، بسیاری از زنان به‌خصوص در مواقع استرس یا خستگی، در نهایت از اینکه باید غذا بپزند و آشپزخانه را تمیز ‌کنند و لباس‌ها را بشویند، ناراحت می‌شوند.

از سوی دیگر توافقات آشکار، توافقاتی هستند که به طور خاص موردبحث قرار می‌گیرند. این توافقات می‌توانند تقریباً در مورد هر موضوعی باشند، بزرگ‌ترین تفاوت این قراردادها این است که به‌روشنی به آن‌ها پرداخته می‌شود. 

نمونه‌ای از توافق آشکار درست برعکس مثال بالا است. یک زوج ممکن است در مورد خرید مواد غذایی و پختن شام به توافقی آشکار بپردازند. آنها ممکن است توافق کنند که لیست خرید و پخت‌وپز هفتگی را با هم تهیه کنند، یکی خرید می‌کند و دیگری شام را درست می‌کند. با صحبت آشکار در مورد موضوعات خاص، به‌ اندازه‌ی زیادی از تعارضات جلوگیری می‌شود و ادامه‌ی ارتباط رضایت‌بخش، تسهیل می‌شود.

مشاوره پیش از ازدواج

مشاوره‌ی قبل از ازدواج می‌تواند راهی مناسب برای کمک به زوجین جهت رسیدن به توافقات آشکار قبل از ازدواج باشد. اگر موضوع موردبحث چیزی باشد که طرفین درباره‌ی آن گارد دارند یا به‌شدت احساسی عمل می‌کنند، کمک‌گرفتن از یک مشاور یا روان‌شناس قبل از ازدواج می‌تواند بسیار راهگشا باشد. مشاوران و روان‌شناسان باتجربه همچنین می‌توانند به زوجین کمک کنند موقعیت‌هایی را که در آنها توافقات پنهان ممکن است باعث تعارض شود یا در آینده منجر به درگیری شود شناسایی کنند. به‌این‌ترتیب، می‌توان قراردادهای پنهان را به چالش کشید و آشکارا مورد مذاکره مجدد قرارداد (که آنها را از توافقات پنهان به توافقات آشکار تبدیل می‌کند). این توافقات می‌تواند در مورد مسائل فرزندان، مسائل مالی، مسائل اعتقادی، ارتباط با خانواده‌های مبدأ و انبوهی از مسائل دیگر باشد.

مشاوره‌ی قبل از ازدواج چگونه می‌تواند برای افرادی که قبلاً ازدواج کرده‌اند مفید باشد؟

وقتی بعد از طلاق وارد یک رابطه‌ی جدید می‌شویم، مقدار زیادی از مسائل زندگی قبلی خود را با خود به رابطه‌ی جدیدمان می‌آوریم. به‌این‌ترتیب، قبل از شروع یک ازدواج جدید یا تعهد طولانی‌مدت به یک رابطه‌ی جدید، اگر بتوانیم دلایل عدم موفقیت ازدواج قبلی را بررسی و کشف کنیم و تلاش کنیم تا دوباره اشتباهات مشابه را تکرار نکنیم، به کیفیت زندگی زناشویی پیش روی خود کمک بزرگی کرده‌ایم. 

طلاق به‌ندرت تنها تقصیر یکی از زوجین است. اگر مایل باشیم و بتوانیم رفتارهای خود را در ازدواج قبلی خود بررسی کنیم، می‌توانیم آگاهانه در مورد چگونگی ایجاد یک زندگی زناشویی سالم و یک ازدواج جدید تصمیم بگیریم. 

با کمک یک مشاور ازدواج، نه‌تنها می‌توانیم این مسائل را بررسی کنیم، بلکه می‌توانیم به مسائل مربوط به رابطه با فرد جدید نیز رسیدگی کنیم. این فرایند می‌تواند برای شروع یک ازدواج یا تصمیم درباره‌ی این که آیا اکنون زمان مناسبی برای تعهد به ازدواجی جدید است یا نه بسیار مفید باشد.

اگر فرزندانی از ازدواج قبلی وجود داشته باشند، صحبت در مورد مسائل عاطفی و ملاحظات عملی ترکیب دو خانواده برای یک زوج حیاتی است. مسائل مربوط به نقش والدین، مرزها، حسادت و برخورد با همسران سابق، همگی تأثیر بسزایی در زندگی زناشویی شما خواهند داشت. 

مسائل عملی مانند اینکه آیا فرزندان ناتنی شما با شما زندگی خواهند کرد یا نه و آیا آنها اتاق‌خواب خود را خواهند داشت و غیره نیز مسائلی هستند که می‌توانند منبع درگیری باشند و با کمک یک مشاور قبل از ازدواج یا روان‌شناس راحت‌تر حل شوند. اگراین مطلب برایتان مفید بوده حتما این مطلب گوشم با توست!چه کمکی از دست من برمی‌آید؟ هم کمک کننده خواهد بود.

پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها برای بزرگ کردن نوه‌هایشان چه کنند؟

بزرگ کردن نوه ها کار آسانی نیست. برای تربیت نوه باید دانش کافی داشته باشید برای فرا گرفتن این دانش حتما مقاله زیر را بخوانید. 

همین الان کلیک کنید!!



برگرفته از:

couplecounselling.com.au

highlandspringsclinic.org

اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟