10 مسئله که قبل از ازدواج باید درباره‌ی خود و دیگری بدانیم

مهم است که قبل از ازدواج در انتخاب هم تیمی به‌قدر کافی دقت کنید تا در آینده مسابقه‌ی زندگی را به این راحتی‌ها نبازید!
/web/image/13676-6c351af4/1.jpg
مائده سادات ثابت قلم

 

مقدمه

قبل از ازدواج، مهم است که درباره‌ی خود و شریک زندگی‌تان به سطوح مورد قبولی از شناخت و آگاهی برسید. بدیهی است که صحبت درباره‌ی مسائلی مثل محله‌ای که دوست دارید در آن زندگی کنید، یا اینکه دوست دارید چند وقت یک‌بار به سفر بروید و یا سایر موضوعات سرگرم‌کننده، جذاب است؛ اما شما قبل از ازدواج نیازمند گفتگوهای جدی نیز هستید، اگرچه این نوع گفتگوها همیشه سرگرم‌کننده نیست، ولی مهم است که سؤالات جدی‌تری را بپرسید و تا جایی که می‌توانید بفهمید دقیقاً دارید با چه کسی ازدواج می‌کنید؟ شاید بپرسید چرا داشتن این گفتگوها مهم است؟ شما با ازدواج وارد فصل جدیدی از زندگی خود می‌شوید، در این مقطع جدید باید بتوانید به یکدیگر برای پیش‌بردن اهداف فردی و مشترک زندگی خود کمک کنید و از یکدیگر حمایت کنید، در اصل با ازدواج، شما یک تیم دونفره برای ادامه‌دادن مسیر زندگی تشکیل می‌دهید، مهم است که قبل از ازدواج در انتخاب هم تیمی به‌قدر کافی دقت کنید تا در آینده مسابقه‌ی زندگی را به این راحتی‌ها نبازید!

به یاد داشته باشید که شما نیز باید خود را به‌عنوان یکی از اعضای تیم، مورد بررسی قرار دهید و نقاط قوت و ضعف خود را به‌خوبی بشناسید تا بتوانید آن‌ها را به‌طرف مقابلتان هم بشناسانید.

در نوشتار حاضر به موضوعاتی می‌پردازیم که لازم است دو طرف قبل از ازدواج درباره‌ی خود و دیگری بررسی کنند تا بتوانند انتخاب ثمربخش‌تری داشته و به شناخت قبل از ازدواج برسند. حتماً درباره‌ی هر عنوان از خودتان نیز سؤال کنید و جوابتان را مکتوب کنید تا به شناخت بهتری از خودتان نیز دست پیدا کنید.

شناخت قبل ازدواج

  • هر یک از ما برنامه‌ریزی برای زندگی را چگونه می‌بیند؟

اگر به دنبال یک همراهی ثمربخش با یکدیگر هستید، مهم است مطمئن شوید که هر دو در مورد نحوه‌ی تقسیم وظایف خود در زندگی زناشویی شبیه به هم فکر می‌کنید. آیا هر دوی شما تصور یکسانی از به اشتراک گذاشتن وظایف خانه، مسئولیت‌های والدینی، و حمایت از یکدیگر در مسیرهای شغلی دارید؟ اگر نه ممکن است بخواهید قبل از ازدواج درباره‌ی آن بیشتر گفتگو کنید تا به ذهنیت نزدیک‌تری برسید.

  • هر یک از ما وقتی تلاش نمی‌کند تصویر مطلوبی از خود ارائه دهد چگونه است؟

معمولاً در ابتدای یک رابطه طرفین تلاش می‌کنند بهترین چهره‌ی خود را نشان دهند، اما به نفع هر دو طرف است که برای شناخت قبل از ازدواج ظاهرسازی را کنار بگذارند و به دیگری فرصت دهند با خود واقعی آن‌ها آشنا شود و بعد تصمیم بگیرد. چرا که ماه هیچ‌وقت پشت ابر نخواهد ماند!

اغلب افراد برای ازدواج عجله می‌کنند، زیرا عاشق رؤیاهایشان می‌شوند و نه واقعیت موجود! به عبارتی دیگر، افراد عاشق تصویری می‌شوند که از طرف مقابل در ذهن خود ساخته‌اند (که به‌احتمال زیاد این تصویر با واقعیت او فاصله‌ی نجومی دارد). اکثر مردم در برقراری ارتباط واقعی و یا پرسیدن سؤالات مناسب برای کسب شناخت واقعی از یکدیگر شکست می‌خورند. برای این که بتوانید تا حدی شناخت مطلوب از واقعیت خودتان و طرف مقابلتان پیدا کنید راه‌های متفاوتی وجود دارد، یکی از راه‌های رایج و کمک‌کننده می‌تواند مراجعه به متخصص مشاوره‌ی پیش از ازدواج باشد.

آیا مشاوره‌، قبل از ازدواج ضرورت دارد؟

برای بسیاری از افراد، تصمیم‌گیری برای ازدواج تصمیمی نسبتاً آسان و ناشی از احساس پیوند و عشق و تمایل به تشکیل خانواده است اما گاهی اوقات همیشه هم اینطور نیست. پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را بخوانید.

همین الان کلیک کنید!!

  • هر یک از ما درباره‌ی ازدواج والدینش چگونه فکر می‌کند؟

انتظارات و رفتارهای بالقوه‌ی ما بر اساس آنچه در دوران رشدی خود دیده‌ایم شکل‌گرفته است، باید بدانید که همسرتان در مورد ازدواج والدینش چه فکری می‌کند. با پرسیدن سؤالاتی در این زمینه، از تصورات ناخودآگاه شریک زندگی‌تان در مورد اینکه ازدواج از نظر او دقیقاً چیست آگاه می‌شوید.

این سؤالات به شما کمک می‌کند تا ببینید در هسته‌ی ذهنیت او درباره‌ی ازدواج چه چیزی نهفته است. البته به ياد داشته باشید انسان هیچگاه محکوم شرایط رشدی و گذشته‌ی خود نیست، اما تنها افرادی می‌توانند الگوهای ذهنی و رفتاری خود را اصلاح کنند که نسبت به‌درستی و نادرستی آن‌ها اندیشیده باشند و برای تغییر اقدام کرده باشند.

  • خانواده‌ی هرکدام چگونه با تعارضات برخورد می‌کنند؟

آیا خانواده‌ی شما یا طرف مقابل هنگام برخورد با چالش و اختلاف‌نظر به‌شدت بحث می‌کردند یا نسبتاً آرام بودند و در برقراری ارتباط مؤثر با یکدیگر تلاش می‌کردند؟ ما ناخودآگاه در زندگی زناشویی خود به همان رفتارها برمی‌گردیم، بنابراین اگر هر یک از شما با واکنش‌پذیری، تظاهر، سوءاستفاده، تحقیر و توهین و غیره بزرگ شده است، آیا متعهد می‌شود یک ارتباط آگاهانه و سازنده برقرار کرده و الگوهای غلط رفتاری را بشناسد و کنار بگذارد؟ و آیا حاضر است در صورت نیاز از دیگری کمک بگیرد؟ اینها چیزهایی هستند که باید بدانید.

شناخت قبل ازدواج

  • هریک از ما چگونه یک بحران را مدیریت می‌کنیم؟

وقتی همه چیز به‌خوبی پیش می‌رود، همه‌ی ما برای یکدیگر همراهان خوبی هستیم، اما زندگی زناشویی ناگزیر چالش‌هایی خواهد داشت. توانمندی برای مواجهه با چالش‌ها و مدیریت بحران‌ها در هیچ یک از ما یک‌شبه ایجاد نمی‌شود، پس مهم است که بررسی کنیم هر یک از ما تا به الان در زندگی خود تا چه اندازه توانسته‌ایم به‌صورت مؤثر با تعارضات مواجه شویم؟ هر چند مهارت حل مسئله و حل تعارض آموختنی است و همه‌ی ما می‌توانیم تغییر کنیم، اما ایده‌آل‌گرایی درباره‌ی خود و دیگری هم به ما کمکی نخواهد کرد.
بررسی کنید که 

  1. هر یک از شما هنگام مشاجره و نزاع دقیقاً چگونه برخورد می‌کنید؟
  2. چقدر اهل سرزنش دیگرانید؟
  3. چقدر درباره‌ی نقش و سهم خودتان در مسائل فکر می‌کنید و مسئولیتش را می‌پذیرید؟
  4. آیا زیاد قهر می‌کنید؟
  5. آیا طرف مقابلتان می‌تواند به طور مؤثر گفتگو کند؟
  6. آیا در درگیری‌ها تا حل‌شدن مسئله در کنار شما می‌ماند؟

و موارد متعدد دیگری که جای ارزیابی دارند.

  • انتظارات هر یک از شما درباره‌ی رابطه‌ی جنسی از کجا آمده؟

در این مورد بااحتیاط زیادی حرکت کنید، ابتدا بررسی کنید که انتظارات شما درباره‌ی مسائل جنسی از کجا و بر اساس چه منبعی شکل‌گرفته است؟ اگر آنچه درباره‌ی روابط جنسی در ذهن دارید از دیدن فیلم‌ها و دنبال‌کردن صفحاتی در فضای مجازی آمده، بدانید که ذهنیت شما با واقعیت فاصله‌ی زیادی دارد و نمی‌تواند مبنای خوبی برای تصمیم‌گیری باشد، با یک مشاور و یا درمانگر زوج و خانواده در این مورد گفتگو کنید تا واقعیت‌های ارتباط جنسی رضایت‌بخش برایتان روشن شود. به یاد داشته باشید طبق نظر خانواده درمانگران، کیفیت روابط جنسی همسران بیش از هر چیز به کیفیت ارتباط عاطفی آن‌ها وابسته است، و این چیزی است که رسانه‌ها و فیلم‌ها و... به شما نمی‌گویند.
بعد از اینکه درباره‌ی ذهنیت خود و میزان نزدیکی آن به واقعیت شناخت کافی کسب کردید، از مشاور ازدواج خود کمک بگیرید تا این مورد را در طرف مقابلتان نیز مورد بررسی قرار دهد.

سبک دلبستگی چه تأثیری بر رضایت از رابطه‌‌ی جنسی دارد؟

آن افکاری که در سر شما می‌گذرد بر زندگی جنسی شما تأثیر می‌گذارد. در این مقاله به توضیحاتی در مورد تأثیر سبک دلبستگی بر رضایت جنسی می‌پردازیم.

همین الان کلیک کنید!!

شناخت قبل ازدواج

  • خطوط قرمز هر یک از شما چه مواردی هستند؟

هر چه هر دو بتوانید در مورد قوانین رابطه‌ی خود به توافق بیشتری برسید، احتمالاً ازدواج سالم‌تری خواهید داشت. خطوط قرمز مواردی هستند که در صورت مخدوش‌شدن برای هر یک از طرفین به معنای ختم رابطه است (مانند خیانت، اعتیاد به مواد مخدر و خشونت فیزیکی و غیره). باید قبل از ازدواج این موارد را برای یکدیگر به‌خوبی روشن کنید تا بتوانید تبعات عبور احتمالی از این خطوط را به‌خوبی برای خود و دیگری ترسیم کنید و برای هیچ یک از شما بهانه‌ای باقی نماند!

  • آیا در حال حاضر هر یک از شما درگیر نوعی اعتیاد است؟

اگر شما یا طرف مقابلتان در حال حاضر درگیر هر نوع اعتیادی است، یا سابقاً اعتیاد داشته (که ممکن است دوباره ظاهر شود)، از خود بپرسید آیا با آن مشکلی ندارید؟ هر نوع اعتیادی، خواه به کار یا مواد مخدر، نشانه‌ای از عدم دسترسی فرد از نظر عاطفی است و این می‌تواند باعث انواع مشکلات زناشویی شود. همچنین اعتیاد می‌تواند نشانه‌ی خوبی برای شناخت الگوی مواجهه‌ی افراد با چالش‌های زندگی باشد؛ افرادی که مهارت حل مسئله و حل تعارض را کسب نکرده‌اند و ترجیح می‌دهند با چالش‌ها مواجه نشده و از آن‌ها فرار کنند، به‌احتمال بیشتری در برخورد با سختی‌ها و ناکامی‌های شدید، به اعتیاد و انواع رفتارهای آسیب‌زا روی می‌آورند.

عادتی که پیش از ازدواج باید کنار گذاشت!

برخی افراد با مسائل درونی حادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که باید قبل از ورود به ازدواج به آنها رسیدگی شود... برای خواندن این مقاله روی دکمه زیر کلیک کنید:

همین الان بخون!!


  • تاریخچه‌ی سلامت جسمی و روانی یکدیگر را بدانید.

درحالی‌که این موضوع قطعاً یک موضوع شخصی است، اما باید با شریک زندگی خود در مورد تاریخچه‌ی سلامت جسمی و روانی خود صحبت کنید. آگاهی درباره‌ی هر موضوعی مانند انواع بیماری‌های مزمن و یا عودکننده‌ی جسمانی یا روان‌شناختی واقعاً مهم است. در این صورت است که می‌توانید از یکدیگر به‌خوبی در برابر بیماری حمایت کنید و همچنین در صورت بروز و یا عود، آگاهی کافی داشته باشید.

شناخت قبل ازدواج

در مورد مسائل مالی شفاف باشید.

پول یکی از رایج‌ترین موضوعاتی است که زوج‌ها درباره‌‌ی آن با هم دعوا می‌کنند. بسیار مهم است که بدانید هر دو در مورد بدهی، هزینه، پس‌انداز و مدیریت مالی زندگی مشترکتان دیدگاه‌های نزدیکی دارید. اگر یک نفر صرفه‌جو باشد و دیگری بی‌خیال هزینه کند، ممکن است درگیری ایجاد شود.

اگرچه این موارد لیست کاملی از چیزهایی که باید قبل از ازدواج بدانید نیست، اما برای شروع خوب است، با ارزیابی مواردی ازاین‌قبیل درباره‌ی خود و دیگری می‌توانید تا حدودی دریابید که برای یکدیگر هم‌تیمی‌های خوبی خواهید بود یا نه؟




برگرفته از:

bettermarriages.org

اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟