آیا خوش بینی باعث کنترل استرس می شود؟

خوش‌بینی سبب کاهش استرس خواهد شد...
15 خرداد 1402
آیا خوش بینی باعث کنترل استرس می شود؟
آیا خوش بینی باعث کنترل استرس می شود؟
نوشته‌ی
علی اصغر قشقایی
| 1 اظهار نظر

 

مقدمه

آیا خوش‌بین‌ها در قیاس با بدبین‌ها به طور بهتری استرس خود را کنترل می‌کنند؟ افراد خوش‌بین می‌توانند با کنترل احساسات خود تا حدی استرس‌های روزانه خود را به حداقل ممکن برسانند. افراد خوش‌بین و بدبین هر دو در معرض استرس هستند و هر دو گروه برای مقابله با آن تلاش می‌کنند؛ اما تفاوت میان این دو گروه در آن است که افراد خوش‌بین در تلاش‌اند تا عوامل استرس‌زا را به حداقل ممکن برسانند.

کنترل هیجانات متمرکز بر اتفاقات پیشین، به‌خصوص برای افراد خوش‌بین، کمک می‌کند تا از ایجاد استرس‌های روزانه اجتناب کنند و یا اگر دچار استرس شوند خود را کنترل کرده و آن را از بین ببرند.

خوش‌بینی سبب کاهش استرس خواهد شد؛ به‌خصوص زمانی که کنترل هیجانات و احساسات پیش از درگیرشدن در هیجانات رخ دهد، زیرا زمانی که هیجانات و احساسات بر ما غلبه کنند کنترل بر آنها سخت‌تر شده و کنترل استرس دشوارتر خواهد شد.

زمانی که خشمگین هستیم و از نظرمان دنیا همچون جهنم است، خوش‌بین بودن و یا صحبت از خوش‌بینی بسیار سخت است. بعضی از شرایط و موقعیت‌ها چنان وخامتی دارند که حتی اگر خوش‌بین باشیم و بر هیجانات خود بر اساس اتفاقات گذشته متمرکز باشیم و بر آنها کنترل داشته باشیم، اوضاع بهتر نخواهد شد. اگر دنیا و مردم آن درگیر شرایطی بحرانی باشند، واقع‌گرایی (Realist) و عملگرایی (Pragmatic) بهتر از مثبت‌گرایی (Positivity) است.

خوش بینی

مقابله با استرس با خوش‌بینی

مطالعه‌ای که در بازه‌ی زمانی ۲۰ سال توسط گروهی از محققین دانشگاه بوستون و هاروارد انجام گرفت و بر اساس آن آقای تی اچ چان (T.H Chan)، رئیس دانشکده‌ی بهداشت عمومی بیان می‌دارد که تنظیم هیجان مبتنی بر مشاهدات قبلی به افراد خوش‌بین کمک می‌کند تا از تأثیرپذیری عوامل استرس‌زا بر خودشان قبل از وقوع آن دوری کرده و یا آن را به حداقل ممکن برسانند. اتفاقات پیشین در اینجا به معنای رویدادی است که پیش‌تر اتفاق افتاده و افراد با استفاده از آن هیجانات خود را تنظیم و کنترل می‌کنند.

تحقیقات اخیر که هنگام مقابله با عوامل استرس‌زای روزانه شامل استرس در محل کار، استرس در خانه، مشاجره با دیگران و … انجام شده است، نشان می‌دهد که خوش‌بینی به بزرگسالان کمک می‌کند تا از طریق کنترل هیجانات بتوانند خود را کنترل کرده و از ایجاد استرس در خود جلوگیری کنند و با این کار از استرس گرفتن اجتناب کنند. 

در طول مدت‌زمان AFER (بازه‌ی زمانی مربوط به کنترل هیجانات متمرکز بر اتفاقات پیشین)، افراد خوش‌بین این‌طور خود را مدیریت می‌کنند که عوامل استرس‌زای بالقوه که هنوز موجب استرس در آن‌ها نشده است را به‌عنوان یک چالش و نه با دید تهدید، نظاره کرده و یا در برخی موارد کاملاً از عوامل استرس‌زا دوری کرده و اجتناب می‌کنند.

یافته‌های این مطالعه‌ی ۲۰ساله که توسط آقای لی و همکاران در سال ۲۰۲۲ منتشر گردید به‌منظور بررسی ارتباط میان خوش‌بینی و عوامل استرس‌زای روزانه در جامعه‌ی آماری ۲۳۳ نفری از مردان انجام گرفت. این افراد شامل ۲۳۳ نفر از مردانی بودند که در مطالعه‌ی بالینی دیگری از آنها استفاده شده بود. نتایج آن در ۷ مارس سال ۲۰۲۲ منتشر گردید. این مقاله در ژورنال سری B (علم پیری‌شناسی) یا Gerontology منتشر شد.

اگر از قبل استرس دارید و یا به عبارتی فردی پراسترس هستید، خوش‌بینی به‌عنوان استراتژی برای مقابله با استرس در این حالت مؤثر نخواهد بود. خوش‌بینی غیرمستقیم یا Dispositional optimism به‌عنوان تمایل و در انتظار نتایج مثبت‌بودن است. این باور بر این اساس بنا شده است که رویدادهای نامطلوب گذرا هستند و خاص آن موقعیت و خارج از وجود فرد هستند. افراد خوش‌بین طبق ضرب‌المثل، نیمه‌ی پر لیوان را می‌بینند. مطابق با سبک جهان‌بینی آن‌ها در آینده احتمال وقوع رویدادهای مثبت نسبت به رویدادهای منفی بالاتر است.

8 راه درمان بی خوابی

کمبود خواب می‌تواند باعث بروز مشکلات زیادی شود برای پیدا کردن راه حلی برای بی خوابی این مقاله را از دست ندهید:

همین الان کلیک کنید!!

خوش بینی

زمانی که لوینا لی و همکارانش در خصوص تأثیر خوش‌بینی بر عوامل استرس‌زای روزانه تحقیقات خود را آغاز کردند، انتظار داشتند که مطالعه‌ی آن‌ها نشان دهد تا افراد خوش‌بین نسبت به عوامل استرس‌زای روزانه واکنش کمتری نشان می‌دهند، خیلی سریع‌تر به شرایط نرمال و پیش از استرس باز خواهند گشت و خود را بازیابی عاطفی یا اصطلاحاً emotional recovery می‌کنند. 

مطابق فرضیه‌ی این تحقیق خوش‌بینی باعث کاهش تأثیر عوامل استرس‌زای روزانه خواهد شد. هرچه سطح خوش‌بینی فرد بالاتر باشد واکنش کمتری نسبت به عوامل استرس‌زا نشان داده، اصطلاحاً بازیابی عاطفی وی در فاصله زمانی کوتاه‌تری رخ خواهد داد.

تنظیم و کنترل‌کردن هیجانات پتانسیلی دارد که سبب ازبین‌بردن عوامل استرس‌زا خواهد شد. در کمال تعجب، لوینا لی و همکارانش دریافتند که فرضیه‌ی آن‌ها ثابت نشد. افراد با حس خوش‌بینی لزوماً نسبت به عوامل استرس‌زای روزانه واکنش کمتری نشان نمی‌دهند و نسبت به افراد بدبین بازه‌ی زمانی کوتاه‌تری جهت بازیابی عاطفی نخواهند داشت. 

با تمامی این تفاسیر، برنامه‌ریزی و داشتن استراتژی برای کنترل و تنظیم احساسات با استفاده از تنظیم و کنترل هیجانات متمرکز بر اتفاقات پیشین به افراد با حس خوش‌ب​ینی کمک می‌کند تا در مواجهه با عوامل استرس‌زای روزانه آرام و خون‌سرد باشند و سریع‌تر خود را به شرایط اولیه و طبیعی بازگردانند. 

مطابق توضیح نویسندگان این مقاله :«خوش‌بینی با بهره‌گیری از تنظیم هیجان مبتنی بر مشاهدات قبلی به‌عنوان راهبردی است که به افراد برای اجتناب از عوامل استرس‌زای روزانه کمک می‌کند. یا حتی اگر این افراد خوش‌بین همراه با راهبرد تنظیم هیجان مبتنی بر مشاهدات قبلی درگیر عوامل استرس‌زای روزانه شوند به‌سرعت خود را بازیابی عاطفی کرده و به شرایط طبیعی و نرمال بازمی‌گردند.»

آنچه به افراد خوش‌بینی که از تنظیم هیجان مبتنی بر مشاهدات قبلی خود برای کنترل استرس استفاده می‌کنند، کمک می‌کند آن است که این افراد آنچه که سبب پاسخ و واکنش به عوامل استرس‌زا می‌شود را پیش‌بینی کرده و رفتار خود را پیش از غلبه‌ی هیجانات بر خودشان کنترل می‌کنند.

پس استراتژی‌هایی که از کنترل هیجانات متمرکز بر اتفاقات پیشین بهره می‌گیرند بااهمیت هستند.

خوش بینی

تأثیر خوش‌بینی در مدیریت استرس

فرضیه‌ی نویسندگان مبنی بر اینکه افراد خوش‌بین در مواجهه با عوامل استرس‌زای روزانه خود را کنترل می‌کنند، خیلی سریع به شرایط نرمال و پیش از استرس بازمی‌گردند تأیید نمی‌شود. 

اما نویسندگان نتیجه گرفتند که در میان بزرگسالان، خوش‌بینی همراه با تنظیم هیجان مبتنی بر مشاهدات پیشین سلامت عاطفی افراد را تضمین کرده، سبب می‌گردد تا با استفاده از این راهبرد افراد از عوامل استرس‌زا دوری کرده یا اگر در معرض آن قرار بگیرند به‌سرعت و در فاصله زمانی کوتاه‌تری نسبت به افراد بدبین خود را بازیابی عاطفی کرده و به شرایط نرمال و طبیعی خود بازگردند. 

اگر این مطلب برایتان مفید بود حتما دریافت پاسخ این سوال چرا در مغز ما حس بویایی و حافظه عمیقاً به هم مرتبط هستند؟ هم کمک کننده خواهد بود.

برگرفته از:

psychologytoday.com

دسته بندی: مدیریت استرس
اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟