آزمایش های دوران بارداری

در دوران بارداری، پزشک برای اطمینان یافتن از سلامت شما و نوزادتان، انجام برخی آزمایش‌ها را پیشنهاد می‌کند...
03 آبان 1402
آزمایش های دوران بارداری نوشته‌ی
فاطمه مقیسه
| 1 اظهار نظر
/web/image/13811-f92ecade/dybug_A_doctor_taking_a_blood_test_from_a_pregnant_womanA_docto_3751cbae-6a07-47ca-b60d-e6be2668cb2c.png
فاطمه مقیسه

 

مقدمه

در دوران بارداری، پزشک شما به‌منظور اطمینان یافتن از سلامت و یا شناسایی مشکلات سلامتی شما و نوزادتان، انجام برخی آزمایش‌ها را پیشنهاد می‌کند. برخی از این آزمایش‌ها از نمونه‌ی خون شما، برخی از نمونه‌ی ادرار و برخی دیگر از نمونه‌ای که از واژن و مقعد شما گرفته می‌شود، استفاده می‌کند. این آزمایش‌ها، آزمایش‌های معمول دوران بارداری هستند. اگر شرایط خاصی داشته باشید یا آزمایش‌های اولیه مشکل خاصی را نشان دهد ممکن است آزمایش‌های اضافی به شما پیشنهاد شود.

بسیاری از مشکلاتی که در این آزمایش‌ها نشان داده می‌شوند، در دوران بارداری قابل‌درمان هستند. در این مقاله مهم‌ترین آزمایش‌های دوران بارداری آورده شده است.


مراقبت پزشکی در بارداری

سونوگرافی در دوران بارداری:

نام دیگر سونوگرافی، اسکن اولتراسوند است. معمولاً یک سونوگرافی در هفته ۱۱-۱۳ انجام می‌شود که به آن اسکن ۱۲ هفته‌ای می‌گویند. سونوگرافی دیگری که متخصصان سلامت انجام آن را پیشنهاد می‌کنند اسکن ۲۰ هفته‌ای نامیده می‌شود که در هفته ۱۸-۲۰ بارداری انجام می‌شود. همچنین اگر در اوایل بارداری خونریزی از واژن و یا درد شکمی داشته باشید، ممکن است انجام سونوگرافی توصیه شود. چرا که این علائم گاهی اوقات، و نه همیشه، نشان‌دهنده‌ی سقط جنین در اوایل بارداری است.

در صورت داشتن دوقلو و یا چندقلو، شرایط پزشکی خاص و وجود مشکل در بارداری‌های قبلی ممکن است پزشکتان توصیه کند که سونوگرافی‌های بیشتری انجام دهید. و بهتر است در صورت داشتن دوقلو پاسخ این سوال بارداری دوقلویی چگونه است؟ هم بدانید.

در هفته های اول تولد نوزاد باید منتظر چه چیزهایی باشیم؟

نوزاد شما در حال بررسی دنیا است پس باید منتطر چیزهایی از طرف نوزاد خود باشید برای فهمیدن ان این مقاله را بخوانید.

حتما بخوانید

سونوگرافی ۱۲ هفته‌ای:

مهم‌ترین مواردی که در این سونوگرافی نشان داده می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • غربالگری نوزاد شما از نظر شرایط کروموزومی رایج
  • مشخص‌کردن تعداد نوزادان (آیا بیش از یک نوزاد دارید یا نه)
  • مشخص‌کردن سن و تاریخ زایمان

سونوگرافی بارداری

سونوگرافی ۲۰ هفته‌ای:

این اسکن موارد زیر را مورد بررسی قرار می‌دهد:

  • نشان می‌دهد که آیا کودک شما به‌خوبی رشد می‌کند.
  • بررسی موقعیت جفت.
  • بررسی آناتومی بدن کودک: به‌منظور شناسایی و تشخیص مشکلاتی نظیر: اسپینا‌بیفیدا یا مهره‌ی شکاف‌دار، مشکلات قلبی و نقص اندام.
  • این سونوگرافی می‌تواند نشان دهد که آیا کودک شما بیماری ژنتیکی دارد یا نه.
  • مشخص‌شدن جنسیت کودک. البته سونوگرافی همیشه نمی‌تواند جنسیت کودک را به طور قطعی تشخیص دهد.

آزمایش خون در بارداری:

این آزمایش به‌منظور تشخیص گروه خونی شما، بررسی وجود عفونت و سایر مشکلات سلامتی، در اوایل بارداری انجام می‌شود. در این آزمایش ایمنی شما از نظر بیماری سرخجه، و داشتن کم‌خونی، HIV (ایدز)، هپاتیت B، هپاتیت C یا سفلیس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

درصورتی‌که به هریک از این بیماری‌ها مبتلا باشید پزشک شما در مورد بهترین روش و زمان درمان (در طول بارداری یا پس از زایمان) با شما صحبت می‌کند.

آزمایش Rh خون:

تعیین گروه Rh خون ازاین‌جهت مهم است که درصورتی‌که شما Rh منفی و کودکتان Rh مثبت باشد، و اقدامی صورت نگیرد، ممکن است مشکلات جدی‌ای برای کودکتان پیش آید. البته تا زمانی که نوزادتان به دنیا نیاید هیچ‌کس نمی‌داند گروه خونی او چیست؛ بنابراین اگر گروه خونی شما Rh منفی باشد، در 26-۲۸ و ۳۴-۳۶ هفتگی قبل از زایمان آمپول Anti-D به شما تزریق می‌شود. پس از تولد، خون از بندناف کودک شما جمع‌آوری‌شده و نوع Rh آن بررسی می‌شود. اگر نوزادتان Rh مثبت باشد، تزریق آنتی دی دیگری به شما پیشنهاد می‌شود.
اگر در دوران بارداری خونریزی داشته باشید، آمپول فوق به شما تزریق می‌شود تا احتمال ایجاد مشکلات سلامتی در آینده کاهش یابد.

آزمایش خون بارداری

آزمایش خون دیابت بارداری:

درصورتی‌که در بارداری قبلی، دیابت بارداری داشته‌اید و یا شانس بالایی برای دیابت بارداری داشته باشید، انجام این آزمایش توصیه می‌شود. این آزمایش شامل تست تحمل گلوکز (GTT) است و معمولاً در ۲۴-۲۸ هفتگی انجام می‌شود.

برای انجام این آزمایش باید یک شب ناشتا باشید. در این آزمایش خون شما مورد آزمایش قرار می‌گیرد و پس از آن ۷۵ گرم گلوکز در یک نوشیدنی شیرین می‌نوشید و دو بار دیگر، بعد از یک ساعت و سپس بعد از دو ساعت، آزمایش می‌دهید.

اگر در این آزمایش سطح قند خون شما بالا باشد، دیابت بارداری برای شما تشخیص داده می‌شود. داشتن دیابت بارداری به معنای بارداری پرخطر و نیاز به مراقبت و مدیریت بیشتر است. اگر دیابت بارداری کنترل شود اکثر افراد نوزادان سالمی خواهند داشت. اما اگر دیابت بارداری به‌خوبی کنترل نشود می‌تواند مشکلات جدی‌ای برای شما و نوزادتان ایجاد کند.

آزمایش های بارداری

آزمایش ادرار در بارداری:

برخی عفونت‌های ادراری علامتی ندارند و درصورتی‌که درمان نشوند می‌توانند باعث زایمان زودرس یا وزن کم نوزاد شما هنگام تولد شوند؛ بنابراین برای بررسی وجود عفونت، قند، خون، پروتئین و ... انجام آزمایش ادرار در دوران بارداری ضروری به نظر می‌رسد.

چگونه با زایمان زودرس کنار بیاییم؟

زایمان زودرس مانند هر زایمانی، احساسات بسیاری را در بر دارد. برای مقابله با احساسات منفی همراه با عوارض زایمان زودرس، راهکارهای متفاوتی وجود دارد که در این مقاله به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

همین الان کلیک کنید!!



این آزمایش معمولاً شامل ادرار کردن در یک شیشه‌ی کوچک است. گاهی اوقات می‌توانید این کار را در خانه انجام دهید و پس از آن نمونه را به آزمایشگاه تحویل دهید، گاهی اوقات هم ممکن است این آزمایش را در خود آزمایشگاه انجام دهید.

تست استرپتوکوک گروه B (GBS):

استرپتوکوک‌های گروه B نوعی باکتری هستند که اغلب در روده، واژن و مقعد زندگی می‌کنند. این باکتری‌ها برای شما مشکلی ایجاد نمی‌کنند اما اگر به کودک شما منتقل شوند، ممکن است باعث ایجاد عفونت و بیماری شدید در کودکتان شود.

دوراه عمده برای کاهش احتمال ابتلای نوزادتان به عفونت GBS وجود دارد که انجام یکی از آنها کفایت می‌کند.
1-نمونه‌گیری از داخل واژن و اطراف مقعد به‌وسیله یک چوب مخصوص به نام سوآب. معمولاً این غربالگری در ۳۶-۳۸ هفتگی انجام می‌شود. اگر جواب این آزمایش مثبت باشد، برای شما آنتی‌بیوتیک‌های داخل وریدی تجویز می‌شود تا احتمال عفونت در کودک شما کاهش یابد.

آزمایش های بارداری

2-در صورت داشتن هریک از عوامل خطر زیر، آنتی‌بیوتیک‌های داخل وریدی برای شما تجویز می‌شود:

  • نوزاد نارس (کمتر از ۳۷ هفته)
  • داشتن نوزادی با عفونت GBS درگذشته
  • بیشتر از ۱۸ ساعت از اره شدن کیسه آب بگذرد
  • تب داشتن در هنگام زایمان
  • وجود GBS در آزمایش ادرار دوران بارداری

اگر هریک از ریسک فاکتور‌های بالا یا نتیجه GBS مثبت دارید، پزشک شما گزینه‌های درمانی را قبل از شروع زایمان با شما مطرح می‌کند.


برگرفته از:

raisingchildren.net.au



اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟