چگونه با زایمان زودرس کنار بیاییم؟

برای مقابله با احساسات منفی همراه با عوارض زایمان زودرس ، راهکارهای متفاوتی وجود دارد ...
22 خرداد 1402 | هنوز نظری وجود ندارد
/web/image/14417-a27e32d5/1.png
فاطمه مقیسه

 

مقدمه

اغلب نوزادان در موعد مقرر زایمان یا زمان نزدیک به آن به دنیا می‌آیند. گاهی اوقات ممکن است نوزادان قبل از ۳۷ هفتگی به دنیا بیایند که به آن زایمان زودرس می‌گویند. زایمان زودرس مانند هر زایمانی، احساسات بسیاری را در بر دارد. برای مقابله با احساسات منفی همراه با عوارض زایمان زودرس ، راهکارهای متفاوتی وجود دارد که در این مقاله به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.


زایمان زودرس

آمادگی ذهنی و هیجانی برای زایمان زودرس

اگر بدانید که ممکن است زایمان زودرس داشته باشید و نوزادتان نیاز خواهد داشت تا در بیمارستان بماند، ممکن است شما و همسرتان طیفی از احساسات نظیر شادی، عشق، درماندگی، غم، گناه، نگرانی و ... را داشته باشید و از اینکه تولد نوزادتان آن‌طور که انتظار داشتید پیش نرفته، اندوهگین شوید.
شما و همسرتان در چنین مواقعی می‌توانید به مطالعه درباره‌ی زایمان زودرس و نوزادان نارس بپردازید یا با پزشک و ماما‌ی خود صحبت کنید. همچنین می‌توانید با سایر والدینی که نوزاد نارس داشته‌اند صحبت کنید و سؤالات خود را از آنان بپرسید.
تا زمانی‌که موعد زایمان فرا نرسد، هیچ‌کس نمی‌داند دقیقاً چه اتفاقی خواهد افتاد؛ ممکن است به نوع خاصی از زایمان اعم از طبیعی، سزارین و... تمایل داشته باشید؛ اما شرایط ایجاب کند که با روش دیگری فرزند خود را به دنیا آورید.
ممکن است در آستانه‌ی زایمان احساس گیجی و سردرگمی کنید، حال‌آنکه حفظ آرامش قبل از زایمان بسیار مهم است. با انجام راهکارهای زیر می‌توانید این احساسات را مدیریت کرده و آرامش خود را حفظ کنید.

1.تمرینات تنفسی وتمرین برای آرامش عضلانی را انجام دهید.

2.به انجام فعالیت‌هایی که به شما آرامش می‌دهد، بپردازید.

مانند: گوش‌دادن به موسیقی، پیاده‌روی، نقاشی کشیدن و دوش آب گرم گرفتن.

3.در زمان حال زندگی کنید و روی کارهایی که باید امروز انجام دهید تمرکز کنید. نگران آنچه که ممکن است فردا اتفاق بیفتد نباشید.

4.مثبت فکر کنید. مثلاً سعی کنید در مورد کودک خود به شیوه‌ای مثبت و محبت‌آمیز فکر کنید.

5.در صورت نیاز، از شریک زندگی خود، یکی از اعضای خانواده و یا یک دوست قابل‌اعتماد، درخواست کمک کنید.

زایمان زودرس

آشنایی با NICU:

زمانی‌که زایمان زودرس دارید ممکن است کودکتان پس از تولد به بخش مراقبت‌های ویژه‌ی نوزادان یا همان NICU منتقل شود. این بخش به علت وجود دستگاه و فناوری‌های زیاد، ممکن است در ابتدا ترسناک به نظر برسد و تصور کردن آن به‌عنوان اتاق نگهداری کودکان دشوار باشد.
اگر قبل از تولد نوزادتان با مساعدت پزشک و مامای خود بتوانید به این بخش مراجعه کنید، زمانی‌که نوزاد خود را در آنجا می‌بینید چندان وحشت‌زده نشده و احساس آشنایی بیشتری خواهید داشت.

با بارداری و بیماری کرونا چه کنیم؟

اگر باردار هستید و علائم ویروس کرونا را دارید چه‌کار باید بکنید؟ برای پاسخ به این سوال مقاله زیر را بخوانید.

همین الان کلیک کنید!!


آماده‌کردن سایر فرزندان برای زایمان و نوزاد جدید

بهتر است قبل از رفتن به بیمارستان با سایر فرزندانتان صحبت کنید. با آنان درباره‌ی آنچه که اتفاق می‌افتد صحبت کنید، این مسئله به آنان کمک می‌کند تا درمورد تغییر برنامه‌ها کمتر احساس اضطراب و سردرگمی کنند.
آن‌ها ممکن است نگران این باشند که علت زایمان زودرس نوزاد باشند، یا به بیماری نوزاد مبتلا شوند. به آنان بگویید که کاری انجام نداده‌اند و نمی‌توانند به بیماری نوزاد مبتلا شوند.

زایمان زودرس

به فرزندانتان به‌صورت تقریبی بگویید که شما و نوزادتان چند روز در بیمارستان بستری می‌شوید. می‌توانید تقویمی درست کنید که فرزند بزرگ‌ترتان روی آن علامت‌گذاری کند و به‌صورت بصری ببیند چند روز از بستری شدن شما گذشته و چند روز باقی‌مانده است.
به فرزندتان توضیح دهید که شما و همسرتان ممکن است زمان زیادی را صرف مراجعه کردن به پزشک کنید. همچنین می‌توانید به او بگویید زمانی که شما نیستید چه کسی از او مراقبت می‌کند.
می‌توانید با فرزند بزرگ‌تر خود درباره‌ی دیدن نوزادتان صحبت کنید یا به او عکسی از نوزادان نارس نشان دهید تا آمادگی بیشتری برای دیدن خواهر یا برادرش پیدا کند. آنان همچنین می‌توانند برای خواهر یا برادرشان نقاشی بکشند و وقتی او را می‌بینند به او بدهند، با این کار آنها با خواهر و برادر تازه به دنیا آمده، احساس نزدیکی بیشتری می‌کنند. اگر این مطلب برایتان مفید بوده حتما دریافت پاسخ این سوال  پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها برای بزرگ کردن نوه‌هایشان چه کنند؟ هم میتواند کمک کننده باشد.


برگرفته از:

دسته بندی: زایمان زودرس
اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟