تنوع مسیرهای شغلی در روان‌شناسی

با افزایش آگاهی مردم نسبت به اهمیت سلامت روان و لزوم مراجعه به روانشناس، این شغل نیز مسیر رو به رشدی پیدا کرده است...
19 خرداد 1402
تنوع مسیرهای شغلی در روان‌شناسی نوشته‌ی
زینب سادات عرب زاده
| 1 اظهار نظر
/web/image/14180-3ba3e5a4/1.png
زینب سادات عرب زاده

 

مقدمه

اگرچه روان‌شناسی به طور رسمی در اواخر قرن نوزدهم در صحنه ظاهر شد، اما این رشته به قدمت زمان است. درک رفتارها، انگیزه‌ها و شیوه‌های تفکر انسان همیشه موردتوجه افراد کنجکاوی بوده است که هرگز از پرسیدن چرا دست برنداشتند. 

چرا مردم کاری را که انجام می‌دهند، انجام می‌دهند؟ چرا به برخی از محرک‌ها پاسخ می‌دهند و به برخی دیگر پاسخ نمی‌دهند؟ چرا این‌طور رفتار می‌کنند؟
اگر این کنجکاوی را به اشتراک می‌گذارید و وقف یافتن پاسخ‌ها هستید، شغل روان‌شناسی ممکن است برای شما مناسب باشد. بااین‌حال، به‌خاطر داشته باشید که دانشجویان روان‌شناسی باید مهارت‌ها و استعدادهای مختلفی را توسعه دهند.

درحالی‌که این یک علم دقیق نیست، نیاز به درک عمیق روش‌های علمی دارد، زیرا ساعت‌ها مشاهده، آزمایش و تجزیه‌وتحلیل آماری را در بر می‌گیرد. به طور هم‌زمان، برای برقراری ارتباط و درک بیماران و مراجعان به خلاقیت، ذهن باز و مهارت‌های ارتباطی عالی نیاز دارد.

برای اینکه بدانید آیا مسیرهای شغلی در روان‌شناسی انتخاب مناسبی برای شما هستند، به این راهنمای کامل نگاهی بیندازید که تمام اصول اولیه‌ی شروع کار با این رشته‌ی فوق‌العاده را پوشش می‌دهد.

مسیر شغلی در روانشناسی

مراحل روان‌شناس شدن

تبدیل‌شدن به یک روان‌شناس معتبر نیاز به سال‌ها آموزش و تجربه دارد. شما باید در یکی از شاخه‌های روان‌شناسی ثبت‌نام کنید، مدرک بگیرید و مجوز خود را در طول حرفه‌ی خود حفظ کنید. در اینجا مروری کوتاه بر مراحلی خواهیم داشت که باید دنبال کنید.

  • تحصیلات

مدرک روان‌شناسی برای هرکسی که مایل به دنبال‌کردن این حرفه است یک الزام مطلق است. بسته به انتخاب شغل روان‌شناسی خود، به مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری نیاز دارید. 

برای اینکه ببینید آیا این رشته برای شما مناسب است یا خیر، می‌توانید ابتدا مدرک کاردانی را کسب کنید که آموزش روان‌شناسی اولیه را به شما ارائه می‌دهد و پایه‌هایی را برای رفتن به دوره‌ی کارشناسی به شما ارائه می‌دهد. 

افرادی که مدرک کارشناسی خود را در این زمینه کسب می‌کنند می‌توانند در موقعیت‌های ابتدایی شغل پیدا کنند یا مشاغلی را در زمینه‌ی مدیریت، منابع انسانی و موارد مشابه دنبال کنند. برای مسیرهای شغلی تخصصی‌تر، حداقل به مدرک کارشناسی ارشد نیاز دارید.

  • تجربه‌ی بالینی

برای کار به‌عنوان یک روان‌شناس مستقل، ابتدا باید تجربه‌ی بالینی گسترده‌ای در این زمینه داشته باشید. مسئولیت‌های شما در کارآموزی محدود خواهد بود، اما شما فرصتی برای کار با بیماران و مشتریان با زمینه‌های مختلف خواهید داشت.

  • مجوز

شما نمی‌توانید بدون مجوز آن را تمرین کنید، بنابراین دریافت مجوز یک مرحله‌ی مهم در هر حرفه‌ی روان‌شناسی است. مناطق مختلف ممکن است شرایط صدور مجوز متفاوتی داشته باشند، بنابراین به نفع شماست که برای تحصیل روان‌شناسی در منطقه‌ای که در نهایت می‌خواهید در آن کار کنید، درخواست دهید.

به‌عنوان یک قاعده‌ی کلی، شما باید مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد و تجربه‌ی بالینی داشته باشید و برای دریافت مجوز باید آزمایش‌های بیشتری را پشت سر بگذارید.
بسته به جایی که در آن قرار دارید، می‌توانید تجربه‌ی بالینی را قبل، در طول یا بعد از درخواست مجوز کسب کنید.

  • گواهینامه

برخلاف مجوز، برای تمرین روان‌شناسی نیازی به گواهینامه نیست. بااین‌حال، گواهینامه‌ی تخصصی می‌تواند به شما کمک کند تا سطح بالاتری از تخصص خود را نشان دهید و حتی حقوق بیشتری برای شما به همراه خواهد داشت.

مسیر شغلی در روانشناسی

کاری که روان‌شناسان انجام می‌دهند

در میان عموم مردم سردرگمی زیادی در مورد آنچه که روان‌شناسان واقعاً انجام می‌دهند وجود دارد. معمولاً، آنها را حتی با روانپزشکان اشتباه می‌گیرند، زیرا عناوین آنها کاملاً شبیه به نظر می‌رسد و هر دو حرفه‌ای است که با سلامت روان سروکار دارند. بااین‌حال، مشاغل و مهارت‌های آنها بسیار متفاوت است.

وظیفه‌ی روان‌شناس درک و توضیح افکار، رفتارها و احساسات است. هدف اصلی آنها ارائه‌ی روان‌درمانی یا گفتاردرمانی است که به بیمار کمک می‌کند تا بفهمد چه چیزی باعث رفتارهایش می‌شود و چه چیزی بر تعامل او با محیطش اثر می‌گذارد. آنها به دنبال الگوهای رفتاری هستند و علت و معلول پاسخ‌های یک فرد به محرک‌های مختلف را بررسی می‌کنند.

روان‌شناسان اغلب برای مشکلات رفتاری (مانند مسائل خشم)، اختلالات خلقی (مانند افسردگی و اضطراب)، و مشکلات یادگیری (مانند ADHD) درمان‌های مؤثر و شخصی‌سازی‌شده‌ای ارائه می‌کنند.

تخصص‌های روان‌شناسی

افراد می‌توانند در تخصص‌های مختلف تحصیل کنند. اگرچه این موضوع نو و جوان است، اما یک‌رشته‌ی گسترده با طیف گسترده‌ای از مسیرهای شغلی مختلف است که می‌توانید انتخاب کنید که هرکدام از دیگری جالب‌تر است.
در اینجا برخی از رایج‌ترین تخصص‌های شغلی روان‌شناسی که می‌توانید دنبال کنید آورده شده است:

مسیر شغلی در روانشناسی

  • مشاوره

از مشاوران زناشویی گرفته تا مشاوران شغلی، روان‌شناسانی که این مسیر شغلی را انتخاب می‌کنند، آموزش‌دیده‌اند تا به افرادی با طیف وسیعی از مشکلات کمک کنند. آنها می‌توانند به بیماران خود در مدیریت بهتر استرس، تطبیق استراتژی‌های مقابله‌ای بهتر، توسعه‌ی مهارت‌های ارتباطی مؤثرتر، تغییر عادات مخرب خود و موارد دیگر کمک کنند.

  • روان‌شناسی کودک

بر رشد آگاهانه و ناخودآگاه دوران کودکی تمرکز دارد. اگر خود را وقف این حرفه‌ی روان‌شناسی کنید، وظیفه‌ی شما تجزیه‌وتحلیل نحوه‌ی تعامل کودکان با جهان، والدینشان و خودشان است. شما رشد عاطفی و شناختی آنها را مشاهده خواهید کرد و به والدین یا قیم قانونی منابعی برای کمک به پیشرفت فرزندانشان ارائه خواهید کرد.

  • روان‌شناسی بالینی

روان‌شناسان بالینی متخصصان سلامت روان هستند که آموزش‌های تخصصی برای ارائه‌ی درمان اختلالات روانی، عاطفی و رفتاری دارند. وظیفه‌ی شما به‌عنوان یک روان‌شناس بالینی تشخیص اختلالات، توسعه و اجرای طرح‌های درمانی و نظارت بر پیشرفت بیمار است. شما می‌توانید با بیمارانی کار کنید که با اختلالات جدی‌تری مانند اختلال وسواس فکری، افسردگی، PTSD و غیره سروکار دارند.

  • روان‌شناسی سلامت

بر ارتباط بین بیماری و روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، زیست‌شناسی و رفتار تمرکز دارد. این یک واقعیت شناخته شده است که سلامت روانی و جسمی به‌شدت درهم‌تنیده هستند و تأثیر زیادی بر یکدیگر دارند. 

به‌عنوان یک روان‌شناس سلامت، به بیماران خود کمک می‌کنید تا رفتارهایی را که بر سلامت آنها تأثیر منفی می‌گذارد تغییر دهند و رفتارهایی را اتخاذ کنند که می‌تواند منجر به‌سلامت بیشتر شود.

مسیر شغلی در روانشناسی

  • روان‌شناسی ورزشی

این یکی از مسیرهای شغلی جالب در روان‌شناسی است. شما باید با ورزشکاران کار کنید تا به آنها کمک کنید تمرکز خود را بهبود بخشند، باانگیزه بمانند، و اضطراب و ترس از شکست را که در چنین زمینه‌های رقابتی بسیار رایج است، کنترل کنند.

  • روان‌شناسی اجتماعی

این مطالعه چگونگی تأثیر روابط بین‌فردی و تعاملات بر رفتار و سلامت روانی است. شما تأثیرات فردی و گروهی را تجزیه‌وتحلیل می‌کنید و به بیماران خود کمک می‌کنید تا روابط مثبت بیشتری با حلقه اجتماعی خود برقرار کنند.
درحالی‌که بسیاری از روان‌شناسان اجتماعی اغلب می‌توانند به‌عنوان مشاور کار کنند، آنها همچنین می‌توانند مشاغلی در بازاریابی پیدا کنند که در آن بر نگرش‌های مصرف‌کننده و رفتارهای خرید تمرکز کنند یا در تجارتی که در آن کمک‌های سازمانی و مدیریتی ارائه می‌دهند کمک کنند.

  • روان‌شناسی مدرسه

حرفه‌ی روان‌شناسی مدرسه باعث می‌شود که در یک محیط مدرسه با کودکان خردسال، نوجوانان و والدین آنها کار کنید. شما می‌توانید مشکلات رفتاری، مشکلات یادگیری، مشکلات اجتماعی و موارد دیگر را تشخیص دهید. علاوه بر این، شما حتی می‌توانید به دانش‌آموزان دبیرستانی مشاوره‌ی شغلی ارائه دهید و در صورت نیاز مداخلات رفتاری را توسعه دهید.

  • عصب روان‌شناسی

عصب روان‌شناسی رابطه‌ی بین سیستم‌های عصبی و رفتار را مطالعه می‌کند. می‌توانید نحوه‌ی ایجاد و ذخیره‌سازی خاطرات یا آسیب‌ها و بیماری‌های مغزی بر رفتار و ادراک را مطالعه کنید. شما با تکنیک‌های تصویربرداری مانند اسکن PET، SPECT، یا fMRI برای مطالعه‌ی عملکردها و فرایندهای مغز کار می‌کنید، و اغلب از نزدیک با سایر متخصصان سلامت کار می‌کنید.

  • روان‌شناسی قانونی

برای بسیاری از فرایندهای حقوقی حیاتی است؛ زیرا شامل اعمال اصول و روش‌های روان‌شناختی در سیستم حقوقی است. به‌عنوان یک روان‌شناس پزشکی قانونی، شما باید نظر حرفه‌ای در مورد اینکه آیا یک متهم به‌اندازه کافی برای محاکمه صلاحیت دارد یا خیر، یا اینکه والدین به‌اندازه‌ی کافی برای دریافت حضانت صلاحیت دارند، ارائه دهید.
در بیشتر موارد، روان‌شناسان قانونی نیاز به مدرک دکترا دارند. علاوه بر این، بسیاری از آنها در روان‌شناسی و حقوق آموزش‌دیده‌اند.

مسیر شغلی در روانشناسی

  • روان‌شناسی سازمانی

روان‌شناسی سازمانی یا صنعتی بر مطالعه‌ی رفتار و سلامت روان در محیط کار متمرکز است. در بیشتر موارد، شما یک متخصص منابع انسانی هستید که به استخدام، آموزش کارمندان و توسعه کمک می‌کند. 

به‌عنوان یک روان‌شناس سازمانی، شما همچنین می‌توانید استراتژی‌هایی برای تقویت روحیه و بهره‌وری کارکنان، بهبود کیفیت زندگی کاری و یا حتی تقویت فرهنگ شرکت ایجاد کنید.

اینها تنها تعدادی از مسیرهای شغلی مختلف در روان‌شناسی هستند که می‌توانید دنبال کنید. همان‌طور که گفته شد، این یک‌رشته‌ی گسترده است که مدام در حال گسترش است، بنابراین اگر تصمیم به گرفتن مدرک روان‌شناسی دارید، گزینه‌های زیادی برای انتخاب خواهید داشت.

مسیر شغلی در روانشناسی

منابع تحقیقاتی شغلی برای روان‌شناسی

افراد اغلب باید تحقیقات کاملی انجام دهند تا بهترین مسیر شغلی را مشخص کنند. اگر علاقه‌مند به بررسی گزینه‌های خود و یادگیری بیشتر قبل از تعهد هستید، به منابع شغلی زیر برای روان‌شناسی نگاهی بیندازید:

  • انجمن روان‌شناسی آمریکا (APA): یک سازمان علمی که با ارائه دانش و اطلاعات به نفع جامعه است.
  • LearnPsychology: پایگاه‌داده وسیعی از منابع و اطلاعات دقیق برای مبتدیان و متخصصان روان‌شناسی و سلامت روان.
  • انجمن علوم روان‌شناسی (APS): یک سازمان بین‌المللی که دسترسی به تحقیقات و علم روان‌شناسی ارزشمند را فراهم می‌کند.
  • Psychology.org: یک مرکز اطلاعات آنلاین که به شما امکان می‌دهد برنامه‌های تحصیلی موجود، گزینه‌های شغلی و موارد دیگر را بررسی کنید.
  • Psychology Today: یکی از بزرگ‌ترین مجلات روان‌شناسی که بینش‌ها و اطلاعات منحصربه‌فرد و آسان هضم را در مورد هر چیزی که با روان‌شناسی مرتبط است به اشتراک می‌گذارد.
  • ابزارهای روان‌شناسی: وب‌سایتی که به شما امکان دسترسی به انواع ابزارهای مبتنی بر شواهد را می‌دهد که در هر نوع روان‌درمانی ضروری هستند. این سایت همچنین مقالات و مصاحبه‌های جذابی را با رهبران روان‌شناسی به اشتراک می‌گذارد.
  • انجمن آموزش روان‌شناسی (STP): یک مرکز اطلاعاتی وسیع با وبلاگی روشنگر، کتاب‌های الکترونیکی مفید، ویکی دقیق و موارد دیگر. مناسب برای تمامی معلمان و دانش‌آموزان
  • آکادمی روان‌شناسی بالینی آمریکا (AACPSY): سازمانی متشکل از روان‌شناسان دارای گواهی هیئت‌مدیره که دوره‌های آموزشی، رویدادهای حرفه‌ای و موارد دیگر را ارائه می‌دهد.
  • PsychCentral: یک وب‌سایت اختصاص‌داده‌شده به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات در مورد روان‌شناسی بالینی و سلامت روان.
  • مؤسسه‌ی ملی سلامت روان (NIMH): یک منبع آنلاین عالی که در آن دانش‌آموزان می‌توانند جدیدترین تحقیقات و مطالعات را پیدا کنند.
  • انجمن روان‌شناسی اجتماعی تجربی (SESP): یک سازمان بین‌المللی که پیشرفت روان‌شناسی اجتماعی را ترویج می‌کند.
  • PubMed: پایگاه داده‌ای وسیع با میلیون‌ها مقاله علمی، مقاله تحقیقاتی و مطالعه. این موضوع موضوعات مختلف مرتبط با علوم زیستی و زمینه‌های زیست‌پزشکی را پوشش می‌دهد.
  • روان‌شناسی عملی: یک کانال یوتیوب که ویدئوهای آموزنده و سرگرم‌کننده را در مورد بسیاری از موضوعات مرتبط با روان‌شناسی به اشتراک می‌گذارد.
  • Society for Health Psychology: یک وب‌سایت آموزنده که تحقیقات دانشگاهی و منابع مفید را برای دانشجویان و متخصصان به اشتراک می‌گذارد.

مسیر شغلی در روانشناسی

کلام پایانی

روان‌شناسی رشته‌ی وسیعی است که فرصت‌های شغلی بی‌نظیری را ارائه می‌دهد. برای کسب مدرک روان‌شناسی و حرفه‌ای شدن، به سال‌ها تجربه و تعهد مادام‌العمر به رشته‌ی خود نیاز دارید. مسیرهای شغلی در روان‌شناسی برای همه مناسب نیست، اما اگر مشتاق و متعهد باشید، در شغل انتخابی خود به موفقیت خواهید رسید.

یادگیری روان‌شناسی همیشه چالش‌برانگیز است و برای کشف مطالعات موردی و پروژه‌های تحقیقاتی مختلف زمان می‌برد. اگر این مطلب برایتان مفید بود حتما این مطلب توضیح رویکرد طرح‌واره درمانی و مدل درمانی آن هم کمک کننده خواهد بود.

برگرفته از :

edubirdie.com

اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟