با همسر سوگوارم چگونه رفتار کنم؟!

برای عبور از این تجربه‌ی سخت و حفظ رابطه‌ی زناشویی خود چه کاری می‌توانید انجام دهید؟
24 شهریور 1402
با همسر سوگوارم چگونه رفتار کنم؟! نوشته‌ی
مائده سادات ثابت قلم
| هنوز نظری وجود ندارد
/web/image/13901-e9abbae1/1.png
مائده سادات ثابت قلم

 

مقدمه

ازدواج به معنای مواجهه با موانع و چالش‌ها به‌عنوان یک تیم است. یکی از سخت‌ترین چالش‌هایی که در زندگی با آن روبرو هستیم ازدست‌دادن کسی است که دوستش داریم. وقتی عزیزی را از دست می‌دهید، غم و اندوه ناشی از آن می‌تواند هر بخش از زندگی شما را تحت‌تأثیر قرار دهد، از جمله ازدواج شما.

فرقی نمی‌کند کدام یک از شما دچار غم ناشی از فقدان یک عزیز شده‌اید، مهم این است در نظر داشته باشید که غم و اندوه ناشی از این فقدان چگونه می‌تواند بر روابط شما و همسرتان تأثیر بگذارد و برای عبور از این تجربه‌ی سخت و حفظ رابطه‌ی زناشویی خود چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

غم و اندوه دقیقاً چگونه بر روابط تأثیر می‌گذارد؟

تغییرات و چالش‌هایی وجود دارد که ممکن است در صورت غمگین شدن شما یا همسرتان اتفاق بیفتد. افراد مختلف به غم و اندوه پاسخ‎‎‌های متفاوتی می‌دهند، اما ازدست‌دادن موقتی صمیمیت در رابطه‌ی زناشویی یک اثر رایج است. درحالی‌که غم سنگین ازدست‌دادن عزیزی را تجربه می‌کنید، ممکن است علاقه‌ای به صمیمیت فیزیکی با همسرتان نداشته باشید. از سوی دیگر، برخی از زوجین افزایش لحظات صمیمی را تجربه می‌کنند، زیرا همسر عزادار به دنبال کسب آرامش و عواطف مثبت است تا دوباره سرپا شود.

تاثیر سوگ بر رابطه ی زناشویی

مسائل کوچک، بزرگ به نظر می‌رسند

تغییر دیگری که ممکن است متوجه آن شوید این است که اختلافات کوچک شما - همان مواردی که در طول زندگی روزمره در پس‌زمینه‌ی زندگی‌تان محو می‌شدند - در خط مقدم یک نبرد قرار می‌گیرند و بسیار بزرگ‌تر از حد معمول جلوه می‌کنند.

به‌عنوان‌مثال، قراردادن لباس توسط همسرتان در اطراف خانه معمولاً ممکن است در حالت معمولی به نظرتان تا حدودی عجیب‌وغریب و آزاردهنده باشد. اما زمانی که غصه می‌خورید، ممکن است احساس کنید که نمی‌توانید از کنار آن بگذرید.

از سوی دیگر، غم و اندوه ممکن است باعث شود برخی از افراد مسائلی را که معمولاً بینشان جرقه‌ای برای مشاجره ایجاد می‌کرده، رها کنند. ممکن است احساس کنید که در ذهنتان چیزهای بزرگ‌تری وجود دارد که می‌خواهید برایشان غصه بخورید و نمی‌توانید وقتی برای مسائل پیش‌پاافتاده صرف کنید، یا اینکه به این باور برسید که زندگی خیلی کوتاه‌تر از این حرف‌هاست که بخواهید سر مسائل کم‌اهمیت با همسرتان دعوا کنید.

10 مسئله که قبل از ازدواج باید بدانیم!

مهم است که قبل از ازدواج در انتخاب هم تیمی به‌قدر کافی دقت کنید تا در آینده مسابقه‌ی زندگی را به این راحتی‌ها نبازید! برای بردن در این مسابقه این مقاله را حتما بخوانید.

حتما بخوانید

شما نقشی را بر عهده می‌گیرید که به آن عادت ندارید

هر رابطه بین دو نفر نقش‌ها و هنجارهایی را ایجاد می‌کند. معمولاً ممکن است شما همسری باشید که در هنگام بروز مشکلات به جنبه‌های مثبت موضوع نگاه می‌کند و اوضاع را آرام می‌کنید. اما وقتی غم و اندوه در میان باشد، آن نقش‌های همیشگی می‌توانند معکوس شوند و کاملاً تغییر کنند. اگر همسرتان کسی بوده که معمولاً به شما روحیه می‌داده، ممکن است نتواند این کار را در زمانی که عزادار عزیز ازدست‌رفته است انجام دهد. در عوض، ممکن است متوجه شوید که شما نقش همیشگی او را بر عهده دارید و مسئولیت آرام‌سازی همسرتان این بار بر دوش شماست، این وضعیت در ابتدا می‌تواند سخت به نظر برسد، اما موقعیت بسیار خوبی است برای اینکه دوطرفه بودن مسئولیت‌ها و نقش‌ها را در رابطه‌ی زناشویی لمس کنید و کمی این نقش را تمرین کنید.

تاثیر سوگ بر رابطه ی زناشویی

روزهایی که حال و هوای شما با یکدیگر فرق دارد...

در طول رابطه‌ی زناشویی حتماً روزهایی را تجربه می‌کنید که نمی‌توانید در یک طول‌موج با همسرتان قرار بگیرید و حال و هوایتان کاملاً با هم متفاوت است. زمانی که یکی از همسران احساسات شدید غم و اندوه را تجربه می‌کند، ممکن است به نظر برسد این حال و هوای متفاوت از یکدیگر به حالت عادی و همیشگی رابطه تبدیل شده‌اند. ممکن است هر یک از شما احساس کنید درک نمی‌شوید و دیگری خبر از احوالتان ندارد. اینها همه خصوصیات فرایند سوگواری هستند و نباید به‌عنوان مشکلات رابطه‌ی زناشویی یا نقاط ضعف همسر سوگوار تلقی شوند.

اگر شما یا همسرتان در حال گذراندن ایام سوگواری هستید، ممکن است احساس کنید فردی که با او ازدواج کرده‌اید تا حدودی برایتان ناآشنا است. به‌خصوص اگر برای اولین‌بار به‌عنوان یک زن یا شوهر با غمگینی و اندوهناکی طرف مقابل روبرو می‌شوید، شاید ویژگی‌های خاصی را در همسر خود مشاهده کنید که قبلاً هرگز تجربه نکرده‌اید.

شاید همسر شما معمولاً در کمک برای انجام کارهای خانه بهترین نبوده، اما اکنون بیشتر مسئولیت را بر عهده می‌گیرد. اینجاست که نقاط جدیدی از قوت و ضعف رابطه‌، خود را نمایان می‌سازد.

چگونه با کمک یکدیگر از پس غم و اندوه ناشی از سوگواری کنار بیاییم؟

اگر هر یک از این تغییرات و چالش‌ها در رابطه‌ی شما ایجاد شده است، راه‌هایی برای مقابله با آن وجود دارد. در واقع، اگر هر دو با هم این چالش را حل کنید، اندوه می‌تواند کاتالیزوری برای تغییرات مثبت در ازدواج باشد. در اینجا چند راه برای کنارآمدن با غم و اندوه در رابطه‌ی زناشویی به شما پیشنهاد می‌کنیم:

1- به نحوه‌ی غم و اندوه آنها احترام بگذارید

هیچ دونفری غم را دقیقاً به یک‌شکل تجربه نمی‌کنند. همسر شما ممکن است غم و اندوه خود را به‌گونه‌ای متفاوت با شما ابراز کند. شاید همسرتان برای سومین روز متوالی از روی کاناپه تکان نخورد، درست زمانی که شما احساس بهتری دارید و مایلید بیرون بروید و کمی ورزش کنید. بااین‌حال، آنچه برای شما مؤثر است ممکن است برای دیگری کمک‌کننده نباشد. مهم است که روش‌های مقابله‌ای منحصربه‌فرد همسرتان را بشناسید و به روش‌هایی که برای مقابله با غم انتخاب می‌کند احترام بگذارید.

تاثیر سوگ بر رابطه ی زناشویی

2- برای برطرف‌شدن غم و اندوه زمان تعیین نکنید

هیچ‌کس دقیقاً به‌اندازه‌ی فرد دیگری غم را تجربه نمی‌کند. ممکن است پس از گذشت مدتی احساس کنید که وقت آن رسیده است که غم و اندوه خود را کنار بگذارید، یا ممکن است فکر کنید که همسرتان باید سریع‌تر بهبود یابد. چه شما و چه همسرتان که عزادار هستید، به یاد داشته باشید که غم و اندوه یک جدول زمانی ندارد. از فشارآوردن به خود یا همسر خود برای غلبه بر غم و اندوه در یک دوره‌ی زمانی معین یا قبل از اینکه واقعاً آماده باشید، خودداری کنید.

3- به سیستم حمایت اجتماعی خود تکیه کنید

هنگامی که شریک زندگی شما غمگین است، ممکن است احساس کنید عشق، توجه و حمایت معمول را از جانب او دریافت نمی‌کنید. درحالی‌که می‌دانید چرا همسرتان در حین غمگینی به شما محبت نمی‌کند، اما امکان دارد همچنان احساس تنهایی و عدم حمایت از طرف همسر آزارتان دهد. به‌جای اینکه دریافت تمام حمایت‌های اجتماعی و عاطفی خود را به شریک زندگی خود وابسته کنید، برای برطرف‌کردن نیازهای ارتباطی خود با دوستان و اعضای خانواده‌تان در تماس باشید. صرف زمان بیشتر با حلقه‌ی اجتماعی نزدیکتان می‌تواند به شما کمک کند توان و انرژی کافی برای مراقبت از همسرتان جهت عبور از دوران سوگ را داشته باشید.

4- به‌عنوان یک گزینه به مشاوره نیز فکر کنید

اکثر مردم مجبور نیستند برای کنارآمدن با غم و اندوه ناشی از سوگ به مشاور مراجعه کنند. بااین‌حال، اگر همسرتان با غم و اندوه خود به روشی ناسالم کنار می‌آید و یا مدت زیادی گذشته و هنوز نتوانسته با سوگ کنار بیاید، می‌توانید به او دریافت کمک حرفه‌ای از سایلایف را پیشنهاد کنید. اگرچه نمی‌توانید کسی را مجبور کنید که به مشاوره برود، اما می‌توانید با پیداکردن یک مشاور واجد شرایط و پیشنهاد شرکت در جلسه به همسرتان، از او حمایت کنید. به طور مشابه، اگر مسائل مربوط به فقدان و اثر سوگ بر رابطه‌ی زناشویی شما زیاد بوده، دریافت مشاوره برای مسائل زوجی می‌تواند کمک‌کننده باشد. ما در این مسیر همراه شما هستیم.

تاثیر سوگ بر رابطه ی زناشویی

مطمئن باشید که غم و اندوهتان باگذشت زمان بهبود می‌یابد

زمانی که غم و اندوه رابطه‌ی زناشویی شما را تحت‌تأثیر قرار داده، ممکن است احساس کنید که این چالش‌ها برای همیشه ادامه خواهند داشت. بااین‌حال، همان‌طور که خود شما و همسرتان رفته‌رفته به وضعیت نبودن عزیز ازدست‌رفته عادت می‌کنید، حال و هوای سابق نیز به رابطه‌ی شما باز خواهد گشت. صبر و درک متقابل می‌تواند در تحمل شرایط سخت فعلی به شما کمک کند و حتی باعث نزدیکی بیشترتان به یکدیگر به‌عنوان یک زوج شود.و اگر این مطلب برایتان مفیده بوده حتما این مطلب خیالات خامی که درباره‌ی ازدواج داریم! هم کمک کننده خواهد بود.

برگرفته از:

bettermarriages.org

دسته بندی: روابط عاطفی
اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟