باباها و اوایل بارداری

وقتی همسرتان به شما می‌گوید که دارید پدر می‌شوید، ممکن است احساسات متفاوتی را تجربه کنید...
14 خرداد 1402
باباها و اوایل بارداری نوشته‌ی
فاطمه مقیسه
| هنوز نظری وجود ندارد
/web/image/13915-95a01d56/1.png
فاطمه مقیسه

 

مقدمه

وقتی خبر بارداری همسرتان را می‌شنوید، ممکن است احساسات متفاوت و درهمی را تجربه کنید. داشتن چنین احساسات متفاوت و مختلطی اشتباه نیست. شاید این احساسات دلایل متفاوتی داشته و یا صرفا بیانگر این باشد که باباها در اوایل بارداری، برای سازگار شدن با موقعیت جدید به زمان بیشتری نیاز دارند. در این مقاله به رایج‌ترین واکنش‌ها و احساساتی که ممکن است در این دوره تجربه کنید می‌پردازیم.

واکنش مردان به خبر بارداری

وقتی همسرتان به شما می‌گوید که دارید پدر می‌شوید در ابتدا ممکن است احساسات متفاوتی را تجربه کنید. این احساسات ممکن است مثبت و یا حتی نه‌چندان مثبت باشند!
یکی از رایج‌ترین واکنش‌ها، شادی و هیجان است. پس از شنیدن این خبر ممکن است از فرط خوشحالی تمایل داشته باشید از بالای پشت‌بام فریاد بزنید و آن را به اطلاع عموم برسانید؛ ممکن است تا مدتی نخواهید خبر بارداری همسرتان را به بقیه بگویید ولی نتوانید جلوی خوشحالی خود را بگیرید و برای سایر افراد سؤال پیش آید که چه چیزی باعث شده تا این حد شما ذوق‌زده شوید.

اگر قصد بچه‌دار شدن نداشته باشید و یا اینکه همسرتان زودتر از زمانی که تصور می‌کردید باردار شود، ممکن است متعجب شده و یا حتی باور نکنید. اگر هیچ احساسی نداشتید و یا حتی احساس سردرگمی و گیجی داشتید کاملاً طبیعی است و اندکی زمان می‌برد تا با این مسئله کنار بیایید.

در این دوران ممکن است به این فکر کنید که آیا من پدر خوبی می‌شوم و برای اینکه پدر خوبی باشم چه کارهایی می‌توانم انجام دهم؟

باباها و اوایل بارداری

پاسخی که در اینجا وجود دارد این است که هیچ‌کسی نتوانسته یک شبه پدر خوبی شود. بلکه همه‌ی افراد به مرور زمان و با مطالعه‌ی کتب موجود در این حوزه، شرکت در کلاس‌های آمادگی برای پدر شدن و مشورت با سایر افرادی که چنین تجربه‌ای داشته‌اند، برای ایفای نقش پدر بودن آماده شده‌اند.

اوایل بارداری زمانی برای یادگیری و سازگاری

۹ ماه بارداری زمان مناسبی برای فکرکردن به نقش پدر در دوران بارداریو معنای واژه‌ی پدر شدن است. این دوره، زمان خوبی فراهم می‌آورد تا برای تغییراتی که بعداً در روابط بین شما و همسرتان ایجاد می‌شود آماده شوید. در این دوره می‌توانید به این فکر کنید که چگونه می‌توان بین کار و زندگی تعادل ایجاد کرد تا فرصت لازم را برای بودن در کنار فرزند و همسرتان در اختیار داشته باشید.
در این دوره بهتر است احساسات خود را در مورد بارداری مورد وارسی قرار داده و برای آن زمان بگذارید. می‌توانید درمورد آنچه که در ذهنتان می‌گذرد با همسر، دوست و یا یکی از اعضای خانواده‌ی خود صحبت کنید.

یکی دیگر از مسائلی که ممکن است در این دوران به آن فکر کنید، شیوه‌های فرزند پروری است. اغلب افراد به صورت ناخودآگاه تمایل دارند به همان شیوه‌ای که خودشان بزرگ شده‌اند، فرزندانشان را تربیت کنند حال آنکه ممکن است این شیوه‌ها دیگر کارایی نداشته و یا حتی مناسب نباشند. اگر فکر می‌کنید که چنین تمایلاتی دارید بهتر است به آن توجه کرده و از روانشناسان و مشاوران متخصص در این حوزه راهنمایی و مشورت بخواهید.

تغییرات دوران بارداری در ۳ ماهه‌ی دوم

به سه‌ماهه‌ی دوم بارداری خود خوش آمدید! در این دوره شما آرام‌آرام با تغییرات دوران بارداری سازگار می‌شوید. در ادامه نکاتی را از حیث تغییرات جسمانی و عاطفی‌ای که بیان می‌شود مورد بررسی قرار می‌دهیم:

همین الان کلیک کنید!!

باباها و اوایل بارداری


زمان به اشتراک گذاشتن خبر بارداری

قبل از هر کاری بهتر است با شریک زندگی خود در مورد اینکه این خبر را به چه کسانی و چه زمانی بگویید، به توافق برسید.
ممکن است تمایل داشته باشید این مسئله را ابتدا به خانواده‌ی خود اطلاع دهید و بعد آن را در محل کار بگویید. قبل از اینکه این خبر را در محل کار خود بگویید برای واکنش‌های متفاوت افرادی که در محل کار شما هستند و افرادی که جزئیات بیشتری از شما می‌پرسند، آماده شوید. مثلاً ممکن است رئیس شما از شنیدن این خبر خوشحال شود و درعین‌حال، به مرخصی‌های شما و نحوه‌ای که می‌خواهید بین تعهدات کاری و تعهدات خانوادگی خود تعادل ایجاد کنید، فکر کند.
به‌طورکلی بهتر است برای به اشتراک گذاشتن این خبر با سایرین عجله نکنید. بهترین زمان برای این کار پس از ۱۲ هفتگی است. چرا که در این زمان خطر سقط بسیار کمتر می‌شود و به علت انجام آزمایش‌های ۳ ماهه‌ی اول از سلامت نوزاد خود مطمئن شده‌اید. اما گاهی اوقات ممکن است برخی تمایل داشته باشند این خبر را زودتر به اطلاع سایرین برسانند.

باباها و اوایل بارداری

درباره‌ی نوع پدری که می خواهید باشید تصمیم بگیرید!

همه با پدر خود رابطه‌ی خوبی ندارند. اگر آنقدر خوش شانس هستید که پدری دارید که می خواهید دقیقاً مثل او باشید، این فوق العاده است! اما اگر پدر خوبی نداشته اید، ممکن است از نقش خود به عنوان پدر عصبی شوید.

باباها و اواخر بارداری

طبیعی است که قبل از تولد کودک با وجود هیجان زده بودن، احساس نگرانی هم بکنید برای رفع این نگرانی ها این مقاله را بخوانید. 

همین الان کلیک کنید!!

خبر خوب این است که شما باید تصمیم بگیرید که چه نوع پدری باشید .الگوهای پدرانه‌ی خود را پیدا کنید. شما این نقش را از ابتدا خلق می کنید و این شما هستید که تصمیم می گیرید چگونه می خواهید در این نقش زیبا ظاهر شود. و همان طور که در اوایل بارداری باید نکاتی را رعایت کنید باید مطالبی هم در مورد باباها و اواخر بارداری بدانید و رعایت کنید.

حاملگی، پدران را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و آنها احتمالاً احساس عاطفی زیادی را تجربه خواهند کرد. یک کودک مسئولیت‌های جدیدی را به همراه دارد و امکان عدم آمادگی برای آنها از طرف پدر وجود دارد.

احساسات خود را با همسر تان در میان بگذارید و سعی کنید راه‌حل‌هایی را که برای شما مناسب‌تر است، بیابید. گاهی اوقات محدودیت‌های مالی نیز می‌تواند موجب نگرانی باشد. برای رفع این مشکلات می‌توانید از مشورت دیگران استفاده کرده و با برنامه‌ریزی مالی پیش بروید.

مطالعه کتاب نقش پدر در مراقبت و تربیت کودک

همان­‌طور که مادر مواظب کودکی است که در شکم خود دارد، شما نیز به عنوان پدر کودک باید مواظب مادرش باشید. هر کاری که از دست شما برای همسرتان بر می ­آید تا او دوران بارداری سالم ­تری را بگذراند، به گونه ­های غیرمستقیم در سلامت کودکتان تأثیر خواهد داشت.

همین الان کلیک کنید!!

برگرفته از :

raisingchildren.net.au

اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟