دوستم شکست عشقی خورده! چگونه کمکش کنم؟

دوستان فرد شکست‌خورده چگونه می‌توانند به او کمک‌کنند؟
03 مهر 1402
دوستم شکست عشقی خورده! چگونه کمکش کنم؟ نوشته‌ی
مائده سادات ثابت قلم
| 1 اظهار نظر
/web/image/17490-8ab1036b/1.jpg
مائده سادات ثابت قلم

 

مقدمه

شکست‌خوردن در یک رابطه‌ی عاطفی یا شنیدن جواب نه از کسی که دوستش داریم، از جمله اتفاقاتی است که ممکن است برای هر فردی در طول زندگی پیش بیاید. 

فرض کنید دوستتان دچار شکست شده یا رابطه‌ی عاطفی‌اش بعد از مدت‌ها به‌هم‌خورده است. او با حالی به‌هم‌ریخته و پریشان پیش شما آمده و شما را محرم راز خود دانسته و سفره‌ی دلش را برایتان بازکرده است. در این مواقع چه می‌کنید؟ آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید اصلاً چه چیزهایی باید به او بگویید؟ و با انجام‌دادن و انجام‌ندادن چه‌کارهایی می‌توانید به او کمک کنید که راحت‌تر این دوران سخت را سپری کند؟!

فعالانه گوش کنید و او را بپذیرید.

شاید یکی از مهم‌ترین کمک‌ها به فرد شکست‌خورده‌ی عاطفی وجود گوشی است که او را بشنود. فرد شکست‌خورده حال خیلی بدی دارد. سعی کنید خودتان را جای او بگذارید و با آغوش باز او را بپذیرید. حرف‌های او را بادقت گوش بدهید و سنگ صبور او باشید. برای اینکه خوب گوش کنید باید با دوستتان ارتباط چشمی مناسب برقرار کنید و با حرکات غیرکلامی به او نشان بدهید که برای حرف‌هایش اهمیت قائلید. بهتر است سعی کنید به او بگویید متوجه احساساتش هستید و می‌توانید شرایط سختش را لمس کنید، اما هرگز جمله‌ی «درکت می‌کنم» را به کار نبرید، چراکه شما به‌راستی حال او را درک نمی‌کنید، حتی اگر خودتان تجربه‌ی شکست عاطفی را داشته‌اید! چراکه تجارب انسانی برای هر شخصی باتوجه‌به شرایط و خصوصیات شخصیتی و باورهای او کاملاً منحصر به فردند. تنها سعی کنید شرایطی را فراهم که دوست دل‌شکسته‌تان احساساتش را تخلیه و راحت گریه کند. و برای بهتر کمک کردن به دوستتان حتما باید جواب این سوال چه کسی به شما گوش خواهد داد؟ را بدانید.

گوشم با توست!چه کمکی از دست من برمی‌آید؟

یکی از علل تعارض میان زوجین به این دلیل است که هرکدام از طرفین در قبال طرف مقابل در زمان مناسب، نوع مناسب گوش‌ دادن را استفاده نمی‌کنند. این موجب ایجاد کشمکش و احیاناً جروبحث و در نهایت لطمه دیدن احساسات طرفین خواهد شد. اگر دچار چنین تعارضی هستید، می‌توانید مقاله زیر را بخوانید:

همین الان کلیک کنید!!

کمک به فرد شکست خورده ی عاطفی

کمک کنید از تنهایی بیرون بیاید

بعد از مدتی که هیجان و آشفتگی دوستتان فروکش کرد، به او کمک کنید رفته‌رفته به زندگی عادی برگردد. برای مثال کمک کنید سر کلاس‌های دانشگاه حاضر شود یا کارش را از سر بگیرد. با او وقت بیشتری بگذارید و نگذارید در خانه یا در اتاق خوابگاه زیاد تنها بماند. با دوستانتان برنامه بگذارید و او را نیز همراه خود ببرید.

البته باید توجه داشته باشید که قصد شما از این کارها این است که دوستتان تدریجاً بتواند دوباره به خودش متکی شود و زندگی را از سر بگیرد، اگر حضور شما بیش از حد پررنگ باشد احتمال دارد که به‌جای عشق ازدست‌رفته به شما وابسته شود و این اصلاً به نفع او نخواهد بود.

کمک کنید واقعیت را بپذیرد

به طور طبیعی دوستتان هنوز گاهی به رابطه یا به بازگشت آن فرد فکر می‌کند. ممکن است آهنگ‌های غمگین گوش بدهد و مرتب به مکان‌هایی برود که با فرد قبلی بوده است، اگر دیدید دوستتان بعد از گذشت مدتی همچنان به این کار ادامه می‌دهد، سعی کنید او را از این فضا نجات بدهید. با هم به مکان‌های جدید بروید. فیلم‌های جدید و آهنگ‌های جدید به او پیشنهاد بدهید تا تدریجاً بتواند از فضای عاطفی ارتباط پایان‌یافته فاصله بگیرد.

چه کسانی بیشتر دچار شکست عاطفی می شوند؟

تابه‌حال رابطه‌ی عاطفی با جنس مخالف را تجربه کرده‌اید؟ اگر پاسخ شما مثبت است احتمالاً یادتان می‌آید که اوایل ارتباط، وقتی کششی نسبت به او در خود احساس می‌کردید دنبال بهانه می‌گشتید و طوری رفتار می‌کردید که ببینید آیا او هم چنین حسی نسبت به شما دارد؟ کم‌کم با او بیشتر تماس گرفتید و این بهانه‌ها بیشتر شدند و بین شما علاقه به وجود آمد.پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را بخوانید:

همین الان کلیک کنید!!

کمک به فرد شکست خورده ی عاطفی

رازدار باشید

دوستتان به شما اعتماد کرده است و در مورد موضوعی کاملاً محرمانه، حرف‌ها و احساساتی کاملاً خصوصی را با شما در میان گذاشته است. هرگز داستان او را جای دیگر نقل نکنید. این باعث می‌شود او ضربه‌ای دیگر و بی‌اعتمادی دیگری را تجربه کند.

مراقب استفاده‌ی وی از سیگار و مواد باشید

یکی از روش‌های اشتباهی که دوستتان ممکن است برای کاهش غم یا فراموشی در پیش بگیرد استفاده از سیگار، الکل و انواع قرص‌های آرام‌بخش و مواد مخدر است. اگر این رفتارها از او سر زد، سعی کنید او را از محیط‌هایی که دسترسی به این مواد برایش آسان است، کاملاً دور کنید و به او پیشنهاداتی مثل رفتن به باشگاه ورزشی، دویدن و یا کوهنوردی بدهید.

مراقب افکار و رفتار آسیب‌زننده‌ی او به خودش باشید

برخی افراد در این مواقع به‌خاطر احساس ناامیدی و پوچی ممکن است دست به رفتارهای خود آسیب‌رسان بزنند. با اینکه تعداد این افراد کم است، اما این خطر جدی است. اگر دوستتان در مورد خودکشی یا آسیب به خود نقشه‌ای دارد و به شما می‌گوید و یا اموال خود را می‌بخشد، حتماً او را پیش متخصص ببرید و یا به نزدیک‌ترین فرد از اعضای خانواده یا مسئول خوابگاه و مسئولین مرکز مشاوره‌ی دانشگاه اطلاع بدهید. هرگز فکر نکنید شوخی می‌کند و کاری انجام نمی‌دهد. نشانه‌های خطر را کاملاً جدی بگیرید و فوراً با یک متخصص فوریت‌های اجتماعی مشورت کنید.

تشویق کنید از روان‌شناس کمک بگیرد

اگر احساس می‌کنید حالت غمگینی دوستتان برای طولانی‌مدت ادامه پیدا کرده، افکاری برای آسیب‌زدن به خودش دارد، نمی‌تواند سر کلاس حاضر شود یا تکلیف‌های تحصیلی‌اش را درست انجام نمی‌دهد، او را قانع کنید نزد یک روان‌شناس یا مشاور مجرب برود. در این مواقع یک متخصص خیلی بهتر از بقیه به او کمک خواهد کرد.

کمک به فرد شکست خورده ی عاطفی

از این کارها پرهیز کنید:

قضاوت، نصیحت و سرزنش

«من از اولم بهت گفتم این رابطه سرانجام نداره، تقصیر خودته، میدونستم زود گول می‌خوری، چقدر بدبختی.» این جملات نه‌تنها دردی را دوا نمی‌کند، بلکه حال دوستتان را بسیار بدتر می‌کند، زیرا فکر می‌کند چقدر اشتباه کرده است و یا فکر می‌کند شما هم درکش نکرده‌اید. اتفاقی است که افتاده؛ حالا اینکه «او مقصر بوده یا نبوده»، «طرف مقابلش فرد مناسبی بوده یا نه» چه چیزی را عوض می‌کند؟! او از شما سرزنش و نصیحت‌کردن نمی‌خواهد. با شما حرف نزده که او و کارهایش را قضاوت کنید و بگویید چه کسی مقصر است. او یک سنگ صبور همدل می‌خواهد.

بعد از شکست عاطفی چه کنیم؟

قطعا این موضوع می‌تواند حال شما را خوب کند. پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید!!

همین الان بخون!!


دستوردادن

با اینکه می‌دانید رابطه‌ی او رابطه‌ی مناسبی نبوده است، اما با امرونهی‌کردن و دستوردادن او را از خود دور می‌کنید. یادتان باشد شما می‌توانید برای او سود و زیان‌کارهایش را ترسیم کنید، اما او حق انتخاب دارد. مثلاً دوستتان می‌خواهد پیامکی به‌طرف بزند، نگویید «حق نداری» یا «احمق نشو»،. برایش توضیح بدهید که این کار شاید آرامش لحظه‌ای ایجاد کند، اما در آینده‌ی نزدیک باعث آسیب‌دیدن و تحقیر بیشتر وی می‌شود.

تحسین اشتباه

حرف‌هایی مثل «تو قوی‌تر از این حرف‌هایی»، «این مسئله برای تو مسئله‌ای نیست»، «تو خیلی بهتری» حال دوستتان را بهتر نمی‌کند. دوست شما تمایل دارد ضمن درک احساسات او با وی واقع‌بینانه رفتار کنید.

پیام‌آور بودن

اگر شما طرف مقابل را می‌شناسید به‌هیچ‌وجه نقش پیام‌آور و واسطه را ایفا نکنید. این کار باعث می‌شود هر دو طرف نتوانند با واقعیت پایان رابطه مواجه شوند و خود را با آن سازگار کنند.

دسته بندی: روابط عاطفی
اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟