تغییرات دوران بارداری در 3 ماهه‌ی سوم

سه ماه آخر دوره‌ای است که از یک‌سو معاینات پزشکی افزایش می‌یابد و از سوی دیگر برخی مشکلات سابق، مجدداً ظهور پیدا می‌کنند و مادر به استراحت بیشتری نیاز دارد...
01 اسفند 1402 | هنوز نظری وجود ندارد
/web/image/18874-6bae856a/hamidshahan__Body_changes_in_the_first_3_months_of_pregnancyult_7b636736-dd35-4d20-99e0-9edc00ad9541.jpg
فاطمه مقیسه

 

مقدمه

و در نهایت به ۳ ماهه‌ی آخر بارداری خود خوش آمدید. سه ماه آخر دوره‌ای است که از یک‌سو معاینات پزشکی افزایش می‌یابد و از سوی دیگر برخی مشکلات سابق، مجدداً ظهور پیدا می‌کنند و مادر به استراحت بیشتری نیاز دارد. اما با وجود تمامی سختی‌های این دوره، وجود مادر سراسر شوق‌وذوق است، چرا که تمامی این علائم حاکی از دیدار قریب‌الوقوع مادر و فرزند است.در مورد 3ماهه‌ی اول بارداری و 3ماهه‌ی دوم بارداری هم برایتان گفته بودیم! 

با ما همراه باشید تا در ادامه با برخی از تغییرات دوران بارداری در 3 ماهه‌ی سوم، آشنا شوید.


باباها و اواخر بارداری

پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید!

همین الان بخون!!


تغییرات جسمانی

سه ماهه‌ی سوم چند هفته طول می‌کشد؟

سه ماه سوم بارداری از حدود ۲۸ هفتگی شروع می‌شود و تا هنگام زایمان ادامه پیدا می‌کند، به‌طورکلی این دوره حدود ۱۳ هفته طول می‌کشد. تغییرات در سه‌ماهه‌ی آخر بارداری این‌گونه است که برخی مشکلاتی که قبلاً کاهش‌یافته یا از بین رفته بودند مجدداً ظاهر می‌شوند و برخی مشکلات جدید ایجاد می‌شود. از جمله شایع‌ترین علائم و مشکلاتی که ایجاد می‌شوند عبارت‌اند از:

  • احساس خستگی بیشتر و نیاز به استراحت
  • گرفتگی عضلات مخصوصاً گرفتگی عضلات ساق پا
  • سوءهاضمه
  • یبوست
  • تپش قلب
  • واریس
  • ادم (ورم) که ناشی از احتباس مایعات و کاهش گردش خون است.
  • کمردرد و سیاتیک
  • کاهش میل جنسی
  • افزایش ترشحات سفیدرنگ واژن
  • رفلاکس معده و سوزش سر معده
  • تنگی نفس
  • نیاز به دفع ادرار مکرر به علت فشاری که نوزاد بر اندام‌های درونی و مثانه وارد می‌کند.

سه ماهه ی سوم بارداری

در طی این دوره عادات غذایی سالم قبل از تولد را حفظ کرده و ورزش روزمره خود را همچنان ادامه دهید. در حالت ایده‌آل وزن بدن جنین در سه‌ماهه‌ی آخر بارداری، ۲ برابر خواهد شد.
در طی این دوره به علت بزرگ‌تر شدن شکم و فشاری که نوزاد بر اندام‌های درونی وارد می‌کند، ممکن است تمایل بیشتری برای استراحت کردن داشته باشید اما ورزش را فراموش نکنید، چراکه ورزش‌کردن انرژی شما را تقویت کرده و به شما در حفظ وزن بدنی سالم و جلوگیری از فشارخون بالا و دیابت بارداری کمک می‌کند.

از جمله ورزش‌هایی که برای این دوره مناسب هستند، عبارت‌اند از: 

  • شنا
  • پیاده‌روی
  • حرکات کششی

در خلال تغییرات سه‌ماهه‌ی سوم بارداری حرکت نوزاد بسیار مهم است و بهترین قاضی در این دوران مادر است؛ بنابراین اگر نوزاد شما نوزادی پرتحرک است که به طور فوق‌العاده‌ای حرکت می‌کند و ناگهان حرکاتش بسیار کم می‌شود، آن را نادیده نگرفته و حتماً از یک پزشک درخواست کمک نمایید، چرا که حرکات کودک در این دوره بهترین نشانه‌ی خوب بودن نوزاد است.

سه ماهه‌ی سوم بارداری

تغییرات حوزه‌ی عاطفی و تفکر

بخش عمده‌ی تفکرات مادر در طی این دوره حول محور زایمان می‌چرخد. برخی مادران گزارش می‌کنند که در طی این دوره کمتر از زایمان می‌ترسند و هیجان بیشتری برای ملاقات با فرزندشان دارند.
برخی افراد ممکن است درمورد هویتشان در آینده دچار احساس غم و اندوه شوند چرا‌که در تمام زندگی خود یک زن شاغل بوده‌اند و اکنون ناگهان این هویت در حال تغییر است و این می‌تواند برای برخی از زنان بسیار مشکل‌ساز شود.

آیا در دوران بارداری می‌توانم به شغلم ادامه دهم؟

قطعا این موضوع کمک قابل توجهی به شما می‌کند تا از سردرگمی های پیش رو جلوگیری کنید ...

پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید!

همین الان بخون!!

در این دوره وجود شبکه‌های ارتباطی بیش‌از‌پیش اهمیت می‌یابد. خانواده و دوستان مخصوصاً از نظر احساسی اهمیت ویژه‌ای دارند چراکه می‌توانیم احساسات خود را با آنان به اشتراک بگذاریم.

سه‌ماهه‌ی سوم بارداری، می‌تواند هم از نظر جسمی و هم از نظر عاطفی برای زن باردار چالش برانگیز باشد. تحقیق و آگاهی درباره‌ی آنچه در طول سه‌ماهه‌ی سوم اتفاق می‌افتد و مراقبت‌های قبل از تولد نوزاد، می‌تواند به کاهش هرگونه اضطرابی که ممکن است در طول مرحله‌ی نهایی بارداری پدیدار شود، کمک کرده و تولد نوزادی سالم با کمترین خطر برای مادر را تضمین نماید.


در هفته‌های اول تولد نوزاد باید منتظر چه چیزهایی باشیم؟

بیشتر دانستن درباره‌ی این موضوع شما را برای مواجهه با تجربیات جدید آماده می‌کند ...

پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید!

همین الان بخون!!


برگرفته از:

raisingchildren.net.au

whattoexpect.com

familyeducation.com



دسته بندی: سه‌ماه سوم
اشتراک گذاری مقاله
جدیدترین مقالات
Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

پیشنهاد می‌شود بخوانید!

Dynamic Snippet شما در اینجا نمایش داده می;شود... این پیام به این دلیل نمایش داده میشود که هم فیلتر و هم یک الگو برای استفاده ارائه نکردهاید.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟